Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:40

Ik vind dat wel een ruige sprong, die nr5 :=

Die onderste foto, donkerbruine met nr 15, dat is geen steeple, maar een hurdle. Iets lager en 'simpeler'. Zoals het er nu naar uit ziet wordt mijn 'huntpaard' voor dit seizoen een 5-jarige hurdler :D. Ben benieuwd :D ( := )

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:42

ik vind hurdlers echt gave dieren. Ik ben nog steeds een groot fan van Arkle en van Best Mate!!! Ik heb zijn biografie ook, wat een karakterdier :D - ik heb sowieso meer met hurdles en steeple chases meer dan met de vlakkebaan.

Apple

Re: Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:45

Arkle en Best Mate inderdaad :j Ook ware legendes :-)

Wij gaan dit jaar in elk geval naar Cheltenham, de Gold Cup en eigenlijk willen we ook wel weer eens een regionale point-to-point bezoeken :-)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:18

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Als iemand er andere ideeën op nahoudt, is het niet de bedoeling om diegene meteen helemaal af te branden. Hetzelfde geld voor pb's, als iemand je een pb stuurd, dan is dat omdat diegene het niet open en bloot in het topic wil zetten omdat het waarschijnlijk offtopic en/of privé is. Het is dan niet de bedoeling om het toch in het topic te gaan bespreken.
Hopelijk kan het nu netjes en respectvol blijven. Bedankt daarvoor :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:52

na het zien van de foto's vind ik het nog meer een achterlijke sport moet ik bekennen, arme dier moet iedere keer doodssprongen maken. Maar kennelijk kunnen jullie het niet hebben dat er mensen zijn die het afgrijselijk vinden, jammer dat dat afgedaan wordt als je weet niet waar je over praat want als je dat wel weet zou je het geweldig vinden enz enz... hoe meer ik te weten kom hoe erger ik het er uit vind zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:54

Als het arme dier die doodssprongen niet wil maken dan zal het arme dier dat niet doen :-) Dan kom je nooit op de niveau terecht :-)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:57

paarden doen een hoop voor de ruiter, maar ik ga de discussie niet meer aan, ik vind het erg dat er dieren zijn die dit elke keer moeten doen, met alle risico's van dien. Misschien dat er paarden zijn die het zelf niet erg vinden, maar die weten niet hoeveel doden er vallen en hoe ongelukkig ze terecht kunnen komen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:59

Apple schreef:
Als het arme dier die doodssprongen niet wil maken dan zal het arme dier dat niet doen :-) Dan kom je nooit op de niveau terecht :-)

nou dat is natuurlijk ook niet helemaal waar
een paard heeft vaak ontzettend veel vertrouwen in zijn baas (iig wat ik bij mijn dieren terug zie)
een paard zal dit uit zichzelf natuurlijk nooit doen (maar dat geldt uiteraard ook voor de andere sporten)

iedereen mag toch zijn/haar mening geven?

ik vind het ook geen leuke foto's om te zien en als er gemiddeld in 1 op de 3 edities een dood paard door was, vind ik dat ook niet bepaald 'houden van paarden'
zou wat zijn als dat bij dressuur en springen ook zo was, 1 op de 3 wedstrijden ofzo
(en uiteraard doen we in alle takken van de sport de paarden leed aan als blessures, etc helaas)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:01

Cindy Uniek: Kijk eens hoevaak een paard dat zijn ruiter heeft verloren alsnog over de hagen gaan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:03

ooit gehoord van kuddegedrag? als de groep wegsprint wil hij echt niet alleen overblijven hoor..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:05

Moderatoropmerking:
Over een heleboel onderwerpen zullen mensen het nooit eens worden op Bokt of daarbuiten. Denk aan bitloos rijden, NH en zoals hier, renpaarden. Je mag best je mening geven, maar een discussie kun je het best ergens anders houden op Bokt. Zoals bij [DRS] Draf- en Rensport.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:05

ik heb er geen verstand van, maar zou dat niet zijn omdat ze met meerdere tegelijk gaan?
of omdat hij daarvoor getraind is?

