Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:49

singasong schreef:
Ik hoorde vandaag op de radio dat Wilders er voor wilde gaan om juist deze paarden en andere paarden in uitgezette gebieden van de winter bij te voeren.

Kijk, dat zijn berichten. Hopelijk niet alleen de paarden maar ook andere grazers. +:)+

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:49

Sorry maar ik vind dat die dieren niet onnodige hoeven te sterfen.
Ik vind de prikpil en bijvoeren een goed idee , en je zou eventueel ook nog iets kunnen maken in het bos met hout waar ze kunnen schuilen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:50

Ganzen pletten zelf toch alles? Met eigen ogen gezien wat er van een weiland overbleef nadat ze daar neersterken...
Maar goed, ik heb verder niks met het gebied te maken en er geen verstand van.
Met het wegvangen van hengstveulens verander je geen sociale structuur, die worden nl normaal ook verstoten.
Maar goed, als het niet mag...
Dan kunnen ze dus ook niet naar andere gebieden om te worden uitgezet. lijkt mij.
En wellicht moet men gewoon maar eens stoppen met paarden uitzetten, tenzij het wat voor het paard doet, dus even omdraaien. Dat is ook al eerder genoemd. Fokkers en particulieren gebruik laten maken van het gebied voor hun paarden. Die moeten wel beseffen dat die 25% verlies vrij normaal is bij in het wild levende kuddes en als ze beter verzorgd zouden worden dat niet bekend dat er helemaal geen verlies zou zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:00

Ganzen maken gras wel kort, maar pletten geen ruigtes en houden niet van bosontwikkeling :n

Met het wegvangen van hengstveulens verander je wel degelijk de sociale structuur. Zij worden inderdaad verstoten (meestal als 1 of 2 jarige), maar ook dat gehele proces hoort bij het natuurlijke leven van een paard. In hengstengroepen die dan ontstaan (van alle harems worden jonge hengsten verstoten), zitten dieren met verschillende bloedlijnen. Dat wisselt dan weer uit met de jonge merries die ook worden uitgestoten. Op die manier voorkomen de dieren zelf dat er inteelt plaatsvindt. Zonde toch als je dat kwijtraakt?
Als je ze uitzet in andere gebieden, kan je dat doen door een volledig harem/hengstengroep tegelijk te verplaatsen.

Plaatselijke mensen/fokkers de gebieden laten beheren is natuurlijk ook helemaal prima, alleen blijkt in de praktijk dat hier geen interesse voor is. Onder andere door de verliezen, maar ook door de harde omstandigheden. Het blijkt erg moeilijk haalbaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:05

Je wil toch minderen en niet meer kuddetjes erbij creëren? En je bent toch niet met een fokprogramma bezig?
Als je wel met een fokprogramma bezig bent, heb je het weer over een heel ander soort beheer dan begrazing, lijkt mij.

Hoe deden ze het vroeger, voordat er paarden in beeld kwamen?
Er komt prima hooi af als je het maait...
Je kunt maaien in periodes dat er geen nesten zijn bv en zijn paarden nu echt de ideale grazers? Ze zorgen ook voor grote conflicten in andere landen (neem Mustangs en Brumbies) waar ze dan ook massaal worden gedood.
Ik ben gewoon tegen uitzetten van paarden in het algemeen in gebieden die gewoon niet groot genoeg zijn of begin dat meteen met steriele dieren.

Hier leven al eeuwen ponies (en een bepaald runder ras) in het wild en ze moeten beschermd omdat hun aantal alleen maar afneemt, een heel bizarre tegenstelling. Ze hebben hier overigens geen hekken om hun leefgebied. Dat geeft zo eigen problemen. Boeren schieten ze nogal eens af als ze aan de oogst komen en ze veroorzaken auto ongelukken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-10-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:14

Minderen kan je ook door gehele groepen weg te halen en bijvoorbeeld in te zetten voor natuurlijke begrazing in andere landen. Dat is een oplossing waarbij je de natuulijke gang van zaken in de kudde in tact kunt laten, inteelt vermeden wordt en je toch van je overschot af komt. :)

Edit, je had nog wat toegevoegd zag ik.

