ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:50

De overgang van Z2 naar ZZL is heel groot! De oefeningen zijn hetzelfde, maar de beoordeling is heel anders!
Zoals knollentuin al zegt, een soort Z3 zou een goede overgangs klasse kunnen zijn.
Meer letten op de manier waarop de oefeningen worden uitgevoerd.
Spring je in het Z2 een wissel die enigzins ok is, heb je een 6. Dat is in het ZZL heel anders!

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:53

Goed punt! Eerder werd die overstap niet of niet zo snel gemaakt en nu zitten rubrieken overvol met deelnemers die tussen de 55 en 59% rijden. Een wissel op een lange zijde is wel makkelijker dan op de middellijn maar ook daarvoor geldt dat je technisch een wissel goed moet hebben aangeleerd wil je die wissel ook correct kunnen rijden en idd in het zz l kost je dat op meerdere onderdelen dik punten. Daarentegen is de overgang van ZZ zwaar naar PSG niet zo groot, vind zelfs sommige ZZ z proeven lastiger dan de PSG proef.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:54

juist ,in de subtop kijken ze naar veel meer [al zou dat in de basis geen gek idee zijn..]hoe bereid je je oefening voor hoe werk je m af blijft je paard recht\gesloten\gedragen. impuls? ik ben voor z-3 !! of een toets klasse hoe je het noemen wil

prizzz

Re: ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:58

Idd maar denk ook dat er veel deelnemers zijn die de punten verzamelen en dan maar ZZ l gaan "proberen" en in de proef zie je veel deelnemers stoeien met de kwartpirouettes die ze inzetten als een arbeidspirouette waardoor ze de eerste voor een 4 rijden en dan komen de andere aspecten nog aan bod ....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:03

ja daarom vind ik het zo jammer dat we dan de hele boel maar gaan versimpelen,ga wat aan het echte probleem doen :de makkelijke doorstroming,de jurering moet flink op de schop er is teveel verschil..

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:08

En ik denk dat dat juist heel eenvoudig gerealiseerd kan worden, want bij de internationale proeven zijn de beoordelingscriteria aangegeven in een aparte kolom en dat kan ook wel bij het Z2 en ZZ licht!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:11

toch zal het wel een heel klusje worden hoor,ik was gister weer s op wedstrijd en ik zag toch [wederom] andere dingen dan de jury... :+

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:15

Haha, ach zolang je de ene keer meer punten krijgt en de andere keer minder en het uiteindelijk weer in evenwicht is, is het ok. Denk ik dan maar.... Want juist dat probleem is volgens mij niet op te lossen.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:20

Dan worden de wedstrijden hier 50km rondom Ede nog voller(rest van land weet ik niet hoe het zit). Je moet je nu al zeker 4mnd van te voren opgeven in de winter anders kan je het wel vergeten om nog te mogen starten. Met de ZZ-L erbij gaat het nog meer dringen worden en ook nog dat je in de 40m bak geen wp meer mag rijden. Die komen er ook nog bij. Hoop dat ze hier dan wedstrijd dagen alleen voor de Z gaan uitschrijven..
We starten nu al soms met 30combies in de Z1. Of de wedstrijd is pas om 23uur afgelopen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:02

Wat een regel zeg? Dit betekent dus ook dat de kleine buurtverenigingen deze proef mogen uitschrijven, met juryleden die erg makkelijk jureren (gebeurt veel bij ons in de buurt) en rijdt dus elke gek z'n punten weer.

Ik vond dit toch echt wel de magische grens. Vraag me af met wat voor achterliggende gedachte de KNHS zoiets gaat veranderen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:35

Over de juryleden staat in het artikel ain P&S:
"Ook wordt er nog gekeken naar de noodzaak tot bijvoorbeeld het opleiden van extra juryleden hiervoor. Hierover meer in een later stadium".

