WEG dressuur: Adelinde helemaal kapot na diskwalificatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: WEG dressuur: Adelinde helemaal kapot na diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:28

O ja inderdaad, Cayenne! Parzival heeft flink op z'n tongetje geknaagd. Jammer man.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:28

Wat is dit zonde... |(

Adelinde en Parzival, zo lang gewerkt en getraind. Een geweldige combinatie om te zien en dan gebeurt zo iets.
Regels zijn regels maar dit is wel bijzonder sneu voor Adelinde. Vooral ook omdat ze nu voor alles is uitgesloten. Daar snap ik echt niets van.
Gewoon dikke shit dus, en dat tijdens de WEG.
Adelinde is een top amazone en Parzival een mega goed paard, hun kansen komen wel weer

Edward Gal en Tortilas veel succes gewenst met het hoog houden van de eer van ons Nederlands Team.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:29

ilse86 schreef:
O ja inderdaad, Cayenne! Parzival heeft flink op z'n tongetje geknaagd. Jammer man.

Het lijkt erger dan het is door het schuim, maar niettemin onmiskenbaar een diskwalificatie.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:30

Hier in Belgié leven we allen mee met haar!! Dat dit net haar moet overkomen pfffff

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:31

Op foto ziet het er inderdaad erger uit dan het is. Jammer voor haar!
Regels blijven regels natuurlijk.
Dat het net nu moet gebeuren is echt kl*te!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:31

Dat zal ook wel. Maar omdat het, volgens die site met de link naar de proef, zou gaan om een paar druppeltjes, lijkt het nu wel iets erger. Maar dat kan inderdaad meer lijken door het schuim. Jammer allemaal hoor.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:34

Maar niemand weet waarom je dan later niet meer mag starten en gelijk voor alles bent uitgesloten?
Laatst bijgewerkt door josie op 28-09-10 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:35

Omdat je de eerste proef niet uit heb gereden die geldt als kwalificatie voor de individuele proeven. In principe moet je alles als 'één' wedstrijd zien, ook al is er een landengedeelte en een individueel gedeelte.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:37

Uiteraard een grote teleurstelling voor "ons" kamp en speciaal voor Adelinde.

Wel vraag ik me af of zo iets ook gebeurt met een enkel bit, oftewel moet t.z.t. die ijzerwinkel aan paardvriendelijker voorschriften voldoen?

Aan de paardvriendelijkheid en de teugelvoering van de nederlanders zelf hoef je volgens mij niet te twijfelen.
Laatst bijgewerkt door letsgoko op 28-09-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:37

Oke duidelijk, dank je, maakt het gevoel er niet beter op, blijft heel erg sneu en met schuim en speeksel er bij lijkt het meer dan dat het is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:39

Bloed in de mond of wat er uit komt ziet er altijd veel erger uit dan het is. Dat moge duidelijk zijn.
Vind het echt sneu voor Adelinde!
Als dit de regels zijn, zijn het de regels...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:46

EdskoTakens schreef:
Uiteraard een grote teleurstelling voor "ons" kamp en speciaal voor Adelinde.

Wel vraag ik me af of zo iets ook gebeurt met een enkel bit, oftewel moet t.z.t. die ijzerwinkel aan paardvriendelijker voorschriften voldoen?

Aan de paardvriendelijkheid en de teugelvoering van de nederlanders zelf hoef je volgens mij niet te twijfelen.

Voor zover ik weet kan het zelfs zonder bit gebeuren en is het niet specifiek een S&T iets. Het gebeurt gewoon en vandaag toevallig net op het verkeerde moment. Het is ongelooflijk ***.

Ik vind het heel, laat ik het netjes zeggen, fascinerend hoe sommige mensen zich uitlaten over de teugelvoering van Adelinde en haar S&T gebruik, denk niet dat dat ze dat verdient en al helemaal nu niet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:48

net zo erg voor de anderen die uitgesloten zijn, of van Asten die niet eens gaat vliegen...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:57

Wat ontzettend sneu voor Adelinde :(:) .
Hopelijk kan het Nederlandse Team toch nog mooie punten halen voor het landenteam. Echt heel jammer datze nu vanaf de zijlijn verder moet kijken.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:59

verschrikkelijk jammer.... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:03

Wat sneu voor Adelinde en het team zeg...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:04

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
wat gddverdomme stom!! ;( ;(
echt heel zielig....deze vrouw heeft zo keihard gewerkt en dan dit :( :(
stom stom stom

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:05

wat vreselijk voor der!

