Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:19

[/quote]
Kijk hier maar eens op bokt hoe vaak er bij staat in prijs verlaagd, koopje, met spoed etc etc bij de advertenties van de paarden en pony's. Dat is nu veel vaker als eerst.[/quote]

Ik ben het met je eens dat dit er steeds vaker bij staat, maar kijk ook naar de reden erachter. Het is niet altijd dat iemand het niet meer kan betalen. Ik heb er bijv. 9 op pension staan en houd nog meer dan voldoende over voor avondjes uit, weekendjes weg, etc.

Toch heb ik er ook spoed bij gezet. Simpelweg omdat ik hem niet aankon. Klinisch goed gekeurd, maar een enorm sterk karakter. Hij heeft nu een nieuw baasje, een mede-bokker, die echt met hem weet om te gaan en hij weet de grens ook van haar. Raar maar waar...staat er spoed bij dan reageert opeens (bij wijze van spreken) de hele wereld. :o Noem het wat je wilt, maar in business life heet zoiets een amrketing stunt. Al praat ik het niet goed, want er zullen uiteraard ook mensen zijn, die daadwerkelijk de kosten niet meer kunnen betalen.

Zo ken ik ze ook, die eerst een nieuw paard kopen en dan denken:"Oh, 2 paarden kosten wel erg veel. Wat nu?" Maar dan denk ik simpelweg (om nog even terug te komen op het huizen verhaal...je koopt ook geen tweede huis als je je andere nog niet verkocht hebt, terwijl je het niet kunt betalen, etc.

Nu stuiteren waarschijnlijk veel mede-bokkers, maar dit is slechts mijn mening. Ieder heeft recht op zijn eigen. :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:29

papagroom schreef:
overigens ken ik in mijn omgeving niemand die zijn paarden weg doet vanwege de crisis..

Ik ken ze ook niet. Wel mensen die gewoon iets te koop hebben staan, maar dat is niet omdat ze het niet kunnen betalen. Dat is gewoon vanwege bepaalde keuzes of aanwas binnen de fokkerij bijv.

Valencia2002 schreef:
Toch heb ik er ook spoed bij gezet. Simpelweg omdat ik hem niet aankon. Klinisch goed gekeurd, maar een enorm sterk karakter. Hij heeft nu een nieuw baasje, een mede-bokker, die echt met hem weet om te gaan en hij weet de grens ook van haar. Raar maar waar...staat er spoed bij dan reageert opeens (bij wijze van spreken) de hele wereld. Noem het wat je wilt, maar in business life heet zoiets een amrketing stunt. Al praat ik het niet goed, want er zullen uiteraard ook mensen zijn, die daadwerkelijk de kosten niet meer kunnen betalen.

Ik snap het deels wel hoor, maar het valt mij gewoon op dat er nu veel meer spoedjes staan als zeg een jaar geleden. En het lijkt me stug dat nu opeens veel meer mensen hebben ontdekt dat er dan meer mensen naar je advertentie kijken :o

Ik sprak trouwens pas een handelaar over de paardenmarkten elst/bemmel. En die zei jeetje als ik geld en het lef had gehad dan had ik er daar zo 10 gekocht. Ze geven ze gewoon weg met prima papier. Laat ze een jaartje lopen en dan zal de markt toch wel weer aangetrokken zijn... Maar hij heeft daar enkel verkocht en niet gekocht...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:32

Het is jammer dat er zoveel paarden naar de slacht gaan, maar misschien is het maar goed ook.
Dan hou je toch vaak de wat betere paarden over, zowel sport gefokt als recreatief gefokt. En gaat er misschien weer gericht goed gefokt worden, en dan heb ik het niet over gewelidge bloedlijnen en papieren, maar puur over gezonde paarden zonder gebreken.