En mbt de pirouette: het gaat om een halve arbeidspirouette.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:48

En mbt de pirouette: het gaat om een halve arbeidspirouette.[/quote]

waar haal je dat vandaan? ik ga ervanuit dat t gewoon de halve pirouette moet zijn zoals in het zz-z nu hoor. in geen enkele proef wordt een arbeidspirouette gevraagd lijkt me sterk dat dat nu wel zo wordt...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:51

Lees jij PaardenSport niet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:54

ja hoor maar ik mik m net zo snel weer weg nu de kalender er niet meer instaat ,en ik heb helemaal niks over" arbeids "in de pirouette gelezen. ze gingen de kwart eruit halen en de halve erin omdat die voor veel mensen toch makkelijker is dan de kwart.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:01

Helaas begrijp ik nog steeds niet de argumentatie achter verschillende ontwikkelingen die de KNHS momenteel promoot.

Natuurlijk begrijp ik wel het voordeel dat meer mensen ZZL kunnen starten, en ook dichterbij, als de ZZL bij de basissport wordt getrokken.

Enerzijds is er de steeds terugkerende klacht dat ruiters te snel (kunnen) promoveren. Dat kan liggen aan de ruiter (te snel met kleine winstpuntjes doorstromen), of aan juryleden die te 'vriendelijk' jureren. (hoewel ik nooit begrijp wat daar nou zo vriendelijk aan is, maar dat terzijde)
Aan de andere kant wordt er momenteel tijdens de bijscholing van juryleden op gehamerd dat we vooral 'positief' moeten oordelen.

Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de KNHS niet bezig is met het oplossen van een probleem, maar met het verplaatsen van een probleem.
De klacht van een te grote overstap van Z2 naar ZZL wordt nu een klasse vooruit geschoven, ik ben bang dat de klacht zelf niet zal verdwijnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:04

knollentuin schreef:
ja die overgangen zijn te groot maar dat heeft geen ene moe.. te maken met die 6 wissels hoor en op welke lijn je ze rijdt , het gaat erom dat iemand die de wissels alle 6 onvoldoende rijdt toch winst kan scoren en de overstap naar het zz-l maakt. dat ze in het zz-l naar meer kijken dan het plaatje,daar wordt je echt beoordeeld of je paard gedragen loopt ,meer de puntjes op de I engazomaardoor. er had beter een z-3 ingevoegd kunnen worden een tussenklasse waar meer in de trant van subtop gejureerd wordt door bv een subtopjurylid [ipv de twee]om alvast aan deze manier \jurering te wennen. dan kan je de keus maken of je eraan toe bent om over te stappen

idd bertie dit had ik eerder ook al gepost,ik denk echt dat we met een extra klasse ertussenin meer geholpen zijn...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:20

HorseMoments schreef:
Nee, dat is zeker niet het geval. Het gaat erom dat je een paard correct voorstelt. Het gaat er niet om wie het mooiste of duurste paard heeft. Als een paard correct gereden wordt dan kan een combinatie zeker 65% scoren. Wat heeft een combinatie eraan die met moeite net een winstpunt bij elkaar rijd om te promoveren? Als een combinatie daar niet klaar voor is, dan werkt dit alleen toch maar demotiverend? Waarom zou je klassen maken, als die klassen voor iedereen haalbaar zouden zijn? Bovendien is het niet alleen demotiverend voor de ruiter of amazone maar ook voor de jury's. Want niets is moeilijker om een combinatie te jureren die niet in een bepaalde klasse thuis hoort. Dat heeft ook weer te maken met de scholing van juryleden. Wat is correctheid? Wat is een goede africhting? Wat is zuiverheid? Wat is ontspanning, wat is lengtebuiging? Wat is verzameling? Wat is balans? Ik ben van mening dat er veel meer aandacht gevestigd mag worden op het rijtechnische aspect in de proeven.

Ik zou nog eerder voor een open inschrijving zijn dan voor deze 65% regeling.

