Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:04

Heb je al eens een burgerinitiatief gestart pidoro? Als de regels niet verandert worden kan de gemeente ook niks anders doen dan de poot stijf houden. En het is je eigen verantwoordelijkheid, de gemeente is niet de schuldige dat jouw dieren in een modderige wei staan. Al snap ik je frustratie, ik ben nu inmiddels ook al bijna 1,5 jaar met de gemeente bezig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:00

pidoro schreef:
Inderdaad paarden hebben een schuilstal nodig.
Wij krijgen bij de gemeente nog steeds niet rond dat wij een schuilstal mogen plaatsen. :( :Y) :( :(
Met als gevolg onze paarden staan in een zeer natte wei.(inmiddels modder)
Gewoon schandalig.
Het bezorgt ons slapeloze nachten.
En wij kunnen wel janken hierom.
En waarvoor omdat de gemeente haar poot stijf houdt :( :( :( }:)

Ja, kijk en bij stalpaard eigenaren wordt er dan gezegd: "Je moet van te voren zorgen dat je paard buiten kan, anders moet je gewoon geen paard kopen".
Dan kan ik hier zeggen:"Je moet van te voren zorgen dat je wei in orde is, anders moet je gewoon geen paard kopen (of daarop zetten). "
Toch?
Je kunt wel zeggen dat de gemeente niet deugt, maar je weet zelf dat je een paard tekort doet als er geen beschutting in zijn wei is.
Je had moet zorgen dat de voorwaarden om een paard te houden er waren, voordat je die daar neer zette.

Maar dat is een ander verhaal.
We kunnen wel boos naar gemeentes gaan wijzen, maar ik vind het niet meer dan logisch dat niet op elk stuk land maar wat neergezet mag worden. Er zijn ook nog mensen zonder paarden die gewoon niet het landelijke verstoord willen zien.

Ik heb ook zoiets van als je dan slapeloze nachten hebt zorg dan dat ze ergens hoog en droog op stal kunnen. En misschien begrijpt men nu ook waarom anderen dat standaard in de winter doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:29

Als ze gewoon beschut kunnen staan dan is die schuilstal niet zo heel hard nodig hoor, en van modder gaan ze echt niet dood, wij hebben daar meer last van dan de paarden zelf.
Ik vind de vergelijking die je maakt eigenlijk niet opgaan in dit geval :n. Beweging is een eerste levensbehoefte van een paard, schuilen is ook noodzakelijk, maar dat hoeft lang niet altijd overdekt te zijn :n. Dus ik zie nog altijd liever een paard in een wei met blubber, dan een paard wat zijn stal niet uitkomt en lekker warm met een extra dekentje op staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:02

Modder is kwalijker dan men denkt. Buiten het feit dat het een prima broedplaats van kiemen is die bv mok veroorzaken, kan het glibberen verzwikkingen en zelfs gebroken benen op leveren. Daarbij neemt het paard gras op met een behoorlijke hoeveelheid aarde eraan.
Maar dat is helemaal niet het onderwerp. Het gaat erom dat paarden beschutting (ja, hoeft helemaal geen stal te zijn maar daar ging het in die post toevallig over) moet hebben en dat je niet achteraf voor beschutting moet gaan zorgen en dan gaan klagen dat de gemeente niet mee werkt.
Daarbij staat er nergens dat stalpaarden geen beweging krijgen.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:10

Juangi schreef:
Honeys schreef:
K heb in Den Helder bij de kust een zogenoemd "windkruis"gezien bij pony's. Een soort van windscherm waarbij de ponies vanuit alle hoeken uit de wind konden staan. Op zich best practisch. Ik vind ook dat er op een of andere manier een schuilmogelijkheid moet staan, maar dit hoeft denk ik niet perse / noodzakelijk een schuilstal te zijn..

Goed dat er onderzoek naar gedaan is, dat wil ik nog wel even zeggen!

