Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:35

Jade15 schreef:
Dan lees je toch lekker niet, ik begrijp je punt niet en mening spuien mag in een discussietopic. Hoe denk jij dat een kuiken met 3 maanden in een kip verandert eigenlijk?
Er is wel degelijk overeenkomst. Nu hebben we een overschot aan nep-wilde dieren in een nep natuur gecreerd. Waarom niet verkleinen die hap?

Tuurlijk mag je je mening spuien, maar dan WEL in een topic die daar voor bedoeld is! Dan kan je tenminste nog kiezen of je die onzin wilt lezen ja dan nee. Hier kom je t plots gewoon tegen, bah.

Dus jij vindt de dieren in de oostvaardersplassen een overeenkomst met de "bio-industrie"? Sorry hoor maar hier mis ik dan toch echt je punt. Of je bent miss een fanatieke dierenvriend die iedereen die zijn dieren geen strik om de hals knoopt dierenmishandelaars vind? (miss ben je t wel niet maar dat is een beetje mijn gedachte over jou)
Oeps doe ik toch, weer gereageerd... nja ik zal me voortaan de moeite besparen :Z

Jade15

Re: Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:41

Gaaaap, fantaseer nog even fijn door oke over strikjes etc Famke., in ieder geval bedankt voor je reactie, ik heb er van genoten. Je leest me dus stiekem toch wel graag. Kunnen we weer on-topic?

Ik vind dat Marigold een goed punt heeft. Jagen mag dus geeneens voor consumptie. Tja dood laten hongeren komt mij zo weinig humaan over. Ik vind het wel goed dat Wilders een spoeddebat wil. Ik zou er anders geen oplossing voor weten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:55

Marigold schreef:
jagen voor consumptie willen ze niet
dan komt er volgens mij ook weer van alles bij kijken qua registratie van de koeien dacht ik,
ze hebben een ontheffing, deze runderen hoeven geen oormerken etc.

in het wild hongeren zieke of oude dieren ook regelmatig dood, volgens mij was het zo dat 10 procent van de populatie dood gaat tgv roofdieren,
voor de rest door ongelukken, honger etc.
dan heb je natuurlijk nog wel de aaseters, en die zijn er weer wél in de oostvaarders plassen, en die leven dan weer van de al dan niet afgeschoten karkassen die er blijven liggen.

het plan is nu toch gewoon dat er sneller tot afschot wordt over gegaan,
waardoor het beheer niet zo heel ver van normaal afschot beheer af komt te liggen,
alleen een wat eerlijkere manier, omdat nu niet de mensen, maar de genen bepalen welke er overblijven.

en natuurlijk is het vanuit menselijk oogpunt niet leuk dat er in de winter zoveel konicks runderen en herten sterven daar, maar de dieren leven wel van begin tot eind in vrijheid.
ook geen stress aan het eind, door vangst of slacht.

Helemaal mee eens Marigold!
De enige reden waarom er ingegrepen moet worden in dit gebied, is omdat de mensen het niet aan kunnen. ;)

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:20

super:D

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:49

Wat een gedoe weer over die Oostvaardersplassen... Ik ben daar met mijn opleiding voor een excursie geweest en we hebben duidelijke tekst en uitleg gehad van de boswachter:
De beesten daar hongeren niet dood. Als ze zien dat bepaalde beesten de winter niet gaan halen, worden ze afgeschoten. In de Oostvaarderplassen wordt de conditie van de beesten een stuk beter in de gaten gehouden dan in je gemiddelde bos of natuurgebied, waar willekeurig wordt afgeschoten. Als je in de Oostvaardersplassen een beest in (hongers)nood ziet, dan altijd de boswachters erbij halen want die doen er echt wel wat aan.
Bijvoeren is geen oplossing. Ten eerste is het natuurlijk metabolisme van de dieren daar hier niet op afgesteld, ten tweede komen er dan volgend jaar meer veulens/kalfjes waardoor de druk op het gebied nog groter wordt en er het jaar daarop nog meer bijgevoerd moet worden waarna er weer meer veulens/kalfjes komen en er in de winter.... Geen oplossing dus. De natuurlijke selectie een handje helpen (dus de dieren die anders doodhongeren voordat ze lijden afschieten) is een stuk beter.

