Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:42

Ik bestel ze altijd bij Agradi. Die schrijven ook een recept uit zonder het paard gezien te hebben.

Nummus

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:42

Je krijgt niet alleen een dikke boete maar als je voor de tuchtcommissie komt (of het uitlekt dat je die boete kreeg) is je reputatie ook naar de kloten en in de paardenwereld weet iedereen het dan meteen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:44

IMJ schreef:
Volgens mij wordt hier geen DA afgezeken hoor ;-)

Ik had het over de AID.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:45

Begreep al niet waar je het vandaan had ;-)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:46

Imitador: natuurlijk mag de AID niet beledigend en neerbuigend doen als ze zo'n dierenarts daar ter plekke betrappen. Dat is ten eerste niet professioneel en ten tweede verkloot je daar een hele carrière zeker weten mee. Een kleine waarschuwing van de tuchtcommissie is daar niets bij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:51

Wij zullen ons er wel mee redden...zoals iedereen hier. Ik vrees alleen dat er vrij veel mensen zijn die niet zo zorgvuldig zijn en tot nu toe hun wormspuiten bij Agradi of waar dan ook haalden, maar het er echt het geld niet over hebben om het via de DA te doen!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:06

Tja en als het misgaat, wie moet het dan oplossen?
Ik begrijp het ook ergens wel hoor... ik heb nog de mazzel dat ik later zelf aan het dokteren kan slaan maar ook ik moet de medicijnen betalen als mijn dieren later iets overkomt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:19

Maar tot voor kort deden we het toch allemaal zonder DA? Ging dat zo slecht dan?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:38

Weet ik veel, ik heb geen paard. :+ Maar er zijn intussen nogal wat resistente parasieten ontstaan, dus er wordt bij mij op school vanalles gezegd over weidemanagement en controles etc.

Geen idee wat de regels/gangbare situatie nu gaat worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:51

Tot een jaar of drie (?) geleden kon je gewoon zelf wormspuiten kopen en geven.

Dat het belangrijk is om op resistentie en weidemanagement te letten klopt, maar daar let een DA nu ook echt niet op. Die kijkt gewoon of hij een paard in zijn bestand heeft staan en hoe lang het geleden is dat hij voor het laatst een spuit heeft voorgeschreven.

Het was veel nuttiger geweest als de 'consumenten' gewoon beter voorgelicht zouden worden over deze dingen. Veel mensen hadden voorheen al een ontwormschema in overleg met de DA. Dat had verder uitgebouwd kunnen worden.

Ik persoonlijk ben nu minder doordacht aan het ontwormen dan vroeger. Vroeger had ik een beleid. Nu kijk ik waar ik makkelijk wat spuiten op de kop kan tikken. :\

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:54

De DA's van nu worden echter wel degelijk opgeleid om erop te letten, resistentie/weidemanagement dus. Het is een groot onderdeel bij iedere vraag die over ontwormen gaat, en gelukkig zijn wij ook al zo ver dat we de docenten ook kritisch terugroepen als ze daar te snel overheen gaan of te laconiek over doen. Dat is dus wel degelijk aan het veranderen in het onderwijs zelf alvast.
Volgens mij roepen ook veel van ons dat het belangrijk is de eigenaar voor te lichten en veel docenten zijn het daar ook mee eens, dus ook dat begint erin te komen.

Ik ben echte pas tweedejaars dus het gaat nog wel even duren, al weet ik vrij zeker dat de huidige 3e jaars sowieso zo denken - het programma is in 2007 namelijk ergens veranderd, dus de eerste dierenartsen die daarmee in aanraking zijn gekomen moeten nog afstuderen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:56

Wat een gezever zeg.. men moet blij zijn dat mensen überhaupt nog ontwormingen kopen door die aangepaste wet! En kan de AIVD zich niet bezighouden met echt belangrijkere zaken zoals het opsporen en bestraffen van dierenmishandeling?? Echt weer typisch Nederland dit :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:57

IMJ schreef:
Het hoeft niet duurder te zijn hoor!
Wij doen het sinds een half jaar zo:
Er wordt mest verzameld van meerdere paarden die in 1 kudde staan, dit wordt naar de DA gebracht (8 paarden).
Kosten: 6,- pp, 4 x per jaar.
Goedkoper dus dan de gemiddelde wormenkuur, daarnaast heb je niet de kans dat er resistentie ontstaat.

