Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:32

LindyH schreef:
Bloodymary schreef:
Het geval van die schadevergoedingen was in principe al opgelost zoals ik het lees. Normaal gesproken valt dat gewoon onder je wa-verzekering en lijden de eigenaren van het paard daar verder niet echt van.

Misschien is het juist hun WA-verzekering die de aansprakelijkheid niet accepteert en daarom in beroep gaat.

Exactly! Zo klinkt het meer. En ik weet niet wat jullie denken bij schadevergoeding, zakken vol geld of zo, maar ik denk dat het gewoon gaat om de motorschade, begrafeniskosten etc. Dus echt materiele schade.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:38

Nou het komt bij mij idd meer over dat het om een aanzienlijk bedrag gaat ja.
Begrafeniskosten als je als mens een beetje slim bent sluit je daar een verzekering voor af tenzij je je familie daarmee op wil zadelen. En motorschade is ook leuk bedacht maar is niet geheel relevant ben ik bang.

Het zou niets eens in mn hoofd op komen om een schadeclaim in te dienen als nabestaande tenzij er een gek roekeloze dingen doet en dit een dierbare van mij aandoet. Maar dat is in dit geval niet aan de hand.

Moontje1991

Re: Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:51

Ik vindt dit overkomen als kom laten we kijken of er wat te halen valt.
Ik vraag me eigenlijk af waarom de eigenaresse van het paard geen schadevergoeding heeft geeist.
Haar paard is tenslotte aangereden door een dronken bestuurder.

Bloodmary schadevergoeding is zeker wel meer.
Schadevergoeding is en materiele schade en daarnaast ook emotionele schade.
voor de materiele schade loopt het al hoog op en de emotionele schade al helemaal.
Mijn vriend werdt aangereden een aantal jaar terug en kreeg naast de vergoeding voor de materiele schade ook nog schade vergoeding vanwege een blijvend slechte knie en dat was 5000 euro.
Maar bij overlijden is de schadevergoeding nog vele malen hoger zeg minstens het dubbele

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:20

Vind het logisch dat ze voor schade vergoeding gaan.
Een paard hoort in de wei, en niet alleen op straat midden in de nacht.

Denk dat het niet veel uitmaakt of ze teveel heeft gedronken.
Dimlicht= normaal licht. En je bent niet verplicht om met groot licht te rijden als het donker is. en dan nog de vraag of ze hem wel had kunnen ontwijken...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:32

dimlicht = normaal licht? ehmm nee hoor das heel wat anders en misschien had ze hem idd wel kunnen ontwijken als ze alles had gedaan zoals het hoort.

geldklopperij noem ik het.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:39

Dimlicht is inderdaad het normale licht.
Stadslicht is zwakker en groot licht sterker.

Dimlicht ben je verplicht te voeren als het donker is.
Groot licht mag mits je niemand hindert en is dus niet verplicht.

Aansprakelijk gesteld worden kan al gauw. Gaat soms helemaal nergens over maar het is zo.

Wat ik eruit begrijp is dat Kirst V. het paard van weidegang voorzag, dus aansprakelijk is als het uit zijn wei loopt of uit zijn handen los rukt.
En tsja eigenaren zijn eigenlijk altijd aansprakelijk omdat het hun eigendom is en de zorg over hun dieren daarmee aan zichzelf hebben toegewezen.

En tsja alleen snelheid zegt niks. Reed ze daar 78 waar 80 was toegestaan? Of was er maar 50 toegestaan?? 1e is oke 2e echt niet.
En een te hoog alcohol promillage in je bloed. Zelf ook aansprakelijk.

Denk dat de advocaten van beide partijen struikelen over het ene feit (het paard liep los waar het niet hoort, wat ik althans uit het verhaal begrijp) en het andere feit (dat ze waarschijnlijk de hard heeft gereden (als dat in deze context al klopt), en dat ze iets te diep in het glaasje had gekeken).

Blijft een moeilijke kwestie. Je kan zeggen ze had gedronken dus eigen schuld maar aan de andere kant als dat paard gewoon in de wei had gestaan had niemand waarschijnlijk van dit alles op de hoogte gebracht te hoeven worden en had er niks hoeven gebeuren. Denk dat de nabestaanden daar over struikelen en graag de kosten van de begrafenis enzo willen verhalen.