En wat mij verbaast: overal in Nederland worden herten afgeschoten, omdat hier (nog) geen natuurlijke vijanden van die beesten zijn. Daar doet niemand moeilijk over. Nu betreft het een poonie en is het ineens zielig :?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:47

Helaas blijkt dat in de realiteit niet zo te werken snor, anders zouden al die uitgehongerde karkassen niet door de oostvaardersplassen hebben gelegen afgelopen winter (zonder kogelgat of wat dan ook) en ook op de filmpjes en de andere foto's is duidelijk te zien dat dieren die ontzettend ver heen waren, tot niet meer op kunnen staan aan toe, lang niet altijd afgeschoten werden, zelfs met de boswachter erbij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:53

Ze te laten verhongeren vind ik ook niet nodig. Goed punt van Wilders!!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:13

Snor schreef:
Wat een gedoe weer over die Oostvaardersplassen... Ik ben daar met mijn opleiding voor een excursie geweest en we hebben duidelijke tekst en uitleg gehad van de boswachter:
De beesten daar hongeren niet dood. Als ze zien dat bepaalde beesten de winter niet gaan halen, worden ze afgeschoten. In de Oostvaarderplassen wordt de conditie van de beesten een stuk beter in de gaten gehouden dan in je gemiddelde bos of natuurgebied, waar willekeurig wordt afgeschoten. Als je in de Oostvaardersplassen een beest in (hongers)nood ziet, dan altijd de boswachters erbij halen want die doen er echt wel wat aan.

Eeh.. ja tuurlijk, kijk anders even hier:
http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/

Let op, de foto's op deze site kunnen schokkend zijn!!!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:26

Veulen84 schreef:
Eeh.. ja tuurlijk, kijk anders even hier:
http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/

Let op, de foto's op deze site kunnen schokkend zijn!!!

Ik ben er dus zelf geweest om het te vragen :) jij ook of haal jij je info alleen uit de media en van dubieze websites als de bovenstaande? (Dubieus want ik zie geen namen staan van de mensen van die stiching, ik zie ook geen relaties met een wetenschappelijk onderzoek, ik zie niet welke opleiding deze mensen genoten hebben, etc.)
De mensen die de foto's maken hadden dit ook door kunnen geven aan de boswachter, vind het erg fout dat ze zijn blijven staan om te fotograferen.
Dat beesten doodgaan in de winter is normaal. De druk op het gebied wordt zo verlicht zodat de beesten in de zomer WEL genoeg te eten hebben en de winter kunnen doorstaan met hun vetreserves. Dat de dieren er in de winter een stuk schraler uitzien dan in de zomer komt omdat er in de winter geen eten is... De vetreserves van de zomer worden dan aangesproken. De dieren horen dan ook in de winter er een stuk schraler uit te zien dan in de zomer. Dat de boswachters ze niet meteen afknallen zodra er een paar ribben zichtbaar zijn, is omdat ze de beesten ook een kans gunnen. Er gaat maar 10% van de beesten in de OVP op een natuurlijke manier dood, de rest krijgt de kogel.
Bijvoeren is echt tegennatuurlijk en maakt de situatie alleen maar erger omdat er na een paar jaar dan zoveel dieren zijn dat er in de zomer ook niet genoeg voedsel is.

Het ziet er hard uit ja, maar zo werkt het nou eenmaal in de natuur. We zijn het hier in Nederland alleen niet meer gewend.
Off-topic: ben trouwens erg benieuwd hoe je tegen de Afrikaanse natuurparken aankijkt ;) Daar verscheuren leeuwen zomaar lieve zebra's! En als het daar niet regent sterven ook veel beesten van de honger! Moeten we daar dan ook maar gaan bijvoeren?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:46

Ik kom geregeld in de oostvaardersplassen. (Woon er niet zo gek ver vandaan). Tja ik weet dus dat de foto's kloppen.

