Weg met de achterbeenbeschermers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:40

Pion schreef:
De gewone kogelbeschermers geven dit effect niet!
Ook de 'nieuwe' die rondom de kogel beschermen hebben geen speciaal (om het maar even speciaal te noemen) effect.

Alleen deze (zoals al eerder genoemd):
http://www.horseridersclassics.nl/beenb ... rmers-doda

Oke want vind rondom veel mooier dan alleen de binnekant (strijklappen)

vind om te zien die vorm van strijklappen ook niet mooi :n maarja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:41

Lijkt me idd beetje raar dat die pro's zo'n effect zouden geven, ja misschien als je het elastiek keihard aantrekt dat het in de buurt komt.
zie het soms wel bij mensen, denk waar is dat nou goed voor... als je het gewoon dicht doet zonder aantrekken blijft het ook echt wel zitten hoor, doe dat zelf ook altijd. zie de nut er niet van in om ze zo strak om te doen.
vergelijk het maar met mijzelf, zou het ook niet fijn vinden als er een een uur lang een elastiek loeistrak op mijn been/arm oid zou zitten.

van die link van pion kan ik mij iets bij voorstellen dat dat effect geeft, dat zit echt helemaal OM de kogel, dus ook de achterkant, waardoor ze toch die 'rand' gaan voelen in de kootholte bij het buigen van de kogel lijkt mij.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:49

pirouetje schreef:
Shanna_W schreef:
Het mag hier wel, maar niet in de reeksen alleen geschikt voor jonge paarden... Daarop wordt wel gecontroleerd, of toch bij wvur en hrov...

En bij de kempische regionale wordt er ook op gecontroleerd.
Ik vind het eigenlijk ook allemaal niet nodig, wat ik wel flauw vind is dat je in België ook geen strijklappen aan mag doen die sluiten dmv van een pinnetje.

Bij de VRV mag dat wel hoor :j (vooraan in elk geval, je hebt zo van die leren met riempjes die sluiten met pinnetjes)

Ik ken overigens ook wel paarden die bij alle soorten beenbeschermers, voor én achteraan hun benen een tiental minuten heel bizar hoog optrekken alvorens ze eraan gewend zijn hoor :+ maar dan is het 'effect' ook weg ...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:53

Lord_Ik schreef:
Bij de VRV mag dat wel hoor :j (vooraan in elk geval, je hebt zo van die leren met riempjes die sluiten met pinnetjes)

Het gaat hier dan ook om achterbeenbeschermers tijdens jonge paarden proeven... Organiseert de VRV proeven enkel vr jonge paarden?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:21

Met die 'kapjes' bedoelen ze wss de bescherming die vrzwaring bevat waardoor veel paarden extra uitslaan boven de sprong ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:07

Shanna_W schreef:
Lord_Ik schreef:

Het gaat hier dan ook om achterbeenbeschermers tijdens jonge paarden proeven... Organiseert de VRV proeven enkel vr jonge paarden?

geen idee :P ze kijken er allemaal niet zo nauw op geloof ik (je ziet (exact) dezelfde combinaties zowel bij de pony's als bij de paarden springen op dezelfde wedstrijd ...) , dus enkel voor jonge paarden denk ik niet, ik ben sowiesow enkel mee geweest naar wedstrijden voor volwassen paarden en pony's. Maar als het slecht is voor jonge paarden is het toch ook niet meteen goed voor volwassen paarden?
(verder stond er in het reglement wel degelijk dat het zowel voor als achter niet mocht (enkel velcro)?)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:09

Loes'sCorner schreef:
Met die 'kapjes' bedoelen ze wss de bescherming die vrzwaring bevat waardoor veel paarden extra uitslaan boven de sprong ;)

neen ze bedoelen echt ook de normale "pro's" (zoals hierboven ergens op foto, die blauwe) die nu zo populair zijn :)
bij ons op stal hebben ze speciaal weer gewone strijklapjes moeten kopen omdat die PRO's niet meer toegelaten waren in de jonge paarden...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:10