Het windscherm hoort bij de ponys voor verstandelijk gehandicapte mensen. De paarden gaan daar snachts op stal, staan dus niet 24/7 buiten. (Ik woon in Den Helder)

Heb ze er zelf weinig gebruik van zien maken (fietste er vaak langs), alleen wanneer de zon fel scheen stond er wel eens 1tje. Maar met regen, sneeuw etcetera stonden ze er niet bij, gewoon open in het veld.

Het idee erachter is erg goed, maar de paarden kiezen er niet vaak voor. Net als dat ze weinig gebruik zullen maken van de schuilstal zelf, hier heb ik ook meer mensen over gehoord.

Nee hoor, het windkruis wat bedoelt werd is bij mij ;) Onze pony's lopen altijd buiten en hebben dus een windkruis. Deze is gemaakt van takken, is ongeveer 2 meter hoog en heeft een vorm van een +. Ze kunnen dus altijd uit de wind staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:59

Dat is ook een handig idee, als het van takken is dan vinden mensen het waarschijnlijk ook niet snel storend en heb je waarschijnlijk ook geen gemiep van de gemeente, of wel?

Citaat:
Modder is kwalijker dan men denkt. Buiten het feit dat het een prima broedplaats van kiemen is die bv mok veroorzaken, kan het glibberen verzwikkingen en zelfs gebroken benen op leveren. Daarbij neemt het paard gras op met een behoorlijke hoeveelheid aarde eraan.
Maar dat is helemaal niet het onderwerp. Het gaat erom dat paarden beschutting (ja, hoeft helemaal geen stal te zijn maar daar ging het in die post toevallig over) moet hebben en dat je niet achteraf voor beschutting moet gaan zorgen en dan gaan klagen dat de gemeente niet mee werkt.
Daarbij staat er nergens dat stalpaarden geen beweging krijgen.

Modder is echt lang niet altijd schadelijk, het wel of niet krijgen van mok heeft vaak een andere oorzaak dan de modder, bijvoorbeeld de zuurtegraad van het land en de weerstand van het paard (om maar een dwarsstraat te noemen), sterker nog, modder is vaak best goed voor mok (mits het niet te zuur is dus), omdat het de benen koelt en de korsten zacht houdt. De kans op glijpartijen is iets groter, maar dat is echt verwaarloosbaar, daar gaat echt weinig mis, gebroken benen met modder als oorzaak heb ik nog nooit meegemaakt (of van iemand gehoord). Dat wordt doorgaans veroorzaakt doordat ze vast komen te zitten of een knal krijgen van een ander paard.

Op zich heb je wel een punt dat je eerst iets geregeld moet hebben voor een paard en niet achteraf moet gaan lopen zeuren, maar de realiteit is wel dat het in principe nergens in NL toegestaan is om een schuilstal neer te zetten (op die paar uitzonderingen na). Dus dan gaat de mogelijkheid om rond te lopen voor op het bouwen van een schuilstal. Aangezien ze dat ding voornamelijk gebruiken voor de beschutting, kun je ook volstaan met iets wat enkel de wind tegenhoudt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:18

Het ging erom dat je niet naar de gemeentes als boosdoeners moet gaan wijzen als je zelf gewoon verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paard.
Windkeringen zijn dan wel geen gebouwen, maar worden over het algemeen ook als storend in het landschap gezien, evenals een simpele rijbaanomheining.
Het loont dus altijd de moeite om eerst bij de gemeente langs te gaan om te zien wat de mogelijkheden zijn. Als er niks op het land mag, is het beter om naar land uit te kijken waar beschutting ís, ipv eerst maar paarden er neer zetten en dan hopen op vergunningen voor het een of ander, en kwaad worden op de gemeente die de vergunningen niet afgeeft.
Het heeft verder weinig met de stelling te maken, maar is wel iets om bij stil te staan, lijkt mij, daar er zoveel bezig zijn met een "alle paarden moeten naar buiten" kruistocht, zonder er bij stil te staan in hoeverre dat werkelijk mogelijk is...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:27