Verder vind ik het oznin dat er mensen zijn die zeggen dat een (recreatie) paard wat minder dan 1000 euro kost maar slecht is...
Vriendin van mij heeft onlangs haar e-pony voor 800 euro weggedaan met toebhoren en al. Was hartsikke leuk beestje in omgang en perfect om licht dressuur mee te rijden en lekker door de bossen te crossen, maar mankeerde niks hoor.
Vind het juist wel goed dat de prijzen weer wat zakken, want je betaalde op den duur gewoon belachelijk veel geld voor een 'simpele' recreatie pony/paard.

0rden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:43

Weet wel dat het niet goed gaat met de handel maar als je maar geduld hebt en niet te snel zakt met de prijs dan kun je best nog wel een paardje redelijk verkopen, ik heb mijn veulen dit jaar ook nog best goed verkocht ( kwpn v. dreamcatcher), ondanks dat iedereen tegen me zei dat ik hem moeilijk zou kunnen verkopen omdat de markt zo slecht is.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:45

de echt goeie en mooie paarden worden ook nog wel goed verkocht , ik heb net mijn mini appaloosa hengstveulen goed verkocht, hij was dan ook wel héél bijzonder, zowel van karakter als van kleur en tekening en bouw ;)

Libertylove

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:54

Het is zonde dat veel mensen er niet goed bij nadenken wanneer ze een merrie laten dekken. Ken genoeg mensen die hun merrie laten dekken, terwijl ze het veulen niet willen aanhouden. Vaak zetten ze er een 'leuke hengst' op en kijken er niet naar of het veulen verkoopbaar is uit deze combinatie.

Wanneer ik fok, fok ik voor mezelf. Kies een hengst uit die de minpunten van m'n merrie verbeterd en verder aan mijn eisen voldoet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:02

Als de media ook maar ergens lucht van krijgt dan moet het ook maar van alle kanten zoveel mogelijk aangedikt worden hè?

Aan de andere kant zit er ook wel een kern van waarheid in... de markt is verzadigd, teveel mensen mensen hebben getracht opnieuw het wiel uit te vinden. Teveel mensen proberen een graantje mee te pikken.
Een paard kopen is makkelijk, het onderhouden en verzorgen is een vak apart!
Net als fokken, een veulentje fokken is makkelijk, maar dan..??

Het meest bizarre vind ik nog altijd de mensen, die "binnen" bijvoorbeeld het KWPN stamboek fokken, kopen een merrie met ocd, laten het verwijderen, om er vervolgens een veulen uit te fokken :?

Ik bedoel bij mensen kunnen we (helaas) niet selectief zijn, bij paarden gelukkig wel, maar er zijn er genoeg die zich daar niets van aantrekken, die blijven fokken met rommel!
En dit is nog maar een topje van de ijsberg, het einde is nog niet in zicht en die zal waarschijnlijk ook nooit te zien zijn, althans ik verwacht niet dat ik het ooit nog mee zal maken... Geld doet rare dingen met mensen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:09

mes snijdt aan 2 kanten, tuurlijk kan iedreen een paard of pony van MP af halen, maar ik ken ook fokkers die duurder paarden verkopen aan mensen die nergens iets van af wteen en ongelukken al meemaken en vroeg of laat paard verkopen want het ligt natuurlijk altijd aan het paard :(

ik ben r voorstander van dat men zich veplicht ergens lid van laten worden, registreren oid, wat dan ook aan en bijhoudt wie r goed met zijn paard omgaat (en elk dier eigenlijk)

laatsts zei iemand tegen mij; je hebt haast geen paardenmensen meer maar mensen met paarden, das een heel verschil.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:12

Zo.. weer een artikel die ik uit kan printen om de beste man (man waar ik rijd) te laten zien dat het nutteloos is zomaar wat te gaan fokken..

Wij zitten ook met een haflinger hengstveulen dat we kwijt moeten. Een bod van 200 vond hij te weinig...
Vorig jaar hebben we 2 kruisingen welsh x haflinger samen voor 220 euro weg gedaan. Een merrie van 2 jaar en en een hengstje van 7 maanden.