Vroeger liepen er runderen en herten vrij rond in Nederland, zij hielden het landschap open en dat gaf een uitermate geschikt gebied voor bijvoorbeeld ganzen. Heel kort door de bocht, is dat het oogpunt waaruit de visie voor de OVP is ontstaan.

Paarden zijn inderdaad ideale grazers, zeker in combi met rund en hert. Zij vullen elkaar aan en zorgen daardoor voor veel variatie in hun leefgebied. Ook ik ben niet voor het zomaar uitzetten van dieren en er vervolgens niets meer aan doen. De omstandigheden moeten goed zijn, voldoende voedsel, en bijvoorbeeld regulatie door predatoren, maar dan heb je met grote grazers een enorme verrijking van je natuurgebied!

Geweldig dat de dieren bij jullie nog gewoon buiten de hekken leven!! :D Dat kan in ons drukbevolkte landje helaas niet meer. Wat je beschrijft over het afschieten door de boeren, dat is precies wat je vaker ziet in landen waar de natuur nog wel volledig haar gang kan gaan.
Ergens kan je die boeren ook geen ongelijk geven. Het leven zal best zwaar zijn en de omstandigheden hard. En als je oogst dan ook nog eens aangevreten wordt door een kudde wilde dieren, tja, daar word je niet blij van. In ons landje is het natuurlijk precies zo gegaan, vandaar dat de wilde dieren hier allang zijn verdreven...
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 30-10-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:17

Marloez schreef:
Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..

haha idd!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:24

WesseLady schreef:
Minderen kan je ook door gehele groepen weg te halen en bijvoorbeeld in te zetten voor natuurlijke begrazing in andere landen. Dat is een oplossing waarbij je de natuulijke gang van zaken in de kudde in tact kunt laten, inteelt vermeden wordt en je toch van je overschot af komt. :)

en elders een probleem veroorzaakt, maar wat niet weet wat niet deert?
Je kunt kuddes niet in hun beloop laten en dan maar groepjes weer ergens anders blijven plaatsen.
En je denkt dat het weghalen van een hele groep niet opgemerkt wordt maar het weghalen van een vrijgezellengroep wel? Dat paarden vertrekken uit groepen is heel gewoon in de natuur (stelen door andere hengsten, dood, bv), daar doen de overblijvers echt niet moeilijk over. waarom zouden wij dat dan wel doen? Je kunt alles wegvangen wat nodig is.

Hier neemt het aantal Garranos nog steeds af en moeten ze beschermd en de enige menselijke inbreng is het wegvangen van jonge dieren dat blijkbaar dus wel heel effectief is, en het regelmatig veranderen van hengsten (hier zijn ze inmiddels wel bewust met fokken bezig, er is ook een stamboek).
Na bosbranden worden ze trouwens wel bijgevoerd. Ze laten ze niet aan hun lot over.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:34

Ik heb hierboven nog wat erbij gezet, weet niet of je dat gezien had?

Lusitana schreef:
en elders een probleem veroorzaakt, maar wat niet weet wat niet deert?
Je kunt kuddes niet in hun beloop laten en dan maar groepjes weer ergens anders blijven plaatsen.
En je denkt dat het weghalen van een hele groep niet opgemerkt wordt maar het weghalen van een vrijgezellengroep wel? Dat paarden vertrekken uit groepen is heel gewoon in de natuur (stelen door andere hengsten, dood, bv), daar doen de overblijvers echt niet moeilijk over. waarom zouden wij dat dan wel doen? Je kunt alles wegvangen wat nodig is.

Hier neemt het aantal Garranos nog steeds af en moeten ze beschermd en de enige menselijke inbreng is het wegvangen van jonge dieren dat blijkbaar dus wel heel effectief is, en het regelmatig veranderen van hengsten (hier zijn ze inmiddels wel bewust met fokken bezig, er is ook een stamboek).
Na bosbranden worden ze trouwens wel bijgevoerd. Ze laten ze niet aan hun lot over.

