Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:34

Interessant, zou het weleens willen proberen, het zijn cirkels van 40 meter doorsnede toch?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:30

Ja de cirkel in het MECC zal 40 meter zijn. We hebben in juni ook in eentje van 30 meters (in de bak) en van 50 meter gereden, maar dat bleek toch niet zo heel handig. 30 is erg klein, zeker met grote paarden. 50 meter daan en tegen is weer vrij groot, hier raak je makkelijk de weg een beetje kwijt..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:49

ik vind het ook wel interesant. hoeken kun je hierin natuurlijk ook gewoon rijden. http://www.zefdamen.nl/CropCircles/Reco ... dson02.gif dus die vlieger gaat imo niet op

ik moet op de 1 of andere manier ook gelijk aan de round-pen van monty denken... :+

ik zou hier wel eens in willen rijden!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:57

Ik zie er ook niet echt voordelen in ten opzichte van de reguliere bakken. Waarom zouden hier geen enge 'hoeken' kunnen zijn? T is dan wel geen hoek, maar een paard kan op een bepaald punt nog steeds wel kabouters denken te zien imo :+
En ook om een ronde bak kun je een wand hebben ter ondersteuning, maar die wand hoeft helemaal niks te maken te hebben met wel of niet op eigen benen kunnen lopen. En zowel in een vierkante, rechthoekige, ronde of voor mij part een grote driehoek kun je allerlei figuren, zowel rechtuit als op een volte, rijden lijkt mij? :o? Ligt er maar net aan hoe groot je bak is. Volgens mij gaat het gewoon om gevarieerd rijden/sturen en dat kan overal waar je de ruimte hebt.
Jammer ook dat de beweringen in de OP niet onderbouwd zijn/worden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:37

Even offtopic: Ik ken een paard dat Redondo heet, kben benieuwd wat zijn eigenaren hier van zullen zeggen :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:42

Lekker gezond voor de benen van die paarden waarvan de ruiters elke weekend op wedstrijd moeten vanwege de punten. Ik vindt het een hele slechte ontwikkeling.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:44

daffie1986 schreef:
Lekker gezond voor de benen van die paarden waarvan de ruiters elke weekend op wedstrijd moeten vanwege de punten. Ik vindt het een hele slechte ontwikkeling.

Ah jij bent dierenarts?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:05

daffie1986 schreef:

De bakken zijn een stuk groter dan een reguliere bak. De 'ronding' is dan ook minimaal in verhouding met de vier 90 graden hoeken die we nu hebben. Ik zou dus absoluut geen uitspraak durven doen over het wel of niet gezonder zijn voor de benen ;)

Ik vind het er super uitzien. De ruimte en ruimteverdeling nodigen veel meer uit tot afwisseling en dagen je uit geinspireerd en gecontroleerd te rijden. Ik denk dat zo'n bak de beweging, coordinatie, gedrevenheid en motivatie van zowel paard als ruiter enkel verbeterd! Juist in zo'n bak valt goed recht te richten, doordat je elke rechte lijn weer kunt controleren of het paard recht, in balans en op twee teugels loopt, in tegenstelling tot nu waarbij de rand nog zo vaak veel te veel invloed heeft. Ook zou het een grote verbetering kunnen zijn voor de ruiters die nu enkel ongeinspireerd over de hoefslag sjeesen, met soms een figuurtje tussendoor, en daardoor vast komen te zitten met hun paard. Ik zie er echt een hele gave uitdaging en verbetering in, wellicht niet voor de dagelijkse trainging maar zeker voor de wekelijkse afwisseling!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:06

UMayDream schreef:
Even offtopic: Ik ken een paard dat Redondo heet, kben benieuwd wat zijn eigenaren hier van zullen zeggen :+

Het komt uit het Spaans en betekend simpelweg 'rond', zo apart is de naam voor deze bakvorm dus eigenlijk niet :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:07

nee, maar mijn hoefsmidt kon wel zien dat de vorrige eigenaar van mijn paard heel veel voltes met hem had gereden/gelopen. Ik kon het paard al een paar jaar en kon zijn vermoeden bevestigen. Volgens hem slijten de knieën duidelijk aan 1 kant harder af, juist bij jonge paarden door het vele voltes rijden.

Killyenn: Tuurlijk de volte is groter waardoor de belasting minder zal worden, maar dan blijft het paard toch nog steeds in stelling lopen?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:10

daffie1986 schreef:
nee, maar mijn hoefsmidt kon wel zien dat de vorrige eigenaar van mijn paard heel veel voltes met hem had gereden/gelopen. Ik kon het paard al een paar jaar en kon zijn vermoeden bevestigen. Volgens hem slijten de knieën duidelijk aan 1 kant harder af, juist bij jonge paarden door het vele voltes rijden.

Een volte van 20 meter, zoals die in een gemiddelde bak, is wat anders dan een volte van 40 meter en zal dus ook een zeer ander effect hebben. Daarnaast zie ik ook wel eens paarden door de bocht komen waarvan ik denk: dat kan nooit goed voor de benen zijn. Die hangen zo schuint dat je je verbaasd dat de al scheefzittende ruiter er niet zo afglijdt!

Never mind, dacht dat je eerste bericht voor mij was!

Juist in zo'n bak is de uitdaging om wel die recht lijnen te pakken, in plaats van simpel op 'de hoefslag' te blijven hangen. juist in zo'n bak kun je flink aanpoten en het paard recht, echt recht, dus niet het half tegen de bakrand aanslepende recht, laten lopen. Ik vind het zeer zeker een uitkomst!