Boswachters verlossen er maar zelden dieren uit hun leiden. Prima, ik geloof in een natuurlijke dood. Maar ik geloof niet in massale natuurlijke dood door verhongering. Wij (of zij) hebben er hekken neer gezet. Dat brengt plichten met zich mee. De plicht om te zorgen dat er niet te veel dieren staan. De plicht om ze niet te laten verhongeren.

Je kunt het heel maf vinden. Maar wanneer ik hier verderop in een wei van 20x50 (iets groter dan een bak) 2 paarden zou laten lopen. Dag en nacht. Zonder ze te voeren... Tja dan zal misschien niet iedereen dat vol vinden... Maar feit is dat tegen de tijd dat het winter word er geen restje gras meer over is om de winter te doorstaan... En dan staat op een dag echt de dierenbescherming op de stoep. Simpel, ik heb ze in een omheinde weide gestopt, ik heb zorgplicht. Dat moet ik nakomen... En die zorgplicht houd meer in dan ze doodschieten als ze te mager zijn geworden om nog verder te leven.

En dat is nou precies wat er gebeurd in de oostvaardersplassen. Alleen dan in groot formaat. En ja dan klinkt het heel humaan door te zeggen, als ze bijna dood gaan ja dan schieten we ze af. Maar je bent eigenaar van dieren. Ze zijn niet wild, jij(zij) houd ze, op grote schaal. Jij bent verantwoordelijk.

Punt is, ik ben nooit ergens in geen enkel wildpark, vrij natuurgebied of wat dan ook herten tegengekomen die er zo uit zien: http://www.oostvaardersplassen-sterfte. ... hert_1.jpg
En laat ik met herten in de natuur (groot en klein) nou een nette hoeveelheid ervaring hebben. Die dieren trekken verder als ze honger krijgen. Dat gebeurt hier niet, dat kan niet... Die 100 paarden vorig jaar hebben het geprobeerd... Een duidelijk teken. Willen we ze zo houden dan moeten we ze laten migreren. Zo niet: Uïtdunnen en verzorgen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:24

Goh, dat Wilders zich hierover buigt zeg...
Inderdaad wordt het tijd dat hier eens goed aandacht aan besteed wordt, zo als afgelopen jaar kan het niet...

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:48

[quote="Snor"]Wat een gedoe weer over die Oostvaardersplassen... Ik ben daar met mijn opleiding voor een excursie geweest en we hebben duidelijke tekst en uitleg gehad van de boswachter:
De beesten daar hongeren niet dood. Als ze zien dat bepaalde beesten de winter niet gaan halen, worden ze afgeschoten.

Mischien moet je niet alles geloven wat de boswachter zegt, de beelden van vorige winter logen er niet om. Mischien dat ze voor deze winter hun beleid(hopenlijk) herzien hebben. Maar vorig jaar hadden ze als boswachters dan toch echt stront in hun ogen. Nee, ik heb geen goed woord over voor Staatsbos in oa. dit geval

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:00

Ik vind het jammer om die beesten te gaan afschieten....voor mijn gevoel zijn er nog zoveel natuurgebieden waar alleen maar konijnen en vossen lopen... Bij ons in de Rampert en de Lieskampen (Bommelerwaard) lopen een stuk of 3 hertjes, van mij mogen er nog wel een paar bij! Vind het gewoon mooi als je op je paardje zit en je komt van alles tegen. Laat ze maar wat beesten verplaatsen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:30

WesseLady schreef:
Marigold schreef:
jagen voor consumptie willen ze niet
dan komt er volgens mij ook weer van alles bij kijken qua registratie van de koeien dacht ik,
ze hebben een ontheffing, deze runderen hoeven geen oormerken etc.

in het wild hongeren zieke of oude dieren ook regelmatig dood, volgens mij was het zo dat 10 procent van de populatie dood gaat tgv roofdieren,
voor de rest door ongelukken, honger etc.
dan heb je natuurlijk nog wel de aaseters, en die zijn er weer wél in de oostvaarders plassen, en die leven dan weer van de al dan niet afgeschoten karkassen die er blijven liggen.

het plan is nu toch gewoon dat er sneller tot afschot wordt over gegaan,
waardoor het beheer niet zo heel ver van normaal afschot beheer af komt te liggen,
alleen een wat eerlijkere manier, omdat nu niet de mensen, maar de genen bepalen welke er overblijven.

en natuurlijk is het vanuit menselijk oogpunt niet leuk dat er in de winter zoveel konicks runderen en herten sterven daar, maar de dieren leven wel van begin tot eind in vrijheid.
ook geen stress aan het eind, door vangst of slacht.