Gelukkig zijn de paarden dit jaar niet gedekt, nu maar hopen dat hij gaat inzien dat dit beter is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:12

Ja maar ik heb volgens mij eens ergens gelezen... weet ff niet meer waar dat was, dat ze een onderzoek hebben gedaan naar fokken met ocd, en fokken zonder ocd, en het percentage veulens met ocd wat uit beide partijen kwam, bleef hetzelfde.

En ik heb ook wel eens een sportruiter horen zeggen 'Ach wat maakt mij het uit of het paard wat ik koop ocd heeft? Als het maar een goed paard is, en dan laat je het opereren en heb je er nog een prima sport paard aan.'

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:20

blue_kim schreef:
Ja maar ik heb volgens mij eens ergens gelezen... weet ff niet meer waar dat was, dat ze een onderzoek hebben gedaan naar fokken met ocd, en fokken zonder ocd, en het percentage veulens met ocd wat uit beide partijen kwam, bleef hetzelfde.

En ik heb ook wel eens een sportruiter horen zeggen 'Ach wat maakt mij het uit of het paard wat ik koop ocd heeft? Als het maar een goed paard is, en dan laat je het opereren en heb je er nog een prima sport paard aan.'

Er lopen heel wat paarden mee in de top die zijn geopereerd aan OCD.
Daar is niets mis mee, daar hoor je mij ook niet over.

Het gaat om het feit dat er gefokt word met ocd, ongeacht of het nou aangeboren is of niet.
Een goed begin is het halve werk, in mijn ogen! Hengsten én merries meten schoon zijn, maar dat is mijn mening.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:44

Abeltje77 schreef:
Citaat:
Deed een huis-tuin-en-keukenpony vorig jaar nog 80 tot 100 euro, nu gaan ze voor niet meer dan 35 euro weg.

Uuuhhhh 8)7

dan hebben ze het vast over een shetlandhengstje ofzo??

Zelfs die staan nog niet voor 35 euro op internet :+

Charaz

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:46

Die staan er wel degelijk Levine, zelfs gratis af te halen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:50

Hoe we het ook wenden of keren:
Er zijn téveel paarden/pony's en té weining mensen/locaties voor een juiste huisvesting voor al deze dieren.
Met alle respect voor alle bokt-ers hier: ook het 'penny'- gehalte is bij heel veel mensen hoog (zielig, sneu etc.)
Een paard is een dier dat in de vrije natuur zelf voor zijn eten/drinken moet kunnen zorgen.
Lukt hem dat door een gebrek niet of is deze te oud, dan gaat deze dood, zo simpel is het.
Nu verzorgen wij gelukkig al die oude en gebrekkige en zielige dieren, maar idd dat kost geld en vaak een hoop geld.
Ik heb de mening dat het soms veel humaner is om een dier in te laten slapen (of slachten ) dan dat je deze op een krakkemige manier in z'n eentje in het land laat staan en jij dagelijks bij hem/haar komt, want een paard is een kudde-dier en heeft behoefte aan gelijkwaardig gezelschap, dus alleen jij of een schaap of geit voldoet niet hoor!
Daarbij zijn hier veel mensen die een paard houden om ze van paarden houden, maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die niet van paarden houden, maar wél van de handel in deze dieren wat geld oplevert!
Ik ben blij dat deze personen nu wat anders gaan opzoeken door de slechte prijzen want als je soms ziet hoe door deze mensen met paarden wordt omgegaan....
Met de komst van het paardenpaspoort is er gelukkig ook al heel wat aan de uitwassen gedaan (lukraak fokken met shetjes en dan met z'n allen op transport naar de paardenslager in Italië is gelukkig verleden tijd omdat de kosten niet opwegen tegen de baten) en nu de prijzen minder worden zullen ook de vermeerderaars gaan nadenken en krijgen fokkers (of dat nu hobbymatig of professioneel is) gelukkig weer een kans.
Daarbij hoop ik dat mensen meer gaan nadenken (zal wel een illusie zijn maar dromen is altijd goed!) dat als een merrie afgekeurd is voor de sport/recreatie door OCD, spat, artrose of wat voor (erfelijke) aandoening dan ook, dat je deze niet aanhoudt of gaat verkopen met als doel: HET IS ALTIJD NOG EEN LEUKE FOKMERRIE!
Neem je verlies en probeer wat anders, maar ja het geld hé euro 500,00 of 1000,00 is toch nog iets. En dat geld ook voor de vermeerderaars die hopen dat een merrie zo nog wat geld oplevert door er een 'wilde' hengst bij te doen en het veulen misschien nog wat opbrengt, zich niet realiserend dat 11 maanden dracht ook extra kosten met zich meebrengt en een veulen de eerste 4 maanden ook.....tja sommige mensen denken idd niet na!
Idd en goed paard hoeft niet duur te zijn, maar elk waar is wel naar z'n geld.
Ook hier geldt weer: bezint eer ge begint!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:52

