Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:12

Heb op internet geprobeert gezocht of aarsmaden ook diersoortspecifiek zijn. Kan het niet vinden. Dierenarts anders even bellen, die zouden het moeten weten.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:28

We hebben nu op aanraden van de dierenarts Equest Pramox besteld. Dit kunnen we morgen ophalen, we krijgen er een meetlint bij waarmee we kunnen opmeten hoe zwaar onze pony's zijn. Dan moeten we ze over 2 weken nog een keer behandelen, gewoon met Eraquell. Ook moeten we elke dag de anus schoonmaken. Hier zijn wij deze week al mee begonnen. Nu nog hopen dat het werkt, ik houd jullie op de hoogte.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:52

Ik heb een 3,5 jarige.
Als ik dit lees, begin ik ook te denken dat mijn paard aarsmaden heeft.
Hij heeft jeuk aan staart, maar ook aan manen en hoofd. het zou natuurlijk kunnen dat hij zomereczeem heeft, dacht ik nog in juni. Nu is dit echter onwaarschijnlijk gezien er helemaal geen vliegjes zijn.

Mestonderzoek laten doen en blijkt dat hij spoelwormen heeft.
Vandaag meteen een wormenkuur gegeven en zien wat er uit zijn mest komt. over 3 weken ook nog een keer mest laten onder zoeken.

Hoe kun je zien dat die eitjes rond de anus zitten?
Mijn fjord is natuurlijk licht en het zal niet opvallen denk ik.

Hij heeft ook van tijd tot tijd diarree, er is geen touw aan vast te knopen en geen enkele regelmaat in.

PartoutZ

Re: Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:55

Het is een geel prutje wat rond de anus vastgeplakt zit :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:24

PartoutZ schreef:

Hee bedankt. mocht ik het zien, hoe kan ik het beste behandelen?
Wormenkuur heeft hij gehad maar is er iets wat kan verlichten / helpen om die wormen te bestrijden?

en kan iemand mij precies op een rijtje de symptomen geven?
Even kort gezegd

Jeuk staart/ anus
is het paard ook 'ziek' sloom, of iets?
is diarree een bijkomstigheid?
en wta nog allemaal meer?

Wat te doen:
stal ontsmetten
ontwormen

wat nog allemaal meer???

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:31

Aarswormen zijn resistent voor alle wormenmiddelen met ivermectine bij ons werkt alleen de wormspuiten met werkzame stof Fenbendazole. Verder is het erg hardnekking door schuren vallen de eitjes op de grond paard eet ze weer op en alles begint opnieuw, Beste stal ontsmetten en zeker voer en waterbakken. Ook helpt het goed schoon maken van de anus en onder de staart wortel met babydoekjes (steeds nieuw doekje anders smeer je het weer terug) en zelf heel goed handen wassen ook mensen kunnen aarswormen hebben. Als je meerdere dieren hebt alles ontwormen (ook honden en katten).

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:40

joyce_eddy schreef:
PartoutZ schreef:

Hee bedankt. mocht ik het zien, hoe kan ik het beste behandelen?
Wormenkuur heeft hij gehad maar is er iets wat kan verlichten / helpen om die wormen te bestrijden?

en kan iemand mij precies op een rijtje de symptomen geven?
Even kort gezegd

Jeuk staart/ anus
is het paard ook 'ziek' sloom, of iets?
is diarree een bijkomstigheid?
en wta nog allemaal meer?

Wat te doen:
stal ontsmetten
ontwormen

wat nog allemaal meer???

Symptomen;

Jeuk anus, geen jeuk aan de staart.
Het kan uiteraard wel dat ze de staart gaan schuren, de jeuk zit er immers "onder".
Mijn paard tilde zijn staart over de deur & schuurde zo zijn kont tot bloedens toe open.

Ze worden niet ziek of loom.
Aarsmaden kunnen nl geen kwaad!
De enige hinder die ze brengen is jeuk rond de anus omdat het vrouwtje even naar buiten komt om eieren neer te leggen.

Wat ik heb gedaan;
Wormenspuit van Panacur gegeven & na 2 weken herhaalt.
Verder zorgen dat de stal ontsmet is en goed schoonhouden (ook schone stro weg doen!) & de anus schoonhouden.
Zoals jobamara al zegt; je moet zorgen dat hij de ei-tjes niet weer opnieuw binnen krijgt.

Met de wormenkuur dood je de volwassen beesten, maar niet de eitjes.
Het zijn hardnekkige beesten! Succes met het bestrijden.. +:)+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:24

Komt er ook diarree bij voor?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:34

Bij diarree eerder aan bloedworm, zand eten of bijv. kuilgras denken... Bij jonge paardje ook besmetting veulenworm.

Hoort niet door aarswormpjes te komen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:47

Mijn paard heeft een mest onderzoek gehad. er is uitgekomen spoelworm

Hij is 3.5 dus het lijkt mij nogal stug. ik houd al maanden zijn mest in de gaten en nog nooit 1 worm tegengekomen.

wel steeds diarree, waat geen touw aan vast te knopen is. zo een maand goede mest, ineens 1 keer diarree, half uur laten weer goed mest enzovoort..