Het weghalen van een complete groep heeft veel minder impact dan het weghalen van een jonge hengst uit een harem. Een vrijgezellengroep is natuurlijk prima, maar dan moet je dus wel wachten tot ze uitgescheiden zijn uit het harem. Je kunt inderdaad alles wegvangen wat je wilt, maar het heeft wel degelijk impact op de sociale structuur. Van een dood paard wordt in de natuur afscheid genomen, dat is toch anders dan het weghalen van een aantal dieren...

Als je er voor kiest jonge dieren weg te vangen, moet je idd wel af en toe een nieuwe hengst toevoegen voor bloedspreiding. Dat is bij de Garranos inderdaad wel goed geregeld, voor zover ik heb begrepen. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. ;)

En wat betreft het veroorzaken van een probleem, in Oost Europa is het ecosysteem wat completer door bijvoorbeeld de aanwezigheid van predatoren. Daar ontstaat een probleem als we nu hier hebben niet zo snel!

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:02

Wat dom zeg!

Als je een kind teveel hebt die je eigenlijk niet kan betalen schiet je hem toch ook niet af! :( :( :(

Ze moeten maar eens normaal doen ga ze dan gewoon een beetje bij voeren!
zo heeel veeel hebben die beesten nou oook weer niet nodig!

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:08

Nemurin schreef:
Nou misschien moeten ze dat in China ook maar eens doen. :P
Nee hoor, dat kan niet, want mensen hechten aan elkaar. Dieren niet zozeer, vooral herten niet. Als je er eentje afknalt gaat de rest even verbaasd rond staan kijken en loopt door.
Dat komt omdat de dieren zoveel natuurlijke vijanden hebben (hadden in dit geval) dat als ze eerst nog een hele begrafenis zouden hebben, de roofdieren hen ook allemaal op zouden eten.

Je doet de dieren er geen kwaad mee ze af te schieten, tenzij je mis schiet en iets anders dan het hart raakt. Ze moeten natuurlijk wel meteen dood neervallen, maar daar krijgt zo'n jager ieder jaar een examen in zodat ze dieren niet gemarteld worden.

Maar Miss_Zimron, in plaats van de aangedragen oplossing af te kraken, noem eens een betere?

Een betere? Er zijn er genoeg, maar ze zijn nu niet allemaal meer even toepasbaar omdat ze gewoon in sommige gevallen te laat zijn om er iets aan te doen. Ik denk dat, alee, ik dacht toch dat ze slim genoeg waren om te weten als je er een heleboel samenzet, ze ook aan voortplanting doen en overpopulatie, zonder voorafgaande maatregelen te treffen, wel eens het geval zou kunnen zijn. Er werd gesproken over prikpil en dat soort dingen... sommige dieren weghalen van de groep en naar markten doen of andere natuurdomeinen... naar het buitenland desnoods, weet ik veel. Er zijn veel dingen beter dan ze gewoon neerknallen.

Miss_Zimron

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:09

Bijvoederen kan je ook altijd doen... maarja, moet je wel wat moeite voor over hebben...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:12

En dan groeit de populatie alleen maar, heb je volgend jaar een nog groter probleem.

Wat in dit gebied vooral speelt, is dat de dieren het gebied dus niet levend mogen verlaten en niet voor menselijke consumptie gebruik mogen worden. Uitvangen, verplaatsen, etc. mag hier dus niet, omdat de dieren niet geregistreerd zijn. Wat dan overblijft, naast doorgaan op dezelfde manier is het onvruchtbaar maken van de dieren of de kogel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:20

moelly schreef:
Marloez schreef:
Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..

haha idd!

Slacht lijkt me een hoop stressvoller voor een 'wild' paard, gevangen, trailer op en noem het maar. Gebruiken als rijpony lijkt me ook niets. Beestjes hebben altijd in vrijheid geleefd en moeten dan in de 'beschaafde' wereld functioneren. Die beestjes weten beter.