Maar aansprakelijkheid is heel lastig. Ooit akefietje gehad met een brommer die ik niet geraakt had met de auto. Die man was zo geschrokken van mijn auto dat hij allerlei capriolen is gaan uithalen en gevallen is met scooter en al en ik kon betalen want ik was aansprakelijk. Tenminste verzekering heeft t betaald! Dus blijft een lastig pakket dit.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:32

wyko schreef:
Vind het logisch dat ze voor schade vergoeding gaan.
Een paard hoort in de wei, en niet alleen op straat midden in de nacht.

Denk dat het niet veel uitmaakt of ze teveel heeft gedronken.
Dimlicht= normaal licht. En je bent niet verplicht om met groot licht te rijden als het donker is. en dan nog de vraag of ze hem wel had kunnen ontwijken...

Ze had teveel gedronken en dan vind je dat ze in haar recht of dat haar familie leden in haar recht staan? Jemig, dat moet ik eens proberen als ik straal bezopen op mijn brommer stap, heb dat 1 keer gedaan, en nooit meer! Natuurlijk maakt dat uit, als jij aangeschoten bent, is je reactievermogen veel trager, en je let minder op in het verkeer.

Als ze nuchter op de brommer had gezeten, had ze hem waarschijnlijk eerder gezien, dus eerder geremt en was de schade daarmee minder groot. Met dimlicht zie je in het pikkedonker vrij weinig, met grootlicht, veel meer. Als ze nuchter was geweest had ze er mischien bij nagedacht om haar grote licht aan te doen.

Paarden blijven dieren, en ook met goede omheining kunnen ze ontsnappen, of er uit breken, je kan moeilijk de hele tijd naast het paard zelf gaan zitten, of doe jij dat wel?

Maar ik zal het onthouden als ik met 4/5 bier op mijn scooter stap.. kom niet heel thuis kan ik je vertellen. En een brommer mag maximaal 45 kilometer, dus ze reed op een opgevoerde brommer en ook nog eens te hard. En dan nog is ze niet schuldig? Sorry hoor...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:59

Nadenkertje:

los van de schuldvraag van de beschonken bestuurder (die al zwaar betaald heeft imo, immers deze persoon is dood): volgens meerdere bokkers is aan ontsnappen van paarden "weinig of niets te doen"

Toch hoor ik nóóit dat paarden van top- spring/dressuurruiters uit de wei ontsnappen... blijkbaar is er tóch wel iets tegen het ongewenst ontsnappen van paarden te regelen, als je maar wilt investeren in degelijk hekwerk...

Is het nog wel van deze tijd om de levens van medemensen af te laten hangen van jouw hobby, die uitsluitend door een flinterdun draadje binnen de weide wordt gehouden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:03

als je met drank rijd ben je fout en als je paard niet in een goede wei staat ben je ook fout. en het paard is het onschuldige slachtoffer helaas.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:14

Citaat:
Als ze nuchter op de brommer had gezeten, had ze hem waarschijnlijk eerder gezien, dus eerder geremt en was de schade daarmee minder groot. Met dimlicht zie je in het pikkedonker vrij weinig, met grootlicht, veel meer. Als ze nuchter was geweest had ze er mischien bij nagedacht om haar grote licht aan te doen.

Maar ik zal het onthouden als ik met 4/5 bier op mijn scooter stap.. kom niet heel thuis kan ik je vertellen. En een brommer mag maximaal 45 kilometer, dus ze reed op een opgevoerde brommer en ook nog eens te hard. En dan nog is ze niet schuldig? Sorry hoor...

