Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:32

Illusion schreef:
maar, niet stom bedoeld maar ben ik nou de enige die 't filmpje bekeken heeft en dit absoluut niet te vergelijken vind met de dressuurcombinatie's van bijv. ons of duitsland ofzo.. ik bedoel ik vind het er goed uitzien, zeker voor 'n 8jarige. maar met langerna niet zo netjes als bij ons?

Nee hoor, je bent niet de enige ;)

griebels schreef:
Ik vind dit paard juist beter lopen dan onze in kapot gereden KWPN'ers...

het is maar wat je goed vind dan he?

griebels schreef:
Moet je eens kijken hoe dit paard zijn achterhand eronder zat, en er niet achter aan sleept.

Tijdens het filmpje komt het paard een paar keer geheel van het achterbeen af. Verder laat het paard HEEL veel tactfouten zien en weet met name de tact, verzameling en afdruk niet vast te houden in de zijgangen. Ook het uitstrekken in draf is vergeven van de tactfouten, gehaast en krabbelig. Hij appuyeert als een powny. Dat appyueren zie je hier in Nederland op een regionale Z wedstrijd in de basis soms nog beter. Verder is zijn galop van slechte kwaliteit. Neemt niet weg dat hij de 'kunstjes' als series wissels technisch gezien wel kan. Maar kwalitatief gezien is het een WERELD van verschil met de combi's die in ons A kader zitten. Let maar eens op hoe die series wissels springen; flink van de grond, groot en met souplesse. Dat mist dit paard. Het paard lijkt alleen in draf goed te kunnen verzamelen, maar het laat zelfs dan nog veel tactfouten en impulsverlies zien (maar goed, dat zou je nog kunnen wijten aan zijn leeftijd). Het is een prachtig dier om te zien, maar dressuurmatig gezien? In vergelijking met de internationale top? Nee... Als dit de beste combi van Portugal was, dan heeft Portugal niet heel veel te zoeken op de WEG. Dan is de concurrentie echt nog een maatje te groot.

Floridian

Re: Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:38

Jammer dat zo'n jong paardje door zoiets overleden is.
Zie ik een amazone zonder cap?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:44

Zonde, ik vindt het een plaatje om te zien.

Jasmijn: ik denk dat een hoop van de minpunten die je benoemd een kwestie van trainen is. In Portugal doen ze dat natuurlijk anders dan hier. En daarbij is het nog een redelijk onervaren paard waar nog een hoop aan gesleuteld kan worden...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:09

Jasmijn ik zei ook niet dat hij bij de top hoort, ik zeg dat hij beter loopt dan onze kwpn'ers...
Over zijn rug en achterhand eronder. Hij treedt ook ver onder in de piaffe... Kijk eens wat een Totilas of een Salinero doet.
En vergelijk dat dan eens met de dressuur van vroeg...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:44

Grote zonde dat dit paard op een jonge leeftijd van slechts 8 jaar is overleden aan zoiets plotseling. Sterkte voor de betrokkenen.

JessiicaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:18

Jeeetje wat erg! Dan baal je natuurlijk ook nog eens écht heel erg.
Ben het trouwens wel met sommigen eens; ik heb paarden beter zien rijden in de hoge dressuur. Maar wie weet is dit filmpje wel van een lange tijd geleden;)

Trouwens, waarom had hij een antibioticum nodig? Weet iemand dat?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:19

MOK!

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:21

Wat sneu zeg! Vond het een mooie combinatie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:40

Niet om het een of ander, maar dat filmpje is een jaar oud, toen ze voor het eerst GP startte of wellicht nog daarvóór. Ik weet niet meer precies wanneer ze de overstap maakte.
En dit is een van haar eerste proeven waarin ze toch behoorlijk scoorde. filmje

Verder vind ik het een beetje arrogant om te denken dat de Hollanders zo'n beetje de dressuur hebben uitgevonden en er het beste in zijn.
Dressuur werd in Portugal al beoefend voor Guinière en Baucher en samen met de Franse school is de FEI dressuur, die we dus op wedstrijden rijden, daaruit ontstaan. De geschiedenis in dressuur is in Portugal vele malen ouder dan de Hollandse.
Waarmee ik niet zeg dat we op dit moment betere ruiters hebben, maar wel dat het natuurlijk niet zo is dat we gisteren hebben leren rijden ofzo. Vroeger scoorden de Portugezen bv hoger op de OS dan de Hollanders.
Dus ik protesteer wel even als er hoog van de toren geblazen wordt alsof Portugezen een tweederangs dressuurvolk zijn!!!!