Oh dat bedoel je, ja daar heb je gelijk in :j. Ik probeer toch ook wel te kijken naar een landje met wat meer beschutting.
Maar ik moet zeggen dat het niet altijd kan zoals je het graag zou zien, er is natuurlijk altijd veel verloop bij pensionstallen e.d. dus soms moet je wel eens met minder genoegen nemen omdat er even niets anders op zit.
Afgezien daarvan zou het natuurlijk wel een stuk prettiger zijn als je een gemeente hebt die enige medewerking wil verlenen, tot nu toe zijn er maar bar weinig gemeenten die mee willen zoeken naar een oplossing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:41

Nu lees ik vaak dat de gemeente niet willen meewerken, maar waar baseren jullie dat op? Zijn jullie dan ook in gesprek met de gemeente gegaan? Mijn ervaring is juist dat de gemeente best wil meedenken. Hier zijn schuilstallen inmiddels toegestaan in het buitengebied, als ze aan wat eisen voldoen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:54

In het buitengebied maak je soms nog wel een kans. Ik weet van meerdere kanten dat er hier gewoon geen vergunning voor gegeven wordt, dit is geen buitengebied waar ik zit, het is midden in het dorp. Dus gaan mensen zelf maar wat neerzetten, dus krijg je verrommeling. Ik ben zelf nog geen actie gestart nee, misschien als ik eindelijk een eigen stukje land heb, maar tot die tijd :n.
Maar dat verschilt natuurlijk ook wel per gemeente.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:58

Dan heeft het voor jou idd niet zoveel zin als je in de kom zit. Ik zit nu trouwens in dezelfde situatie. Hier zijn ze nu bezig met een nieuw bestemmingsplan en ik hoop dat ik of een tijdelijke vergunning krijg (tot 10 jaar) of dat het bestemmingsplan permanent veranderd wordt.

het verschilt idd per gemeente, maar als er veel mensen werk van maken dan is de kans ook groter dat ze er iets aan doen dan als de mensen alleen tegen elkaar mopperen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:11

Nope, hoewel je evengoed wel zou kunnen lobbyen natuurlijk, maar ik ben ook geen inwoner van de gemeente, dus dan is het een beetje suf als ik bij de raad aan kom om te zeuren over een schuilstal. Wat ook nog meespeelt is dat veel mensen ook geen eigen stuk land hebben, maar een plek huren, dus al die moeite gaat doen voor een stuk land wat niet van jou is, daar zou ik ook geen zin in hebben.
Maar op zich zou het goed zijn als er meer mensen met klachten en verzoeken aankomen. Niks zeggen werkt natuurlijk ook niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:16

toptoys schreef:
Nee hoor, het windkruis wat bedoelt werd is bij mij ;) Onze pony's lopen altijd buiten en hebben dus een windkruis. Deze is gemaakt van takken, is ongeveer 2 meter hoog en heeft een vorm van een +. Ze kunnen dus altijd uit de wind staan.

Joh.... das een goeie tip! Takken ja! Ingevlochten ofzo? Hoe heb je dat kruis gemaakt?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:35

Nou zelfs al zouden ze dit onderzoek naar mijn gemeente sturen, dan nog krijg ik nooit een vergunning om een schuilstal neer te zetten denk...
Onze paarden hadden 2 weilanden waar bomen langs stonden, dus waar ze nog min of meer onder konden schuilen. Heeft de gemeente alle bomen weggesnoeid omdat de omwonende klaagden dat het uitzicht belemmerd werd... een schuilstal op die plek kan ik dus wel op me buik schrijven, zet hem wel uit het zicht van de bewoners neer, kunnen ze ook neit klagen :)

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:41

scoxxx schreef:
toptoys schreef:

Joh.... das een goeie tip! Takken ja! Ingevlochten ofzo? Hoe heb je dat kruis gemaakt?

Nee, niet gevlochten. Gewoon tussen palen die we in de grond hebben geslagen. Je moet wel lange takken hebben, anders wordt het lastig.