Anorion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:10

Wat een verschrikkelijke tegenvaller, net de beelden gezien, en dat ongeloof op Adelinde haar gezicht en dan die teugels loslatend.. Wat een hel....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:11

www.knhs.nl

Citaat:
Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival werden in de Grand Prix gediskwalificeerd. In het onderdeel halthouden en dan vijf passen achterwaarts gaan beet Parzival zich even op het uiterste puntje van zijn tong. Daardoor ontstond een minuscuul wondje van amper een millimeter, waaruit hoogstwaarschijnlijk slechts een enkele druppel bloed vloeide. Maar een druppel bloed in een met speeksel gevulde mond en speekselschuim rond de mondholte zorgt er voor dat het speekselschuim ogenblikkelijk rood kleurt. "Gooi maar eens een paar druppels bloed in een emmer water, dan zie je hoe die emmer water direct rood kleurt. Dat is ook zo met een enkele druppel bloed in de mond van een paard", aldus teamveterinair Jan Greve.

Tot dat moment waren Cornelissen en Parzival ijzersterk bezig. Alle oefeningen werden met speels gemak uitgevoerd en het publiek kon op de scoreborden waarnemen dat tot het het moment van het onderdeel achterwaarts gaan Cornelissen op een score van 80.500% stond, waarmee ze virtueel ver op de concurrentie voorstond. In de regelementen staat dat als de jury sporen van bloed ziet in het speekselschuim rond de mond, de jury de combinatie dient uit te bellen en daaruit volgt als vanzelfsprekend diskwalificatie. "Toen ik de jurybel hoorde dacht ik in eerste instantie dat ik een fout in de proef had gereden, maar ik was er aan de andere kant voor honderd procent zeker van dat ik op die plek halt diende te houden, om vervolgens mijn paard vijf stappen achterwaarts te laten gaan. Toen zag ik dat de voorzitter van de jury, de Brit Stephen Clarke, met zijn hand het gebaar maakte dat er bloed in het speeksel zat. Daarop keek ik meteen zelf en zag dat dit waar was. Op dat moment weet je dat de wedstrijd over is", aldus Cornelissen, die uiterst gelaten reageerde op de diskwalificatie. "Ik geloof niet dat ik weer naar de USA ga. Twee jaar geleden raakte mijn paard in Las Vegas geblesseerd en nu dit. Ik heb me wel eens beter gevoeld dan nu. Als het Nederland lukt om toch een medaille te winnen - en die kans is best groot - dan zal ik wel op het podium staan, maar ik denk nu zeker te weten dat ik die medaille, maakt niet uit van welke kleur, zal weggooien. Voor mij is het in ieder geval een medaille zonder enige waarde", aldus Cornelissen.

Volgens bondscoach Sjef Janssen verkeerde Parzival in de vorm van zijn leven. "In de warming-up arena pakte het paard fantastisch aan en gezien zijn score van op dat moment ruim 80% met zijn sterkste onderdelen, de piaffe en passage, nog in het verschiet leek Cornelissen ook al kans te hebben op een hoge individuele klassering in de Special en in de Kür".
Team veterinair Jan Greve vindt de gronden waarop Parzival werd gediskwalificeerd in principe een faire en goede regel. "Toch zou, nadat een paard op dit feit wordt gediskwalificeerd, er direct bij het verlaten van de ring een onderzoek ingesteld dienen te worden door de FEI veterinairen om de ernst van de blessure vast te stellen. Deze regel is mede ingevoerd om het welzijn van het paard te dienen, maar met een wondje als dit is het welzijn van het paard geen moment in het geding. Ik bijt met het kauwgum kauwen ook wel eens op mijn tong. Daarbij komt dat, toen Parzival op weg was naar de stal, er na honderd meter al geen bloed meer in het schuim om de mond te zien was", aldus Greve.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:14

_Daniquee schreef:
Pfff, dit verdiend niemand! ;( Hopen dat Totilas Nederland red vanavond!

Weet iemand of en waar het wordt uitgezonden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:16

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:16

jammes schreef:
_Daniquee schreef:
Pfff, dit verdiend niemand! ;( Hopen dat Totilas Nederland red vanavond!

Weet iemand of en waar het wordt uitgezonden?

Het is niet de bedoeling om het in dit topic te vragen.
Lees even op de voorpagina.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:20

Dat wist ik niet, sorry Cayenne

KoKoKanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:21

Oh wat erg voor Adelinde en Parcival! Ze waren zo goed in vorm en wilden zich weer bewijzen tijdens deze belangrijke wedstrijd en tussen de hoogste top! We leven allemaal mee!