Zoektocht naar nieuwe Totilas begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:39

Dit staat er trouwens op de site van Emmelie over Chinook :+
http://www.wittescholtens.nl/index.php? ... s&Itemid=2

Citaat:
Nieuwe Totilas???
Natuurlijk is er maar één Totilas, maar dat Chinook nu al vergeleken wordt met deze bewegingswonder is natuurlijk wel heel erg leuk. De hippische nieuwssite Horses.nl publiceerde vandaag onderstaand artikel, morgen zal er in De Paardenkrant nog meer nieuws over het VWF Dresuur 2010 staan.

Een zwarte droomhengst met heel veel balans en afdruk in alle drie de gangen en altijd bergopwaarts, zo walste Chinook (Vivaldi x Havidoff x Ferro) zaterdag onder Emmelie Scholtens naar de overwinning van de VWF-dressuur bij Manege De Prinsenstad in Delft. “Hier hoef ik toch niets aan toe te voegen. Kijk en geniet zelf maar”, straalt de amazone als de hengst door Judith Ribbels overgereden wordt.

De jury, die bestond uit Marlies van Baalen en Judith Ribbels, had de taak negentig combinaties te beoordelen. Ribbels omschreef de kampioens hengst Chinook als een zeer compleet paard dat een superfijn gevoel geeft. “Een machtige hals om achter te zitten, constant zeer opwaarts en drie hele fijne gangen met veel tritt en swung.” Chinook’s eigenaren Ad Valk en fokker Teunis Andeweg zijn niet verbaasd over de overwinning in Delft. “Dit is een heel bijzonder paard”, zegt Ad Valk. “Dit is een kippenvelpaard. De beste die ik ooit heb gehad!”

Chinook de nieuwe Totilas?
“Heb je de reacties op Bokt.nl gelezen? Dat Chinook helemaal iets voor Edward zou zijn? Als de nieuwe opvolger van Totilas. Ja, dat kan natuurlijk niet hé. Ik wil hem zelf blijven rijden”, lacht Emmelie Scholtens. “Dit is zo’n ongelooflijk goed paard en hij is zo leuk. Hij is hengst, maar daar is niets van te merken. Ook wel eens fijn.”

Valk en Andeweg hebben enorme biedingen al weerstaan. “Toen Chinook één jaar oud was konden we er al 150.000 euro voor krijgen. Toen we hem op tweejarige leeftijd lieten zien op de hengstenshow van Joop van Uytert, kregen we een bod van 300.000 euro.” Voor de Nederlandse sport is het te hopen dat zo’n jong talent niet naar het buitenland vertrekt, maar Ad Valk kan daar geen uitspraak over doen. “Ik vraag serieus geld, dat begrijp je nu wel. Ik hoop op iemand die de kwaliteiten van Chinook tot z’n recht kan laten komen. Het is zo’n bijzonder paard. Zijn basisgangen zijn niet alleen fantastisch, ook zijn mentaliteit. Wat dat betreft snap ik wel dat mensen hem vergelijken met Totilas”, glimlacht Valk.

Dus ik denk niet dat het m gaat worden :D Grappig ook dat Bokt genoemd wordt, dat gaat over dit topic: [VN] Scholtens & Chinook winnen VWF-dressuur
Toen ik op VWF Dressuur stond te kijken, liep ik ook echt te kwijlen en zei best wel hard dat het de nieuwe Totilas was, stond Ad Valk ernaast :+

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:41

M_D_H: Precies wat ik ook bedoelde!

DDW1190

Re: Zoektocht naar nieuwe Totilas begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:44

is er ook een filmpje te bekijken van Chinook dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:46

lisannee93 schreef:
M_D_H: Precies wat ik ook bedoelde!

ja idd...
rechter voorbeen en linker achterbeen gaan veel verder naar voren dan het linker voorbeen/rechterachterbeen :P
ik had het niet willen zeggen :P
maar aangezien jij er over begon dacht ik, ach dan kan ik er ook wel over door gaan :') _O-

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:47

Hee wat toevallig, ik ben ook opzoek naar de nieuwe totilas!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:17

DDW1190 schreef:
is er ook een filmpje te bekijken van Chinook dan?

Toevallig had ik nog wat beeldmateriaal op mijn computer. Heb er even een kort filmpje van gemaakt:

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:16

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:28

Zijn volgende Totilas heeft hij al een keer ontmoet. Maar met meerdere goede paarden is het zo dat er meerdere kapers op de kust zijn. Hij loopt nu onder een andere grand prix amazone.. Dat paard liep exact hetzelfde met net zoveel kracht, balans en tact.

