Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:08

dat vind ik persoonlijk zo hilarisch als het groot is!
mijn oordeel zou zijn: de overtreder mbt het ongeluk is in fout en wie onder invloed is, wordt vervolgd voor onder invloed rijden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:12

Het is maar net wat er zwaarder opgevat wordt, het niet voorrang verlenen of het drinken en rijden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:17

goh neen dat vind ik niet; ik vind ook dat het dronken rijden moet gestraft worden, maar als ik één ding weet uit het recht is dat je alle elementen apart moet beschouwen.
deel 1 is dat er zich een ongeluk heeft voorgedaan. als de schuldige daarvan onder invloed blijkt te zijn, dan is dat inderdaad een grove fout. is een betrokkene onder invloed dan vind ik echt dat diens straf los daarvan moet staan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:24

Maar in het geval van dit topic wou men de verantwoording van het verongelukken van die vrouw bij de paardeneigenaren leggen.
Door de omstandigheden (drank, te hard rijden, onvoldoende licht) kan niet bewezen worden dat die eigenaren schuld hadden aan het ongeluk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:22

Het is niet zo simpel als 'ik was fout, maar hij had gedronken dus is hij de schuldige'. En het is óók niet allemaal apart te beschouwen. Stel nou dat je zoiets gebeurt op zo'n gelijkwaardige kruising. Je komt van rechts, iemand knalt links bij jou naar binnen, maar je had wel een glaasje te veel op. Wie weet wat je had kunnen voorkomen als je net iets alerter had gereageerd op die kruising. Dat had gekund, als je nuchter was geweest, of niet te hard had gereden, of...
Het overkomt mij nogal eens op een kruising vlakbij het huis van mijn ouders. Daar fietst nogal het een en ander en voorrang? Isda? Laatst ook weer een keer, die had ik echt niet aan zien komen; die gast kwam niet alleen van links maar ook nog eens via de stoep, achter zo'n manshoge heg vandaan. Ik kon remmen, omdat ik heel alert reageerde. Had ik daar harder gereden, of was ik niet meer zo wakker geweest omdat ik een paar pilsjes gehad had, dan was dat echt wel anders afgelopen...