Lord_Ik schreef:

het gaat om jonge paarden rubrieken, even beter lezen, dus niet om de VRV-wedstrijden

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:14

SofieBeau schreef:
Lord_Ik schreef:

het gaat om jonge paarden rubrieken, even beter lezen, dus niet om de VRV-wedstrijden

Ook daar springen jonge paarden mee/mogen ze meespringen :+ en dan heb ik het even niet over de reglementen, maar ze zijn niet verboden omdat ze zo eerlijk en zo gezond zijn om mee te springen ... maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen een paard dat springt met peesbeschermers met pinnetjes, of eentje die springt met peesbeschermers met 'gewone' velcro. Ik heb echter nog geen enkele leren peesbeschermer gezien met velcro ... enkel met pinnetjes, dus dan zouden die gewoon niet meer mogen.

SofieBeau

Re: Weg met de achterbeenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 01:40

Lord_ik : richt de VRV jonge paarden wedstrijden in?
een jonge paarden rubriek is een proef waarbij bijvoorbeeld ENKEL 4-jarige mogen meespringen ;)

Het gaat er dus niet over dat een jong paard zo geen beschermers aan mag, maar het gaat er om dat in die rubrieken speciaal voor jonge paarden ze niet meer toegelaten zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:38

De echte kapjes zijn verzwaard met lood en je kunt ze heel strak aantrekken.(wij hebben eens een lederen variant gekregen voor paard van een eigenaar(ondingen) 1x nooit weer!
Dus echt niet alle beschermers hebben dat als je dat denkt.
Ik vind ook dat het verboden moet worden!

Daarbij ,bij de VSN mogen nooit geen kappen achter gedragen worden. (strijklappen oid).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:05

je hebt verschillende modellen
Afbeelding
Afbeelding

dit is een "gewone " achterbeen beschermer ":
Afbeelding
Dit zijn de "magische " :+ kogelbeschermers
Afbeelding
Afbeelding

het is gewoon een "pest " die beenbeschermers ..het is zo erg geworden dat als ik een paard fijn/ruig zie springen ik eerst kijk welke achter peesjes ze om hebben :(

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:23

SofieBeau schreef:
een jonge paarden rubriek is een proef waarbij bijvoorbeeld ENKEL 4-jarige mogen meespringen ;)

Het gaat er dus niet over dat een jong paard zo geen beschermers aan mag, maar het gaat er om dat in die rubrieken speciaal voor jonge paarden ze niet meer toegelaten zijn.

De jonge paarden worden volgens de FEI wel gerekend tot 8-jarigen, maar verder niet geloof ik, maar om welke reden worden ze verboden? Moesten de paarden er geen nadeel aan ondervinden is er toch geen enkele reden om ze te verbieden? :+ Om die reden vind ik het ook vreemd dat het net enkel in de jonge paarden categorieën is en in de andere niet.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:28

Ik heb dat echt niet geweten.
Vraag me nu af op welke planeet ik leef :+
Maar nooit bij stil gestaan dat deze "zeer" zouden kunnen doen.

Ik spring wel met Jos Lansink beschermers
Afbeelding Afbeelding

Hebben deze dat effect ook?
Naar mijn inziens zijn deze beschermers genoeg uitgeneden om dit effect NIET te hebben.
Hoop ik :=

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:46

Kortom de pro beschermers lijkt erop maar kom absoluut niet in de buurt van de kappen, deze laten genoeg ruimte over voor beweging, tja als je ze strak aantrek kan meschien hinder ontstaan maar dat zal ook met normale peeskappen zo zijn :o

De pro types van BR, Norton etc die beschermen echt de zijkant van de kogel, de achterkant worden vrijgehouden en zullen dus niet het effect hebben als de kappen die Besita aangeeft (mits ze je juist gebruikt natuurlijk)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:06