Aan de ander kant begrijp ik de keuze van van de bondscoach ook niet helemaal, er zijn toch zeker nog een rijtje beste ruiters die al veel langer GP rijden te vinden. En nog kan hij haar vervangen, maar in plaats daarvan kiest hij voor een team van 3 ruiters...

@Floridian. De eerste GP ruiter die met cap in een rijbaan oefent moet nog gevonden worden, denk ik.
Niet dat het okee is (ze zouden het goede voorbeeld moeten geven), maar wel gewoon.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:58

Wat een triest bericht. Het is natuurlijk altijd erg om een paard kwijt te raken. In dit geval ook nog eens jammer dat ze een top paard hebben verloren.
Ik vind het er juist goed uit zien op het filmpje, in tegenstelling tot sommigen hier. Ik zie een 'functionele' houding/zit waar zij mee ríjdt. Ik zie dit veel liever dan menig Nederlands ruiter of amazone.

Wie kan mij vertellen uit welke ruiters het Portugese team nu precies bestaat?

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:16

Jee, hoeveel kunstjes kun je niet in zo'n filmpje proppen!!
Triest dat ze haar paard verloren heeft maar het heeft weinig met rijkunst te maken.

[En Lusitana; ik weet niet of het andere filmpje zoveel verbetering oplevert.]

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:24

Vreselijk dit.. Je zal het maar meemaken ;(

En verder.. wat maakt het uit of deze combinatie op een gelijkwaardig niveau zat als de nederlandse combinaties? Er kunnen er maar 3 op het podium in Kentucky, en al de rest mag zomaar doodvallen? }:0

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:17

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:29

god zegg, wat supererg! |(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:47

Citaat:
Mijn god, wat ben jij hypocriet. Veel verstand van deze zaken lijk jij niet te hebben.

Jij snapt dus heel duidelijk niet wat hypocriet betekent, en sarcasme is je ook niet bekend denk ik zo :+.

Citaat:
Zipje. Ze heeft helemaal geen punt gemaakt. Dan had ze een heel ander verhaal neer moeten typen. Die meer onderbouwd was, wellicht met verwijzingen en niet zo overdreven.

Nu is het meer kinderachtig gezeur. En ik snap wel wát ze bedoelt met voorgaande reacties, maar op deze manier kun je niet discussieren. En daar is het ook het topic niet naar.

Er is een paard overleden door een reactie op antibiotica, en die AB heeft NIKS te maken met de dressuur ansich. Dus houdt alsjeblieft je mond, laat dit paard gewoon in zijn waarde en zoek een ander topic.

En lees je dan gelijk beter in.

Nee hoor, ik heb mijn punt prima gemaakt, namelijk dat het complete BS is om te reageren op een sport waar je je niet al teveel in verdiept hebt, en dat dan vervolgens maar veroordeelt omdat er een paard is overleden. Dat wordt in andere topics ook zonder enige onderbouwing of verwijzingen gedaan, omdat die in dergelijke gevallen ook vrijwel niet voorhanden zijn. Dus je snapt ECHT nog steeds niet wat ik nou bedoel, anders had je niet zo gereageerd. Die AB had inderdaad niets met dressuur te maken, maar al die blessures bij dressuurpaarden heel duidelijk wel. Indirect leed is ook leed en dat is nog veel erger dan direct leed, dan heb je ook directe verlossing.

Citaat:
Maar het paard is niet overleden door wat voor tak van paardensport dan ook maar door een allergische reactie!!!! Ik ben toevallig allergisch voor peniceline en als de dokter me dat geeft lig ik ook op apegapen. Ik snap werkelijk niet wat jullie punt is. Bij sterfgevallen bij bijv. de Grand National is de dood van een paard rechtstreeks te linken aan de sport. In dit geval niet. Maar vooral doorgaan met onzin verkondigen, wellicht kan je de politiek in

In dit geval dan toevallig niet, hoewel ik het evengoed twijfelachtig vind klinken. Maar dat is nu juist ook een deel van het punt, bij de dressuur is het 9 van de 10 keer indirect leed, maar dat valt wel degelijk te linken aan de sport, een indirecte link is ook een link.
Maar de politiek is voor jou misschien wel wat, eromheen kletsen en je kop in het zand steken, perfecte combi _O-

Citaat:
Voor de duidelijkheid: het paard had geen blessure, maar iets wat elk paard op kan lopen: MOK (bron:www.equisport.pt)

Een beetje overdreven behandeling, lijkt mij, maar als hij er bv kreupel van was, moet je wat.