Ik vind het afschieten een prima idee, dier heeft er amper notie van en het vlees van paard/ hert en rund worden volgens de radio gewoon voor consumptie verkocht. Prima toch.

Edit:Typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:21

ladyharma schreef:
Wat dom zeg!

Als je een kind teveel hebt die je eigenlijk niet kan betalen schiet je hem toch ook niet af! :( :( :(

Ze moeten maar eens normaal doen ga ze dan gewoon een beetje bij voeren!
zo heeel veeel hebben die beesten nou oook weer niet nodig!

Ik vind je reactie erg kortzichtig ;)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:27

Mindim schreef:
Slacht lijkt me een hoop stressvoller voor een 'wild' paard, gevangen, trailer op en noem het maar. Gebruiken als rijpony lijkt me ook niets. Beestjes hebben altijd in vrijheid geleefd en moeten dan in de 'beschaafde' wereld functioneren. Die beestjes weten beter.

Ik vind het afschieten een prima idee, dier heeft er amper notie van en het vlees van paard/ hert en rund worden volgens de radio gewoon voor consumtie verkocht. Prima toch.

Helemaal mee eens! :j
Het zou idd heel mooi zijn als het vlees gewoon voor consumptie gebruikt mag worden!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:59

Lusitana schreef:
Ganzen pletten zelf toch alles? Met eigen ogen gezien wat er van een weiland overbleef nadat ze daar neersterken...
Maar goed, ik heb verder niks met het gebied te maken en er geen verstand van.
Met het wegvangen van hengstveulens verander je geen sociale structuur, die worden nl normaal ook verstoten.
Maar goed, als het niet mag...
Dan kunnen ze dus ook niet naar andere gebieden om te worden uitgezet. lijkt mij.
En wellicht moet men gewoon maar eens stoppen met paarden uitzetten, tenzij het wat voor het paard doet, dus even omdraaien. Dat is ook al eerder genoemd. Fokkers en particulieren gebruik laten maken van het gebied voor hun paarden. Die moeten wel beseffen dat die 25% verlies vrij normaal is bij in het wild levende kuddes en als ze beter verzorgd zouden worden dat niet bekend dat er helemaal geen verlies zou zijn.

idd jammer dat je als paardenhouder geen gebruik mag maken van dit soort gebieden... wij wonen bij de millingerwaard -bij nijmegen- en bij ons lopen ook koniks rond.. met als gevolg dat je nergens kan buitenrijden :( ik zou mijn paarden best (in een deel) willen houden hoor!! supermooi gebied ;) alleen is het wel heel groot (over de 10 ha :P ) zie dan je paardje maar te vinden...
maar als het zo verdeeld wordt en mensen daar toch gewoon kunnen wandelen, je er ook nog kan rijden met je paard enzo.. lijkt me beter én leuker dan nu hoor :o

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:22

Lekker beesten afschieten die een goed leven gehad hebben, denk dat zo'n Zielige kistkalf liever eerder dood is hoor.

Mensen hebben dit idee bedacht en moeten gewoon voor de dieren zorgen,afschieten vind ik echt zo onnodig en is alleen voor plezier van de jager

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:26

Als er zon paard weg moet wil ik die graag hebben :D :o
zijn zulke mooie beestjes!! wel jammer natuurlijk dat ze niet aan mensen zijn gewent
maar in een kudde die wel mensen gewent is komt dat snel genoeg ;)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:33

Cassidy schreef:
Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.

Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Herten en Runderen afschieten...zou het vlees dan voor consumptie gebruikt mogen worden, of blijven ze dan gewoon daar liggen rotten omdat het "natuur" is?

goed gezegd!!!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:39

ik hoorde vd week dat een expoteur een offerte had gemaakt voor het vervoeren van koninks naar engeland, zal vd week eens even verder vragen wat daar de bedoeling van is

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:42

Ik ben zo zat van dat hele gezeik rondom de dieren in de Oostvaardersplassen..