Verder heeft hij ook licht jeuk rond staart. dit begon alleen met staart en nu ook lichtjes de manen en hoofd enzo...

Hij oogt gezond en is alert

Wij hebben al een paar keer zelf mest in een emmer gedaan en er kwam zeker geen zand of andere rotzooi naar boven.

Is bloedworm te herkennen in mest onderzoek? of moet je dan bloedonderzoek doen?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:52

jobamara schreef:
Aarswormen zijn resistent voor alle wormenmiddelen met ivermectine bij ons werkt alleen de wormspuiten met werkzame stof Fenbendazole. Verder is het erg hardnekking door schuren vallen de eitjes op de grond paard eet ze weer op en alles begint opnieuw, Beste stal ontsmetten en zeker voer en waterbakken. Ook helpt het goed schoon maken van de anus en onder de staart wortel met babydoekjes (steeds nieuw doekje anders smeer je het weer terug) en zelf heel goed handen wassen ook mensen kunnen aarswormen hebben. Als je meerdere dieren hebt alles ontwormen (ook honden en katten).

bedankt voor je reactie
dit ga ik zeker doen!
alle paarden hebben nu een wormenkuur gehad met werkzame stof de ivermectine zijn toevallig een dag eerder ontwormt dan de D.A. is geweest voor mijn paard.

Mijn paard heeft de equest Pramox nu gehad op aanraden van de D.A.
over 2 weken nog een keer mest onderzoek laten doen en dan weer kijken of het heeft geholpen.
zo niet, dan gaat de D.A. 1 middel inspuiten denk via het bloed ofzo.. het is een enorme zware spuit maar het moet wel alles doden..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:20

Bij wormonderzoek tellen ze eieren. Als je weinig ei-uitscheiding hebt is je paard 'schoon', maar wormen hebben een cyclus, waarin ze niet altijd evenveel eieren uitscheiden.
Het kán zijn dat je paard last heeft van larven van bloedworm. Een kuurtje met moxidine maakt je paard dan schoon.
Kan met bloedonderzoek ook worden vastgesteld, ja.

Spoelwormen kunnen resistent zijn tegen ivermectine, dus mox of pyrantel kan dan soms wel beter werken.

Maar diarree kan vele oorzaken hebben, ook bijv. te zuren/natte kuil of schimmels in de kuil.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:38

met welk ontsmettingsmiddel kan ik het beste schoonmaken o.a. de voerbak enzo?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:27

Gewoon goed schoonmaken misschien dettol of zo iets, ik heb toen het aarswormen bleken te zijn zowel de voerbak als de waterbak uit de stal gehaald en ben emmers gaan gebruiken die met water op de grond wel vast met hengsel tegen het omgooien. De voeremmer haalde ik er weer uit als het op was, dit omdat vaak voer en waterbakken favorieten schuurplaatsen zijn en dan juist de eitjes in de voer en waterbak vallen en ze deze weer opnieuw binnen krijgen met eten en drinken. Zelf maak ik de voerbakken regelmatig schoon met van die hygiene doekjes voor in de keuken. En de anus enz met babydoekjes hierna deed ik er sudocreme op (baby billencreme) dan was het de volgende keer makkelijker schoon te maken. En zeker een keer met fenbendazole of als de dierenarts deze niet heeft eventueel met pyrantel als werkzame stof behandelen. Bijna iedereen ontwormt met de werkzame stof ivermectine en deze helpt absoluut niet meer tegen aarswormen. Heb dit een keer aan een paardenarts gevraagd waar wij een pony van gekocht hebben, op mijn vraag waarom nog steeds op de informatie van de wormspuiten staat dat het werkzaam is tegen bv aarswormen (oxy nog wat) gaf hij als antwoord dat willen zij zorgen dat het eraf gaat dat er dan onderzoek gedaan moet worden om het aan te tonen om de fabrikant te dwingen het er van af te halen aangezien dit heel duur is gebeurt dit dus niet.
En dan maar zeuren over resistentie terwijl als ze hier nu is duidelijk in zouden zijn veel problemen verkomen kunnen worden. Succes ermee, en laat nog even weten wat voor spuit de dierenarts wil geven (fasinex ???)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:43

Ja mocht het zover komen zal ik laten weten wat precies.
Dit heeft hij nog niet gezegd. wel zei hij dat het rotzooi is en ook wel eens gebruikt wordt tegen ernstige vorm van bloedworm

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:13

Ed heeft nu die wormenkuur gehad, heeft 6 dagen giga diarree gehad, overigens geen enkele (mini) worm tegengekomen in de mest.
momenteel is hij al 8 dagen diarree vrij en lijkt hij te zijn aangekomen... komende week weer een mestonderzoek doen en dan hope dat het weg is

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:04

Weet je welke wormenkuur het was? Heb laatst hier op bokt gelezen dat je de dode wormen niet altijd terug vind in de mest, zouden als ze dood zijn grotendeels verteren. Wil dit nog navragen aan mijn dierenarts als die binnenkort komt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:44

zoals te lezen is hier, heeft mijn paard de equest Pramox gehad.
D.A heeft eerder een mest onderzoek gedaan en daar kwam uit spoelwormen.
Ik twijfelde hieraan, dus vandaar dat ik in dit topic gereageerd heb.