De Visser kan trouwens wel zeggen dat men erop uit is om hun vriendschap kapot te maken. Maar als ze echte vriendschap hadden dan had hij niet dat paard zomaar onder hem uitgehaald. En 3 x goud winnen wil niet zeggen dat je er dan bent. Het was toch mooier geweest als ze het maximale uit toot hadden gehaald. We zullen nu nooit weten wat zijn max was. Maar dat is typisch Nederlands..al snel denken dat je er al bent... :D

O'ja Chinook: gaaf beest maar behalve kleur en aftekeningen loopt hij niet hetzelfde als Totilas. Is daarmee voor mij zeker geen opvolger. Als gal op zoekt gaat moet hij denk ik een ander type zoeken. Een opvolger vind je niet zomaar en als je ertegen aan loopt dan ben je afhankelijk van zoveel factoren waardoor het maar net moet kunnen.

Er zijn bovendien paarden die minder spectaculair lopen maar wel goed bewerkbaar zijn en in het werk blijven groeien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:36

Er zijn een heleboel paarden die zo lopen als Totilas, dat wil nog niet zeggen dat ze dat ook allemaal op die perfecte manier in een proef kunnen.
Er zijn ook meerdere goede internationale ruiters en amazones.
Het speciale aan Ed en Totilas was de combinatie, ze waren een en alles leek vanzelf te gaan.
Weer een paard zoeken waar dat mee lukt zal niet makkelijk zijn.

Ik begrijp de laatste zin niet :? , typisch Nederlands snel denken dat je er al bent, op wie slaat dat eigenlijk en op welke situatie
Totilas is niet verkocht omdat hij zijn max behaald had maar omdat er een maximum bedrag voor betaald werd.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:47

sarabande schreef:
Er zijn een heleboel paarden die zo lopen als Totilas, dat wil nog niet zeggen dat ze dat ook allemaal op die perfecte manier in een proef kunnen.
Er zijn ook meerdere goede internationale ruiters en amazones.
Het speciale aan Ed en Totilas was de combinatie, ze waren een en alles leek vanzelf te gaan.
Weer een paard zoeken waar dat mee lukt zal niet makkelijk zijn.

Ik begrijp de laatste zin niet :? , typisch Nederlands snel denken dat je er al bent, op wie slaat dat eigenlijk en op welke situatie
Totilas is niet verkocht omdat hij zijn max behaald had maar omdat er een maximum bedrag voor betaald werd.

Dat is precies wat ik bedoel. Je hebt het over topsport, hebt een toppaard die niet tot zijn maximale kunnen kan en mag lopen omdat hij voor die tijd voor veel geld verkocht wordt. En daarmee worden de kansen voor Nederland, Edward gal en de fokkerij verkleind. Kortom een erg groot verlies. Dan kun je wel op zoek gaan naar een ander goed paard, maar zo 1tje kom je maar zelden in je leven tegen.
Amerikanen daarentegen of Duitsers kunnen heel volhardend zijn, ongeacht het bod wat ze krijgen blijven ze doorgaan tot ze weten wat het maximale is wat je kunt behalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:58

Ok ik begreep niet dat je dat bedoelde.
Ik begrijp ook niet waarom iemand met zoveel geld, het geluk om eigenaar te zijn van zon paard, het genieten van de overwinningen etc verkoopt.
Maar ik heb dan ook niet zoveel geld, dus kan me daar niet in verplaatsten.

Ed heeft er heel veel verdriet van, ondanks zijn vriendelijke woorden naar Visser toe, die dacht echt nog niet we hebben alles bereikt.

Zoals Gonnelien Rothenberger terecht zei, de dressuursport is een icoon ontnomen, overal stroomden de tribunes vol voor, en ik blijf dat met nadruk zeggen, "de combinatie". Mensen raakten geëmotioneerd en enthousiast.
Ik begrijp niet dat Visser verongelijkt is over de reacties eigenlijk.

En dat zoeken naar een opvolger.......... een doekje voor een leeggebloedde wond vind ik het.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:34

wie zegt dat Totilas zo op 3-jarige leeftijd liep zoals Chinook?

het is inderdaad de combinatie en de klik die je met paard en ruiter ziet bij Edward en Totilas..

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:43

DDW1190 schreef:
wie zegt dat Totilas zo op 3-jarige leeftijd liep zoals Chinook?

het is inderdaad de combinatie en de klik die je met paard en ruiter ziet bij Edward en Totilas..

Volgens mij was er ooit een foto van hem op 4 jarige leeftijd waar ik hem nou niet echt spectaculair vind lopen..
*gaat op zoek*

Even voor de duidelijkheid: hij liep natuurlijk niet als een 'gewoon paard', maar ik bedoel veel minder spectaculair als hoe je hem een paar jaar later zag lopen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:49

ik zag een filmpje van hem als 5jarige en toen liep die echt niet op het niveau wat hij nu loopt (wat ook logisch is).

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:08

Denk dat niet alleen de gangen van belang zijn maar ook juist de gedrevenheid en het karakter wat het paard meegekregen heeft...

