Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pikeur schreef:Ik wordt echt een beetje naar van sommige berichten, zoals bijvoorbeeld die van Jibbel, Petulan en vanitymay
De keuze is ALTIJD moeilijk, waarom moet er dan op deze manier gepraat worden over de keuze die iemand maakt of gemaakt heeft? Alsof het allemaal nog niet moeilijk genoeg is
Ik heb overigens voor inslapen gekozen, gewoon lekker in eigen stalletje waar ik hem voor de laatste keer nog een keer in mocht zetten, en na het inslapen kon ik nog rustig even naast hem liggen om afscheid te nemen
Het lichaam blijft wat je ook kiest niet intact, gelukkig is het zijn karakter waar ik van gehouden heb/van hou

Petulan schreef:LindyH schreef:Er zou een thuis-slachter moeten komen, dat is helemaal ideaal.
Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.
Het ophalen daarna is alleen minder, maarja, dat heb je met inslapen ook.
Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.
Het is WEL mogelijk om je paard thuis te laten schieten!!! Hier heb ik het toen met de excursie nog met Jan over gehad.

Jibbel schreef:En waarom wordt je dan naar van mijn bericht?? Ik geef alleen aan wat ik zelf wel en niet wil voor mijn paard, maar ik zeg verder niks over een ander hor!
funnyhorses schreef:ik vraag me wel eens af hoe het met het gevoel van een slachter zit!
Ik zou het niet over mn hart kunnen krijgen om een dier dood te maken.En zulke mensen doen dat elke dag.
Die moeten toch ook helemaal afgestompt zijn voor elke emotie?
Pikeur schreef:Jibbel schreef:En waarom wordt je dan naar van mijn bericht?? Ik geef alleen aan wat ik zelf wel en niet wil voor mijn paard, maar ik zeg verder niks over een ander hor!
Mensen die hun paard hebben laten slachten kunnen het zich wel heel erg aantrekken, verder krijg ik het gevoel dat jij beweert dat mensen die hun paard niet hebben laten cremeren geen speciale band kunnen hebben gehad, en ondankbaar naar hun paard toe zijn en dat valt me eerlijk gezegd ook wel verkeerd.
Jibbel schreef:Persoonlijk zou ik voor een crematie kiezen van mijn merrie, wat ik met haar heb is erg bijzonder en ik wil gewoon niet dat dat met haar lichaam gebeurd.
Wat ik met mijn andere paard zou doen weet ik niet, die band is er (nog) niet omdat hij in de opfok staat en omdat hij verder van me af staat, zou ik voor hem gemakkelijker voor slacht kunnen kiezen denk ik.n
Jibbel schreef:Ook dat is niet mijn keuze. Ik zou persoonlijk kiezen voor een crematie, maar alleen omdat mijn merrie ontzettend veel voor mij betekent en onze band erg speciaal is en ik idd niet wil dat ze op wat voor manier dan ook geconsumeerd gaat worden / in stukjes wordt gehakt / geshredderd wordt.
Dan mag ie nog bruin, wit of geel met witte stippen zijn.
) en idd, velen willen dat niet voor hun viervoeter die hen jaren van trouw en toewijding bewees 
Petulan schreef:Laat me het filmpje maar zien, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen hol van.
Spasmen oke, maar opstaan..
SantaCruz schreef:Ik vind het goed dat er 'humane' paardenslagers zijn.
Maar ik kan niet goed begrijpen waarom er zoveel paarden bij de slacht terechtkomen?
Is dat omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport?
Ik denk dat dit iets is waar we langer bij stil moeten staan.
Paarden zijn meer dan 'rij'paarden en voor vele doeleinden geschikt, zelfs als ze mankementen gaan vertronen.
Dan lees ik dat er veulens naar de slacht gaan en paarden naar de slacht worden gebracht vanwege de crisis. Ongeloofelijk..
funnyhorses schreef:Wat ik het ergste vind is dat er zo onnodig veel geslacht word, en vervolgens op de afvalberg terecht komt!
Waarom zo ontzettend veel dieren fokken en kapot maken om ze vervolgens weg te gooien!Dat is iets waar ik me zo aan stoor! Net als met de Kerst,waarom ineens zo veel konijntjes kapot maken? Waarom? zodat ze uiteindelijk toch op de afvalberg terecht komen?!
Citaat:Maar ik kan niet goed begrijpen waarom er zoveel paarden bij de slacht terechtkomen?
Is dat omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport?
Citaat:Ik zou het niet over mn hart kunnen krijgen om een dier dood te maken.En zulke mensen doen dat elke dag.
Citaat:Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..
bij het inslapen(en dan niet het cremeren) wordt je paard ook opgehaald, opgetakelt en in 'n grote vrachtwagen getakelt. om vervolgens vermalen te worden bij de rendac, dus ik snap je opmerking niet helemaal
8nnemiek schreef:Cayenne schreef:De Nijkerkse paardenslager wordt in de paardenwereld geprezen om de humane wijze waarop hij slacht. Van de Veen: „Het lijkt wreed zo’n kopschot, maar met een schot in de hersenen gaat voor het paard direct het licht uit. Als je een paard laat inslapen klinkt dat vriendelijker, maar de doodstrijd duurt veel langer.”
Een doodstrijd bij inslapen?? Wat een onzin zeg..!![]()
Inslapen is voor een paard niet anders dan een operatie bijvoorbeeld. En als dat dan in hun eigen weiland kan, bij hun vriendjes, dan is dat toch prachtig?
Van veen probeert een beetje reclame te maken voor zijn eigen zaak hier..
Van mij hoeft dat trouwens ook niet zo op de voorpagina.. al die propaganda voor t slachten van paarden..
Jibbel schreef:2x hetzelfde, m.a.w. als ik voor de keus sta met mijn merrie, kies ik in dat geval voor crematie. Mijn andere paard weet ik (op dit moment) niet, dat geef ik ook al aan, het zou net zo goed kunnen dat die dus wel naar de slacht gaat.
Citaat:Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..