Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:28

Ik vind aan het hele artikel niets "shit happens" aan.
Wanneer een pony/paard zich zo verzet tegen de slof dat hij/zij valt, dan is een stapje terug wellicht niet ondenkbaar.

Dat derden de politie en een da belden, geeft wel aan dat de meningen over welke zorg de pony nodig had, was verdeelt. En er dus wel degelijk reden tot bezorgdheid was. Of mensen dit zien is een tweede, daar hebben we een kundige dierenarts voor :j

Dat de politie en de da er voor zorgde dat de pony naar de kliniek werd gebracht, is natuurlijk te gek voor woorden.

Als laatste geeft de veroordeling wel aan dat in de hele situatie niet goed is gehandeld. Je zou kunnen zeggen dat de dierenarts zich op z'n minst eens moet verdiepen in hoe school je een pony stapsgewijs om en welke handelingen verricht je wanneer er een dergelijk ongeluk gebeurt.

Dus wederom:
Bramasole schreef:
Zeer triest dat hij niet hoeft te zitten, had een mooie mogelijkheid geweest om goed na te denken over wat het nou echt betekend om dierenarts te zijn.

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:32

maar 3000 euro en een voorwaardelijke straf.. mensen waar zijn we mee bezig...... voor zo'n man is dat toch niks...... arme pony...... kijk, tuurlijk klapt een paard wel eens achterover uit verzet, maar goed, keer op keer strakker bijzetten bij een dier wat dit niet gewend is, je begint bij een jong paard toch ook niet gelijk met touwtjes, en kop in de "krul"sjorren en verwachten dat deze het maar accepteert. Mensen hebben steeds minder zelfbeheersing heb ik het idee...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:47

Bramasole schreef:
Ik vind aan het hele artikel niets "shit happens" aan.
Wanneer een pony/paard zich zo verzet tegen de slof dat hij/zij valt, dan is een stapje terug wellicht niet ondenkbaar.

Dat derden de politie en een da belden, geeft wel aan dat de meningen over welke zorg de pony nodig had, was verdeelt. En er dus wel degelijk reden tot bezorgdheid was. Of mensen dit zien is een tweede, daar hebben we een kundige dierenarts voor :j

Dat de politie en de da er voor zorgde dat de pony naar de kliniek werd gebracht, is natuurlijk te gek voor woorden.

Als laatste geeft de veroordeling wel aan dat in de hele situatie niet goed is gehandeld. Je zou kunnen zeggen dat de dierenarts zich op z'n minst eens moet verdiepen in hoe school je een pony stapsgewijs om en welke handelingen verricht je wanneer er een dergelijk ongeluk gebeurt.

Dus wederom:
Bramasole schreef:
Zeer triest dat hij niet hoeft te zitten, had een mooie mogelijkheid geweest om goed na te denken over wat het nou echt betekend om dierenarts te zijn.

derden dat zijn, niet de DA, eerste of 2e stagaire... een niet bij name genoemde persoon. Zie ik een paard in nood bel ik een DA, heb ik geen nummer bel ik de politie/brandweer.... een DA mag niet zomaar ieder terrrein oprennen en dus wordt de politie erbij gehaald... nites vreemds aan, gebeurd in NL ook...
Zie je ergens een dier in nood op de weide, bel de DA en die haalt de politie erbij... zonder kan de DA helemaal niets beginnen.

Als je paard achterover valt tijdens het steigeren, en de DA, in dit geval was meneer zelf DA (en onduidelijk is of hij terplekke was toen het allemaal gebeurde) kan niet bijzonders ontdekken... waardoor hij ook maar een indicatie heeft dat het slechter gesteld is met het paard. Dat kan een ieder overkomen... voorbeelden ten over ook hier op bokt...

Nergens wordt nog vermeld wat er verder gebeurd is... mischien was het wel een bijensteek en was het dier allergisch daarvoor en is het later in de stal wederom gevallen....