Ze zat niet op een brommer, maar op een motor. Deze mag dus gewoon 80km legaal. :D

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:19

Ik ken verder die buurt niet, maar als ik dat weggetje zo zie en vergelijk met de nederlandse wegen, mag er zowieso geen tachtig gereden worden.. Maar ik ken het daar niet, dus dat kan misschien beter in het midden gelaten worden.
Het blijft een sneu verhaal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:28

Zoolgangster schreef:
Nadenkertje:

los van de schuldvraag van de beschonken bestuurder (die al zwaar betaald heeft imo, immers deze persoon is dood): volgens meerdere bokkers is aan ontsnappen van paarden "weinig of niets te doen"

Toch hoor ik nóóit dat paarden van top- spring/dressuurruiters uit de wei ontsnappen... blijkbaar is er tóch wel iets tegen het ongewenst ontsnappen van paarden te regelen, als je maar wilt investeren in degelijk hekwerk...

Is het nog wel van deze tijd om de levens van medemensen af te laten hangen van jouw hobby, die uitsluitend door een flinterdun draadje binnen de weide wordt gehouden?

Ja, en ook al kun je het nooit 100% voorkomen, dat doet er helemaal niet toe. Je blijft er gewoon aansprakelijk voor. Fouten die door doktoren gemaakt worden zijn ook niet 100% te voorkomen. Vergissen is menselijk (en ontsnappen is paardelijk, hihi ;)). Toch kunnen ze zeker wel aansprakelijk gesteld worden, en dat geldt voor heel veel meer dingen. Het gaat niet om de vraag of iemand het had kunnen voorkomen, het gaat erom dat hij het had moeten voorkomen.

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat het hier niet om een strafzaak gaat. Er wordt de eigenaren geen dood door schuld ten laste gelegd. Het gaat volgens mij om een civiele zaak en daar werkt de schuldvraag anders. Vraag maar aan OJ Simpson. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:52

Zoolgangster schreef:
Nadenkertje:

Die ontsnappen nooit omdat ze nooit in de wei komen, en dat uurtje (misschien zelf half uurtje?) dat ze in de paddock/stapmolen staan blijft er iemand bij.

Ben heel benieuwd naar het vervolg... Een paard mag niet op de weg maar dat kan je niet altijd in de gate houden, maar de bestuurder net zo goed niet ivm teveel alcohol.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:32

Zoolgangster schreef:
Nadenkertje:

Dat komt omdat die toppers zelden op de wei komen en zeker niet s'nachts. Mijn paarden hebben ooit overdag eens ontsnapt uit de wei. Niet kunnen remmen. Ponyhoefje onder hek, hek van de hengsels gelicht en mijn 4 paarden liepen op straat. Ze waren geschrokken van de buurman die passeerde met zijn vrachtwagen waarop er materiaal even flink rammelde doordat hij in een putje reed. Kan je verzekeren dat het schrikken is als je je bloedeigen paarden voor je ziet staan als je de straat in gereden komt midden in het spitsuur aan een drukke 2 vaksweg waar ze tot 90/u mogen rijden dat stuk. Gelukkig draaiden ze zich om doordat ze van mij schrokken en van het verkeer en liepen dan richting de paarden van een andere buurman. Waar we ze dan konden.

Mijn vader heeft dan onmiddellijk een splinternieuw hek gemaakt en zodanig gemaakt dat het niet meer van de hengsels kan gelicht worden als ze in een gekke bui niet meer kunnen stoppen of doorglijden zodat met hun hoeven onder het hek zitten. S'nachts lopen mijn paarden ook niet buiten.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:38

Zoolgangster schreef:
Nadenkertje:

Tiens, ken ik niet een top military amazone die enige jaren geleden een aantal van haar toppaarden in een tragisch ongeval zag sterven op de autostrade? :o In paniek gaat elk paard zowat overal doorheen of overheen. Paard van de buren sprong over zeer solide hekwerk van 1.70m en liet dat helemaal heel. We leren ze tenslotte zelf te springen... En hoewel ze gelukkig liever lui dan moe zijn op dat vlak, zullen ze hun verworven vaardigheden wel gebruiken als ze denken die echt nodig te hebben. Om idd nog maar te zwijgen van het stijgend aantal gevallen waarbij de paarden gewoon losgelaten werden of de omheining vernield door vandalen? En dan ben je als eigenaar nog verantwoordelijk???