Helemaal mee eens Marigold!
De enige reden waarom er ingegrepen moet worden in dit gebied, is omdat de mensen het niet aan kunnen. ;)

Sorry, je vergeet even dat hier hekken om heen staan en de dieren geen kant op kunnen.
Dan is het geen natuur, dan is het verwaarlozing en dierenmishandeling...

Laat ze dan de hekken weghalen, dan kunnen die dieren doortrekken naar gebieden waar wel te eten is...

Als je dieren loslaat in een omheind stuk (weiland, natuurgebied, kwelders, om het even...) dan ben je er verantwoordelijk voor dat die dieren verzorgd worden en voldoende te eten, te drinken en droge grond onder hun voeten hebben.

Het is pas "wild" en "natuur" als het niet opgesloten is en vrij is om te gaan en te staan waar het wil.

Ik vind het goed dat Wilders dit onderwerk aan snijdt voor de echte winter invalt. Dan kunnen ze nu een oplossing bedenken, voor die dieren weer alles kaal hebben gegeten en van de honger om moeten komen.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:10

Nederland is eigenlijk te klein en te dicht bevolkt om echte wilde natuur te hebben, dus het aantal paarden en runderen en andere dieren in onze "natuurgebieden" moet gereguleerd worden, hetzij door preventie (geboortebeperking) of verplaatsing naar andere gebieden. Domweg afschieten enerzijds of bijvoeren anderzijds bijvoeren is niet de oplossing, maar ik kan me voorstellen dat het besluit om bij te voeren vorig jaar genomen is om de ellende, die er al was, nog enigszins in te perken.

Dat dieren creperen door de honger, is natuurlijk een naar gezicht, maar dat juist de PVV zich hier sterk voor maakt, vind ik toch navrant, aangezien deze partij ook voorstelt om minder geld naar ontwikkelingslanden te sturen (ontwikkelingssamenwerking noemen ze een linkse hobby, en dat is in PVV-kringen een vies woord). En daar creperen niet alleen de dieren door de droogte (hebben jullie daar wel eens filmpjes over gezien? die zijn pas mager!), maar ook de mensen, die van die dieren moeten leven. En dit terwijl wij in het Westen (mensen en dieren), over het algemeen te dik zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:12

strovrouw schreef:
Nederland is eigenlijk te klein en te dicht bevolkt om echte wilde natuur te hebben, dus het aantal paarden en runderen en andere dieren in onze "natuurgebieden" moet gereguleerd worden, hetzij door preventie (geboortebeperking) of verplaatsing naar andere gebieden. Domweg afschieten enerzijds of bijvoeren anderzijds bijvoeren is niet de oplossing, maar ik kan me voorstellen dat het besluit om bij te voeren vorig jaar genomen is om de ellende, die er al was, nog enigszins in te perken.

Dat dieren creperen door de honger, is natuurlijk een naar gezicht, maar dat juist de PVV zich hier sterk voor maakt, vind ik toch navrant, aangezien deze partij ook voorstelt om minder geld naar ontwikkelingslanden te sturen (ontwikkelingssamenwerking noemen ze een linkse hobby, en dat is in PVV-kringen een vies woord). En daar creperen niet alleen de dieren door de droogte (hebben jullie daar wel eens filmpjes over gezien? die zijn pas mager!), maar ook de mensen, die van die dieren moeten leven. En dit terwijl wij in het Westen (mensen en dieren), over het algemeen te dik zijn.

