Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:50

Robeer, geen idee dat je elders in het land kosten moet betalen voor een zwerfdier. Als dat zo is, vind ik dat belachelijk, niet kunnen, weet je dat zeker?

Keshia, raar verhaal dat je je probleemloze hondje nog niet kwijt bent. Hier zouden ze als warme broodjes gaan.... Elk asiel zijn eigen ding, blijkbaar..

Gr.!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:10

Ik denk dat er meer dieren uit het asiel gehaald zouden worden als de kosten niet zo hoog zijn.
Wie gaat er 50 euro voor een kat betalen als je een kitten gratis kunt krijgen?

Betalen om hem af te staan, oké kan ik me in vinden, maar als iemand een hondje of een kat ophaald zou dat naar mijn mening voor niks moeten zijn. Volgens mij gaan er dan veel meer mensen in een asiel kijken ipv op marktplaats....

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:13

zorg jij dan dat 't asiel genoeg geld heeft om operatie's,onderhoud,voer e.d. betaald wordt? :D
asiels hebben namelijk geen geldboom in de tuin staan.. gelukkig zijn d'r ook genoeg mensen die wel 'n asieldier willen, en daar mede het asiel mee steunen om nog meer straatdieren/gedumptde dieren e.d. op te vangen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:17

keshia: asiels zitten bom en bom vol, en ja zei moeten idd rekening houden met eventuele zwerfhonden/katten..
misschien kun je zelf een advertentie plaatsen? zoeken voor n nieuw huisje? hebben wij ook altijd gedaan voor buitenlandse hondjes ;)
en die zijn allemaal terecht gekomen!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:26

Illusion schreef:
zorg jij dan dat 't asiel genoeg geld heeft om operatie's,onderhoud,voer e.d. betaald wordt? :D
asiels hebben namelijk geen geldboom in de tuin staan.. gelukkig zijn d'r ook genoeg mensen die wel 'n asieldier willen, en daar mede het asiel mee steunen om nog meer straatdieren/gedumptde dieren e.d. op te vangen.

Dat is natuurlijk het probleem. Zonder geld geen asiel, zonder mensen die de beestjes een nieuw leven geven: een vol asiel. De katten die bij ons vroeger langer dan een half jaar in het asiel zaten kregen een spuitje. Gevolg was dat mijn buurvrouw 8 katten had :D Als de beestjes eerder een nieuw huis vinden is er minder geld nodig om ze op te vangen voor eten en verzorging. Dat denk ik...

kohtje

Re: Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:22

Hier hebben wij ook asiels die vol zitten.....met pension dieren.
Ze krijgen meer dan 100.000euro subsidie!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:27

Ik vind 65 euro voor een kitten niet te duur hoor, in het asiel krijgen ze hun entingen, wormenspuit, chip en ze mogen op hun kosten gesteriliseerd worden. Dat zou je anders toch meer dan 100 euro kosten (tenzij je een katertje hebt misschien).
De mensen die het dierenasiel runnen worden er echt niet rijk van.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:39

inmiddels ben ik mijn hondje wel kwijt, maar dat heeft wel een jaar geduurd! aangezien mensen liever een pup hebben, en die van ons 3,5 jaar is...
mijn hondje heeft nu een nieuw baasje met ik geloof 1 ha aan tuin, weide en bij iemand die bijna de hele dag thuis is... en nog samen met een maatje, die precies zo is als ons hondje zelf...
ideaal voor die van ons... maar mochten wij die mensen niet getroffen hebben, dan was hij nu nog niet weg geweest...
na advertenties op bokt, kreeg ik alleen maar "bokt" commentaar, en op marktplaats ed kreeg ik geen reacties... aan de advertentie zal het niet gelegen hebben... goede foto's etc, alleen mijn advertentie viel natuurlijk in het niet, tussen alle anderen...

zeg nou zelf.. mooi hondje toch?
Afbeelding

Afbeelding

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:53

Ellerhuisje schreef:
Robeer, geen idee dat je elders in het land kosten moet betalen voor een zwerfdier. Als dat zo is, vind ik dat belachelijk, niet kunnen, weet je dat zeker?

Keshia, raar verhaal dat je je probleemloze hondje nog niet kwijt bent. Hier zouden ze als warme broodjes gaan.... Elk asiel zijn eigen ding, blijkbaar..

Gr.!