als ik een hindernis in de bak neerzet, springen mijn paarden daar meestal niet echt uit zichzelf overheen
nou heb ik geen springpaarden, maar ik denk dat er weinig zijn die van nature het zó leuk vinden om te springen dat ze er zelf overheen gaan rennen

maargoed zo kan je van beide kanten wat blijven zeggen

1 ding is zeker, het paard kiest er niet zelf voor om hiervoor opgeleid te worden of om om te komen tijdens zo'n wedstrijd

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:09

ik denk dat er ook veel paarden zullen zijn die er niet zelf voor kiezen om met allerhande rare bitten of hulpteugels gereden te worden, in de krul getrokken te worden of 24 uur op stal moeten blijven wachten totdat baas lief weer eens komt opdagen om ze vervolgens kletsnat van het zweet door de binnenbak rond te jagen over hun tempo omdat dat zogenaamd 'voorwaarts' rijden is.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:11

dat ben ik óók met je eens
dat vind ik net zo vreselijk....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:13

Je moet paarden gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt. Deze paarden gemaakt om te rennen en daar worden ze al eeuwen voor gebruikt. En doordat ze hiervoor zijn gefokt houden ze ervan, dat zit erin. Dus ja deze paarden vinden het leuk.
Overigens heb ik wel springpaarden en ja als er een hindernis in staat springen ze er bij mij uitzihzelf wel eens overheen :D

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:17

rennen is iets anders dan levensgevaarlijke hindernissen laten nemen en daar kan een paard nooit op gefokt zijn.....

tja mijn fjord is ook toen ze jong was een keer over een hindernis heen gesprongen

en tuurlijk zal een springgefokt paard dat ook eens doen, maar niet over die hindernissen waar het hier om gaat

en of een paard iets leuk vind kan je helaas niet aan hem vragen dus ik vind ook niet dat je daarover kan oordelen als hij een hindernis raakt waar hij door dood gaat, zal hij het vast niet naar z'n zin hebben

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:22

Tuurlijk zijn ze wel gefokt op het springen van hindernissen. Daarop wordt geselecteerd. Er wordt gekeken naar vermogen, techniek en vooral de moed om dit te doen. Dus ja deze paarden zijn wel gefokt op het springen van deze hindernissen. De paarden apringen ook op een andere manier dan springpaarden die veel meer omhoog en minder naar voren moeten springen. Deze paarden 'voelen' ook, wat heel mooi tezien was op de geplaatste foto's.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:24

ach weet je, er wordt geklaagd door mensen met warmbloedpaarden dat als er volbloed in zit, er teveel karakter in zit en ze niet 'te dwingen' zijn vanwege het hoge bloedgehalte... en denk je dat een paard dat 100% 'bloed' is dan wel te dwingen is?

en daarbij, gaan wij niet met zn allen elke dag de wegen des lands op terwijl we ook daarbij elke dag kans lopen op een ongeluk?

moet je dan ook maar niet meer met de trailer rijden omdat je daarbij ook je paard aan iets gevaarlijks blootstelt?

en bij golf was er pas geleden ook nog iemand dodelijk getroffen door een bal... ja zo kun je met alles wel ophouden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:04