Mestonderzoek alleen is helemaal niet betrouwbaar. Dat is niet goedkoop, dat is weggegooid geld. Ik heb de Gezondheidsdienst eens gemailt hoe dat zit. Aangezien wormen niet altijd uitscheiden heb je met een mestonderzoek een hele grote kans om geen besmetting te vinden, terwijl het paard wel vol wormen zit.
Het wordt iets betrouwbaarder als je ook bloedonderzoek doet en als je wat vindt kan je gericht ontwormen en dat is een voordeel(als er bijvoorbeeld al klachten zijn), maar om ellende te voorkomen vooral bij jonge dieren was het advies absoluut: preventief ontwormen.

De receptplicht heeft helemaal niets gebracht. Hier kan je ook gewoon spuiten bij de veearts halen. Hij geeft gewoon mee wat je vraagt en geeft wel eens een advies, maar hij komt zeker weten niet langs voor een bedrijfsbezoek alvorens een middel te adviseren. En een weidemanagement advies heb ik hem nog nooit horen geven.
Als het doel van de receptplicht is minder ontwormen dan is dat bij veel paarden in ieder geval gelukt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:02

IMJ: mestonderzoek moet je bij een niet-ziek paard 5x doen over een tijdsbestek van een week ofzoiets, vanwege wat [***] zegt.
Ze scheiden inderdaad niet constant eieren uit, zeker als ze er niet ziek van zijn (en de meeste volwassen paarden worden er niet ziek van).
Bij al zieke dieren moet je ook nog 3x mest verzamelen en een eitelling doen voor je mag uitsluiten dat ze wormig zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:08

Nou ja de regeling wordt dus weer aangescherpt, dan gaat ons dat hier minimaal 60 euro voorrijdkosten 20 euro consult,10 euro recept voorschrijven en 15 euro wormenkuur kosten?Ik dacht het toch echt niet dat ik dat ga doen. Dan neem ik op vakantie er wel veel mee gecombineerd met mestonderzoek omdat ik het nu half/half doe, onderzoek, ontwormen, onderzoek, ontwormen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:10

Ik vraag me af, als je wormonderzoek de aanwezigheid van wormen vaststelt, of je dan ook nog je DA moet laten komen die voor 50-75 euro gaat zeggen "ja inderdaad, hier heb je een wormenkuur" of dat die nog een eigen onderzoek eist.
Het laatste bloedonderzoek heeft mij meer dan 200 euro gekost omdat DA's kunnen rekenen wat ze willen.

Dure grap om dat een paar x per jaar te doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:14

Het zou ook niet handig zijn om dit juist nu aan te gaan scherpen en mensen met nog meer kosten op te zadelen.
Door de crisis hebben al veel mensen moeten verkopen, daarbij komt ook de winter er nog eens aan, de hooiprijzen liegen er ook niet om en dan komen ze ook nog eens hier mee aan.
Tuurlijk is paardenhouden duur en dat weet je ook voor je er aan begint, maar dit alles bij elkaar had je 5 jaar geleden ook niet kunnen bedenken toen je een paard kocht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:14

Nemurin schreef:
De DA's van nu worden echter wel degelijk opgeleid om erop te letten, resistentie/weidemanagement dus. Het is een groot onderdeel bij iedere vraag die over ontwormen gaat, en gelukkig zijn wij ook al zo ver dat we de docenten ook kritisch terugroepen als ze daar te snel overheen gaan of te laconiek over doen. Dat is dus wel degelijk aan het veranderen in het onderwijs zelf alvast.
Volgens mij roepen ook veel van ons dat het belangrijk is de eigenaar voor te lichten en veel docenten zijn het daar ook mee eens, dus ook dat begint erin te komen.