Dus wie zich niet inzet voor mensen mag zich ook niet voor dieren inzetten? Daarbij komt dat de pvv vooral gericht is op de samenleving in Nederland, en in Nederland bevindt zich dit natuurgebied dus dan is het voor hun wel aan de orde. ;)
(Daarbij komt dat hier geld in steken interessanter is dan ontwikkelingshulp aangezien met dit geld waarschijnlijk meer wordt gedaan dan met wat je in de ''ontwikkelings''hulp steekt)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:15

@Joyce, diezelfde partij voor de vrijheid zet de aankoop van nieuw natuurgebied stop,
dus maakt ook het realiseren van verbindingszones (zodat het gebied uitgebreidt wordt) onmogelijk.

volgens mij blijft er niets anders over dan het stopzetten van het project.
en of dat al dan niet goed is laat ik in het midden, er is voor beide wat te zeggen en beide standpunten zijn eigenlijk juist het is wat mij betreft gewoon dubbel.
wat mij zo stoort is gewoon dat iemand vanuit een kamertje in den Haag zomaar even beslissend kan zijn in iets waar heel veel mensen al heel veel jaren mee bezig zijn..

het is natuurlijk wel goed en belangrijk dat het onderwerp nu voor de zomer weer op komt, en dat er druk komt op sbb om alvast oplossingen te geven.
zodat het niet meer uit de hand loopt zoals vorige winter.
voor zover mij bekend is de oplossing van sbb dat ze meer mankrachten inzetten voor het uitvoeren van het afschietbeleid, en ook sneller tot afschot overgaan.
dat hadden ze toegezegd voor zover ik weet, aan de hand van de discussie vorig jaar.

voordat wilders met dit bericht kwam waren er ook al dierenartsen die met oplossingen en meningen kwamen, dus wilders is nou niet persé degene die het onderwerp ter sprake brengt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:08

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:50

Snor schreef:
En wat mij verbaast: overal in Nederland worden herten afgeschoten, omdat hier (nog) geen natuurlijke vijanden van die beesten zijn. Daar doet niemand moeilijk over. Nu betreft het een poonie en is het ineens zielig :?

persoonlijk vind ik het voor ieder dier wat uitgzet word in iets wat natuur genoemd word , maar in weze niets anders is dan een klein lappie grond met een hek erom heen en welke daarna aan zijn lot word overgelaten , zielig

natuur is een drogreden om dieren dood te laten gaan door de honger oid,want de meeste "natuur"gebieden in nederland zijn de naam niet waard, die gebieden moeten als er dieren in gebruik worden genomen om te begrazen , streng gereguleerd worden .
geboortebeperking is een optie,maar mi is er veel betere oplossing trouwens, gebruik de gebieden als opfok gebieden voor jonge dieren van particulieren via stamboeken welke ook een beheerder aanleveren om de dieren te controleren en de bijvoeding te regelen, geen extra kosten voor de natuurbeheers clubjes op die manier, ook geen dieren uitzetten en maar raak laten fokken, de zomers hier leveren veel meer voeding op dan dat het in de winter aankan |(kwa nafok die er op de goede seizoenen volgt)
gebruik ze ook als gebieden waar je jonge koeien in uitzet , en gebruik het vlees na slacht voor de commerciele verkoop
of besteed ook dit uit aan een ander
op die manier kunnen de gebieden gewoopn begraast worden door de gewenste diergroepen zonder dat je die dieren natuurwetten oplegt die in een relatief klein gebied gewoon niet van toepassing zijn .

wilders kan er nu wel een spoeddebat over willen, maar idd ook deels door zijn wensen, zal de natuur voorlopig niet groter worden ,. zullen er geen gebieden verbonden worden en zullen we dieren die we uitzetten niet volgens de natuur kunnen leven. want feitelijk , bestaat de echte natuur niet eens in nl

edit, het is trouwens niet alleen aan de hand in het gebied bij de oostvaarderplassen, ik weet dat er onlangs in een gebied in gelderland, tegen de grens van noord brabant ook een heleboel dieren (koniks en runderen) uit hun lijden zijn verlost (ongeveer 6 grote grazers dood voordat er actie werd ondernomen) , maar daar vind je niets over terug in het nieuws
dus het is ook maar de vraag, hoe groot is het probleem nu echt , wat word er allemaal bewust? uit het nieuws gehouden?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:26

Veulen84 schreef:
Ik kom geregeld in de oostvaardersplassen. (Woon er niet zo gek ver vandaan). Tja ik weet dus dat de foto's kloppen.

