Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:22

Ninx schreef:
IK STA HIER VOOR 100% ACHTER!!!!

Iedereen met een beetje verstand van zaken moet makkelijk zo'n papier kunnen halen. En wanneer je geen geld hebt voor een papiertje heb je dus ook geen geld voor een DA of een goed zadel, en heb je sowieso de verkeerde hobby gekozen!
Ik ben alle ellende rond paarden ook meer dan zat, en zie graag zsm dat er strengere regels worden ingevoerd.

MAAR:
- gemeenten zullen moeten meewerken om meer buitenruimte te realiseren en schuilstallen toe te staan.
Ik vind persoonlijk dat daar een groot probleem ligt. Mensen wiens paarden 24/7 buiten staan moeten de mogelijkheid krijgen hun paarden een schuilplaats aan te bieden.
Mensen wiens paarden nu 23/7 opgehokt staan, moeten de kans/ ruimte krijgen meer buitenruimte te benutten (meer paddocks ipv parkeerplaatsen of NOG een binnenbak).. pensionhouders zullen juist meer in paardvriendelijke alternatieven moeten investeren. Eigenaren moeten er het geld voor over hebben dit te helpen realiseren.

_/-\o_

NikkivanOlst

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:23

Laten we alle paarden gewoon inschepen en loslaten op de vlaktes :Y)
Dat is natuurlijk paard houden :j

Ninx

VisibreTeam schreef:
man, ik ga niet nog eens een paar honderd euro in zo'n stom papiertje stoppen waar ik verder niks aan heb? :')

Vergeet niet dat jij goed met je dieren omgaat, dat jouw dieren buiten komen, goed verzorgd worden, op een eerlijke manier getraind.
Is het die 100 euro niet waard te weten dat duizenden andere paarden het veel beter zullen krijgen?

djuulsie

Ninx schreef:

Iedereen met een beetje verstand van zaken moet makkelijk zo'n papier kunnen halen. En wanneer je geen geld hebt voor een papiertje heb je dus ook geen geld voor een DA of een goed zadel, en heb je sowieso de verkeerde hobby gekozen!
Ik ben alle ellende rond paarden ook meer dan zat, en zie graag zsm dat er strengere regels worden ingevoerd.

MAAR:
- gemeenten zullen moeten meewerken om meer buitenruimte te realiseren en schuilstallen toe te staan.
Ik vind persoonlijk dat daar een groot probleem ligt. Mensen wiens paarden 24/7 buiten staan moeten de mogelijkheid krijgen hun paarden een schuilplaats aan te bieden.
Mensen wiens paarden nu 23/7 opgehokt staan, moeten de kans/ ruimte krijgen meer buitenruimte te benutten (meer paddocks ipv parkeerplaatsen of NOG een binnenbak).. pensionhouders zullen juist meer in paardvriendelijke alternatieven moeten investeren. Eigenaren moeten er het geld voor over hebben dit te helpen realiseren.

Pffffffff, daar gaat het toch niet om!!! of je het wel of niet kan betalen!

En ehm... NOG een binnenbak? wij hebben er niet eens 1... laat staan NOG 1!!!! echt hoor, denk eens na!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:25

djuulsie schreef:
Pffffffff, daar gaat het toch niet om!!! of je het wel of niet kan betalen!

En ehm... NOG een binnenbak? wij hebben er niet eens 1... laat staan NOG 1!!!! echt hoor, denk eens na!!!

Waar gaat het dan wel om? Leg mij nu eens in een paar zinnen haarfijn uit wat het probleem is?