Wees eerlijk: er is ontzettend veel gefokt de afgelopen jaren. Er is een overschot.
Ik denk dat fokkers en hobbyisten ook bewuster moeten fokken. Er hoeft niet perse elk jaar een veulen geboren te worden. En het kan leuk lijken om een nakomeling van je merrie te zien maar als je zoveel jaar verder bent en besluit het te verkopen dan moet er ook maar een koper zijn. En als de nieuwe koper na 2 jaar besluit het paard weg te doen vanwege de kosten dan eindigen dit soort paarden bij de paardenslager omdat mensen met weinig tot normaal inkomen dit niet meer kunnen betalen en er gauw vanaf willen.

Daarbij vind ik dat de stamboeken en sportverenigingen hier ook meer over kunnen voorlichten.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:56

Charaz schreef:
Die staan er wel degelijk Levine, zelfs gratis af te halen.

Dan kijk ik blijkbaar op de verkeerde momenten, ik vind er namelijk maar 1 (ik keek bij de pony's ;)). Maargoed, ik snap je punt zeker wel; de onderkant van de paardenmarkt ligt enorm op z'n gat :j
Laatst bijgewerkt door levine op 29-09-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:57

Kaja schreef:
blue_kim schreef:

Er lopen heel wat paarden mee in de top die zijn geopereerd aan OCD.
Daar is niets mis mee, daar hoor je mij ook niet over.

Het gaat om het feit dat er gefokt word met ocd, ongeacht of het nou aangeboren is of niet.
Een goed begin is het halve werk, in mijn ogen! Hengsten én merries meten schoon zijn, maar dat is mijn mening.

Ja maar ik bedoel dus, uit dat onderzoek bleek dat er geen verschil zit in het aantal paarden dat ocd krijgt of je nu fokt met schone paarden of niet. Was dat onderzoek niet bij kwpn duitsland ofzo? immers is erfelijkheid maar 30% en zit 70% in opfok. Dus dan willen ze een goed paard, maar met ocd, niet laten staan, omdat je een kleine kans hebt dat ie het vererft....

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:10

Kaja schreef:
blue_kim schreef:

Even een reactie hierop. En het zal wel verkeerd vallen hier op bokt. Maar een paard met oc / ocd is niet afgeschreven. Tuurlijk, liever een paard hebben die het niet heeft. Maar ik ken voldoende merries die zijn geprokt en goed bevonden, terwijl ze later opnieuw gekeurd zijn door nieuwe eigenaar/fpller toch oc / ocd hadden.

Een ander voorbeeld: ik had ruim tien jaar geleden een ruin die volledig gekeurd was bij aankoop en 100% goed. Later opnieuw foto gemaakt maar dan van een andere hoek en had het paard toch ocd in de kogel.
Ook bij het KWPN worden eisen gesteld aan de keuring terwijl het paard overal in het lijf oc / ocd kan hebben terwijl je het niet op de prok foto's terugziet.