Gaan wandelen voor je hobby mag je dan ook niet meer? Aangezien het spectaculair stijgend aantal gekken op de weg die 0,0 respect hebben voor paarden en ze expres nog wat gaan opjutten met hun idioot rijgedrag? Sorry, maar in die gevallen kan zelfs ik met m'n bombproof rustige merrie van 22 jaar niet garanderen 'ten alle tijde mijn rijdier onder controle te hebben', zoals de wet dat voorschrijft. Een heel droevige evolutie...

Btw, Schade door wild wordt, samen met glasbreuk (in België toch) betaald als je een mini-omnium neemt. Kost niet gigantisch veel en met steeds meer Bambi's die de weg oversteken of marters die je bekabeling oppeuzelen is het misschien het overwegen waard...
Laatst bijgewerkt door LeenC op 24-09-10 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:43

# Hoeveel mag je gedronken hebben om nog aan het verkeer te mogen deelnemen? De wettelijke norm werd vastgesteld op 0,5 promille.
# Zelfs met een alcoholgehalte van 0,5‰ loop je 2,5 keer zoveel kans op een dodelijk ongeval (met 0,8‰ is dit 4,5 keer zoveel, met 1,5‰ 16 keer zoveel!)².
² Bron: Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid

Om over de 'paar pintjes' een iets objectievere kijk te krijgen...

Onnodig te zeggen dat ik zelfs niet rij na het eten van een Banana Split met advocaat. :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:28

@LeenC, die éne keer dat paarden er eens vandoor gingen bij een enkele top (?) amazone, kan met recht een freak-accident genoemd worden, en staat niet in verhouding tot het aantal weggelopen paarden van recreanten en sub-sub-sub "toppers" die omheiningen van zielige draadjes hebben, en dan nog verbaasd zijn dat hun paarden zo makkelijk ontsnappen, en dat gebeurt heel wat vaker, veel en veel vaker dan bij die enkele topruiter. Of die topruiter zijn paarden nu buiten of binnenhoudt, hij zorgt er wel voor dat zijn paarden geen ONNODIGE risico's lopen door voor degelijker sluitwerk te zorgen dan de gemiddelde paarden hobbelaar.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:32

Pas geleden is er nog een hengst bij een gerenomeerde amazone het erf afgeschoten en op een auto geklapt.
Ook is het zo dat er natuurlijk veel minder toppers zijn dan de gewone huis,tuin en keuken tobbers en dat maakt de kans natuurlijk een heel stuk kleiner, zeker in combinatie met de argumenten die hier boven worden gegeven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:46

Het gaat er ook niet om dat niemand meer paarden zou mogen houden, het gaat erom dat mensen best wel eens stil mogen staan bij het feit wat het voor gevolgen kan hebben als men paarden achter een simpel draadje zet, aan de openbare weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:53

Zoolgangster schreef:
@LeenC, die éne keer dat paarden er eens vandoor gingen bij een enkele top (?) amazone, kan met recht een freak-accident genoemd worden, en staat niet in verhouding tot het aantal weggelopen paarden van recreanten en sub-sub-sub "toppers" die omheiningen van zielige draadjes hebben, en dan nog verbaasd zijn dat hun paarden zo makkelijk ontsnappen, en dat gebeurt heel wat vaker, veel en veel vaker dan bij die enkele topruiter. Of die topruiter zijn paarden nu buiten of binnenhoudt, hij zorgt er wel voor dat zijn paarden geen ONNODIGE risico's lopen door voor degelijker sluitwerk te zorgen dan de gemiddelde paarden hobbelaar.

Haha, paarden zijn heel makkelijk achter "zielige" draadjes te houden hoor. Hebben we hier inmiddels jaaaaren, maar ze blijven er allemaal heel mooi achter.
Maar je meot er wel genoeg stroom op zetten en het in de gate houden. ook moeten ze respect hebben voor stroom. Anders leer je ze het om er overheen/doorheen/onderdoor te lopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:03

Precies, je moet het in de gaten blijven houden, ook zijn er mensen die er allerlei lange planten tegenaan laten groeien, en dan maken die planten (vooral als het vochtig is natuurlijk) contact met de aarde, schiet ook niet erg op.

