Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:10

Jongens, je kunt hier lang en kort of discussieren en of de manege het nou geweldig doet of niet, het is gewoon verboden klaar.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:11

@Vjestagirl: Ik denk dat minstens 90% van Nederland zich dan niet normaal gedraagd volgens jou ;)

En als die ouders het misschien wél normaal vinden, denk dat jij niet hoeft te oordelen of een gezin normaal is, of niet en dat zal voor elk gezin anders zijn ;)
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 20-10-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:11

Quote---Logisch dat het verboden is. Misschien gaat het bij deze manege goed, maar dieren zijn geen prijzen, dieren zijn levende wezens. Je kunt niet mensen opzadelen met een dier. Een dier is iets waar je zelf voor moet kiezen, niet iets wat je wint bij een loterij...[/quote]

Er is toch niemand die jou opzadeld met een dier, je koopt een lot en dus kies je bewust voor de pony of het geld. Zo niet, moet je de knip lekker dicht houden en niet meedoen.
Laatst bijgewerkt door Forcalquier op 20-10-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:12

.
Laatst bijgewerkt door Spetterlover op 19-10-24 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:13

Maargoed, kort samengevat; Deze manege probeerde de wet te omzeilen en dat is niet gelukt. Jammer maar helaas....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:15

Henkjan schreef:
@Vjestagirl: Ik denk dat minstens 90% van Nederland zich dan niet normaal gedraagd volgens jou ;)

Dat kan. Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aan de wet houdt. Dat zijn afspraken voor het samenleven die we met zijn allen hebben gemaakt via onze zelfgekozen volksvertegenwoordigers.

Daarnaast zie ik de noodzaak niet in om die wet te breken, zeker niet voor dingen die 'traditie' zijn.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:20

Nou en ik houd me niet aan de wet, en waarom niet? omdat ik dan niet eens meer normaal kan ademhalen, al die onnozele regeltjes/wetjes in dit kleine landje.

Van mij mag de manege lekker doorgaan met verloten, dan maar op een andere manier, elke jan l*l kan een pony aanschaffen,het dier verwaarlozen en er nog ongestraft mee wegkomen ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:22

Maar ook (jong) volwassenen kunnen ernstig in de verleiding komen het dier te nemen als ze die cheque winnen, en dan opgescheept zitten met een tijdvretende kostenpost met alle gevolgen van dien.

Bij zo'n loterij moet je wel even binnen hele korte tijd een beslissing nemen die je leven letterlijk behoorlijk overhoop gooit, zowel wat betreft tijd als financieel en ondertussen opgejut door een berg uitgelaten publiek... Best knap als je in zulke omstandigheden rationeel kan blijven denken! Velen kunnen dat niet. Mijn moeder, het absolute toppunt van rationeel denken in extremo, zou in zo'n geval overstag kunnen gaan en dat is een hoog opgeleide, intelligente vrouw die over het algemeen niet bijster gevoelig is voor druk.

Bij een aankoop op marktplaats heb je er al een heel proces aan vooraf gehad. De overweging, het kijken, het proefrijden, het zoeken naar een stalling... Bedenk het maar. Het gebeurt zeer zelden dat iemand rucksichloss marktplaats openklikt, op een paard reageert en het een paar uur later betaald en al aan een touwtje mee naar huis neemt, zeker niet als het om een eerste paard gaat. (en dat zou ook niet moeten mogen).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:23

wendyashley schreef:
Nou en ik houd me niet aan de wet, en waarom niet? omdat ik dan niet eens meer normaal kan ademhalen, al die onnozele regeltjes/wetjes in dit kleine landje.

Van mij mag de manege lekker doorgaan met verloten, dan maar op een andere manier, elke jan l*l kan een pony aanschaffen,het dier verwaarlozen en er nog ongestraft mee wegkomen ook.

Dan heb je de optie tot verhuizen (lees emigreren) of de kans lopen dat je idd zoals deze manege op je vingers getikt wordt, een boete of een gevangenis straf krijgt... Ik heb zo'n hekel aan mensen die alleen maar klagen dat het hier allemaal zo rottig en slecht is, maar vervolgens wel hier blijven wonen. Als het allemaal zo k*t is, dan emigreer je toch gewoon?

