Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:24

Worden de dieren dan van een afstandje afgeschoten? Want denk niet dat ze dichtbij genoeg kunnen komen...

Hoe groot is de kans dat ze het dier direct dood schieten?

En de natuur zn gang laten gaan :n het is al geen natuur meer, WIJ hebben ze daar geplaatst en ze zijn nog steeds niet vrij maar in een afgesloten gebied. Van echte natuur is niet te spreken.

Mijn mening, de hengsten castreren zodra dat kan. Kunnen er ook geen veulens meer bij komen :)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:42

Jolandaa_ schreef:
winia4ever schreef:
Waarom afschieten als je ze kunt bij voeren??

Doe het op verschillende plekken en waar ze zelf moeten zoeken zo worden ze niet tam en leven ze toch in de natuur!..

Het is niet meer zo als vroeger,!..Alles veranderd! beetje bij voeren is geen probleem lijk mij.. :(:)

Dan houd je nog het probleem dat het er te veel zijn.

dat het er te veel werden had Nederland veeeel eerder kunnen weten. Vind het echt vreselijk dom...
je kan geen wilde paarden wild laten in een land waar ze niet vandaan halen.

en als je er een stel neer schiet dan raakt het voer alsnog op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:53

Zidore schreef:
demonstreren is echt dom, dat helpt die beesten toch niet!

Je kop in het zand blijven steken en niks doen helpt die beesten wel...
dan worden ze straks gewoon afgeknald.
Er zijn heus wel andere oplossingen. Afknallen is gewoon de makkelijkste en de goedkoopste.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:45

Calanddra schreef:
Worden de dieren dan van een afstandje afgeschoten? Want denk niet dat ze dichtbij genoeg kunnen komen...

Geen idee hoe ze in de Oostvaardersplassen zijn maar als ze net zo 'wild' zijn als de koninks hier in de ooij dan kan je heel dichtbij komen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:53

Hmmm, de natuur z'n gang laten gaan?
Mogen alle mensen die bijna geen cent hebben om uit te geven dan straks op jacht naar een paardje om de winter door te komen?
Dat is ook onze natuur, de rest is beschaving en dat vind ik eerlijk gezegd niet in het afschieten van deze dieren.

Misschien een optie om het vlees te verdelen onder de minder bedeelden onder ons.
Ik vind het verschrikkelijk hoor, die dieren afschieten. Maar laat ze er dan nog wat zinnigs mee doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:17

Ik ben met veel van jullie eens...hoezo de natuur zijn gang laten gaan? Dit is geen natuur!
Waarom meten met twee maten in nederland. Mensen maken zich enerzijds druk om paardjes die in de modder staan of geen schuilstal hebben. Aan de andere kant paarden gewoon dood laten hongeren of afschieten ??????????????????????????????????????????? _-:(

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:00

Even van uitgaan de de meeste hier wel vlees eten: Waarom hebben er zoveel problemen met het afschieten van paarden?
eigenlijk toch een perfecte manier van scharrelvlees. Je laat de beestjes lekker buitenlopen in "alle" vrijheid. Tegen de tijd dat het winter wordt schiet je een deel van de populatie af voor consumptie.

en voor degenen die dat zielig vinden: ik vind varkens die hun hele leven in een stal zitten waar ze zich niet eens in kunnen omdraaien pas zielig. Of kippen die in veel te kleine hokken zo snel mogelijk groot worden gekweekt. En dat vinden we met zijn allen normaal. Kan je toch beter vlees eten van een paard dat lekker rond heeft kunnen lopen.

(eet nooit paardenvlees, maar denk dat ik dat mischien toch eens zou moeten gaan doen ipv kip of varken)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:05

Precies knuffeldier, dat heb ik op de vorige (of die daarvoor) ook gezegt.
Niet wachten met afschieten tot ze zwak zijn maar nu de populatie uitdunen en afschieten. Dat scharrelvlees kan mooi verkocht worden en er blijft meer voedsel over voor de anderen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:48

zijn ze al afgeschoten? moet niet denken aan die dieren terwijl het nu buiten alweer vriest....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:36

suuzepuus schreef:
Niet wachten met afschieten tot ze zwak zijn maar nu de populatie uitdunen en afschieten. Dat scharrelvlees kan mooi verkocht worden en er blijft meer voedsel over voor de anderen!

Waarom in vredesnaam afschieten en niet het overschot weghalen en ergens anders naartoe brengen?
Ik begrijp echt niet waarom die dieren persé dood moeten, alsof ze nergens anders kunnen leven??

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:46

Calanddra schreef:

Hoe groot is de kans dat ze het dier direct dood schieten?

Een beetje jager kan over honderden meters een eend afschieten. Een paard/koe is wel íetsje groter (en dus makkelijker te raken). Dichtbij hoef je daar niet voor te komen. En een goed jager is erg nauwkeurig en zorgt er ook voor dat het dier ook daadwerkelijk direct dood is.

Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:37

horseyfries schreef:
suuzepuus schreef:

Waarom in vredesnaam afschieten en niet het overschot weghalen en ergens anders naartoe brengen?
Ik begrijp echt niet waarom die dieren persé dood moeten, alsof ze nergens anders kunnen leven??