Nou ik ben het wel met sommige eens dat het dodenaantal te hoog ligt.
En ieder dood dier is op geen enkele wijze goed te praten.
Dat wil overigens niet zeggen dat de race afgeschaft zou moeten worden.
Er zijn al enkele aanpassingen gedaan maar het kan natuurlijk nog beter.
De hindernissen die gesprongen moeten worden zijn nog steeds inmens zeker als de paarden niet meer zoveel energie hebben.Ik vindt zeker dat er nog wat aan gedaan moet worden maar om het nu af te schaffen of het verschrikkelijk te vinden vindt ik onzin.
Overigens zag ik hier iemand zeggen dat ze er niet op gefokt kunnen zijn.
Maar dat zijn ze wel degelijk steeple paarden zien er vaak net wat anders uit dan vlakkebaan paarden (niet altijd).
Ook zit er een heel groot verschil bij veel trainers in het trainen van steeple of vlakkebaan paarden.
Ik persoonlijk heb een hele grote voorkeur voor steeple paarden.
Dit omdat deze paarden met veel rust getraind worden en ook moeten luisteren.
Wat ik hiermee bedoel is dat het mij vaak opvalt dat een vlakke baan paard geleerd wordt op een bepaalde plek te starten om een stuk te gaan canteren.
En als je op die plek bent of er bijna bent begint het "gedonder"vaak al.
Hiermee bedoel ik het jolig worden het graag wegwillen etc. (Let op dit is niet op alle stallen zo maar op verschillende wel het geval)
Bij steeple paarden kun je dit echter niet hebben want die moeten alvorens de race begint rustig met zijn alle op een rondje lopen.
Als je dan zo'n stuiterend paard hebt, heb je er niets aan.
Mijn ervaring op de steeple stal was dan ook dat geen enkel paard weg mocht tot dat alle paarden rustig en kalm waren. Ook werd er maar in misschien een middengalopje getraind maar dan wel een lange afstand.
Hierdoor werden de paarden heel koel in het hoofd.
Ook het springen werd in een rustig tempo gedaan allemaal een bepaalde afstand houden etc.
Het werd echt niet gewaardeerd als je over de hindernissen racht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:10

Steeple paarden zijn inderdaad niet te vergelijken met vlakkebaan paarden.

Steeple paarden hebben vaak meer 'bone'. Stevigere benen, meer skelet, wat groter. Ze beginnen ook later met racen, met 5/6 jaar en gaan langer door. Ze moeten ook veel langere afstanden kunnen afleggen dan de vlakkebaanracers. Het algehele tempo ligt dus ook lager dan bij vlakkebaanracers.

En inderdaad, er wordt niet vanuit startboksen gestart, dus paarden moeten zich gedragen op de startlijn.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:20

en nog een aanvulling: volgens mij zegt niemand hier dat het hem of haar niet uitmaakt dat er paarden en mensen verongelukken. Het ging er ons in eerste instantie om, dat telkens als er over de Grand National gesproken wordt in Nederland. Er nooit eens de mooie dingen naar boven worden gehaald.

Er had in het artikel ook kunnen staan: 'de Grand National, grootste steeplechase ter wereld die ooit gewonnen werd door roemrijke paarden zoals Red Rum en waarin meerdere beroemde paarden streden zoals Desert Orchid.' enz...

Maar dat staat er dan weer niet.

Daarbij hebben we ook aangegeven, dat dit geen race op zich is, maar een onderdeel van een aantal klassieke, zware beproevingen voor renpaarden die hieraan vaak deelnemen in de bloei van hun leven dus zo tussen de 8 en 16 jaar. Hele jonge steeplers zijn er bijna niet, dat weet iedereen die er verstand van heeft. En dat deze paarden niet voor het geld racen, maar omdat hun eigenaren (die er echt heeeeel veel geld in moeten pompen, dat ze er nooit aan terugverdienen) en trainers en jockeys de paarden en de sport zo prachtig vinden en hier met hart en ziel voor gaan. Dat is de enige reden waarom deze wedstrijden nog bestaan.

En natuurlijk is het er iedereen aan gelegen dat er niemand verongelukt. Waarom zou iemand zijn of haar paard willen zien verongelukken? Of een jockey?

Daarom mag ook niet elk paard in deze race starten en daarom wordt de baan ook zo goed mogelijk voorbereid op deze beproeving.

Dat de dag tevoren er een amateursrace over dezelfde hindernissen plaatsvindt, wordt ook niet gemeld in het artikel. En dat in die race doorgaans weinig serieuze ongevallen plaatsvinden (want niet elk paard dat valt is automatisch geblesseerd, vallen hoort bij deze sport en paarden kunnen prima een keer onderuit gaan zonder trauma of verwondingen), dat lees je ook niet.

