Brandweer probeert paarden uit de Maas te redden *update 2*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Brandweer probeert paarden uit de Maas te redden *update 2*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:47

Iedereen heeft nu wel weer zijn zegje gedaan, lijkt me.

Het belangrijkste is dat de paarden nu veilig zijn en er is niets gebeurd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:01

Ze waren van een bekendere springamazone, die zal ze echt niet zomaar laten staan als het toen niet leek te kunnen. Ach ze zijn weer gered. Ik wist niet dat een tractor zo diep het water in kon :). Maar zoals je ziet is het daar behoorlijk onder gelopen zeg...die straat...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:02

jes_sira schreef:
Cassagrande schreef:
Van een mug wordt weer eens een olifant gemaakt. Zoals altijd. O jee ze staan in het water, zielig. En dan de media die de zaak even totaal opblaast. Hup tractor erbij waar een paard aan vast staat en de rest volgt vanzelf. Zo gaat het ook met de reacties hier op bokt. Een persoon zegt iets en de rest volgt wel even mee. Net zoals het o zo bekende spreek woord.

Het irriteert me echt mateloos dat er mensen bij zijn die hun oordeel al klaar hebben terwijl ze helemaal niet weten wat er nu precies aan de hand is, en waar mensen al mee bezig zijn.

Tuurlijk is het niet goed dat ze in het water staan. Gelukkig hebben ze ook niet lang zo gestaan. Maar de meesten weten niet hoe snel het ineenkeer kan gaan. Eigenaresse is gisteren geweest en toen was er niets aan de hand. Weten jullie veel of ze voor vandaag gepland had de paarden naar een andere wei te brengen. En wie zegt dat alle paarden van haar zijn. Misschien staan ze wel in pension en heeft de stalhouder te laat gereageerd en was hij van plan ze vandaag te verplaatsen.

Maar dat is mijn vrije meningsuiting.

En het feit dat er vanaf zaterdag al waarschuwingen uit gegaan zijn en daar geen gehoor aan gegeven is door in dit geval de eigenaresse van deze paarden moeten we dan maar effe vergeten?

In mijn vrije meningsuiting hierover vindt ik dus dat je als eigenaar van paarden de verantwoording hebt te handelen. En als je dit niet doet ben je schuldig als je paarden iets overkomt..

Weet jij hoe het er hier in Limburg uitziet? Ben jij bij het stuk gaan kijken waar ze stonden? Waarschuwing of niet, je kunt er niet over oordelen vind ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:04

Ja inderdaad, je kan ook niet ruiken of jou deel wel niet onderwater loopt en hoe hard dat zou gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:08

Ik denk dat iedereen zo reageert omdat de meeste mensen bij de eerste waarschuwing de paarden voor de zekerheid al ergens anders heen zouden brengen waar ze veilig zouden zijn voor hoogwater. Tenminste, als ik van mezelf uitga. Ik zou na een eerste bericht al de trailer achter de auto hangen en onderweg zijn, en paard daar pas weer terug brengen als er 100%-veilig sein gegeven is. Je wilt gewoon geen énkel risico lopen met je dier.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:10

GamblersCup schreef:
Ik denk dat iedereen zo reageert omdat de meeste mensen bij de eerste waarschuwing de paarden voor de zekerheid al ergens anders heen zouden brengen waar ze veilig zouden zijn voor hoogwater. Tenminste, als ik van mezelf uitga. Ik zou na een eerste bericht al de trailer achter de auto hangen en onderweg zijn, en paard daar pas weer terug brengen als er 100%-veilig sein gegeven is. Je wilt gewoon geen énkel risico lopen met je dier.

Amen!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:12

Ik kan me op zich ook goed voorstellen dat de brandweer het niet voor elkaar kreeg. Als ik bedenk hoe onze paarden reageerden op een boot in de sloot, laat staan een boot die ze mee wil lokken, kan ik me voorstellen dat de paarden zeker niet mee komen.
Waarom is niet direct de eigenaar uit bed getrommeld ipv de brandweer in te zetten? Dan was er waarschijnlijk een stuk minder commotie geweest. Blijkbaar zijn de paarden wel makkelijk te vangen en braaf mee te nemen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:13

Tja hoe vaak wordt er geen noodweer voorspelt en valt het mee? Ik denk dat we hier niet objectief over kunnen oordelen. Eigenaar is nog gaan kijken, toen was er niets aan de hand. Refereren naar waarschuwingen...het is denk ik al lastig te beoordelen of jij in/aan de rand/buiten de gevarenzone zit.

Zomaar 9 paarden opladen doe je ook niet, stel dat het opfok gebied is waar laat je ze dan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:14

RianneH schreef:
Ik kan me op zich ook goed voorstellen dat de brandweer het niet voor elkaar kreeg. Als ik bedenk hoe onze paarden reageerden op een boot in de sloot, laat staan een boot die ze mee wil lokken, kan ik me voorstellen dat de paarden zeker niet mee komen.
Waarom is niet direct de eigenaar uit bed getrommeld ipv de brandweer in te zetten? Dan was er waarschijnlijk een stuk minder commotie geweest. Blijkbaar zijn de paarden wel makkelijk te vangen en braaf mee te nemen :)

Brandweermannen zijn over het algemeen geen paardenmensen... En indd waarom niet de eigenaar opsporen.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:16

op RTL staat er een filmpje van. Tjonge en ik hier al mopperen over de bagger. Maar ik vind de paarden er niet slecht uitzien ofzo hoor, ik heb mijn pony's ook wel eens zwemmend moeten gaan halen. Ze stonden op een eilandje en de Waal steeg ook iets sneller dan we hadden verwacht. Ze stonden nog wel droog maar konden niet anders als door het water mee. Dat ging prima, en dat vind ik op deze beelden ook. Gelukkig werden wij gewoon ff opgebeld en geen trammelant met brandweer en media

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:21

Zonnetje81 schreef:
Zomaar 9 paarden opladen doe je ook niet, stel dat het opfok gebied is waar laat je ze dan?