De waaiboerhoeve zegt het ook: als je een merrie met oc/ocd afschrijft dan hou je geen merries in Nederland meer over. Opfokken is net zo belangrijk alsook het voeden van voldoende magnesium in een hogere waarden dan normaliter wordt aangegeven. Al bij drachtige merries! Zo hoeft een merrie met oc dit niet te vererven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:15

Ik begrijp je punt Blue_kim, het is niet altijd de erfelijkheid die voor OCD zorgt.
Verder kijken dan de neus lang is, leert ons dat ook voeding en zelfs training een oorzaak kunnen zijn, waarvan OCD een gevolg is.

Maar een goed begin is het halve werk, er is wel degelijk een verband aangetoond tussen OCD en erfelijkheid. Zoals zojuist nogmaals is aangehaald door iemand, is de merrie afgekeurd voor de sport, dan is het gelukkig nog een merrie en kan ze verder als fokmerrie! Of de merrie doet het leuk in de sport en dan willen ze er toch wel een veulentje van, ondanks de OCD.
En dát vind ik bizar! Dan gaat het toch om geld of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:49

Broodfokkers zijn idd ongewenst wmb aanpakken die lui!

Een veulentje fokken is zo makkelijk nog niet, met welk doel ga je fokken, welke hengst zoek je uit, wel of niet een gekwalificeerde hengst, en zo zijn er nog tig aantal vragen die om de hoek komen kijken bij het fokken van een veulen, een broodfokker neemt het niet zo nauw die bedenkt zich dit niet en neemt genoegen met de hengst van de buurman! :(

Fokken neemt risico's met zich mee, je kan bepaalde afwijkingen en ziektes nooit helemaal uitsluiten Kennis is zo belangrijk op dit gebied, bezint eer ge begint :D

Die lui hebben gewoon recht op geld boetes en helemaal als ze hun dieren ook nog eens verwaarlozen!

Groetjes Rinda

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:56

even iets anders , over ocd, mijn hond heeft dat ook, alleen heet het dan anders, het is voor een groot deel erfelijk en dus word er niet gefokt, ook al komt ze uit een uitstekende bloedlijn, ik vind dit juist een beslissing die bij de fokkers ligt, wil je wel of niet het risico nemen dat je dier de ziekte krijgt?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:01

Weet je wat iedereen zijn paard naar de slacht of marktplaats brengen en dan HOPPAAA paarden uit de zielige landen halen GOED BEZIG......

Hopelijk stoppen we daar nu eens mee en lossen we eerst de problemen hier op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:05

geerke schreef:
kynshiri schreef:
eigen schuld dikke bult! ik wacht hier eerlijk gezegd al een paar jaar op en hoop ergens stiekem dat de paardenwoede een klein beetje gaat willen afnemen in de nabije toekomst. dat men het maar eens houdt bij behoorlijke paarden fokken voor mensen die weten dat je beter wat meer betaald voor een deftig gefokt paard en dat de rest zich maar onthoudt.

waarom heb ik een 'deftig' gefokt en peperduur paard nodig als ik alleen een bosritje wil maken en absoluut geen wedstrijdambities heb?
Behalve topruiters zijn er ook 'gewone' mensen die niet aan de olympische spelen willen meedoen.
En een bosrit maak je niet op een goed papier...

Toch zijn het de huis-tuin-en keukenpaarden die nu voor dumpprijzen verkocht worden.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:06

ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg dat de markt iets naar beneden gaat. de prijzen werden zo extreem hoog.. en werden veelste veel paarden en pony's gekocht door mensen met amper ervaring :n
maar aan de andere kant.. vind het maar sneu dat de paarden zelf daar nou de dupe van zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:08

blue_kim schreef:
Ja maar ik bedoel dus, uit dat onderzoek bleek dat er geen verschil zit in het aantal paarden dat ocd krijgt of je nu fokt met schone paarden of niet. Was dat onderzoek niet bij kwpn duitsland ofzo? immers is erfelijkheid maar 30% en zit 70% in opfok. Dus dan willen ze een goed paard, maar met ocd, niet laten staan, omdat je een kleine kans hebt dat ie het vererft....

Dat verschil is in Nederland juist wel aangetoont.

Alleen is het probleem gedeeltelijk met een goede opfok te ondervangen.

Maar het is weldegelijk erfelijk.