'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:53

Heb wel eens een filmpje op youtube gezien van het slachten in nijkerk en het bewuste paard probeerde na het schot nog op te staan. brrrr.

Amaryllis

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:54

Laat me het filmpje maar zien, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen hol van.

Spasmen oke, maar opstaan.. :n

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:54

Pikeur schreef:
Ik wordt echt een beetje naar van sommige berichten, zoals bijvoorbeeld die van Jibbel, Petulan en vanitymay

De keuze is ALTIJD moeilijk, waarom moet er dan op deze manier gepraat worden over de keuze die iemand maakt of gemaakt heeft? Alsof het allemaal nog niet moeilijk genoeg is

Ik heb overigens voor inslapen gekozen, gewoon lekker in eigen stalletje waar ik hem voor de laatste keer nog een keer in mocht zetten, en na het inslapen kon ik nog rustig even naast hem liggen om afscheid te nemen

Het lichaam blijft wat je ook kiest niet intact, gelukkig is het zijn karakter waar ik van gehouden heb/van hou

En waarom wordt je dan naar van mijn bericht?? Ik geef alleen aan wat ik zelf wel en niet wil voor mijn paard, maar ik zeg verder niks over een ander hor! :Y)

En de reden dat ik niet wil dat mijn paard geslacht wordt, is omdat ik de foto's op de bokt wiki heb gezien en daarna was voor mij duidelijk dat ik dát iig niet wilde voor mijn merrie..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:56

Petulan schreef:

Ik zal even kijken of ik hem nog vinden kan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:56

Petulan schreef:
LindyH schreef:
Er zou een thuis-slachter moeten komen, dat is helemaal ideaal.

Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.

Het ophalen daarna is alleen minder, maarja, dat heb je met inslapen ook.
Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.

Het is WEL mogelijk om je paard thuis te laten schieten!!! Hier heb ik het toen met de excursie nog met Jan over gehad.

Nou, dan is zo'n topic als dit toch nog ergens goed voor. ;)

Ik heb zelf een keer een paard naar Jan toe gebracht en ben ook bij het schieten geweest. Ik zou het zo weer doen. Maar dat hij het ook thuis deed wist ik echt niet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:58

Jibbel schreef:
En waarom wordt je dan naar van mijn bericht?? Ik geef alleen aan wat ik zelf wel en niet wil voor mijn paard, maar ik zeg verder niks over een ander hor! :Y)

Mensen die hun paard hebben laten slachten kunnen het zich wel heel erg aantrekken, verder krijg ik het gevoel dat jij beweert dat mensen die hun paard niet hebben laten cremeren geen speciale band kunnen hebben gehad, en ondankbaar naar hun paard toe zijn en dat valt me eerlijk gezegd ook wel verkeerd.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:59

heej nog een topic!!! de ene is nog niet vol maar hier gaan we verder met het spel van ja en nee *\o/*

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:00

ik vraag me wel eens af hoe het met het gevoel van een slachter zit!
Ik zou het niet over mn hart kunnen krijgen om een dier dood te maken.En zulke mensen doen dat elke dag.
Die moeten toch ook helemaal afgestompt zijn voor elke emotie?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:02

funnyhorses schreef:
Ik zou het niet over mn hart kunnen krijgen om een dier dood te maken.En zulke mensen doen dat elke dag.

elk geschoten paard krijgt een aan of een kroel, ik vind dit zeker iets wat uit het hart komt
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 07-09-10 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:02

Ik vind het goed dat er 'humane' paardenslagers zijn.

Maar ik kan niet goed begrijpen waarom er zoveel paarden bij de slacht terechtkomen?
Is dat omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport?

Ik denk dat dit iets is waar we langer bij stil moeten staan.

Paarden zijn meer dan 'rij'paarden en voor vele doeleinden geschikt, zelfs als ze mankementen gaan vertronen.