Ik kan me nl niet voorstellen dat iemand een paard uit de stal plukt, en longeerlijn eraan knoopt, dan het paard de kin op de borst knoopt en vervolgens toeziet wat het paard doet... het dier achterover valt en blijft liggen en dan als Da zijnde waar getuigen bij zijn, het paard gewoon laat liggen in de rijhal...

Nergens staat hoe de slofteugel was bevestigd, of hoe strak.... ja in de OP polopony's zijn ene bijzet niet gewend... nergens hoe lang het dier al in training was, en polopony's zijn over het algemeen met 11 nog niet oud, en worden in de sport harder aangepakt dan menigeen vermoed of denkt.. bedenk eens waarom een polopony een vaste martingaal aan heeft, en waarom het dier het hoofd zo hoog wil dragen?

er werd een 2e stagaire bijgeroepen die het paard aan de hand moest begeleiden.... waarna het misging....
niet het paard door de baan slaan met een zweep.... paard steigerd, en klapt achterover.
geen verdere informatie erbij, geen voorgeschiedenis, alleen maar aannames om hetgeen de dierenadvocaat verteld te geloven...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:51

Alane schreef:
Ik kan me nl niet voorstellen dat iemand een paard uit de stal plukt, en longeerlijn eraan knoopt, dan het paard de kin op de borst knoopt en vervolgens toeziet wat het paard doet... het dier achterover valt en blijft liggen en dan als Da zijnde waar getuigen bij zijn, het paard gewoon laat liggen in de rijhal...

En waar staat dit in de tekst?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:00

Bramasole schreef:
Alane schreef:

OP schreef:
Daarom werd de pony met de teugels straks aan het zadel vastgebonden, een voor polo-pony's onbekende houding. Omdat Karioka zich tegen de houding wilde verzetten, raakte zij zo in paniek dat ze meerdere keren haar evenwicht verloor en omviel.

In plaats van de teugels los te maken, beval de 56-jarige instructeur deze nog strakker aan te trekken.

OP schreef:
Op een gegeven moment steigerde de merrie en klapte achterover, waarna zij bleef liggen. Het dier had een ernstige schedelbreuk, een oogwond en een beenblessure opgelopen. De beklaagde, zelf dierenarts, gaf de pony slechts een lichte pijnstiller en liet haar vervolgens uren liggen.

en beide waren ook te lezen in het eerste artikel, ca 1 maand geleden... en dit staat nu op zowel st-georg als de krant anders te lezen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:05

Dat bedoel ik niet. Waar staat het stukje tekst waardoor jij je niet kunt "voorstellen .....

Bramasole schreef:
Alane schreef:

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:22

[quote="Cayenne"]Nieuwsredactie
. De betrokken leerling werd vrijgesproken.
[quote]

hier ben ik het niet helemaal mee eens.
hij had dit kun weigeren tedoen.
ik vind hem op zijn minst mede plichtig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:41

@Alane: tja de ware toedracht uit de media halen is altijd tricky.

Maar ik zet toch wel vraagtekens bij het feit dat 'derden' uiteindelijk de politie hebben gewaarschuwd en dat de pony vervolgens naar een kliniek is vervoerd.
Lastig te zeggen vanaf hier, maar die pony moet dan toch minstens tekenen van onwel worden vertoond hebben, en was er dan verder helemaal niemand meer op stal, en wie waren die derden dan en konden deze niet stalpersoneel of eigenaar waarschuwen?

Niemand trommelt politie op alleen maar omdat een pony met een bult op zijn hoofd op stal staat dunkt me...