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:42

Ik weet er een met de zelfde beweging maar die staat al bekend, isabelle van zanen met Valentino s. ze staat bij ons op stal het is totilas incl. Bewegingen! Maar ze blijft hem zelf rijden..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:57

ik weet overgens nog wel een goed paard :j
stegenees :j <3

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:00

MarvanTom schreef:
Nederland is toch sowieso al een enorm groot exportland op toppaardengebied?
Gelukkig is Nederland ook niet zo heel groot om een nieuwe topper te vinden, dus ik heb goede hoop dat de zoektocht snel klaar is.
Vergis je niet in de profwereld; we hebben hier diverse toppers op stal staan, die straks als een duveltje uit een doosje worden uitgebracht...
* zit zich al helemaal te verkneukelen wat het nieuw Nederlands talent gaat brengen* :=

Quote uit OP:
Citaat:
Zij hebben fokkerijen in Spanje, Denemarken, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland bezocht.

Inderdaad, duidelijk Nederlands talent :j

Mochten ze er inderdaad eentje uit Spanje, Duitsland of zo halen, willen jullie dan alsjeblieft wel met zijn allen gaan klagen dat het niet kan om een goed paard uit het buitenland te halen? Want als Duitsland geen talent uit Nederland mag kopen, dan "wij" ook niet iets uit het buitenland halen, he?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:25

Nezzie schreef:
Mochten ze er inderdaad eentje uit Spanje, Duitsland of zo halen, willen jullie dan alsjeblieft wel met zijn allen gaan klagen dat het niet kan om een goed paard uit het buitenland te halen? Want als Duitsland geen talent uit Nederland mag kopen, dan "wij" ook niet iets uit het buitenland halen, he?

Er gaan zat hele goede Nederlandse paarden naar het buitenland, maar hier gaat het niet over een paard maar over de beste dressuur COMBINATIE ter wereld. Derhalve gaat de vergelijking echt volledig mank

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:27

wooow die Chinook is een gaaf beestje zeg!! <3

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:51

Er is in verschillende topics over Totilas door meerdere bokkers geroepen dat Duitsland zich een podiumplaats probeert te kopen door een goed paard uit Nederland te halen. Vrij letterlijk is meerdere malen geschreven dat het wel makkelijk was om met zo'n paard weer te winnen. Het ging er dus echt om dat er een goed paard aangeschaft werd uit een concurrerend land om daarmee te winnen.
Dit is inderdaad anders dan de commentaren over het uit elkaar trekken van de combinatie, maar daar doelde ik dus ook niet op.

Vergelijking heeft dus toch geen krukken nodig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:32

nou, dat is ook gewoon zo...
er is niks mis met paarden uit het buitenland kopen, dat staat gewoon vrij...
maar uit alles wat ps heeft gezegt, maak ik op dat hij er genoeg van had duitsland steeds zonder goud naar huis te zien gaan, dus dat hij daarom maar het toppaard van de buren heeft gekocht...
en er is een groot verschil tussen een paard uit het buitenland kopen wat altijd goud wint, en een paard uit het buitenland weg kopen wat potentie heeft om te winnen, maar het nog niet heeft gedaan...
dat geld zowel voor nl, als voor de andere landen...

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:09

Zullen we er een tvprogramma van maken? :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:56

uhuh...
op zoek naar... TOTILAS *\o/* *\o/*
en dan in plaats van pia douwes en die andere grapjassen (waarvan ik nu dus even de naam kwijt ben :'))
cees visser, nicole, en sjef :j en dan edward als doorslaggevende jury in de mooie stoel :') _O-

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:25

M_D_H schreef:
nou, dat is ook gewoon zo...
er is niks mis met paarden uit het buitenland kopen, dat staat gewoon vrij...
maar uit alles wat ps heeft gezegt, maak ik op dat hij er genoeg van had duitsland steeds zonder goud naar huis te zien gaan, dus dat hij daarom maar het toppaard van de buren heeft gekocht...
en er is een groot verschil tussen een paard uit het buitenland kopen wat altijd goud wint, en een paard uit het buitenland weg kopen wat potentie heeft om te winnen, maar het nog niet heeft gedaan...
dat geld zowel voor nl, als voor de andere landen...

Ik ga even quoten wat ik hierover gisteren in een ander topic schreef:

Citaat:
In deze en alle andere topics over dit onderwerp zijn meerdere van dit soort opmerkingen te lezen. Het is volgens een deel van de bokkers vreselijk om een goed paard uit het buitenland te halen. Dan koop je een podiumplaats en da's nie eerlijk, enz. enz. ...
Even als tegenvoorbeeld: Waarom hebben deze mensen dan niet geschokt gereageerd toen IJsbrand Chardon de Lippizaners van één van zijn grootste concurrenten opkocht om er mee te gaan rijden? Zie hier: [VN] IJsbrand Chardon koopt lipizzaners van concurrent en hier: [VN] Lipizzaner vierspan van IJsbrand Chardon eindelijk compleet Slechts 2 mensen in die topics vinden het raar dat IJsbrand de paarden van een concurrent in huis haalt. Wedden dat bijna iedereen staat te juigen als hij straks met de lippizaners wint? Hypocriet is geloof ik het juiste woord.