Zowel om mijn eerder genoemde reden dat het met een gewoon paard heel veel moeilijker wordt om te promoveren. Alsmede om de reden dat ruiters niet beter gaan rijden van een strengere jurering. Geef ruiters zelf verantwoordelijkheid in hetgeen ze starten, ze vallen toch wel door de mand bij inschrijving in een klasse die boven hun kunnen ligt.

Het probleem van het slechte rijden in de klasses wordt niet opgelost in de wedstrijdbaan maar ligt in de kwaliteit van de instructeurs. Als de instructeurs meer uitleg geven over een goedgaand paard nemen de juryleden, die vaak ook lessen of gelest hebben bij zo'n instructeur, dat vanzelf mee.

Er wordt nog steeds slecht gereden maar de kwaliteit van zowel het paardenmateriaal als de rijderij blijft nog steeds stijgen. Echt onmogelijke paarden zie je bijna niet meer en steeds meer mensen komen tot inzicht dat de kwaliteit van de basisafrichting belangrijker is dan trucjes aanleren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:25

Vudress schreef:
Dressuur gaat nog altijd om het correct kunnen africhten van een paard, niet om wie het meest aparte paard kan kopen.

Helaas pindakaas.... :D
:n
In de perfecte wereld zou dat zo zijn maar dat is niet zo. Succes is in de dressuur te koop. Daar kan je niks aan veranderen. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:28

knollentuin schreef:
ja hoor maar ik mik m net zo snel weer weg nu de kalender er niet meer instaat ,en ik heb helemaal niks over" arbeids "in de pirouette gelezen. ze gingen de kwart eruit halen en de halve erin omdat die voor veel mensen toch makkelijker is dan de kwart.

Staat er toch echt in. Geen gewone halve pirouette maar een halve arbeidspirouette. De cirkel die de achterbenen maken mag dus groter zijn. Je moet laten zien dat je de techniek beheerst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:30

nou dan wordt ook dat dus makkelijker...ze verplaatsen gewoon alle problemen..in mijn ogen echt de weg van de minste weerstand. jammer.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:34

Suzanne F. schreef:
Vudress schreef:
Dressuur gaat nog altijd om het correct kunnen africhten van een paard, niet om wie het meest aparte paard kan kopen.

Helaas pindakaas.... :D
:n
In de perfecte wereld zou dat zo zijn maar dat is niet zo. Succes is in de dressuur te koop. Daar kan je niks aan veranderen. :)

Ik weet wel hoe de dressuurwereld werkt. :D

Maar mijn mening blijft dat het correct gaan van een paard belangrijker is dan het hebben van een apart paard. Al zal die aparte bij correcte africhting altijd meer horen te scoren omdat die aparte meer aan het ideale totaalbeeld voldoet.

Met een gewone ben je blij met 60/61, en als het eens heel goed gaat 62/63. Maar dat betekent dan wel dat je bij een regel als die van Horsemoments op een gegeven moment uitgereden bent, terwijl je zo'n dier al wel veel verder afgericht kunt hebben!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:37

eens vudress en dat moet je ook niet willen..met een gewone hoor je ook door te kunnen stromen dankzij je africhting en niet door het spectakel

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:31

knollentuin schreef:
knollentuin schreef:
ja die overgangen zijn te groot maar dat heeft geen ene moe.. te maken met die 6 wissels hoor en op welke lijn je ze rijdt , het gaat erom dat iemand die de wissels alle 6 onvoldoende rijdt toch winst kan scoren en de overstap naar het zz-l maakt. dat ze in het zz-l naar meer kijken dan het plaatje,daar wordt je echt beoordeeld of je paard gedragen loopt ,meer de puntjes op de I engazomaardoor. er had beter een z-3 ingevoegd kunnen worden een tussenklasse waar meer in de trant van subtop gejureerd wordt door bv een subtopjurylid [ipv de twee]om alvast aan deze manier \jurering te wennen. dan kan je de keus maken of je eraan toe bent om over te stappen

idd bertie dit had ik eerder ook al gepost,ik denk echt dat we met een extra klasse ertussenin meer geholpen zijn...