De Oostvaardersplassen liggen bij ons in onze achtertuin ongeveer en ben heus op de hoogte van hoe het daar gaat. Nu is het zo dat in Zeewolde (andere kant van de A6) een heleboel boerenbedrijven (waaronder de ontzettend fijne pensionstal waar ik nu sta) plaats moeten maken voor 'de groene leugen' waarin nog meer (of dieren van daar) worden uitgezet.
Sjemig, als ze dan al niet een kudde op zo'n perceel in 'bedwang' kunnen houden, waarom dan uitbreiden tot een nog veel groter gebied??? Nederland is geen geschikt land voor nog meer natuurgebied, wij hebben niet zoveel ruimte als ze bijvoorbeeld in de Scandinavische landen of weet ik veel waar hebben..

Verdorie, ik kan me hier echt boos om maken. Er had vorige winter al meer moeten gebeuren dan aan het einde van de winter 'bijvoeren'.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:52

Jolliegirl schreef:
Cassidy schreef:
Mag een dier dat de prikpil heeft gehad nog wel voor menselijke consumptie?

Hier ben ik ook benieuwd naar.
Zal het Vrijdag eens vragen. Volgens mij heeft het geen invloed op het vlees.
En anders kan het altijd nog naar de verwerking voor diervoer. Doen ze er toch nog iets nuttigs mee.

in diervoeding mag alleen vlees wat ook voor menselijke consumptie geschikt is. Dus wanneer het niet in de kroketten mag dan ook niet in het hondenvoer!

Door middel van afschot of wegvangen kan je prima de aantallen dieren reguleren. Niet gaan bijvoeren. Door het aantal dieren aan te passen kan je prima alles in stand houden. Door het verminderen van het aantal dieren kunnen ze voldoende voedsel vinden. Alleen in een erg strenge winter zoals afgelopen winter kan je wat gaan bijvoeren.

Soms zullen er ook dieren naar andere gebieden geplaatst kunnen worden. Dit is natuurlijk prima. Al die mensen die hier roepen van vangen/verkopen inrijden..

Weten deze mensen wel hoeveel dieren er uberhaupt teveel zijn in NL. De paarden/ponys zijn werkelijk geen donder waard. Maar toch gaan we dan een hoop dieren extra op de markt brengen..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:22

Op zich is het een betere manier om aan gezond vlees te komen.
Maar het is triest dat het vanuit een foute gedachte komt.
Het zou gaan om natuurlijke begrazing, met een hengst in de kudde,
blijven er veulens komen
en wordt het overschot dus steeds groter.....of het fokken stoppen
of ervoor kiezen dat het een soort van slachtpaarden worden.
Verkopen is natuurlijk een leuk idee...maar het gaat wel om bijna 1000 dieren.
denk niet dat er dan nog veel vraag is naar zo'n pony-paard :Y)
Prikpil? Elk najaar invangen van de hengsten en castreren lijkt me dan een handigere optie.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:35

Afschieten.... Dit hadden ze naar mijn mening ook wel eerder kunnen bedenken, voordat ze dood gehongerd werden...

Maargoed, wat het eruit halen van de hengsten betreft, het mak maken zal bij sommige paarden niet meevallen. Ik heb een Dülmen hengst. Uit Duitsland, gekocht als babay op de mart in Balkbrg.. Hij word komend voorjaar gecastreerd, want zijn karakter is niet altijd even fijn. Hij is onberekenbaar, en zijn "instinct" is daar ook erg sterk aanwezig.
Zijn nakomelingen zijn apart van karakter. Altijd iets wantrouwend.. De oudste is ondertussen erg braaf, en meegaand, maar de jongste is erg fel. Als veulen draaide ze de kont toe en begon te meppen tot je weg was. Tegen de kruiwagen, tegen jou, maakte niks uit.. Ik verwacht nog 1 veulen van hem, dit voorjaar.

Dus dat zal, voor de ervaren paardenmensen geen probleem zijn, maar ze zien er vaak te schattig uit.