Boswachters verlossen er maar zelden dieren uit hun leiden. Prima, ik geloof in een natuurlijke dood. Maar ik geloof niet in massale natuurlijke dood door verhongering. Wij (of zij) hebben er hekken neer gezet. Dat brengt plichten met zich mee. De plicht om te zorgen dat er niet te veel dieren staan. De plicht om ze niet te laten verhongeren.

Je kunt het heel maf vinden. Maar wanneer ik hier verderop in een wei van 20x50 (iets groter dan een bak) 2 paarden zou laten lopen. Dag en nacht. Zonder ze te voeren... Tja dan zal misschien niet iedereen dat vol vinden... Maar feit is dat tegen de tijd dat het winter word er geen restje gras meer over is om de winter te doorstaan... En dan staat op een dag echt de dierenbescherming op de stoep. Simpel, ik heb ze in een omheinde weide gestopt, ik heb zorgplicht. Dat moet ik nakomen... En die zorgplicht houd meer in dan ze doodschieten als ze te mager zijn geworden om nog verder te leven.

En dat is nou precies wat er gebeurd in de oostvaardersplassen. Alleen dan in groot formaat. En ja dan klinkt het heel humaan door te zeggen, als ze bijna dood gaan ja dan schieten we ze af. Maar je bent eigenaar van dieren. Ze zijn niet wild, jij(zij) houd ze, op grote schaal. Jij bent verantwoordelijk.

Punt is, ik ben nooit ergens in geen enkel wildpark, vrij natuurgebied of wat dan ook herten tegengekomen die er zo uit zien: http://www.oostvaardersplassen-sterfte. ... hert_1.jpg
En laat ik met herten in de natuur (groot en klein) nou een nette hoeveelheid ervaring hebben. Die dieren trekken verder als ze honger krijgen. Dat gebeurt hier niet, dat kan niet... Die 100 paarden vorig jaar hebben het geprobeerd... Een duidelijk teken. Willen we ze zo houden dan moeten we ze laten migreren. Zo niet: Uïtdunnen en verzorgen.

Helemaal mee eens! Zorgplicht zoals iedere mens die eigenaar is van een dier, heeft.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:41

lijkt mij dat ze deze dieren toch op transport moeten zetten. doen ze toch ook met andere wilde dieren. waarom zouden ze anders daar staan. van te voren hadden ze toch ook kunnen bedenken dat het er steeds meer worden. of een andere ingreep... ballen d'r af. maar iig sta ik er van te kijken dat wilders hier mee komt. heb hem nog niks normaals horen zeggen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:15

Ontopic: een nieuw spoeddebat wordt dan het derde over dit onderwerp in een jaar tijd. De eerste twee hebben ook geen oplossing gebracht. Ik heb geen bezwaar tegen kritiek op 'linkse hobby's die alleen maar geld kosten', maar na vier maanden formatietje spelen en dan eindelijk weer een regering hebben die ergens tussen de 18 en 30 miljard moeten gaan bezuinigen hoopte ik toch een beetje dat 'Den Haag' zich nu dan ook werkelijk gaat bezighouden met onderwerpen die op het niveau van landsbelang ter zake doen.

Het beheer in de Oostvaardersplassen is de verantwoordelijkheid van SBB. Dat is een verzelfstandigde overheidsdienst, net als bijvoorbeeld NS. Als NS slecht werk aflevert is het aan (nu) IM om daar wat aan te doen, als SBB uit de bocht vliegt mag de nieuwe ELI-club daar wat van zeggen. Het moet al om hele complexe dossiers gaan wil het zinvol zijn om daar de hele Tweede Kamer mee lastig te gaan vallen. Misschien krijgt dit dossier zoveel aandacht net omdat het allemaal niet zo heel erg complex is, dus makkelijk veel aandacht krijgt. In elk geval kan ik de mogelijke hongerdood van een paar honderd stuks vee komende winter geen zaak van landsbelang vinden. Zielig voor die dieren, absoluut. Onnodig, ongetwijfeld. Dat er iets moet gebeuren, zeker waar. Maar niet door de voltallige volksvertegenwoordiging alstublieft.