Overgens vind ik dat het KNHS hier ook iets aan moet doen, zeker als de eigenaar van de manege in het bestuur zit.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:24

wendyashley schreef:

Aaaaaah ik ruik sensatie :D Aan welke wetten houd jij je niet dan?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:31

wendyashley schreef:
Er is toch niemand die jou opzadeld met een dier, je koopt een lot en dus kies je bewust voor de pony of het geld. Zo niet, moet je de knip lekker dicht houden en niet meedoen.

Yeah right.. als kind kun je al bewust kiezen.. MENSEN LEES HET ARTIKEL NU EENS!! Er staat in dat voornamelijk kinderen de loten kopen. Die kunnen nog niet bewust kiezen!
En nee; de pony kunnen ze niet verbergen voor hun ouders, niet in de boekentas en niet in het fietsenschuurtje!
En hou eens op met die sterke verhalen over kinderen die zelf pony's kopen! Geen één verkoper die een kind een pony meegeeft (aan de hand naar huis lopen zeker..).. waar halen ze dat geld vandaan.. een overval bij de manege uit de lotenpot ?? _O-

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:35

FNRS, niet KNHS.
Ik heb ooit een pony gewonnen, ben hierin heel goed begeleid, snap niet waar iedereen zo'n ophef overmaakt.

Laat men zich liever druk maken om andere illigalen praktijken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:36

Maar de pony bij deze manege wordt ook niet meegegeven aan een kind hoor.

Ik snap wel dat het niet mag van de wet en dat het verboden zal worden. Prima.

Maar toch denk ik dan dat mensen zelf ook slim genoeg zijn om hiermee om te gaan. En het verleden bewijst dat ook, want dit is nog nooit verkeerd afgelopen. Enkel door druk vanuit de politiek wordt dit nu verboden, maar niet omdat er ook maar enkele aanleiding voor was.

Je moet ouder dan 18 zijn om de prijs op te halen. En de prijs is de bon. Als een kind dus een lootje heeft gekocht zal hij/zij toch de ouders erbij moeten halen en die kiezen dan zeer waarschijnlijk voor het geld. Vinden die ouders vast niet erg :D

We moeten ophouden met dat betuttelen. Ik hoor hier dat mensen niet rationeel kunnen denken op zulke momenten.. Dan vraag ik me eerst af waar de eigen verantwoordelijkheid van de mens is gebleven. Moeten we onze wet nu ook al aanpassen om mensen met een slecht beslissingsvermogen te beschermen? Vind ik vrij ver gaan.
Maar als tweede denk ik voornamelijk dat de personen die dit schrijven zeer zeker nooit bij deze open dag zijn geweest. Zo gaat het namelijk niet, er is geen sprake van opjutten e.d. Er wordt nu zelf een beeld gecreëerd en naar aanleiding daarvan bepalen mensen of zo'n loting wel acceptabel is of niet. Dat is niet helemaal eerlijk.

Maar bottomline; het mag niet meer dus we zullen ons erbij moeten neerleggen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:38

leest iedereen nou over de reactie heen waarin staat dat alleen een volwassene die cheque kan verzilveren? Die een overweging kan maken wbt de kosten en de tijd ed.. Koop je een lot, dan bedenk je van tevoren wat je doet als je wint, zeker als volwassene zijnde. Ok, en nu is t verboden. Weer een nieuw verbod ipv simpelweg andere richtlijnen. Enne, ik ben zeker van plan om tzt te emigreren, mag ik nu wel klagen over alle regeltjes in nl?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:38

Ivonka schreef:
En terecht. Geef ze maar lekker die 500 in cash. Hebben mensen tegenwoordig veel meer aan :j

Hoezo. je kunt kiezen of je de pony wilt of de 500 euro. Afegelopen jaar was de pony erg goedkoop hoor tegenover die 500 euro... De pony ziet er goed verzorgt uit en ze krijgen alle begeleiding zowel ouders en kinderen als ze kiezen de pony te willen ipv het geld....