Ik weet het niet uit ervaring maar dat is wat op pag. 1 en 2 gezegd wordt.
Goed, dan mag ik een gevonden nestje gratis afleveren. Stel nu dat ik een aantal katten op mijn erf heb lopen die niet geholpen zijn. Het gevolg laat zich raden hé. Vervolgens ga ik netjes met dat nestje naar het asiel en vertel dat ik ze gevonden heb. Wat dus helemaal niet waar is want het zijn kitten van mijn eigen katten. Ik wil geen kosten aan ze maken voor castratie/sterelisatie dus ik ga doodleuk een paar keer per jaar met een 'gevonden' nestje naar het asiel. Wie kan iets bewijzen?

Omdat asiels dan maar geld gaan vragen voor het brengen, wordt dat dus niet meer gedaan. Wat heel logisch is want als het wel een gevonden nestje betreft wil ik er niet financieel voor opdraaien. En zo worden er dus vele kittens per jaar gewoon verdronken. Ze worden vermoord omdat er geen oplossing is.

Ik heb zelf 3 katten. ie zijn geholpen en blijven binnen, ondanks dat wij in het buitengebied wonen. 1 van de katten is een raskat, de andere 2 hebben we als kitten uit het asiel gehaald. Voor de 2 asielkittens hebben we 120,= euro per stuk betaald. Dat vind ik helemaal geen probleem. Ik weet dan namelijk zeker dat het beestje goed is nagekeken en geent. Ook de kosten voor castratie/sterelistatie zitten hierbij in. Betalen bij ophalen geen probleem. Betalen bij inleveren wel. zie de boeren hier in de omgeving al aan het asiel betalen voor ieder kitten. Verzuipen die handel zullen ze denken. En geloof me, dat gebeurt veel.

Ik durf dus te stellen dat de asiels cq DB meewerken aan dierenleed en onnodig doden van dieren (op een minder prettige manier) door geld te vragen als je een dier komt brengen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:39

Vandaag is vriendje bij mensen op visite geweest die twee kittens in een vuilnisbak hadden gevonden :(:) Arme beestjes hebben het nu gelukkig goed, maar ik denk idd dat door het laten betalen mensen de beestjes eerder zullen dumpen....
Wat mensen wel beter kunnen doen is hun kat castreren of steraliseren.
Verder denk ik dat asiels samen moeten werken met een universiteit voor diergenees kunde, al dat castreren etc kan veel goedkoper namelijk. Verder een sponsor van katten en hondenvoer zoeken, en dan ook overal heel duidelijk en groot de naam van de voerleverancier vermelden.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:48

Castreren en steriliseren van katten/honden kan zeker goedkoper.

Das gewoon een leuk inkomstenbronnetje voor de VA.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:19

kohtje schreef:
Er zijn asiels die 75 euro vragen en dat is in mijn ogen te veel. Mensen die hun dier komen brengen moet je dus niet veroordelen. Zij komen ze toch brengen?

Die mensen hadden er al niet aan moeten beginnen, verdorie! 75 euro is nog veel te weinig voor die mensen die hun verantwoordelijkheid niet (meer) willen nemen!
Als je geen beest wil, begin er dan niet aan!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:41

Zelf heb ik nu nog 16 poezen, 14 gevonden als kittens en 2 geadopteerd van een oud vrouwtje dat overleden was. Zij hebben hier wel een hemel op aarde, nooit in de kou zitten, eten wat zij graag lusten, verzorging elke dag, kortom ik denk minder aan mezelf, mijn poezen zijn gelukspoezen.
De liefde en vriendschap die ik krijg van mijn gevonden poezen die krijg je zelden van mensen. Een paar poezen heb ik moeten laten inslapen, laat ook altijd de poezen afscheid nemen van hun vriendje, raar maar waar zij nemen afscheid van hun vriendje om U tegen te zeggen. Een dier is geen wegwerpartikel, maar een vriend, een kameraad, een steunpilaar als je het moeilijk hebt, zij hebben maar een gebrek, zij kunnen niet praten, maar als je van hen houdt dan versta je hun taal. Heb er nu nog 16, maar kan er geen ééntje missen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:06

kohtje schreef:

Heb je daar een bron van? :)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 07:55

_San87_ schreef:
kohtje schreef:

Heb je daar een bron van? :)

Zie jaarverslag van de dierenbescherming van bijv 2008 (laatste op de site)... totale inkomsten zo'n 33 miljoen waarvan ruim 5 miljoen subsidie ontvangen van overheden... daarnaast een kapitaal reserve (potje opgebouwd in het verleden) van 71 miljoen... uitgegeven aan dierennoodhulp in 2008 14 miljoen...

Arme dierenbescherming... dus not...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:01

@keshia, begrijp ik nu goed dat je beide honden uit het asiel hebt gehaald, het niet klikte en daarom er weer eentje terug moest naar het asiel?
Had je daar niet kunnen kijken of de klik er was? Had een hoop ellende gescheeld.