Ik ben echte pas tweedejaars dus het gaat nog wel even duren, al weet ik vrij zeker dat de huidige 3e jaars sowieso zo denken - het programma is in 2007 namelijk ergens veranderd, dus de eerste dierenartsen die daarmee in aanraking zijn gekomen moeten nog afstuderen.

Nog één keertje.. wat denk je dat er gebeurt als 8 paarden in een kudde keurig ontwormd worden en 2 paarden in diezelfde kudde niet??
Denk je nu werkelijk dat die eigenaren de paarden wel vaker dan 1 a 2 x per jaar gaan ontwormen als er een dierenarts een receptje komt schrijven voor die andere 8 paarden??? Denk je dat zij tegen lintworm gaat ontwormen omdat ik aangeef of een da aangeeft dat dat een item is in Nederland??
Of dat ze naar een andere stof over moeten gaan??

Nee, in de praktijk heeft ze 4 dozen van de goedkope ontwormers gekocht en die drukken ze er de komende jaren in. Waardoor de infectiedruk op de wei enorm hoog wordt. En dat kan ik (met mijn paarden in pensionstal) dus alleen oplossen door 3x per jaar met equest en 1x met pramox te ontwormen. Een middel waarvan de DA overigens zegt dat er geen resistentie is aangetoond.

Die wormkuren kan ik echt heus zelf wel bij de agradi bestellen zonder recept. De DA geeft ook bij voorkeur deze wormkuren mee.

Overigens hadden mijn paarden geen in de mest aantoonbare wormbesmetting de laatste keer dat ik wel mestonderzoek heb laten doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:32

Eh, Anya, ik begrijp het niet helemaal, ik kan niets zeggen over de huidige omstandigheden en dat heb ik ook van te voren duidelijk aangekondigd, dus waar wind je je nou zo over op? :+

Natuurlijk gaan ze niet vaker dan 1 of 2x per jaar ontwormen en dat hoeft als het goed is ook niet, is mij geleerd tenminste. Er zijn echter wel degelijk eigenaren die dat wel doen - hun goed recht, als zij dat zo gewend zijn, maar misschien overbodig.

Verder begrijp ik ook niet wat je bedoelt, omdat wat je nu zegt in mijn ogen weinig te maken heeft met wat ik zei. Als je DA je spullen meegeeft en jij netjes ontwormt met dat spul, en het bevalt goed, of je kunt hetzelfde op Agradi kopen als je gewoon weet hoe het moet voor jezelf, en er is geen resistentie, niks aan de hand toch?

Ja, dat die andere met die twee paarden niet ontwormt en de weidebesmetting omhoog haalt. Maar wat had ik daar als DA aan kunnen doen?

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:33

Nemurin schreef:

Ook wij uit het oude curriculum worden er mee dood gegooid. Maar ik denk dat de oude garde idd nog minder bekend is met mest onderzoek en resistentie enz.

En op zich mag je als dierenarts volgens mij best als je een paard jaarlijks ent een recept uitschrijven voor wormenkuren voor het komende jaar. Je hebt het paard dan immers gezien. Ik denk zelfs dat als je als dierenarts op een stal komt, je dan ook al recept voor die stal voor ontwormen mag uitschrijven. Dus het hoeft niet zoals iedereeen zegt, dat de dierenarts elke keer moet komen. Of zoals ook geopperd wordt, verzamel verse mest van de paarden en breng dit bij je dierenarts voor onderzoek naar wormeieren. Dit zijn al goede stappen waarmee een dierenarts aan kan tonen dat hij iets gedaan heeft voor het recept uit te schrijven.
Wat wil men nu? Recepten door dierenarts en hier door goed management en hopelijk over 50 jaar nog werkzame wormenkuren of over 50 jaar geen werkzame ontwormmiddelen meer?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:39

Hoe lang houden mensen eigenlijk al paarden en hoe lang ontwormen we ze al?
En waarmee werden ze bijvoorbeeld 50 of 100 jaar geleden mee ontwormt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:41

Nemurin schreef:
Eh, Anya, ik begrijp het niet helemaal, ik kan niets zeggen over de huidige omstandigheden en dat heb ik ook van te voren duidelijk aangekondigd, dus waar wind je je nou zo over op? :+

Natuurlijk gaan ze niet vaker dan 1 of 2x per jaar ontwormen en dat hoeft als het goed is ook niet, is mij geleerd tenminste. Er zijn echter wel degelijk eigenaren die dat wel doen - hun goed recht, als zij dat zo gewend zijn, maar misschien overbodig.