Het doodt ziektekiemen en mok is uiteindelijk een infectie. Die daar dus mee behandeld kan worden (met alle risicos van dien, vandaar dat men eerder alleen uitwendig behandeld).

AB voor mok is wel heel vreemd, daar krijg je mok namelijk maar zeer zelden mee weg, het is namelijk meestal geen infectie, maar het kan talloze oorzaken hebben. Ik vraag me af hoe erg die mok geweest is, de ontwikkeling ervan gaat namelijk maar heeel zelden zo snel dat ie binnen een dag vol met mok staat. Dit moet dan al enige tijd een probleem zijn en dan nog gaat het alleen maar woekeren als je de boel niet behandelt. Nu is het geen NL da geweest, dus de behandelingsprocedure zal daar allicht anders zijn, dus dat zou een verklaring kunnen zijn, maar anders is het gewoon kul.

Enneh, voor de mensen die nu weer gaan blaten dat ik me moet gaan inlezen, save it, wat mok betreft ben ik een expert :+

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:58

Wat jammer zeg! En zo jong nog.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:40

Binckydenice schreef:
Jasmijn: ik denk dat een hoop van de minpunten die je benoemd een kwestie van trainen is. In Portugal doen ze dat natuurlijk anders dan hier. En daarbij is het nog een redelijk onervaren paard waar nog een hoop aan gesleuteld kan worden...

Wat voor kwestie het ook is, waar ook nog aan gesleuteld moet worden of hoe de manier van trainen ook is, dat doet het verder niet toe. Het niveau van deze combi was nog niet zodanig dat ze op de WEG een kans zouden maken op een goede plaatsing, daarvoor is het niveau van de concurrentie te hoog.

griebels schreef:
Jasmijn ik zei ook niet dat hij bij de top hoort, ik zeg dat hij beter loopt dan onze kwpn'ers...

En wie versta jij onder 'onze' kwpn-ers? Want als je daarmee Totilas en Parzival bedoelt.... Dan heb je ECHT geen verstand van dressuur.

En btw: Salinero is geen KWPN-er... En er valt bij dit paard nog genoeg aan te merken op de piaffe en daardaanst: een GP proef bestaat niet alleen uit piaffe. Er moeten ook nog andere onderdelen getoond worden.

Lusitana schreef:
En dit is een van haar eerste proeven waarin ze toch behoorlijk scoorde. filmje

Het is wat beter, maar nog steeds niet goed genoeg om kans te maken op de WEG.

Lusitana schreef:
Verder vind ik het een beetje arrogant om te denken dat de Hollanders zo'n beetje de dressuur hebben uitgevonden en er het beste in zijn.

De hollanders staan nu anders wel aan de internationale dressuur top. Dat is geen arrogantie maar een feit.

Lusitana schreef:
Dressuur werd in Portugal al beoefend voor Guinière en Baucher en samen met de Franse school is de FEI dressuur, die we dus op wedstrijden rijden, daaruit ontstaan. De geschiedenis in dressuur is in Portugal vele malen ouder dan de Hollandse.

f*ck de geschiedenis, de nederlanders zijn nu gewoon de beste in de internationale dressuurring :D Op de voet gevolgd door duitsland, engeland en amerika. Tijden veranderen ;) Was was is niet altijd meer.

Lusitana schreef:
De geschiedenis in dressuur is in Portugal vele malen ouder dan de Hollandse.

Maar dus niet beter in de internationale dressuurring.

Lusitana schreef:
Vroeger scoorden de Portugezen bv hoger op de OS dan de Hollanders.

Dan doen ze toch iets niet goed, anders zouden ze nog steeds beter scoren.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:25

Ik denk niet dat dit het topic is om te gaan discussiëren over het wel of niet goed lopen van dit (nog jonge!) paard tijdens een training van een jaar geleden en wie de beste zijn in de dressuurwereld.
Het gaat erom dat het paard zo plotseling en jong is overleden. ;(
Daarnaast wordt er duidelijk in het bericht vermeld dat zij 'rising star' waren. Dit betekent dat ze op weg waren naar de top, maar er nog niet waren en er helaas nu ook nooit zullen komen. Dat is de essentie van het bericht.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:32

Ik zeg gocondoleerd.

Daarbij is het een jonge Wat ik mooi hieraan vind is dat ze ondanks dat er nog een hoop verbeterd kan, ze een zeer goede combinatie vormen.

Met Vriendelijke Groet,
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-09-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:00

@jasmijn78 Het filmpje dat ik postte is van een van haar eerste GP proeven vorig jaar en het is natuurlijk echt niet zo dat Hollanders meteen perfecte GP proeven neerzetten na hun overstap.
Zelfs op winnende WK proeven zijn dingen aan te merken anders kwamen er wel 100% scores voorbij.

En dat de Portugezen lager komen dan 1, 2 of 3, wil niet zeggen dat ze meteen maar niet op niveau kunnen rijden.
Ze halen regelematig medailles binnen, dus zo slecht zijn ze niet.

@hyppolyte De dierenartsen hier lopen echt niet achter ofzo. Kunnen jullie je nou echt zo slecht voorstellen dat er meer kennis in de wereld is dan in Nederland? Toevallig lopen ze voorop in onderzoeken met name op genetisch gebied en huidproblemen. De staat pompt hier heel veel geld in.
AB is niet de meest voor de hand liggende behandeling voor mok, maar ik neem aan dat zelfs jij je kunt voorstellen hoe bacteriën in de bloedbaan terecht kunnen komen, met levensgevaarlijke gevolgen. En als mok ontdekt wordt, heb je al te maken met een scheurtje in de huid en dus kunnen bacteriën naar binnen. Daar hoeft de mok dus niet erg voor geweest zijn, alleen de infectie gevaarlijk. Paard kan wel koorts gehad hebben bv.
Verder kan het juist zijn gedaan om problemen te voorkomen, om een infectie in de kiem te smoren en ook in dat geval hoeft het niet erg geweest te zijn.
En ja, een been kan van de ene dag op de andere oplopen, zonder dat een paard nou zeer duidelijke mok heeft. Een piepklein gaatje in de huid is immers voldoende om ziektekiemen te laten ontplooien en binnen te dringen.
Ik heb dit zelf meegemaakt bij een paard waar we de mok echt moesten zoeken nadat het paard een dik been had tot de elleboog aan toe.

Ik vind het heel apart dat jullie maar uitgaan van dat er fouten zijn gemaakt en dat de portugezen anders zijn.
Het is geen derde wereld land ofzo.

Het is een vreselijk verlies van een jong paard van een opkomende amazone.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:38

hyppolyte schreef:
AB voor mok is wel heel vreemd, daar krijg je mok namelijk maar zeer zelden mee weg, het is namelijk meestal geen infectie, maar het kan talloze oorzaken hebben. Ik vraag me af hoe erg die mok geweest is, de ontwikkeling ervan gaat namelijk maar heeel zelden zo snel dat ie binnen een dag vol met mok staat. Dit moet dan al enige tijd een probleem zijn en dan nog gaat het alleen maar woekeren als je de boel niet behandelt. Nu is het geen NL da geweest, dus de behandelingsprocedure zal daar allicht anders zijn, dus dat zou een verklaring kunnen zijn, maar anders is het gewoon kul.

Enneh, voor de mensen die nu weer gaan blaten dat ik me moet gaan inlezen, save it, wat mok betreft ben ik een expert :+

Mok dressuurgerelateerd? en uit welk hol kom jij???
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-09-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: te lange quote verwijderd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:13

Lusitana schreef:
@jasmijn78 Het filmpje dat ik postte is van een van haar eerste GP proeven vorig jaar en het is natuurlijk echt niet zo dat Hollanders meteen perfecte GP proeven neerzetten na hun overstap.

Dat is mijn punt toch ook helemaal niet? Mijn punt is dat het niet goed genoeg was voor een kans op een goede plaatsing op de WEG.

Verder; als dit vorig jaar was, dan was het paard toen 7. Kennelijk valt dat verder niemand op. Want het gaat nu om een buitenlandse combinatie, met een alternatief-niet-kwpn ras. En dan lijken een bepaalde groep mensen alles ineens fantatstich te vinden en kan zo'n combi niet meer stuk. Als het een nederlandse combi zou zijn met een 7 jaruge kwpn-er in de GP dan zouden velen er hier schande van spreken, zo'n jong paard in de GP.

Lusitana schreef:
En dat de Portugezen lager komen dan 1, 2 of 3, wil niet zeggen dat ze meteen maar niet op niveau kunnen rijden.
Ze halen regelematig medailles binnen, dus zo slecht zijn ze niet.

In de internationale dressuurring halen de portugezen momenteel echt geen medailes. verder vind ik GP rijden (en boven de 60% scoren) altijd een hele prestatie, ongeacht om wie het gaat... Ik doe het namelijk nog niet na.