Mensen willen graag alles kosteloos, de meeste mensen vinden het normaal dat alles maar gratis weggebracht of opgehaald kan worden. Dat andere mensen maar ophoesten waar men zelf niet voor wil betalen.
Kosten bij brengen, mogen om mij omlaag, omdat je zo de drempel om een dier naar een asiel brengen verlaagt en men ze niet aan bomen en dergelijke gaat binden of dumpt.

Kosten bij halen mogen best pittig zijn, ten eerste omdat er vaak behoorlijk kosten voor een dier gemaakt worden en zodat mensen geen impulsieve aankopen doen.
Ergens moet voor het dier betaald worden. Wil je er al niet voor de aanschaf betalen, houd er dan maar mee op.
Mensen zijn soms echt afschuwelijk, draai maar eens mee met de dierenambulance, hoeveel dieren men niet voor wil betalen, wanneer medische kosten zijn gemaakt, is het ineens hun dier niet, terwijl ze er 5 minuten van tevoren zeker van waren dat ze wel de eigenaar waren. Mans beste vriend ja, alleen 6 van de 10 keer niet diers beste vriend.

Mensen met kittens die hun kat geworpen heeft, moeten maar eens leren geld uit te geven aan een castratie of sterilisatie. Maar goed dan komt dat ellendige geld weer, dat wordt liever ergens anders aan uit gegeven dan aan hetgene waar ze verantwoordelijk voor zijn en welke van hen afhankelijk zijn.'

Als ik niet hoef te betalen voor het brengen van een dier in het asiel, dan deed ik een fijne donatie, want het is geweldig wat die mensen doen. Ze nemen andersmans verantwoording over en schijnbaar moet dat allemaal voor niets, das toch vreselijk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:13

toch vind ik de kosten die je moet betalen voor een dier uit het asiel best meevallen.
Ik heb anderhalf jaar geleden twee kittens uit het asiel gehaald. Betaalde 95 euro per stuk. Is een hoop geld om neer te leggen voor twee kleine hoopjes wol.
Maar daarmee waren ze wel gechipt, ze hadden hun kittenenting gehad, ze waren ontwormd (werden zelfs nog ontwormd op het moment dat ik ze meenam) en er zat een formulier bij waarmee ik ze na een half jaar kon laten castreren en sterriliseren op kosten van asiel, danwel bij hun DA, maar heel toevallig is dat ook gewoon mijn DA, dus was dat geen probleem.
Verder waren de katjes echt van top tot teen goed onderzocht, en waren vreselijk sociaal en handmak.

en 9 van de 10 keer als je een kitten bij een particulier haalt, ja dan kosten ze misschien 1 of 2 tientjes, maar dan heb je mazzel als ze geënt zijn, maar chippen, castratie e.d. is dan nog allemaal voor je eigen rekening, dus dan kom je toch op ongeveer het zelfde neer.

Nee, dan haal ik er toch liever 1 uit het asiel vandaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:17

priscilla schreef:
Even een andere kant van het verhaal. Nu ben ik een alleenstaande moeder van 2 meiden en heb drie katten. Nu is bij mijn dochter van 5 Astma gecontstateerd en allergie voor katten.. Tja wat doe je als moeder?? Ik moet rondkomen van 70 euro in de week en heb geen geld om 3 katten naar het asiel te brengen voor 70 euro per kat! En ik ben dus geen type die haar katten ergens anders dumpt want daar ben ik te dierlievend voor! Dit zijn ook aanlopers en hebben eigenlijk hun plekje gevonden! Dus de keuze is ze blijven ondanks de benauwdheid van mijn kind want 210 euro kan ik niet ophoesten in een keer!

Je kunt ze ook in de schuur houden met een kattenluik in de deur en niet meer in huis laten.
Als je vloerbedekking in huis hebt, zou je die eigenlijk wel moeten vervangen...
Scheelt een hoop benauwdheid voor je dochter...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:35

straks met de dierenpolitie wordt het helemaal een mooi verhaal,
dan komen er nog meer overtollige dieren in zicht,
moeten allemaal een opvang plek hebben en dan een nieuw tehuis.
maar goed, in beslag nemen kan wettelijk, alleen neemt de regering het vervolgtraject blijkbaar niet voor zijn rekening!
waar moeten al die extra dieren dan heen straks?

het dumpen van dieren is van alle tijden,
het is nu meer inzichtelijk nu dingen geregistreerd worden en men alles kan lezen via internet.
dat dat vroeger niet zo was betekend niet dat er toen minder problemen waren!