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:00

ik gok dat er heel erg veel ruiters zullen zijn die gigantisch door de mand gaan vallen als ze in zo'n circel gaan rijden. Je bent dan volledig afhankelijk van hoe goed jij je paard in balance hebt en hoe goed jij als ruiter een figuur kunt rijden. Een hoek kun je erg haaks nemen maar een hoek kun je ook erg flauw nemen het is maar net hoe jij hem als ruiter inzet.

Ik gok dat het helemaal niet zo'n slechte ontwikkeling is en dat het slechts tijd nodig heeft om er aan te wennen.. Want hoe vaak heb je niet op buitenwedstrijden een gigantisch inrijveld? Dan bepaal je toch ook zelf waar je rijdt en hoe jij je figuren plaatst? Het is maar net hoe jij als ruiter de ruimte gebruikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:06

Ik lees op de site: *blablabla* en voor het publiek

Zodat het publiek net als in het circus rond de ring kan gaan zitten?????

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:18

Wat ik me afvraag is of een grote rijbak niet hetzelfde effect heeft (dus zeg maar het dubbele van een gemiddelde rijbak). Natuurlijk wordt je dan niet gedwongen om zelf een rechte lijn te rijden ipv maar gewoon langs een wand rijden maar ik denk dat dat ook de verantwoordelijkheid van de ruiter is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:22

Xjosee schreef:
Wat ik me afvraag is of een grote rijbak niet hetzelfde effect heeft (dus zeg maar het dubbele van een gemiddelde rijbak). Natuurlijk wordt je dan niet gedwongen om zelf een rechte lijn te rijden ipv maar gewoon langs een wand rijden maar ik denk dat dat ook de verantwoordelijkheid van de ruiter is.

Ach, in zo'n rond ding rij je als nog op een kant, waar een paard op kan gaan plakken... En als ze plakken op een kant, kan je geen rechte lijn in het midden rijden, of de bak nu rond of vierkant is...

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:37

Wij hebben een buitenbak van 40 x 40, meestal isdie verdeeld in 2 bakken. maar als die niet verdeeld is en je de hoeken afzet ofzo kan je die dus als 'redondo' gebruiken. Zo zullen er toch wel meer bakken te vinden zijn.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:59

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:45

Volkomen belachelijk dit!
het is onpraktisch, want het kost namelijk veel meer ruimte..
de kritiek waarom dit ontwikkeld is, is omdat paarden 'haakse hoeken ' zouden moeten rijden, wie stuurt zijn paard nou haaks de bocht om? je rijd toch altijd in aanleuning een bochtje:S en geen hoek?
daarbij: hoe zit het met het rechtstellen, het zou de paarden hulp geven bij hun balans:S sorry hoor dit zie ik er niet in.. als je zo tegen die hoeken bent, maak je van die hoeken toch 'bochtjes' :S
sorry, vind dit echt iets belachelijks.. goeie die mij over de streep trekt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:05

Ook in een cirkel kan je zeker rechte lijnen rijden, dus dat is juist goed voor de balans want dan moet je het paard echt tussen je benen en handen hebben.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:14

Mij lijkt het wel een uitdaging om in te rijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:17

magda_90 schreef:
Ook in een cirkel kan je zeker rechte lijnen rijden, dus dat is juist goed voor de balans want dan moet je het paard echt tussen je benen en handen hebben.

Ik zie niet in waarom het lastiger is om een rechte lijn te rijden van de ene kant van een cirkel naar de andere kant, dan wanneer je recht over de AClijn wil rijden. Wat is dan de toegevoegde waarde van het feit dat de hekjes niet recht maar in een rondje staan?

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:20

magda_90 schreef:

over een diagonaal moet je je paard ook tussen je handen en benen krijgen.. :+

vind t gewoon uber onhandig, kost zo veel ruimte zon cirkel, en om nou in mn longeercirkel te gaan rijden, beetje krap :P doe mij maar een normale bak

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:21

Anoeska schreef:
magda_90 schreef:

Ik zie niet in waarom het lastiger is om een rechte lijn te rijden van de ene kant van een cirkel naar de andere kant, dan wanneer je recht over de AClijn wil rijden. Wat is dan de toegevoegde waarde van het feit dat de hekjes niet recht maar in een rondje staan?

vraag ik mij trouwens ook af ja, wat de toegevoegde waarde van die ronde is..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:35

Toegevoegde waarde naar mijn idee:
Als je op de hoefslag rijd is het paard telkens in een zelfde lichte lengtebuiging in plaats van 10 meter (semi)recht, bochtje, 20 meter (semi)recht, bochtje, 10 meter (semi)recht, bochtje, 20 meter (semi)recht, bochtje. Doordat het paard telkens dezelfde houding heeft zonder onderbrekingen kan elke oefening op elk gewenst moment ingezet worden. Helemaal bij jonge paarden is dat een voordeel want je hebt alle tijd en ruimte en kunt dus exact inspelen op wat het paard nodig heeft zonder de beperking van 'het einde van de bak'.

Datzelfde geeft ook een nadeel. Er zijn namelijk ruiters die maar op de hoefslag blijven rijden. Dan zal het rijden in de redondo al snel een geestdodend effect hebben op het paard. Datzelfde zie je met paarden die eindeloos gelongeerd worden in een ronde longeerbak.

Nog een voordeel: (jonge) paarden die aan de kletter gaan kunnen geen hoek in rennen en zullen eerder geneigd zijn een rondje te blijven rennen. Nu in de rechthoekige rijbaan zie je ze vaak plotseling stoppen in een hoek en omdraaien. Ik denk dat dit in een ronde bak (en weer terug grijpend naar die longeercirkel denk ik dat echt) veel minder zal zijn. Door het rond galoperen kalmeren paarden vaak sneller. Wellicht is het daarmee zowel voor ruiter als paard wel veiliger.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:30

haha,ik geef toe,met aan de kletter gaan kan het eenvoordeel zijn.. ivm noodstops ed :|