Ik heb ook geen binnenbak, maar in deze omgeving gaat 9 uit 10 x al het geld naar voorzieningen voor mensen, en niet voor paarden.
Een verwarmde kantine, nog een binnenbak, nog een stapmolen... maar extra weidegang, een weide ophogen voor het najaar, meer paddocks??? Nee dat kan niet hoor...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:25

En trouwens, wie zegt dat mensen met zo'n diploma wel ineens hun paard langer naar buiten doen dan dat ene uurtje om te rijden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:26

Ninx schreef:

MAAR:

ik ben het er ook wel mee eens...maar waarom dan al die rare reacties hier?
Voelen deze paardenbezitters soms nattigheid omdat ze heel diep in hun hart weten dat het inderdaad niet ideaal is om als paard de hele dag op stal te staan of om juist in de bagger te staan dag en nacht?
Bij mij mogen ze komen hoor...en een diploma wil ik ook nog wel halen(ben al gediplomeerd paardenverzorger maar goed...kan altijd beter.)

joozz

Ninx schreef:
VisibreTeam schreef:
man, ik ga niet nog eens een paar honderd euro in zo'n stom papiertje stoppen waar ik verder niks aan heb? :')

Vergeet niet dat jij goed met je dieren omgaat, dat jouw dieren buiten komen, goed verzorgd worden, op een eerlijke manier getraind.
Is het die 100 euro niet waard te weten dat duizenden andere paarden het veel beter zullen krijgen?

Het zou geweldig zijn iid als het zo'n voorlichting ook daadwerkelijk succes heeft. Maar ik geloof niet dat mensen na zo'n cursus opeens het licht gezien hebben en hun paard(en) opeens totaal anders gaan huisvesten en verzorgen. Er zijn (helaas!) nog steeds mensen die het totaal niet begrijpen (zowel opzettelijk als onwetend) Er zal namelijk zeker niet genoeg op worden toegezien dat de regels worden nageleefd.

LadyMadonna

Ninx schreef:

MAAR:

A: Je hoeft niet te schreeuwen, zonder capslock begrijpen we het ook wel.
B: Sinds wanneer kan jij in mijn portomonee kijken en bepalen wat ik wel of niet uit kan geven? Er is een verschil tussen iets kúnnen betalen en iets wíllen betalen.

Eigenaren moeten het geld ervoor over hebben? Wie bepaald dat? Jij?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:28

Ik begrijp dat dus ook niet.
JUIST wij paardenliefhebbers zouden moeten toejuichen dat er iets gebeurd.
Hoe erg worden de mensen niet vervloekt wiens paarden staan te verhongeren op een nat stuk land in de polder, hoe erg wordt er niet gevloekt als een paard er eens per week een keer uit komt en verder in zijn eigen strot staat te rotten?
BEL DE DB! Zegt iedereen dan....

En nu gebeurt eens iets, is het weer niet goed.

Hoe willen tegenstanders de paardenhouders dan gaan reguleren? Hoe willen jullie welzijn verbeteren? Zeg het maar, ik hoor graag een beter plan!

vEigen_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:29

De Dierenbescherming kaart het vandaag aan in haar blad 'Dier' en de Telegraaf, het aantal onwetende paardeneigenaren neemt toe en de paarden die hiervan de dupe zijn ook. Vereniging Eigen Paard is onder andere opgericht om mensen bewust te maken van alles wat het houden van een paard met zich meebrengt. Een eigen paard; een droom die bij het in vervulling gaan vaak meteen allerlei vragen oproept. Voor deze beginnende paardeneigenaren heeft de vereniging een interessant cursusprogramma ontwikkeld, ‘Eigen paard is goud waard’, zo heet de cursus die de Vereniging Eigen Paard al geruime aanbiedt voor beginnende paardeneigenaren. Tijdens deze cursus kunnen potentiële paardeneigenaren alles leren over het houden van een paard.

Lees hier meer informatie over de praktijkcursus.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:29

Ninx schreef:

MAAR:

Oh, dus omdat andere mensen er een zooitje van maken met hun paarden, moet ik betalen? Terwijl mijn paard wel prima verzorgd wordt en buiten komt? Daar bedank ik dus voor.
En waar gaat dat geld naartoe? Geldklopperij noem ik dat

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:30

Peanutbutter schreef:
Ninx schreef:

MAAR:

_/-\o_

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Maar ik vind zo'n papiertje weggegooid geld. Mijn dieren komen niks te kort, de dierenarts is mijn grootste vriend en ik zijn beste klant. Dus ik zie de meerwaarde van zo'n papiertje niet in. Als dat diploma gratis is, geen probleem. Maar ik vind het van de zotte dat ik voor iets moet gaan betalen waar ik de meerwaarde voor mezelf niet inzie. Ik stop dat geld liever in mijn pony's zelf dan in zo'n papiertje. Tuurlijk wil ik best meewerken aan een beter welzijn voor alle dieren in Nederland, maar dan betaal ik liever geld voor goede voorlichting, niet in betuttelt worden. Want in mijn ogen is dit plan niet waterdicht. Enne ik voel geen nattigheid, van mij mogen ze hier ook ten alle tijden langskomen ;) Ik ben dus vooral tegen dat diploma. Dat ze minimum eisen aan een box stellen, prima, dat dieren meer naar buiten moeten prima. Maar dat is gewoon niet te controleren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:31

Vind het wel goed, maar lijkt wel onmogelijk.
Ik hoop dat ze bedoelen meerdere paarden op stal ipv meerderen in 1 box :oo
Gelukkig heb ik de luxe dat er hier 2 met pensioen zijn en 2 voor de sport en ze samen overdag in de kudde lopen, heb ze 's nachts wel alleen op stal, gaat echt niet goed als ik er wat samen in 1 stal zet :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:31

ninx: ik kan mijn paard best betalen, maar ga echt geen geld uitgeven aan een of het ander dom papiertje. Dat noemen ze de staatskas spekken... geloof je nu serieus dat als die regels er zijn het echt beter gaat? tuurlijk niet, dat verzinnen mensne wel weer wat anders. geloof me, mensen zoals de verkeerde handelaren hebben weinig inhoud, maar zijn ongelovelijk innovatief als het gaat om ergens onder vandaan te komen.. je weet echt de helft niet van wat daar speelt, en ze zorgen wel dat een buitenstaander er niet acher komt. Ik heb er een tijdje in rondgelopen en je houdt het niet voor mogelijk.

De DB blijft echt een domme club. gaan ze weer van alles rondgillen terwijl ze volgens de wet niets kunnen, begin daar dan mee.
en een beetje verstad van zaken is voor de een heel anders als de ander, en wie doet het dan goed? volgens de DB is mij paard heel zielig zonder deken in het weiland in de kou, lig ik niet wakker van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:32

Ninx: Omdat het bericht nogal over de top is naar mijn idee, daarom zeg ik ook: DB: Ga je met échte problemen bezig houden

v/ Eigen paard: Et voila: Ledentarief € 325,- euro per persoon (incl. BTW)
Niet-leden tarief € 375,- euro per persoon (incl. BTW)

Dus dan moet ik ook nog lid worden van iets waardoor ik weer maandelijkse kosten heb waar ik toch geen flikker mee doe, omdat ik voor de buitenwereld moet bewijzen dat ik prima voor mijn paard kan zorgen (kan he! Want een papiertje zegt dat ik weet hoe het moet, niet dat ik het ook doe)

joozz

Ninx schreef:
Ik begrijp dat dus ook niet.
JUIST wij paardenliefhebbers zouden moeten toejuichen dat er iets gebeurd.
Hoe erg worden de mensen niet vervloekt wiens paarden staan te verhongeren op een nat stuk land in de polder, hoe erg wordt er niet gevloekt als een paard er eens per week een keer uit komt en verder in zijn eigen strot staat te rotten?
BEL DE DB! Zegt iedereen dan....

En nu gebeurt eens iets, is het weer niet goed.

Hoe willen tegenstanders de paardenhouders dan gaan reguleren? Hoe willen jullie welzijn verbeteren? Zeg het maar, ik hoor graag een beter plan!

dat noem ik dus excessen, ipv vergaderen stuur de DB'ers meer op pad en geef ze meer bevoegdheden mbt inbeslagname en het verbod op houden van dieren. Want de mensen die jij beschrijft veranderen echt niet door een cursus (helaas)

SteefViana

PPPffff men kan ook overdrijven hoor!!!
Wat een onzin om een diploma in te stellen!

Gaan we dan gewoon met zn allen iedere dag naar de dierenarts omdat je paard zn been heeft gebroken doordat ie aan de kletter is gegaan op een bevroren ondergrond?
Als we dan doen dat de da kosten ook omlaag gaan dan is t misschien t overwegen waard.
T moet allemaal wel reeel blijven hoor...

vanLotje

....en elke simpele tokkie mag zich wel gaan voortplanten en een kind opvoeden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat de rechten van het paard zo in bescherming worden genomen, maar de proporties zijn volledig zoek.

Het hele gezever van natuurlijk paardhouden gaat me ook irriteren. Zorg dat je knol het goed heeft. Zorg dat je hond/kat/kind het goed heeft. En kun je dat niet garanderen, begin er dan niet aan (zowel aan paard als aan hond/kat/kind)
En bind ze voor mijn part vast aan het hoofd :)
Laatst bijgewerkt door vanLotje op 14-12-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:33

stef schreef:
A: Je hoeft niet te schreeuwen, zonder capslock begrijpen we het ook wel.
B: Sinds wanneer kan jij in mijn portomonee kijken en bepalen wat ik wel of niet uit kan geven? Er is een verschil tussen iets kúnnen betalen en iets wíllen betalen.

Eigenaren moeten het geld ervoor over hebben? Wie bepaald dat? Jij?

Iedereen loopt te mekkeren over die paar tientjes dat zoiets wellicht gaat kosten, daar haak ik op in.

Met een paar tientjes ben jij wellicht geen stap verder (jouw paarden hebben het wellicht goed, krijgen goed te eten, hebben gezelschap van andere paarden, worden eerlijk getraind, komen veel buiten), maar met die paar tientjes help jij wel mee om ervoor te zorgen dat andere paarden het een stuk beter krijgen en onnozele types geen paard meer kunnen/ mogen aanschaffen.

Wanneer je van paarden houdt, houdt je niet alleen van je eigen paard maar gun je alle paarden toch een goed leven?

Iris82

Het altijd gehoorde excuus bij verwaarlozing / mishandeling is: 'Ik wist het niet'. Dat is wel iets wat je hiermee kunt ondervangen. Ik vind het geen slecht idee, maar ik twijfel over de haalbaarheid als je het op deze manier insteekt.

geerke

ik denk dat teveel mensen dit artikel op zichzelf betrekken...dit gaat ook over die eigewijze boer die denkt dat je hoefbevangenheid geneest door de toch al vette pony op drie hectare te laten lopen....(bijvoorbeeld)

spicegirl

maar waarom het hele paardenhouders bestand veroordelen, wegens die paar excessen ?en ja, 1 is te veel, maar er word nu gewoon niet , nauwelijks, of laks opgetreden.hoe willen ze dat strax gaan doen ? is de werkloosheid gelijk weg, want dan hebben ze 1 inspecteur voor elk van de 200.000 "verpieterde "paarden nodig, om alles 24/7 in de gaten te houden.
treed strenger op tegen de mensen , die er daadwerkelijk mishandelen of bar slecht houden, en geef ze een levenslang houd verbod.eer dat er nu iemand veroordeeld word :roll:

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:34

Goed idee maar uitvoerbaar?! Controle, handhaving, privacy, etc.. En ook wie en hoe qua cursus en wat gaat dat weer kosten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:35

wat zou dan de sanctie worden als je een paard hebt zonder diploma?

Het zal mijn tijd wel uitdienen denk ik, het ruiterbewijs zou ook ooit verplicht worden, ik heb het al jaaaaaaren en er is nog nooit naar gevraagd. Ik denk tegen de tijd dat dit er allemaal door is ik inmiddels al zo oud en grijs ben dat ik niet eens meer een paard kán hebben :D

En die paar tientjes zal het bij mij niet om hangen maar worden er nou werkelijk zoveel paarden dan dadelijk daarmee geholpen? Je kunt toch niet verplichten om een paard op een bepaalde manier te houden? Wat gaan ze dan met al die paarden/pony's doen die niet op de manier gehouden worden zoals de richtlijnen straks gaan worden? Slachten?