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:39

Ergens begrijp ik dit wel en voor de paarden die daar worden verloot zal het misschien beter zijn om bij een bewuste eigenaar terecht te komen door middel van een gewone verkoop. Anderzijds worden de eigenaren niet verplicht het paard te nemen dus de winnaars worden niet onomkeerbaar opgezadeld met een dier waarvoor ze de zorg moeten dragen. Ze kunnen ook voor het geld gaan en de pony laten staan. Dat kunnen het misschien wel kinderen zijn die de loten kopen, de ouders hebben nog altijd het laatste woord in dit soort situaties.
Daarbij vind ik dat er ook ontzettend veel diereneigenaren in het algemeen zijn die een paard/pony/hond/kat/cavia/weet ik veel wat k aanschaffen en dan achteraf beseffen dat het beest teveel geld of tijd kost. Dit is geen probleem dat ontstaat door dierenloterijen, dit probleem is er over het algemeen al.

Pas op, ben er op zich niet tegen dat dit verboden wordt, al was het maar omdat de pony in mijn ogen veel te veel gelijk wordt gesteld aan een leuke tennisracket of een nieuwe braapan die je vaak wint bij dat soort dingen, maar de zogezegde argumenten die er in het artikel worden gegeven vind ik wat dom. Ik ben het er ook niet mee eens dat een paard dat dan niet verloot wordt maar de verkoop ingaat per definitie bij een bewuste eigenaar terechtkomt, wat hier wel min of meer wordt geïnsinueerd.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 20-10-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:40

Tja, ik vind ook dat ik zelf verstandig genoeg ben om te bepalen hoe hard ik rij op de snelweg. Maar potverdorie, die betuttelende overheid heeft toch besloten dat ik maar 120 mag. En als ik harder rij dan krijg ik een bekeuring, want dat is verboden volgens de wet.

Wordt allemaal een beetje een lang verhaal hier. Iedereen heeft wel een mening over het verloten van dieren. Maar puntje bij paaltje.... het MAG dus niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:40

En dan nog.... Is het verboden en mag het dus gewoon niet. Niet direct als prijs, niet indirect met deze 'waardebon' en het gaat vast ook niet mogen om €500 te winnen en dat er dan 'toevallig' een pony te koop staat.

Verantwoordelijk of niet, goed geregeld of niet, volwassen of niet, het mag niet...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:41

Geef ze groot gelijk...

Vjestagirl

TinekeHorses schreef:
Geef ze groot gelijk...

En wie zijn ze?

mick75

Er is geen sprake van opjutten? Dat was er zeer zeker wel! Er waren constant mensen tegen elkaar aan het zeggen van "als je dat beest wint neem je hem toch wel mee he, anders gaat ie naar de slager, handel, whatever" en dat echt niet door enkelen. Kreeg de indruk dat juist de manegeklanten errug hard hun best deden mensen te laten beslissen dat dier mee te nemen. En dat is geen druk?

Mensen mogen best tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Eigen verantwoordelijkheid word er nu te pas en te onpas overal geroepen, terwijl al lang en breed is aangetoond dat die ten eerste nogal beperkt is, en ten tweede er hele volksstammen zijn die daar niet mee om kunnen gaan. Kijk anders maar eens naar hoeveel mensen er in de schuldhulpverlening zitten doordat ze niet met de commerciele druk om kunnen gaan.

Een dier verloten is gewoon een absolute no-go!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:42

Nee maar als de verloting enkel de pony was geweest dan was ik er zeker op tegen geweest! Dan zadel je dus wel iemand op met een dier. Maar in deze constructie zie ik het probleem gewoon niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:43

Nuage schreef:
Nee maar als de verloting enkel de pony was geweest dan was ik er zeker op tegen geweest! Dan zadel je dus wel iemand op met een dier. Maar in deze constructie zie ik het probleem gewoon niet.

Simpel, het probleem is dat het niet mag...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:43

Nuage schreef:

Ik ook niet, je hebt toch een keuze? Als je geen pony wilt ga je voor het geld en anders heb je een hele leuke goedkope pony...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:44

@Vjestagirl dat ontken ik toch ook niet :? Heb het al meerdere malen gezegd. Dacht alleen dat we er nog even over gingen napraten. Blijkbaar niet dus :D