Ja, ik had je bijdrage gelezen. :)
Persoonlijk denk ik niet zozeer dat met het tussenvoegen van een Z3 klasse een probleem zal worden opgelost. Een Z3 geeft namelijk de mogelijkheid om wéér ergens te blijven hangen. Het lost geen probleem op, maar het verplaatst het probleem.
Ik zou veel liever zien dat (ook de basis-) juryleden gesteund worden toe te passen wat ze hebben geleerd: en dat is duidelijk punten. Liever een 2 en een 9 dan al die vijfjes en zesjes.
Door gebrek aan steun van de KNHS (zo heb ik dat tenminste gedurende al die jaren ervaren) is het moeilijk om tegenover de agressiviteit van veel ruiters en hun omgeving toch je rug recht te houden als je het aandurft om duidelijk te zijn in je waardering.
Het komt veel te vaak voor dat puntjes worden gesprokkeld: veel kleine wedstrijdjes rijden, en vooral je best doen om 'vriendelijke' juryleden tegen te komen.

Ik heb nog nooit gemerkt dat de KNHS juryleden beoordeelt op resultaten. Een beetje statistiek zou helemaal niet zo moeilijk moeten zijn om er achter te komen wat de uitschieters zijn onder de juryleden.
Een van de problemen lijkt wel dat de KNHS helemaal niets bijhoudt over juryleden. Hoe kan ik het anders verklaren dat bij de aanvraag voor het 20+ speldje opgegeven moet worden welke belangrijke of grote wedstrijden je hebt gejureerd?

Ik pleit ervoor dat we een sfeer moeten creëren waarbij het duidelijk jureren in een positiever daglicht komt te staan. Ik kan het credo van 'we moeten positief jureren' daarom niet goed plaatsen, en het lijkt ook (morgen ga ik naar de bijscholing dus ik praat nog even voor mijn beurt) dat we daarmee een verkeerd signaal afgeven. Het signaal van sneller hogere punten, sneller doorstromen, en dan maar zien waar het schip strandt. In ieder geval houd ik m'n hart vast wat voor effect het heeft op het welzijn van de paarden.
In het kader van een verandering van opleiding zou ik liever zien dat elk aankomend jurylid als onderdeel van de bestaande opleidingen stage moet lopen bij een aantal gerenommeerde juryleden. Mét daaraan gekoppelde beargumenteerde beoordelingen, en testcases.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:45

ook heemaal mee eens,punt is dus dat er een duidelijk probleem ligt-iedereen hoor je erover- maar waar pak je dat aan en hoe? ik vind het een hele goede als je zegt over dat controle moment naar de jury's toe ,daar zou ook nog wat mee gedaaan kunnen worden,tussentijdse toetsing of controle dmv schaduwjurering. ik noem maar wat

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:58

knollentuin schreef:
ook heemaal mee eens,punt is dus dat er een duidelijk probleem ligt-iedereen hoor je erover- maar waar pak je dat aan en hoe? ik vind het een hele goede als je zegt over dat controle moment naar de jury's toe ,daar zou ook nog wat mee gedaaan kunnen worden,tussentijdse toetsing of controle dmv schaduwjurering. ik noem maar wat

Gewoon examens laten doen. Verplicht toetsen elke 2 jaar. Kijken of de juryleden nog aan de standaarden en norm voldoen. Zitten ze er naast dan filter je die eruit en ga je ze nog apart toetsen. Zitten ze er structureel naast, zowel qua punten als qua zienswijze rijtechnisch dan moeten die juryleden er gewoon uit. Jurybevoegdheid intrekken.
Er moet veel duidelijk en strenger getoetst worden. KNHS zou een kwaliteitssysteem moeten opzetten en de juryleden tussentijds moeten testen. En daar ook consequenties aan verbinden.