Verder begrijp ik ook niet wat je bedoelt, omdat wat je nu zegt in mijn ogen weinig te maken heeft met wat ik zei. Als je DA je spullen meegeeft en jij netjes ontwormt met dat spul, en het bevalt goed, of je kunt hetzelfde op Agradi kopen als je gewoon weet hoe het moet voor jezelf, en er is geen resistentie, niks aan de hand toch?

Ja, dat die andere met die twee paarden niet ontwormt en de weidebesmetting omhoog haalt. Maar wat had ik daar als DA aan kunnen doen?

Wat ik ermee bedoel is dat je NU de mensen bereikt die voor de tijd ook al wel goed voorgelicht waren en netjes en met beleid ontwormen. Dat die groep door de nieuwe regels alleen maar meer betalen gaat.

Dat de groep die je zou moeten bereiken.. de groep die slecht of niet ontwormd en daardoor de infectiedruk voor de andere paarden omhoog brengt, niet wordt bereikt. En dat was het hele doel van die regeling. En dus schiet de regeling zijn doel voorbij.

Ik hoef niet bereikt te worden.. de stalgenote die je wél zou moeten bereiken, bereik je niet.. effect nihil dus.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:42

Horsefreak schreef:
Nemurin schreef:

Ook wij uit het oude curriculum worden er mee dood gegooid. Maar ik denk dat de oude garde idd nog minder bekend is met mest onderzoek en resistentie enz.

En op zich mag je als dierenarts volgens mij best als je een paard jaarlijks ent een recept uitschrijven voor wormenkuren voor het komende jaar. Je hebt het paard dan immers gezien. Ik denk zelfs dat als je als dierenarts op een stal komt, je dan ook al recept voor die stal voor ontwormen mag uitschrijven. Dus het hoeft niet zoals iedereeen zegt, dat de dierenarts elke keer moet komen. Of zoals ook geopperd wordt, verzamel verse mest van de paarden en breng dit bij je dierenarts voor onderzoek naar wormeieren. Dit zijn al goede stappen waarmee een dierenarts aan kan tonen dat hij iets gedaan heeft voor het recept uit te schrijven.
Wat wil men nu? Recepten door dierenarts en hier door goed management en hopelijk over 50 jaar nog werkzame wormenkuren of over 50 jaar geen werkzame ontwormmiddelen meer?

:+: Dank je wel voor de opheldering, ik hoor constant maar dat het oude curriculum echt idioot anders is en dan vraag ik me weer af waar dat op slaat. Misschien wordt het me duidelijker als ik de master in hobbel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:44

Anya: ah dat snap ik ook wel. Maar dan moet de oplossing dus ergens anders gezocht worden, want ik kom echt nooit paardeneigenaren tegen m.b.t. ontwormen. Tweedejaars zijnde en op een manege rijdend etc.

Bij ons staat trouwens op de manege een paar keer per jaar op het schoolbord: HET IS WEER TIJD VOOR ONTWORMEN en daar wordt iedereen dus ook aan gehouden anders wil de baas die paarden niet meer daar hebben lopen. Eigenaars moeten zich dus wel aan de regels houden daar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:50

Bij ons dus niet.. ieder voor zich. en met de meesten kun je wel afspraken maken, maar met een paar niet. Dus hebben wij het bijvoorbeeld maar opgegeven de mest uit de wei eruit te halen. Ze worden gelukkig wel omgeweit. En dus ontworm ik met equest voor de zekerheid. Ik heb geen grip op de andere paarden. En daar helpt geen recept aan. Dus al ze iets willen doen aan wormen en resistentie, dan is het van belang dat met regels van pensionstallen e.d. te doen. Niet via recepten voor individuele eigenaren.