En daar zijn wij, bovenstaande volbloedgekken en steeplechase danwel hurdle race - fanaten, over gevallen.

En het is jammer, dat in Nederland zo weinig bekend is over rensport en dat als er dan eens een keer iets geschreven wordt, het meteen over de ergste momenten moet gaan.

Dat is jammer, want mensen weten niet hoeveel offers mensen in de rensport moeten brengen voor die sport. Trainers en jockeys verdienen echt peanuts. Er zijn maar een paar sterren en die verdienen misschien een leuk jaarsalaris, maar dan toch zeker niet in de steeple chase.

Er wordt over geld gegild, terwijl we het normaal vinden dat een bepaald paard 15 miljoen opbrengt... dat dat paard ooit gekocht is door mensen die er geld aan willen verdienen, dat komt blijkbaar bij niemand op of vindt niemand erg zolang het een dressuur of springpaard betreft.

Wedstrijdsport drijft op mensen die geld investeren in paarden en logisch dat er dan ook prijzengeld te verdienen valt.

En die eigenaren, dat zijn allemaal mensen met een heeeeele dikke beurs. En die doen dit, omdat ze een paar miljoen per jaar kunnen missen (!). Die mensen hebben allemaal een goedlopend bedrijf of zijn sheikh of iets anders met veel geld, koningin van Engeland ofzo.
En ze hebben renstallen, niet omdat ze dat prijzengeld nodig hebben, maar omdat ze de eer van het winnen van een Cheltenham Gold Cup of een Grand National of een Kentucky Derby zouden willen halen.

Beetje domme investering, een renpaard dat per maand 1000 tot 1500 euro aan trainingsgeld kost en waarvan het maar de vraag is of het ooit goed genoeg zal zijn om ueberhaupt in een Groep 1 - koers (want ja, ook de rensport heeft niveaus, niet alleen de dressuur en springsport) te mogen rennen....
de kans dat een paard de Grand National wint is echt immens klein.

De weg daarnaartoe is lang. Een goede jaarling volbloedhengst kost in aanschaf alleen al een paar ton en dan moet je maar hopen dat ie snel genoeg is, genoeg karakter heeft, genoeg uithoudingsvermogen heeft EN ook nog eens goed getraind en gereden wordt om een doorsnee race te winnen, laat staan zo'n klassieke ren als de Grand National.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:24

Amen!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:35

quadripes schreef:
ach weet je, er wordt geklaagd door mensen met warmbloedpaarden dat als er volbloed in zit, er teveel karakter in zit en ze niet 'te dwingen' zijn vanwege het hoge bloedgehalte... en denk je dat een paard dat 100% 'bloed' is dan wel te dwingen is?

Ik ken veel fokkers die gek zijn op een beetje bloed. Er wordt zelfs aangeraden om meer met volbloed te gaan kweken, vanwege de werkwilligheid, grote hart ed. ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:41

Dat heb je heel goed verwoord quadrips.
Al vindt ik wel dat er genoeg eigenaren zijn die een paard leuk vinden zo lang hij wint maar als hij niks maakt er niks meer aan vinden.
Maar dat is niet alleen in de rensport zo.
Wel weet ik dat je in verhouding veeeeeeeeeeeeeel minder investeringen, tijd, kennis weet ik allemaal veel nodig hebt om te beginnen met de dressuur/spring sport.
Om in de koers te rijden moet je 1 veel geld betalen, 2 een proef afleggen 3, er heel veel tijd in stoppen.
Terwijl als ik vandaag zeg dat ik over 2 weken een dressuurwedstrijd wil rijden dat zo geregeld is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:42

X__Trees schreef:
quadripes schreef:

Ik ken veel fokkers die gek zijn op een beetje bloed. Er wordt zelfs aangeraden om meer met volbloed te gaan kweken, vanwege de werkwilligheid, grote hart ed. ;)

Dat klopt maar er wordt wel vaak gepraat van die zijn een stuk moeilijker en heet en niet iedereen kan die rijden etc etc. Dat bedoel quadripes.