Maar goed, dat een pony die de bijzet niet gewend is achterover klapt, dat is mij ook wel eens gebeurd, notabene met een pony die onder het zadel al prima nageeflijk is. Ik kreeg niet eens de kans de bijzet losser te doen, beestje klapte bij de eerste keer dat ie de begrenzing voelde al achterover.
Gelukkig was de bodem zacht en viel het dier niet tegen een omheining, dat is met een vastgezette nek toch allemaal wel risicovol...
Ik neem eigenlijk aan dat deze polopony wel ergens tegen gevallen is, kan bijna niet anders.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:50

Krijg het er gewoon koud van.. Arme pony.. :n

Feria

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:53

volgens de openings post, mogen we toch wel aannemen dat die pony al aardig paniekeerde en al enkele malen gevallen was, terwijl die DA opdracht gaf om m nog korter te zetten. En dat die pony daar blijkbaar in de rijhal is blijven liggen gedurende een tijd voordat ie naar een kliniek werd gebracht..
Dit is toch een vrij harde vorm van mishandeling en dan zeker door een DA. Wordt niet goed van zo'n mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:59

@renatevb
Er is in dit topic al aangetoond dat er niks van de OP klopte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:25

ASyaa: dat is ook niet waar. Er zijn verschillende versies in omloop maar welke waar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:30

randalinpony schreef:
ASyaa: dat is ook niet waar. Er zijn verschillende versies in omloop maar welke waar is?

Geen van alle? :)

Er zijn meerdere verhalen in omloop, niemand weet welke waar is, lijkt me dan best knap om op basis van een stel geruchten conclusies te gaan trekken.

JennJanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:43

Vreselijk zoiets!
Die man zou eens tot bij mij moeten komen, ik zal hém eens longeren !! -:(-

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:48

Asyaa schreef:
randalinpony schreef:

Geen van alle? :)

Er zijn meerdere verhalen in omloop, niemand weet welke waar is, lijkt me dan best knap om op basis van een stel geruchten conclusies te gaan trekken.

Maakt het uit dat op welke manier de pony aan zijn einde is gekomen?? Het lijkt mij erg genoeg dat het dier het met de dood heeft moeten bekopen?

Duidelijk is wel dat het Zwitserse gerecht hem schuldig heeft bevonden aan zware mishandeling, dus of je het nou links of rechtsom bekijkt: Meneer ontloopt zijn straf niet!

En denk dat men daar naar moet kijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:13

@Tallie1979
Behoorlijk.
Als dat beest achterover is geklapt, blijven liggen, en ze hem daarna een heel dagdeel in de ring hebben laten liggen met alleen een pijnstillertje, vind ik dat een hele andere zaak als wanneer er naar gekeken is, op stal gezet omdat gedacht werd dat de bult er al zat en het wondje bij z'n oog een onschuldig wondje is.
In de OP werd gesuggereerd dat het paard met z'n kop in de krul werd getrokken, waarna hij in verzet kwam nog eens harder werd aangetrokken. Nu ergens in het topic kwam er een verhaal in omloop dat het paard normaal met bijzet is gelongeerd, wanneer hij lichtelijk steigerde is er een iemand naast komen lopen, en toen hij opeens hoog steigerde en achterover klapte.

Weet iemand nog wat waar is?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:14

De dierenarts is bewezen schuldig, dus wat maakt het dan nog uit? Moeten wij bokkertjes persé weten hoe het is gebeurd terwijl deze man/beul een veroordeling op zak heeft?

Is dat van toegevoegde waarde? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:01

Lijkt me enigszins handig om te weten wat er zich heeft afgespeeld voor iemand de dood in te wensen. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:28

Ohhh, op die fiets! Dat kreeg ik even niet mee..

Doodwensen vind ik ook een beetje over de kop, maar ongeacht hoe en waarom en hoezo, deze man ontloopt zijn straf niet.. Ook al had hij de pony ondersteboven in een boom gehangen, veroordeeld is veroordeeld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:30

Dat zeker. Uitspraak van rechtbank = uitspraak van rechtbank. Enigste wat hij kan doen is hoger beroep. Echter dat menig leek hier op bokt zonder enig idee van wat zich er heeft afgespeeld deze man de dood in te wensen gaat me te ver.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:04

Mijn god hoe kunnen mensen zo tekeer gaan tegen een dier? Afschuwelijk bericht, ik lees de laatste tijd wel erg veel van dit soort berichten van mishandeling en verwaarlozing. Ik word er gewoon verdrietig van |(