En sommige paarden/ponies krijgen door hoe ze hun manen als isolatoren kunnen gebruiken...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:49

Zoolgangster schreef:
Precies, je moet het in de gaten blijven houden, ook zijn er mensen die er allerlei lange planten tegenaan laten groeien, en dan maken die planten (vooral als het vochtig is natuurlijk) contact met de aarde, schiet ook niet erg op.

En sommige paarden/ponies krijgen door hoe ze hun manen als isolatoren kunnen gebruiken...

er zijn meer recreanten paarden dan topsportpaarden.... de kans dat die laatsten s'nacht op de weide lopen is klein te noemen...
Van alle paarden die om uitloop lopende redenen op de openbare weg terecht komen, is er maar een zeer klein percentage dat bij ene ongeluk betrokken raakt/veroorzaakt.... en van dat kleine percentage is een nog kleiner deel dat het nieuws haalt...
zo simpel is het te verklaren dat de kans klein is dat een paard van een topruiter zo het nieuws haalt...

Op het moment dat je paard door de afrastering gaat, is deze al ondeugdelijk...
Dan heb je nog de leukerds die het hek openzetten (schijnt hilarisch te zijn :? )

Als de vrouw zich aan de regels had gehouden was dit nooit gebeurd, ook niet met 100 paarden op de weg....
Als ze het over aansprakelijkheid hebben dan de schenker die haar ook nog eens heeft laten wegrijden op haar motorfiets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:00

Zoolgangster schreef:

Precies, helaas hebben 2 shetlanders dat geleerd bij de vorige eigenaar maar die staan nu in een omheining...

Bij ons staat mijn sportpony trouwens ook 's nachts buiten, maar die gaat in deze weken halve dagen naar buiten overdag. Die is gelukkig vaak heel koel in de kop, schrikt niet snel en loopt echt niet snel over/door een draad.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:02

Alane schreef:
Zoolgangster schreef:

er zijn meer recreanten paarden dan topsportpaarden.... de kans dat die laatsten s'nacht op de weide lopen is klein te noemen...
Van alle paarden die om uitloop lopende redenen op de openbare weg terecht komen, is er maar een zeer klein percentage dat bij ene ongeluk betrokken raakt/veroorzaakt.... en van dat kleine percentage is een nog kleiner deel dat het nieuws haalt...
zo simpel is het te verklaren dat de kans klein is dat een paard van een topruiter zo het nieuws haalt...

Op het moment dat je paard door de afrastering gaat, is deze al ondeugdelijk...Dan heb je nog de leukerds die het hek openzetten (schijnt hilarisch te zijn :? )

Als de vrouw zich aan de regels had gehouden was dit nooit gebeurd, ook niet met 100 paarden op de weg....
Als ze het over aansprakelijkheid hebben dan de schenker die haar ook nog eens heeft laten wegrijden op haar motorfiets...

Dáár ben ik het niet mee eens :n Ik heb dus een zeer stevig hekwerk. Van gewone palen (2 maal) horizontaal en sstevige 20x20 palen verticaal. Een zeer stevig hek, afgesloten met een dikke balk en een ijzere 'slagboom' met daar doorheen een slot (ja, ik ben bang dat mn paardjes gejat worden :+) maar die ruin van mijn moeder is met dat logge lichaam net zo lang gaan douwen tot alles knapte.....
Ohjah, ook nog schrikdraad er voor! Maar dat is zo'n spiraal waar ie blijkbaar zn staart in had gezwiept zodat het weg was geschoten...

Ga mij maar eens vertellen dat die afrastering ondeugdelijk is :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:16

Ik vraag me af of de persoon in nuchtere toestand het paard wel had kunnen missen, dus op tijd stoppen of uitwijken. Je weet niet hoe het gegaan is en wat de omstandighheden waren....
Welke bewegingen het paard heeft gemaakt en hoe deze op de weg stond.

Echter is het promilage natuurlijk vrij laat gemeten, waardoor ik verwacht dat deze op het moment zelfs nog veel hoger geweest zal zijn.

Lijkt mij een geval van een ongeluk waar toch beide "schuldig" aan waren en beide een hoge prijs voor hebben betaald.