mijn geweldig lieve poes is ook een dumpertje geweest, was als katje van zo'n 5 weken samen met moeder en broertje/zusje zo uit de auto gezet in een weiland, waarna de auto wegreed.
iemand die het zag heeft 1 kitten kunnen vangen, waarna ze bij mij is komen wonen.
vol wormen, en een vrij zwak herfstkatje.
en nu is ze net 1 jaar en uitgegroeid tot een prachtige geweldig lieve kat, mijn allerbeste vriendinnetje :)
ze is inmiddels gesteriliseerd, en komt nog steeds weinig buiten omdat ze angstig is daarvoor.

het is moeilijk om dumpen etc voor te zijn, want hoe wil je ooit meer toezicht en voorlichting realiseren als het gros van de dieren door particulieren onderling wordt gekocht verkocht of weggegeven..
er worden véééél meer jonge huisdieren geboren dan dat er nieuwe eigenaren zijn,
logisch want een huisdier blijft (gelukkig) jarenlang leven, terwijl dus elk jaar een hele boel jonge dieren erbij komen.
er zou meer balans in moeten komen maar dat blijft toch vooral de verantwoordelijkheid van eigenaren
dus door geboortebeperking, bezinnen voordat ze beginnen, duidelijker maken wat de kosten zijn bijvoorbeeld van een jonge kat die gratis op te halen is, dat daar dus sowieso 150 euro bij komen voor sterilisatie en entingen...

en vooral moet er m.i. iets gedaan worden aan de opvang, er zou geld moeten komen voor de dierenambu's, ook voor geschoold personeel op die dierenambu's,
er zou rijksgeld mogen zijn voor diergeneeskundige handelingen binnen de opvang van asieldieren,
er zou geld moeten zijn voor het professioneel opvangen van dieren,
en een markt moeten worden gecreeërd voor het plaatsen van deze dieren in een nieuw thuis.
en er zou m.i ook minder spastisch moeten worden gedaan over euthanasie van dieren die moeilijk te herplaatsen zijn.

misschien zou er op 1 of andere manier een kattenquotum kunnen komen, helemaal waterdicht is dat niet te maken, maar een boete op het laten komen van nestjes bij gewone huisdierkatten zou misschien wel motiveren om de poezen te laten steriliseren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:55

randalinpony schreef:
Castreren en steriliseren van katten/honden kan zeker goedkoper.

Das gewoon een leuk inkomstenbronnetje voor de VA.

In arme landen doen ze het gratis om overlast en dierenleed te voorkomen, waarom niet hier in Nederland een bus rond laten rijden langs boerderijen en "arme mensen" om hun dieren te laten castreren en steriliseren? Scheelt al enorm veel "per ongeluk" nestjes.
Als die kosten omlaag gaan (zoveel werk is het castreren ook niet) maken er denk ik meer mensen gebruik van...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:03

Denk inderdaad als castreren bv 25euro zou kosten er veel meer katten geholpen zouden worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:13

ja idd als die kosten een stuk omlaag konden zou dat al heel veel schelen, het is veel mensen te duur en daarom gaan ze uitstellen denk ik.
misschien zou een korting op serilisatie/castratiekosten wel opwegen tegen het minder kosten krijgen aan het inslapen van jonge katjes?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:29

Het klinkt geweldig, maar wie gaat dat allemaal betalen? Meer regelen betekent bijna altijd dat er meer overheidsgeld naar toe moet. Hoe begaan ik ook ben met al die dieren (we hebben zelf vorige week een kitten gevonden en (tijdelijk?? :D ) opgevangen), ik ben echt niet van plan om belasting te betalen voor alles wat andere mensen nalaten. Ik zorg goed voor mijn dieren, kost klauwen vol geld en dat heb ik er graag voor over. Ik wil ook wel een vrijwillige bijdrage storten voor een asiel of opvanghuis, maar niet via de belasting meebetalen aan het redden van alle honden en katten van Nederland.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:44

Hier in de buurt doet een DA ook wel eens een soort van aanbieding.
Twee katten/Poezen castreren/sterriliseren voor de prijs van 1.
Scheelt toch een hoop centjes, moet je alleen wel twee beestjes hebben die geholpen moeten worden :P

Maar dat zouden er meer moeten doen. bv eind van de winter/begin voorjaar. Voordat de katten en poezen allemaal weer op jacht gaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:12

Kendra schreef:
Citaat:
maar niet via de belasting meebetalen aan het redden van alle honden en katten van Nederland.

Slecht nieuws: dat doe je al. Weet niet of het overal zo is geregeld maar van een asiel hier in de regio weet ik dat de gemeente fors bijlapt om de kosten te dekken.