Dan lees ik dat er veulens naar de slacht gaan en paarden naar de slacht worden gebracht vanwege de crisis. Ongeloofelijk.. :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:03

ik had dus het "geluk" dat ik mijn paard dood vond in de wei |(
het gebeurde op zaterdagavond en ik kon de rendac pas bellen op maandag, dindsdag kwamen ze hem halen

op zondagavond is de loonwerker gekomen om hem uit de wei te halen en voor aan de drukke weg te leggen
het was in die tijd rond de 30° en er moest een zeil over

het was geen fraai plaatje toen ze hem eindelijk in de wagen laden |( :r
manen en staartharen waren al losgekomen en de vlieglarven hadden vrij spel gehad
het bloed lag van de ééne buur tot de andere buur in de goot, zo'n 20 meter breed

mijn paarden zijn gewend regelmatig mee te mogen op de trailer
als ik de kans krijg breng ik ze weg naar een slager
inslapen is heel mooi maar niet thuis want je blijft zitten met een lijf waar je zelf niks mee kan en de rendac is niet van de rappe

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:04

SantaCruz schreef:
Dan lees ik dat er veulens naar de slacht gaan en paarden naar de slacht worden gebracht vanwege de crisis. Ongeloofelijk.. :(

Tsja, een paard kost eenmaal veel geld en als je hem niet kunt verkopen want niemand wil 'm hebben.... Dan is dit het meest humaan. :j

Jibbel

Pikeur schreef:
Jibbel schreef:

Mensen die hun paard hebben laten slachten kunnen het zich wel heel erg aantrekken, verder krijg ik het gevoel dat jij beweert dat mensen die hun paard niet hebben laten cremeren geen speciale band kunnen hebben gehad, en ondankbaar naar hun paard toe zijn en dat valt me eerlijk gezegd ook wel verkeerd.

Dat is dan een kwestie van goed lezen en niet je eigen interpretatie hangen aan wat er daadwerkelijk geschreven staat:

Jibbel schreef:
Persoonlijk zou ik voor een crematie kiezen van mijn merrie, wat ik met haar heb is erg bijzonder en ik wil gewoon niet dat dat met haar lichaam gebeurd.

Wat ik met mijn andere paard zou doen weet ik niet, die band is er (nog) niet omdat hij in de opfok staat en omdat hij verder van me af staat, zou ik voor hem gemakkelijker voor slacht kunnen kiezen denk ik.n

Jibbel schreef:
Ook dat is niet mijn keuze. Ik zou persoonlijk kiezen voor een crematie, maar alleen omdat mijn merrie ontzettend veel voor mij betekent en onze band erg speciaal is en ik idd niet wil dat ze op wat voor manier dan ook geconsumeerd gaat worden / in stukjes wordt gehakt / geshredderd wordt.

2x hetzelfde, m.a.w. als ik voor de keus sta met mijn merrie, kies ik in dat geval voor crematie. Mijn andere paard weet ik (op dit moment) niet, dat geef ik ook al aan, het zou net zo goed kunnen dat die dus wel naar de slacht gaat.

mariekie

[quote="Amigo_tje"][quote="mariekie"]
Gaan ze een 32-jarig paard zn vlees nog gebruiken? Ik denk het niet :n Dan mag ie nog bruin, wit of geel met witte stippen zijn.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaan ze volgens mij geen vlees voor menselijke consumptie meer gebruiken.

Of t moet slachtafval worden (sorry voor t cru zijn :o) en idd, velen willen dat niet voor hun viervoeter die hen jaren van trouw en toewijding bewees ;)

Als je goed gelezen hebt, had ik vermeld dat van Veen mij vertelde dat mijn pony idd dan slacht afval word. Niet zozeer omdat ze oud is.
Bij schimmels zit er van binnen allemaal zwarte stukjes (zelf gezien) en die moeten er allemaal uitgesneden worden. (hoe ouder hoe meer zwarte stukjes)
Want dat mag niet in het vlees.
Wat je dan nog aan vlees overhoud gaat in het afval vlees.
Voor mij dus de conclusie dat mijn desbetreffende pony niet geslacht gaat worden, omdat ik het nut er niet van in zie.
Hoop dat het nu duidelijker is.