RhealLover schreef:
Kortom de pro beschermers lijkt erop maar kom absoluut niet in de buurt van de kappen, deze laten genoeg ruimte over voor beweging, tja als je ze strak aantrek kan meschien hinder ontstaan maar dat zal ook met normale peeskappen zo zijn :o

De pro types van BR, Norton etc die beschermen echt de zijkant van de kogel, de achterkant worden vrijgehouden en zullen dus niet het effect hebben als de kappen die Besita aangeeft (mits ze je juist gebruikt natuurlijk)

dat denk ik ook, jammer genoeg zijn ze ondanks dat dus niet toegestaan op de JP-wedstrijden :n

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:12

wat ik mij dan afvraag, die hoge achterbeen beschermers dan? (je weet wel die met 3 klittebandjes)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:13

Hoe zit dat dan eigenlijk met doe hoge cross beschermers?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:56

Lord_Ik schreef:
SofieBeau schreef:

De jonge paarden worden volgens de FEI wel gerekend tot 8-jarigen, maar verder niet geloof ik, maar om welke reden worden ze verboden? Moesten de paarden er geen nadeel aan ondervinden is er toch geen enkele reden om ze te verbieden? :+ Om die reden vind ik het ook vreemd dat het net enkel in de jonge paarden categorieën is en in de andere niet.

Het gaat er niet om wat jonge paarden zijn. Het gaat erom dat het alleen geld voor jonge paarden wedstrijden. Bij bepaalde wedstrijden word de manier van springen beoordeelt. Die kapjes hebben invloed op de manier van springen. DUs kan deze niet meer beoordeelt worden.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:33

Tja dan vraag ik me toch af wie er verantwoordelijk gesteld gaat worden mocht een jong paard zijn achterbenen ernstig gaan beschadigen tijdens een jumping (met alle gevolgen van dien), die van mij willt met zijn ijzers nogal gemakkelijk zijn kogels raak slaan tijdens het springen. Een blessure hebben ze zo te pakken met een flinke klap.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:05

RhealLover schreef:
Tja dan vraag ik me toch af wie er verantwoordelijk gesteld gaat worden mocht een jong paard zijn achterbenen ernstig gaan beschadigen tijdens een jumping (met alle gevolgen van dien), die van mij willt met zijn ijzers nogal gemakkelijk zijn kogels raak slaan tijdens het springen. Een blessure hebben ze zo te pakken met een flinke klap.

er zijn genoeg modellen in alle maten , soorten en uitvoeringen die een paard perfect beschermen zonder dat je voor een jong paard de "magische kapjes " moet omdoen die de pezen licht afknellen waardoor ze anders gaan springen ;) ...dus dat is geen argument , en anders zou ik me toch eens vragen gaan stellen over het werk van je smid ..

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:49

RhealLover schreef:

Na talloze wedstrijden zonder die beschermers, ook op 1.30 nivo van onze paarden, kan ik stellen dat we nooit een blessure of wondje hebben gehad. Geluk?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:19

Excuseme schreef:
RhealLover schreef:

Na talloze wedstrijden zonder die beschermers, ook op 1.30 nivo van onze paarden, kan ik stellen dat we nooit een blessure of wondje hebben gehad. Geluk?

Ja :+

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:27

besita schreef:
dit is een "gewone " achterbeen beschermer ":
Afbeelding

Ook deze waren bij het WK in lanaken niet toegestaan omdat de band van de sluiting te breed was.
De gewone van BR mochten wel.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:54

Euuhhm geluk maybe, maar hier de jonge springpaarden toch regelmatig in problemen mee gekomen oa als ze ijzers achter dragen. De 'gewone' beschermers voor achter draaien irri rond als ze maar even dr tegen aan strijken.

Kortom conclusie de gewone beschermers zijn slecht geproduceerd, of de nieuwere zouden niet verkocht mogen worden.

Mijn voorkeur blijft naar de Pro's, bij normaal gebruik levert dit geen problemen of beter resultaat op. Daarnaast een echte ruiter zal resultaat SAMEN met zijn paard bereiken en niet door diverse foefjes.