Angelita schreef:
(Daarbij komt dat hier geld in steken interessanter is dan ontwikkelingshulp aangezien met dit geld waarschijnlijk meer wordt gedaan dan met wat je in de ''ontwikkelings''hulp steekt)

Offtopic: hier krijg ik het koud van. Ontwikkelingshulp is overigens een term die al een paar decennia achterhaald is, ontwikkelingssamenwerking en noodhulp bestaan wel, maar goed. Over complexe dossiers gesproken: dit is er één. Over landsbelang gesproken: ook. En blijkbaar is er ook een dramatisch gebrek aan kennis en dus informatievoorziening over dit dossier. Het zou mooi zijn als de media stoppen met het blijven herhalen van halve informatie over de Oostvaardersplassen en die tijd en ruimte besteden aan een thema over ontwikkelingssamenwerking. Maar ik ben bang dat dat er niet inzit. Misschien moest er maar een linkse hobbyist gaan voorstellen om wel een spoeddebat te gaan houden, maar dan over dit onderwerp.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:31

De linkse hobbyisten hebben al decennia lang de kans gehad om het op te lossen. Helaas zijn onder hun hoede vele problemen ook juist gecreerd. Nu moet je ook mensen de tijd geven om zich er in te verdiepen en mogelijk wat van de ellende op te lossen. (bedoel oostvaardersplassen). Ontwikkelingssamenwerking is broodnodig maar er is alleen teveel geld aan stijkstokken blijven hangen altijd waardoor de beoogde hulp jammer genoeg niet altijd even netjes besteed is. Het zou onzin zijn om te zeggen dat alles nu is opgelost met een nieuwe regering.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:09

Marigold schreef:
@Joyce, diezelfde partij voor de vrijheid zet de aankoop van nieuw natuurgebied stop,
dus maakt ook het realiseren van verbindingszones (zodat het gebied uitgebreidt wordt) onmogelijk.

volgens mij blijft er niets anders over dan het stopzetten van het project.
en of dat al dan niet goed is laat ik in het midden, er is voor beide wat te zeggen en beide standpunten zijn eigenlijk juist het is wat mij betreft gewoon dubbel.
...

voordat wilders met dit bericht kwam waren er ook al dierenartsen die met oplossingen en meningen kwamen, dus wilders is nou niet persé degene die het onderwerp ter sprake brengt.

Het maakt mij niet uit wie er mee komt. Al komt het nu voor mij uit een onverwachte hoek.
Dat er geen natuurgebieden aangekocht worden de komende periode is een kwestie van geldgebrek. Als we moeten kiezen tussen minder geld voor zieken en werklozen of minder geld voor aankoop nieuw natuurgebied, dan kies ik toch voor minder nieuw natuurgebied. Meestal zijn die natuurgebieden landbouwgrond. Daar lopen de herten, reeën, konijnen en ganzen en ander wild nu ook wel rond... Daarvoor hoeft er geen bordje natuurgebied te staan, en al helemaal geen hek omheen...

Inderdaad zijn er al mogelijke oplossingen geopperd door dierenartsen, helaas hebben die geen politieke macht. Beter nu druk er op, dan pas weer in februari maart, waarna er nog weken gesteggeld wordt over wel of niet bijvoeren...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:06

dat is waar, van de hekken en van het wild dat er al is,
en de grote grazers in de ovp plus op meerdere plekken in het land zijn niet natuurlijk genoeg om zomaar helemaal vrij rond te lopen,
vandaar een kleiner gebied maar het is wel groot het is geen weiland maar een gebied, vergelijkbaar met een eiland qua belastbaarheid.

ik vind het zelf een verhaal met twee kanten, voor beide kanten kan ik begrip opbrengen.

er komt in elk geval eerst geen spoeddebat las ik net, men wacht eerst het evaluatie rapport af van sbb.
dat had deze week klaar moeten zijn, ben er benieuwd naar.

hier de link, met onder het bericht ook voorgaande nieuwsberichten over de ovp

http://www.agd.nl/10111769/Nieuws/Artik ... gebied.htm

ps het gaat er nu over bij p en w