Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:22

als je er geen stal mag plaatsen, geen straatje mag maken en het een modderboel wordt, dan is het geen geschikte plek om de paarden in de winter te laten lopen. dan zal de eigenaar voor de winter toch een andere oplossing achter de hand moeten hebben.

Ik heb de paarden aan huis en moet dat ook regelen en voor elkaar hebben omdat mijn wei niet geschikt is als winterwei (helaas de 1e winter keihard tegenaan gelopen en ook noodvoorzieningen moeten treffen omdat ook de bak nat werd (niet diep, water bleef er op liggen) en de paarden nergens meer droog konden liggen... Dat kan even zo zijn, maar dan moet je echt iets regelen!
Wij hebben toen noodstallen ingericht en 2 paarden voor de nacht in de kapschuur opgesloten en 2 paarden voor de nacht in de schuilstal opgesloten. Doordat ze niet vrij in en uit konden lopen bleven de stallen ook schoon en droog.

Met 8 paarden is zoiets natuurlijk moeilijker dan met 2of 4, maar het is nu ook gelukt onderdak voor ze te vinden.Voor volgend jaar weet de eigenaar nu dat er van te voren iets aangepast moet worden of alvast winterstalling gereserveerd ergens anders...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:00

scoxxx schreef:
mammaslamma schreef:
Nu zijn de containers weggehaald vanwege het illegale karakter, wat stellen jullie nu dan voor, aangezien half internet zo goed weet hoe het hoort?

Vergunningloos = stelconplaten die kun je laten neerleggen en bij opzeggen huur, kan je die laten weghalen. Hier in het Zeeuwse zijn stelconplaten heel normaal bij bijv werkzaamheden. Stelconplaten = tijdelijke karakter + legaal.

Vergunningloos = een hele muur aan grote strobalen laten neerzetten als windscherm, zodat de dieren windvrij kunnen staan.

Vergunningloos = een hele muur aan kuilbalen laten neerzetten als windscherm.

Half internet weet inderdaad beter omdat ze vaak met hetzelfde bijltje hebben gehakt.

Dus ja, ik irriteer me aan de "wij kunnen er niks aan doen"-houding want "24/7 binnen is veel zieliger". Gooi er gewoon wat geld tegenaan ipv dat gejammer.

En of ik mijn paarden binnenzet? Nope... hele bups staat 24/7 buiten op zand & stelconplaten met droge voeten.

Ja nou al die briljante, creatieve ideeen wat betreft windschermen enzo zijn helemaal niet nodig, want ze hadden allemaal een eigen stal (containerbox) voor hun eigen met een mix tussen zaagsel en vlas op de bodem, die werd iedere dag uitgemest en daar lag iedere dag 2 x per dag nieuw voer in, dus daar gaat het hier ook niet om (al moesten ze van de VWA perse op stro >;) ).
Het ging deels om de modder waar ze echt niet continue in stonden hoor, nu wordt er net gedaan of die beesten nergens een droge plek hadden om te staan en ze alleen maar kniediep in de blubber stonden. Ze hebben een ènorm grote wei waarvan het stuk voor de boxen en het pad naar de wei zelf blubber was ja...gek he met die regen en kleigrond. Ook zijn de eigenaren (voor dit uberhaupt al speelde) bezig geweest met een kraan maar dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Dus denk nou niet dat ze er zo bij stonden als bij die paarden van de Quirine K. uit Den Haag want dat is echt niet zo.
Verder werd er maar 1 week de tijd gegeven en werden er ook zonder overleg punten neergezet als: paarden moeten onder behandeling van veearts staan (ontworming) en ze moeten op stro staan.. nou die punten konden gelijk ontkracht worden aangezien ze 3 weken daarvoor nog gewoon volgens schema ontwormd werden en stro, sinds wanneer is stro verplicht? Ja zaagsel enz. wordt snel bruin maar dat betekend niet dat het vies/verzadigd is, ik mag hopen dat iedereen dat i.i.g met me eens is.

Aangezien er na een gesprek met mij vriendin is aangegeven door de VWA zelf dat ze eigenlijk toch wel te snel hebben gehandeld en ze met deze kennis (hun eigen dierenarts - van de VWA zei zelf dat de paarden in een goede conditie zijn-, ze waren gewoon ontwormd, ze stonden op een normale bodembedekking) eigenlijk uberhaupt niet weggehaald zouden zijn geworden, geeft toch wel aan dat de paarden het daar helemaal niet zo slecht hadden als wordt gedacht.