Het is niet dat afschieten mijn voorkeur heeft, maar er zal toch wat moeten gebeuren. En je kan die beesten ook niet eindeloos ergens anders heen blijven brengen want op een gegeven moment is alles vol.
Op dit moment is er ook een gigantisch overschot aan 'normale' paarden en pony's, dus waarom deze 'wilde' ponys nog aan dit overschot toevoegen.
ik heb een hekel aan jagen en ook aan jagers. kan me er niks bij voorstellen dat je een beest dood kan schieten. Maar als iedereen nadenkt en niet blijft hangen in: ohh wat zielig, is het denk ik voor iedereen wel duidelijk dat dit op korte termijn de beste oplossing is. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders lekker hypocriet met zijn allen: vlees eten vinden de meeste oke. Dat varkens in veel te kleine stallen worden gehouden in verschrikkelijke omstandigheden, vinden de meeste oke. Als we kippen in veel te kleine hokken houden en de snavels afpunten zodat ze van stress elkaar niet verwonden, vind de meeste oke. Eten we geen stuk vlees minder om. Maar..... OWEE als iemand een hertje of een pony wil afschieten die een lekker leven in vrijheid hebben gehad. Dan is het opeens zielig. Erg hypocriet lijkt me. Ik vind dat iedereen die geen biologisch vlees, niet moeilijk moet gaan doen over het afschieten van die beesten daar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:44

Ik doe ook niet moeilijk over het eten van mensen, mag ik er daar dan ook een paar van schieten? Als we het dan toch over overbevolking hebben dan heb ik ook op korte termijn de beste oplossing.....

Sorry hoor, maar "op een gegeven moment is alles vol?". Die paar paarden van de Oostvaardersplassen gaan echt niet de hele wereld overvol maken, hoe overdreven is dat?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:56

horseyfries schreef:
Ik doe ook niet moeilijk over het eten van mensen, mag ik er daar dan ook een paar van schieten? Als we het dan toch over overbevolking hebben dan heb ik ook op korte termijn de beste oplossing.....

_O- Beginnen we met de jagers op te eten... :+

Daarna een paar veeartsen het gebied in voor de castratie van alle hengsten en dan laten we ze lekker genieten van hun leventje daar. Bijvoeren wanneer nodig en dan hebben we er mss zo'n 30 jaar plezier van. Daarna wordt het toch een villawijk/vliegveld/industrieterrein/vakantieoord oid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:02

Tsja, als we dan toch met onmogelijke vergelijkingen bezig zijn dan doe ik ook even mee hoor ;)

Strak plan heb je!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:00

horseyfries schreef:

Sorry hoor, maar "op een gegeven moment is alles vol?". Die paar paarden van de Oostvaardersplassen gaan echt niet de hele wereld overvol maken, hoe overdreven is dat?

Ik doe ook niet moeilijk over het eten van mensen gaat natuurlijk nergens over. Op dit moment eet je ook geen mensen dus dat is totaal niet aan de orde. (paarden/dieren)vlees van de slager is geen probleem, maar een beest dat in het wild heeft geleefd zou opeens niet dood mogen. Een beetje krom.

Er is al een overschot aan paarden en er gaan er al genoeg naar de slacht om dat mensen niet meer weten wat ze er mee aan moeten. Waarom zouden die in de oostvaarders plassen dan niet dood mogen, maar een willekeurig ander paard wel?

Ik vind afschieten ook geen structurele oplossing, en ben zeker wel voor castreren of iets dergelijks. Maar daar zijn we voor dit jaar toch mooi te laat mee. Dus een deel van de populatie van dit jaar afschieten en voor volgend jaar zorgen dat er geen nieuwe bijkomen.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:38

Als dat scharrelvlees idee er nou al vanaf begin afaan was, zou ik er niet over struikelen.
Maar ze willen natuurlijk paarden houden (terwijl ze van alles en nog wat te za niken hebben over onze rijpaarden) Vervolgens loopt het uit de hand, omdat het niet goed doordacht is, en dan moeten de dieren maar afgeschoten worden? BELACHELIJK! Ik kan me er zo kwaad om maken, eerst een probleem veroorzaken en uit de hand laten lopen, en vevolgens kiezen voor de makkelijke weg.. Stelletje hypocrie...Grrrr

Als er nou vanaf het begin af een een goed plan was geweest, evt scharrelvlees.
Dan had ieder mens er vrede mee gehad, en ik vind dat niemand daar wat van mag zeggen, want de varkentjes en koetjes idd hebben het ook niet fijn, en toch eet iedereen die het hardst schreewd vlees.

Of geen hengst. Geen nakomelingen elk jaar, geen overbevolking, geen probleem!
Dunt de kudde uit door ouderdom, en wil je er een paar dieren bij?
Koop wat veulens (Merrie's) en vul de koppel weer aan. Of tijdelijk een hengst erin, en de hengstveulens van het jaar daarna vangen, en verkopen of evt slachten, dit is dan iets wat niet vaak zal voorkomen, want de pony's worden stokoud.

Ik word hier gewoon intzettend kwaad van...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:54

Ik word ook altijd errug boos als men begint met ingrijpen in de natuur. Wij kunnen alleen maar reageren en zeker geen natuur maken, dan is het zelfs geen natuur meer. Persoonlijk vind ik het zo'n enorme akelige hoogmoed van mensen die dat wel denken te kunnen, misselijk word ik daar van.
Ze beginnen een project maar als dan de NATUUR zijn gang gaat is het, Leiden in last, BAH! Nou, maar dat IS de natuur, laten ze daar maar eens aan wennen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:34

Natuur kent geen hekken....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:30

het probleem is dat de oostvaardersplassen geen natuur is. Het is afgebakend, beesten kunnen niet wegtrekken. En er zijn geen natuurlijke rovers die de zwakkere beesten doden en opeten. Daarom moet de mens 'ingrijpen' omdat zij die beesten daar neergezet hebben. Het zij dmv afschieten, castreren, of bijvoeren. ALs ze die beesten maar niet op grote schaal laten verhongeren.