Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:38

KNHS moet zich diep schamen!!! De manier waarop geschreven wordt over de spaanse combinatie Diaz-Fuego is triest. Met name circusartiest schoot mij helemaal in het verkeerde keelgat. Om twee redenen: hij is een dressuurruiter die door de internationale jury gewaardeerd wordt(zie zijn prestaties) en wat is er mis met een circusartiest??? En gezien zijn punten is zijn dressuurmatig rijden niet bepaald slecht.,
Als er bij de oosterburen iets geschreven wordt over onze ruiters is men pissig. En wat doet de KNHS nu zelf? precies!

Als bond van het gouden team en gouden ruiter zou een bescheidener opstelling veel meer indruk maken.
edit: toch ook maar de KNHS zelf een soortgelijke tekst gestuurd, wel zo eerlijk dacht ik.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:53

Marjoow schreef:
Bente: Idd, een proef moet show zijn, maar nog wel een kur op muziek blijven. Ik had bij de spanjaard meer het gevoel van een show op muziek, en niet het gevoel van een kur.

Nou dan moet je je gevoel maar bijstellen. De internationale jury vond het een DRESSUURkur. Zie zijn waardering. En trouwens, dressuur en show lopen zeker in de kur in elkaar over.
Zonder perfecte rijtechnische opleiding is het rijden van een mooie kur(lees show op muziek) ook niet mogelijk.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:07

Ik heb trouwens een mailtje hierover gestuurd naar de KNHS, waarvan ik vind dat zij zo professioneel moeten zijn stukken neer te zetten zonder dat eigen smaak hierbij komt kijken.
Misschien hebben hier meer behoefte aan; http://www.knhs.nl/contact.asp

_Pleasure_

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:18

Ik heb net nog eens de punten bekeken en artistiek scoorde de spanjaard hoog, en idd technisch minder!! Maar het blijft een gave proef om te zien!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:31

CharleyT schreef:
Marjoow schreef:
Bente: Idd, een proef moet show zijn, maar nog wel een kur op muziek blijven. Ik had bij de spanjaard meer het gevoel van een show op muziek, en niet het gevoel van een kur.

Nou dan moet je je gevoel maar bijstellen. De internationale jury vond het een DRESSUURkur. Zie zijn waardering. En trouwens, dressuur en show lopen zeker in de kur in elkaar over.
Zonder perfecte rijtechnische opleiding is het rijden van een mooie kur(lees show op muziek) ook niet mogelijk.

Wat een dómme opmerking. Mijn gevoel ga ik toch niet bijstellen?

Je word ergens warm van of niet. Nou, mijn mening is in dit geval gebaseerd op gevoel, en de spanjaard heeft het NIET goed gedaan naar mijn mening. Dan kunnen die jury's 10en geven en hem belonen met hoge scores, ik vond het nog steeds een lelijke en niet dressuurwaardige kur.

Simpel. Das mijn mening, deal with it. En vertel me niet wat ik moet doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:31

Cyrina schreef:
Ik heb trouwens een mailtje hierover gestuurd naar de KNHS, waarvan ik vind dat zij zo professioneel moeten zijn stukken neer te zetten zonder dat eigen smaak hierbij komt kijken.
Misschien hebben hier meer behoefte aan; http://www.knhs.nl/contact.asp

Nouja, een mening is een mening, die kún je niet anders neerzetten.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:37

Lang leve de vrijheid van meningsuiting!! :P

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:38

Degene die het geschreven heeft, hoort objectief te zijn, zonder vooroordelen, anders kan hij/zij beter een ander vak gaan kiezen.
Zou wat zijn als bij alle sporten de commentator voor de een en tegen de ander zou zijn, komt niet proffesioneel over mijns inziens......

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:38

Onzin. Een mening kan je echt wel anders neerzetten. Of je knalt 'm bot neer, of je nuanceert hem wat. En daarbij vind ik dit niet echt een stuk waarbij je een mening er in moet plaatsen. ;) Imo kun je beter een objectiever stuk schrijven.

En misschien ook iets vriendelijker reageren? :) (En offtopic, maar leuk profiel heb je :D )
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-10-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:44

Enne Marjoow, zal wrs je leeftijd zijn, en het gebrek aan ervaring,maar het komt niet lekker over zoals je je commentaar schrijft.........

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:54

mening prima, maar niet voor een organisatie en zeker niet als die organisatie andere bekritiseert om dezelfde soort uitspraken. ik vind dat ze proffesioneel moeten blijven.

dan al niet in de achterhoofd houden dat de paardensport nog steeds een onder geschoven kindje. het is nog steeds geen voetbal wat alles kan maken. we hebben zulke mensen (als die spanjaard) nodig om de paardensport voor meer mensen toegangelijk en leuk te maken, al was het om het ooit regelematig op tv willen hebben. hij rijd tijdens dit kampioenschap in de top 8 op alle 3 de onderdelen, dus technisch gezien moet het wel aardig goed zitten, soms niet altijd prefect maar dan haalt iedereen 10-en en is er geen bal aan. en ja de kur bestaat uit 2 onderdelen, artistiek en technisch. je kan dus met 1 van de 2 de ander goed compenseren. of allebei perfect berheersen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:12

mammaslamma schreef:
Enne Marjoow, zal wrs je leeftijd zijn, en het gebrek aan ervaring,maar het komt niet lekker over zoals je je commentaar schrijft.........