Wat iemand hier al aangaf, thuis schieten kan ook door van Veen.
Dat zou ik dan wel weer doen, mits de situatie dat toelaat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Wat ik het ergste vind is dat er zo onnodig veel geslacht word,en vervolgens op de afvalberg terecht komt!
Waarom zo ontzettend veel dieren fokken en kapot maken om ze vervolgens weg te gooien!Dat is iets waar ik me zo aan stoor!
Net als met de Kerst,waarom ineens zo veel konijntjes kapot maken?Waarom?zodat ze uiteindelijk toch op de afvalberg terecht komen?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Petulan schreef:

Ook slachten kan fout gaan.. De schedel is ontzettend hard, de hersenen niet zo gek groot, dus ernaast schieten gebeurt vaak genoeg.
Ik ben dat filmpje ook tegen gekomen een tijd geleden, maar durfde em niet te kijken :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:08

Zeker weten dat dat van déze slager was en niet een ander? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:09

funnyhorses schreef:

Denk je ook zo over dierenartsen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:11

Ik weet niet welke slager dat was idd, wel in nl..
Maargoed, het kan bij elke slager mis gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:13

SantaCruz schreef:
Ik vind het goed dat er 'humane' paardenslagers zijn.

Maar ik kan niet goed begrijpen waarom er zoveel paarden bij de slacht terechtkomen?

Ik denk dat dit iets is waar we langer bij stil moeten staan.

Paarden zijn meer dan 'rij'paarden en voor vele doeleinden geschikt, zelfs als ze mankementen gaan vertronen.

funnyhorses schreef:
Wat ik het ergste vind is dat er zo onnodig veel geslacht word, en vervolgens op de afvalberg terecht komt!
Waarom zo ontzettend veel dieren fokken en kapot maken om ze vervolgens weg te gooien!Dat is iets waar ik me zo aan stoor! Net als met de Kerst,waarom ineens zo veel konijntjes kapot maken? Waarom? zodat ze uiteindelijk toch op de afvalberg terecht komen?!

Precies mijn idee!
Iedereen maakt zich hier maar druk over het hoe en waarom van slachten maar vergeet dat er steeds meer paarden naar de slager gaan die mensen ivm crisis niet meer kunnen betalen.

Misschien moeten de mensen eens gaan nadenken of ze wel een paard kunnen betalen en of ze wel zouden moeten fokken met hun vaak inferieure hobbypaardjes..... dan had de slager het ook niet zo druk!
Die slager doet ook maar gewoon zijn werk....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:18

daar geloof ik niks van hoor. Zoiets gaat niet mis. Overigens vind ik die opmerking over dat slagers geen gevoel zouden hebben ook onzin. Een oom van me is slager geweest en die zei altijd: als het moet dan moet het, iemand moet het doen. En dat is ook zo, hoe komen wij anders aan het biefstukje op ons bord? Zonder slagers komen er veelste veel dieren in nederland.

Illusion

Citaat:

omdat wij er maar op los blijven fokken.
Citaat:

en dierenartsen?
Citaat:
Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..

en verder voor de mensen die niet voor slachten kiezen omdat ''het hoofd eraf gehakt wordt'' waar denk je dat er met je paard gebeurt als ie bij de rendac aankomt? >;) bij het inslapen(en dan niet het cremeren) wordt je paard ook opgehaald, opgetakelt en in 'n grote vrachtwagen getakelt. om vervolgens vermalen te worden bij de rendac, dus ik snap je opmerking niet helemaal ;)

verder weet ik niet waar ik voor zou kiezen, slacht of inslapen. dat zal aan mijn paard liggen en de toestand waarin hij/zij verkeert. wat er na de dood van mijn paard, met 'm gebeurt maakt me niet zoveel uit. ik heb 'm een mooi leven kunnen geven, hij is dan dood en dan is het ook klaar.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 07-09-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dancertje

8nnemiek schreef:
Cayenne schreef:
De Nijkerkse paardenslager wordt in de paardenwereld geprezen om de humane wijze waarop hij slacht. Van de Veen: „Het lijkt wreed zo’n kopschot, maar met een schot in de hersenen gaat voor het paard direct het licht uit. Als je een paard laat inslapen klinkt dat vriendelijker, maar de doodstrijd duurt veel langer.”