Verder is het ook zo dat ieder land een afvaardiging mag sturen naar de WEG. Zij moeten dan op internationale wedstrijden een bepaald resultaat halen. Dat betekend dat op de WEG niet de beste combi's van de wereld tegen elkaar strijden. Maar de beste combi's van landen die een team afvaardigen. Wanneer de toelatingscriteria tot de WEG zo zouden zijn dat alleen de beste 20 van de FEI individuele dressuur ranking zouden mogen starten (dus de beste 20 combi's van de wereld) dan zouden er alleen maar nederlanders, duitsers, engelsen en een enkele deen/zweed/canadees aan de start komen. De eerste portugezen vinden we pas op plaatst 84 en 90. De amazone uit het nieuwsbericht vinden we in de ranking op plaatst 102.

Zie: http://search.fei.org/Search_Centre/Ran ... gCode=D_WR

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:27

Citaat:
@hyppolyte De dierenartsen hier lopen echt niet achter ofzo. Kunnen jullie je nou echt zo slecht voorstellen dat er meer kennis in de wereld is dan in Nederland? Toevallig lopen ze voorop in onderzoeken met name op genetisch gebied en huidproblemen. De staat pompt hier heel veel geld in.
AB is niet de meest voor de hand liggende behandeling voor mok, maar ik neem aan dat zelfs jij je kunt voorstellen hoe bacteriën in de bloedbaan terecht kunnen komen, met levensgevaarlijke gevolgen. En als mok ontdekt wordt, heb je al te maken met een scheurtje in de huid en dus kunnen bacteriën naar binnen. Daar hoeft de mok dus niet erg voor geweest zijn, alleen de infectie gevaarlijk. Paard kan wel koorts gehad hebben bv.
Verder kan het juist zijn gedaan om problemen te voorkomen, om een infectie in de kiem te smoren en ook in dat geval hoeft het niet erg geweest te zijn.
En ja, een been kan van de ene dag op de andere oplopen, zonder dat een paard nou zeer duidelijke mok heeft. Een piepklein gaatje in de huid is immers voldoende om ziektekiemen te laten ontplooien en binnen te dringen.
Ik heb dit zelf meegemaakt bij een paard waar we de mok echt moesten zoeken nadat het paard een dik been had tot de elleboog aan toe.

Ik vind het heel apart dat jullie maar uitgaan van dat er fouten zijn gemaakt en dat de portugezen anders zijn.
Het is geen derde wereld land ofzo.

Ehhmm, en waar zeg ik dat ze achterlopen op NL da's???? Ik zeg alleen dat de behandeling allicht anders zou kunnen zijn, ik zeg niet beter of slechter, dus niks dat drama over 3e wereld land :n.
Het zou kunnen zijn dat het beestje een bacteriële infectie heeft opgelopen na de mok, maar dan is dat dus behandeld en niet de mok zelf, dat weten we alleen niet. Dus dan is die AB niet voor de mok gebruikt, dat heeft namelijk geen enkele zin, net als problemen voorkomen, als die infectie zich uit dan kun je de boel al niet meer in de kiem smoren en antibiotica krijg je niet preventief, dat slaat nergens op :n. En ja, een been kan ineens dik worden door een ontsteking/infectie wat dan ook, maar het kan echt niet dat de mok zich van de een op de andere dag over het hele been verspreid heeft. Voorbeeld wat jij noemt is dus wat anders dan wat ik bedoelde. En ik ging er ook niet vanuit dat er fouten gemaakt zijn. Het enige wat ik in twijfel trok was de behandeling met AB voor mok, wat ik daarmee bedoelde was dus dat ik eraan twijfelde of het wel voor de mok was.

Maarja, zoals gezegd, we weten niet wat er precies gebeurd is, dus we kunnen blijven speculeren, maar dat heeft toch geen zin.

@zipje, OMG LEES!!! Hoe blond was je?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:32

Lekker denigrerend weer. En daarbij vind ik dit ook niet het topic voor een dergelijke discussie. Het gaat hier om een zeer triest sterfgeval. Zou je het daarbij kunnen houden??

Al dat stomme sarcasme en meningen die voor jou blijkbaar feiten zijn vind ik hier totaal niet van toepassing. Open je eigen topic en ga daar gal spuwen over de paardenwereld.

Ik TEM.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:41

Tem dan ook op zipje :+..... Ik maak van meningen ook geen feiten hoor dus waar je dat vandaan haalt?
Wat de discussie betreft heb je inderdaad helemaal gelijk, daar is VN niet voor bedoeld, hoewel dat niemand ervan weerhoudt om zijn/haar gal te spuwen als het hen uitkomt. Ik was trouwens geen gal aan het spuwen en heb ook geen behoefte aan een eigen topic. Ik demonstreerde enkel hoe vervelend het is als mensen een tak van sport veroordelen zodra er iets misgaat.