NIET om te zeggen dat ik vind dat ze fout zitten daar, ik was er niet bij en weet ook niet wat er aan vooraf gegaan is. Ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen. En da's heel simpel: als ik mijn paarden in een risicogebied zou hebben lopen (of dat er nou 1, 2 of 15 zijn) dan zou ik als eerste een noodopvang regelen. Iets waar ze ten alle tijden in nood een korte periode heen kunnen. Het klinkt makkelijk, maar anders zou ik mijn paarden daar niet neerzetten. NL is nou eenmaal een land wat onder het waterpeil ligt en het kan altijd gebeuren dat er wat doorbreekt of gewoon teveel regen. Daar moet je rekening mee houden vind ik, in ieder geval zou IK daar rekening mee houden.

En nu is het zover dat de paarden tot aan de knieeen in het water staan, ze hebben nu toch ook een plek om naartoe te gaan? Ik had dat vantevoren al benut en ze daar naartoe gebracht, totdat de waarschuwingen niet meer van kracht zijn.

Maar ja, wie ben ik... in ieder geval iemand die vooruit denkt en geen risico met levende haven wil nemen. ;)

Edit: nog een kleine toevoeging, een opmerking over de berichten hierboven waar gezegd wordt dat het weer en de berichten en de waarschuwingen hier onvoorspelbaar en niet altijd betrouwbaar blijken te zijn... kan wel zijn, maar liever een keer teveel en voor niets je dieren "in veiligheid" dan een keer te laat met alle gevolgen van dien. Waren het niet 18 paarden die het bij Marrum niet gered hebben? Gelukkig is het hier snel en zonder schokkende dingen afgelopen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 15-11-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:22

RianneH schreef:

Omdat de schipper de brandweer hierover heeft gebeld lijkt me.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:26

Ja, maar die zouden lijkt mij toch eerst een eigenaar moeten opsporen. Denk ook dat de telegraaf er alleen bijgekomen is doordat de brandweer ingezet werd. Had die gewoon de eigenaar direct de paarden op laten halen, was er waarschijnlijk ook geen gedoe geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:48

Storm in een glas water, paarden zien er keurig verzorgd uit, hebben nog geen dag met de teentjes in het water gestaan, itt moddershetjes, die 24/7 in blubweilandjes staan.

Niks aan de hand. Boer zou brandweer weggestuurd hebben, gelijk heeft ie.

Rayzaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:03

Leuk <3

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:42

Wel een mooi gezicht:
Afbeelding

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:46

Mooi gezicht?? Ik vind het diep triest dat het zover heeft moeten komen....
Wat ben je dan voor een lul van een paardeneigenaar?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:49

Wij hebben het zelf al een paar keer meegemaakt. En de vork zit vaak anders in de steel dan mensen over het algemeen nu denken. Wij hebben het hoogwater helaas al 4x meegemaakt. De berichtgeving van de officiele instanties laat veel te wensen over.
Jammer dat mensen gelijk denken dat het nalatigheid is van de eigenaar.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:50

Gimmick11 schreef:

Weet ik niet; kan ik ook niet over oordelen. Kan allerlei redenen gehad hebben. Dus ik veroordeel hem of haar daar ook niet op.
Maar ik vind dit wel een mooi gezicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:54

Gimmick11 schreef:

Wanneer laat jij de regen stoppen? :))

Mooi dat ze zich zo ingezet hebben, en ik vind die foto wel iets hebben.
Paarden redden zich vaak wel in dit soort omstandigheden. Komen van 't winter ook vast wel weer problemen.

Om nou gelijk te gaan oordelen als je niet weet hoe de vork in de steel zit.... sorry hoor...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:58

Je ziet ze echt heel rustig achter de tractor aanlopen, fijn dat ze gered zijn!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:02

Gelukkig zijn ze geredt!
Ben blij dat mijn pony ergens staat waar dit echt niet snel kan gebeuren. Zou me anders veel/vaak zorgen maken.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:07

Gimmick11 schreef:
Wat ben je dan voor een banketstaaf van een paardeneigenaar?

Goh ik vind deze reactie te triest voor woorden..
Hoe vaak heb jij al in deze/ zo'n situatie gezeten??

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:10

Gelukkig zijn de paarden nu weer veilig.
En oke het is wel erg opgeblazen door de media, maar toch had de eigenaar dit wel kunnen voorkomen vind ik.
Als het mijn paarden waren geweest, die in een risico gebied lopen, dan had ik ze al daarvoor weggehaald. Omdat ik het risico niet eens zou willen nemen dat ze mogelijk in zo'n situatie zouden komen.
Als er al zoveel wateroverlast is in dat gebied, dan is het toch een beetje wachten op dat jou weiland ook onder water komt te staan.

Maargoed ze staan weer veilig op stal/ op een droog land.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:24

flitzz schreef:
Wij hebben het zelf al een paar keer meegemaakt. En de vork zit vaak anders in de steel dan mensen over het algemeen nu denken. Wij hebben het hoogwater helaas al 4x meegemaakt. De berichtgeving van de officiele instanties laat veel te wensen over.
Jammer dat mensen gelijk denken dat het nalatigheid is van de eigenaar.

En nu dus niet, vanaf zaterdag werd er al gewaarschuwd en was al te zien wat er zich in België afspeelde. Niemand kan voorspellen hoe het verloopt maar ik denk dat de eigenaar in zijn handjes moet wrijven dat de paarden 'maar' kniehoog in het water stonden want het had net zo goed nog dik een meter hoger kunnen staan.