Een doodstrijd bij inslapen?? Wat een onzin zeg..! :=
Inslapen is voor een paard niet anders dan een operatie bijvoorbeeld. En als dat dan in hun eigen weiland kan, bij hun vriendjes, dan is dat toch prachtig?
Van veen probeert een beetje reclame te maken voor zijn eigen zaak hier..

Van mij hoeft dat trouwens ook niet zo op de voorpagina.. al die propaganda voor t slachten van paarden..

sorry maar hier moet ik je corrigeren er zijn wle degelijk dieren die er tegen vechten heb het bij een kat een hond en al een paard zijn gebeuren ben nu bezig met de opleiding paraveterinair en heb het dus al een aantal keer mee gemaakt en dan bedoel ik het over het narcose middel zie der genoeg
Laatst bijgewerkt door dancertje op 07-09-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LeenC

Dat ze niet naar de slager gaat ('humaan' - wat dat ook moge wezen als je het over doden hebt - of andere), heb ik voor mezelf al heel lang uitgemaakt.

Maar als ik m'n DA (persoonlijke vriendin) horrorverhalen hoor vertellen over paardjes die ze heeft laten inslapen, dan vraag ik me af of er wel een goede manier bestaat om je paard te laten sterven?

Zij heeft het over hevige stuiptrekkingen. Eentje steigerde zelfs en viel daarna dood achterover. Het resultaat van de restenergie in hun spieren die een uitweg zoekt nadat hun systeem zo brusk wordt stilgelegd door de middelen die ze gebruiken. Hoe erg dit zal zijn, valt niet te voorspellen, zegt ze. Nauwkeurig spuiten is in elk geval wel de boodschap, want als je niet perfect intraveneus zit, duurt alles nog veel langer. "Maar nee, hoor, je paard voelt helemaal niets hiervan, want z'n hart stopt meteen," is dan de uitleg. Nu weet ik uit menselijke geneeskunde (en sorry, maar we zijn nog steeds allemaal maar gewone zoogdieren, al wanen de meeste mensen zich tegenwoordig God) dat je hart perfect kan stilliggen, maar daarom je hersenen nog niet meteen uitgeschakeld zijn... Ik vind het allemaal zo verschrikkelijk dat je dit je beste vriend moet aandoen. En je kan het ze niet uitleggen.

Ik wil er echt nog niet aan denken. Eigenlijk hoop ik stiekem dat ze ooit, heel oud, rustig in haar slaap mag sterven...

En zelfs al wat kost het enorm veel geld, ik overweeg echt haar te laten cremeren na haar dood. Een beetje assen in een hangertje rond m'n nek en de rest uitstrooien op zee in Normandië, aan het strand waar ze zo graag over galoppeerde. Noem me gerust sentimenteel of onrealistisch, maar als iemand die over een mens zou zeggen, dan roepen ze allemaal in koor 'aaaahhhh, hoe lief.'. Mijn paard is m'n beste vriend, dus waarom niet?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:22

Jibbel schreef:
2x hetzelfde, m.a.w. als ik voor de keus sta met mijn merrie, kies ik in dat geval voor crematie. Mijn andere paard weet ik (op dit moment) niet, dat geef ik ook al aan, het zou net zo goed kunnen dat die dus wel naar de slacht gaat.

Citaat:
Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..

Er zijn net zo goed mensen die hun paard wat alles voor hun betekend de moeilijke keuze hebben gemaakt hem te laten slachten, denk je dat die zich prettiger gaan voelen na zo'n bericht?
Je had ook gewoon kunnen zeggen dat het dier geconsumeerd wordt ofzo, maar dat het met zo'n toon moet valt me niet echt lekker.

Verder heb ik al gezegd wat ik wilde zeggen.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 07-09-10 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt