Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMJ schreef:Het hoeft niet duurder te zijn hoor!
Wij doen het sinds een half jaar zo:
Er wordt mest verzameld van meerdere paarden die in 1 kudde staan, dit wordt naar de DA gebracht (8 paarden).
Kosten: 6,- pp, 4 x per jaar.
Goedkoper dus dan de gemiddelde wormenkuur, daarnaast heb je niet de kans dat er resistentie ontstaat.
Nemurin schreef:De DA's van nu worden echter wel degelijk opgeleid om erop te letten, resistentie/weidemanagement dus. Het is een groot onderdeel bij iedere vraag die over ontwormen gaat, en gelukkig zijn wij ook al zo ver dat we de docenten ook kritisch terugroepen als ze daar te snel overheen gaan of te laconiek over doen. Dat is dus wel degelijk aan het veranderen in het onderwijs zelf alvast.
Volgens mij roepen ook veel van ons dat het belangrijk is de eigenaar voor te lichten en veel docenten zijn het daar ook mee eens, dus ook dat begint erin te komen.
Ik ben echte pas tweedejaars dus het gaat nog wel even duren, al weet ik vrij zeker dat de huidige 3e jaars sowieso zo denken - het programma is in 2007 namelijk ergens veranderd, dus de eerste dierenartsen die daarmee in aanraking zijn gekomen moeten nog afstuderen.
Nemurin schreef:De DA's van nu worden echter wel degelijk opgeleid om erop te letten, resistentie/weidemanagement dus. Het is een groot onderdeel bij iedere vraag die over ontwormen gaat, en gelukkig zijn wij ook al zo ver dat we de docenten ook kritisch terugroepen als ze daar te snel overheen gaan of te laconiek over doen. Dat is dus wel degelijk aan het veranderen in het onderwijs zelf alvast.
Volgens mij roepen ook veel van ons dat het belangrijk is de eigenaar voor te lichten en veel docenten zijn het daar ook mee eens, dus ook dat begint erin te komen.
Ik ben echte pas tweedejaars dus het gaat nog wel even duren, al weet ik vrij zeker dat de huidige 3e jaars sowieso zo denken - het programma is in 2007 namelijk ergens veranderd, dus de eerste dierenartsen die daarmee in aanraking zijn gekomen moeten nog afstuderen.
Nemurin schreef:Eh, Anya, ik begrijp het niet helemaal, ik kan niets zeggen over de huidige omstandigheden en dat heb ik ook van te voren duidelijk aangekondigd, dus waar wind je je nou zo over op?
Natuurlijk gaan ze niet vaker dan 1 of 2x per jaar ontwormen en dat hoeft als het goed is ook niet, is mij geleerd tenminste. Er zijn echter wel degelijk eigenaren die dat wel doen - hun goed recht, als zij dat zo gewend zijn, maar misschien overbodig.
Verder begrijp ik ook niet wat je bedoelt, omdat wat je nu zegt in mijn ogen weinig te maken heeft met wat ik zei. Als je DA je spullen meegeeft en jij netjes ontwormt met dat spul, en het bevalt goed, of je kunt hetzelfde op Agradi kopen als je gewoon weet hoe het moet voor jezelf, en er is geen resistentie, niks aan de hand toch?
Ja, dat die andere met die twee paarden niet ontwormt en de weidebesmetting omhoog haalt. Maar wat had ik daar als DA aan kunnen doen?
Horsefreak schreef:Nemurin schreef:De DA's van nu worden echter wel degelijk opgeleid om erop te letten, resistentie/weidemanagement dus. Het is een groot onderdeel bij iedere vraag die over ontwormen gaat, en gelukkig zijn wij ook al zo ver dat we de docenten ook kritisch terugroepen als ze daar te snel overheen gaan of te laconiek over doen. Dat is dus wel degelijk aan het veranderen in het onderwijs zelf alvast.
Ook wij uit het oude curriculum worden er mee dood gegooid. Maar ik denk dat de oude garde idd nog minder bekend is met mest onderzoek en resistentie enz.
En op zich mag je als dierenarts volgens mij best als je een paard jaarlijks ent een recept uitschrijven voor wormenkuren voor het komende jaar. Je hebt het paard dan immers gezien. Ik denk zelfs dat als je als dierenarts op een stal komt, je dan ook al recept voor die stal voor ontwormen mag uitschrijven. Dus het hoeft niet zoals iedereeen zegt, dat de dierenarts elke keer moet komen. Of zoals ook geopperd wordt, verzamel verse mest van de paarden en breng dit bij je dierenarts voor onderzoek naar wormeieren. Dit zijn al goede stappen waarmee een dierenarts aan kan tonen dat hij iets gedaan heeft voor het recept uit te schrijven.
Wat wil men nu? Recepten door dierenarts en hier door goed management en hopelijk over 50 jaar nog werkzame wormenkuren of over 50 jaar geen werkzame ontwormmiddelen meer?