Wat heeft mijn leeftijd er nou mee te maken? En jij weet niet hoeveel ervaring ik heb, dus daar kun je ook niets over zeggen.

En buiten dat, ook zonder ervaring kun je een mening vormen ;)

Sorry, maar ik vind het niet fijn als mij word verteld wat ik moet doen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:29

Ik vind het wel bijzonder dat hier altijd zo afgegeven wordt op voorbeenzwaaiers zonder ruggebruik, en dat men nu die Fuego allemaal zo fantastisch vindt :=

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:24

Een verademing om te zien dat er nog een ruiter is die zonder strakke stangteugel en doorgetrokken stang rondrijdt, maar met lossigheid in de hand en zo enorm veel respect voor het paard, ruiter die zijn paard tussendoor beloont, echt zo enorm trots op zijn dier is, en een paard wat lachend alles doet wat er gebeuren moet, zonder een spoortje druk. Fantastische piaffe en passage laat zien, MET ruggebruik(iemand schrijft hier dat hij zijn rug niet gebruikt, maar dat doet hij echt wel). Vanuit de passage prachtig vertrekt naar de uitgestrekte draf, op 1 hand kaarsrechte wissels springt om de pas, echt waanzinnig om te zien. Dan maar niet zo strak en punctueel als de anderen, het paard wordt in elk geval wel volledig in zijn waarde gelaten in zijn hele doen en laten, prachtig om te zien toch!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:19

Cyrina, hou je ons op de hoogte van de reactie van de KNHS?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:21

Zal ik doen, maar misschien nog handiger als meer mensen zich hierover beklagen!

Marjoow ik denk dat sommige zo op je reageren omdat je smaak en feiten niet zo goed uit elkaar houdt. Of, dat kan ook, weet je nog niet precies hoe deze hogere dressuuronderdelen er uit horen te zien. Je blijft namelijk zeggen; ik vond hem niet goed. Terwijl hij heel veel onderdelen (zoals piaffe passage en uitgestrekte draf) bijna perfect beheerst daar heeft smaak namelijk geen invloed op. Dat je het niet mooi vond omdat de muziek ect je niet aanspreekt is wat anders

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:29

NMmmmmm heb het even bekeken en ik ben er toch ook niet zo wild van hoor :o Volgens mij reed Anky ook weleens met 1 hand maar dat zag er toch lang zo onrustig niet uit als dit :n
De proef kwam daardoor een beetje rommelig op mij over aan het eind, jammer :j
Een circusact is het niet en ik denk ook dat je het een beetje sarcastisch op moet pakken, iedereen hier vliegt er direct zo serieus op in, maar het staat tussen haakjes ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:32

Nee de onderdelen zullen vast goed geweest zijn, het totaalplaatje vond ik verschrikkelijk. Het zag er in mijn ogen rommelig uit, een Spanjaard die zich onwijs uitslooft, een paard met veel te veel voorbeenactie.

Nee dat vind ik nou eenmaal niet mooi!

Gelukkig zeg, als iedereen dezelfde mening zou hebben word de wereld ook saai!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:34

Marjoow schreef:
een paard met veel te veel voorbeenactie.

_O- Dan moet je totilas ook niets vinden, of al die andere paarden die daar lopen. Ze zwaaien nou eenmaal allemaal met hun voorbenen hoor :D :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:35

Een PRE heeft van zichzelf natuurlijk wel meer (opwaartse) knieactie, de gangen zijn nu eenmaal anders dan die van een KWPN. Maar Totilas die zwaait ook flink met zijn beentjes. :))

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:36

Rhendera schreef:
Marjoow schreef:
een paard met veel te veel voorbeenactie.

_O- Dan moet je totilas ook niets vinden, of al die andere paarden die daar lopen. Ze zwaaien nou eenmaal allemaal met hun voorbenen hoor :D :P

Totilas heeft niet zó veel voorbeenactie, en niet de hele proef door ;)
Trouwens, dat kun je niet vergelijken, Totilas en Fuego zijn totaal verschillende paarden.

Het gaat ook om het totaalplaatje, Toot zag er voor mij veel ontspannender uit dan Fuego ;) .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:41

Ach Totilas en Edward zijn niet voor niets eerste geworden :) maar toch vind ik niet dat je de Spanjaard af kunt schrijven als "circusact" of "het was maar show" want hij rijdt toch mooi met de top mee en heeft een behoorlijk aantal punten gekregen. Maar of je het mooi vindt, inderdaad, dat verschilt per persoon.
Maar zoals Cyrina al zei, er zit een verschil tussen feiten en smaak.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:42

Tsja, hij zal vast goede punten hebben gehaald op de onderdelen, maar ik kijk naar het totaalplaatje, niet naar de onderdelen apart.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:42

Idd, maar zoals Marjoow het nu zegt is het haar goed recht, dat is haar smaak.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:45

Fiffill schreef:
Ach Totilas en Edward zijn niet voor niets eerste geworden :) maar toch vind ik niet dat je de Spanjaard af kunt schrijven als "circusact" of "het was maar show" want hij rijdt toch mooi met de top mee en heeft een behoorlijk aantal punten gekregen. Maar of je het mooi vindt, inderdaad, dat verschilt per persoon.
Maar zoals Cyrina al zei, er zit een verschil tussen feiten en smaak.

Amen! :j

Idd précies zoals jij het zegt: questie van smaak! ik bedoel hij is neit voor niks zo hoog gekomen hoor :D