Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:23

Hoe kom je daar bij?
Misschien moet je mijn reactie nog een keer lezen..
Ik geef mijn mening, zet er duidelijk bij dat ik dat dénk en dan nog wordt het gelezen als feit.

Hoe dat paard aan die wond komt maakt mij persoonlijk helemaal niks uit.
Maar dit is een wit paard, waarbij je die bloedplek gewoon niet over het hoofd kunt zien.
Ik weet niet hoeveel mensen er in zo'n polo-team zitten, maar zodra je ziet (of voelt) dat een paard gewond is, maak je dat toch duidelijk zodat er naar gekeken kan worden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:24

Het is toch geen levensbedreigende wond? Als een voetballer een schram oploopt gaat hij toch ook niet het veld uit?

En geloof me, je kijkt niet naar de paarden als je speelt en als toeschouwer zie je ook niet evel want het gaat wel in flitsen hoor, ze staan niet te paraderen!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-09-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:35

Ik wilde eigenlijk reageren met de woorden dat dit een kleinzoon is van een vrouw die eigenhandig fazanten de nek omdraait als zij ze niet meteen heeft dood geschoten!
Dus hierom zullen zij ook wel niet wakker liggen, hoort bij de sport zullen zij waarschijnlijk denken.
Let op, ik zeg waarschijnlijk, dus zeker weten doe ik het niet!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:45

Tjee maak jullie eens niet zo druk :). Het regelement zegt dat je sporen mag aandoen in die sport. Dus de deelnemers doen dat... En tjah dan kunnen er dergelijke dingen (ongelukken) gebeuren, zeker als er zo'n grote bewegingen gemaakt worden. Persoonlijk vind ik dat ze die sporen mogen verbieden aangezien dergelijke dingen wel meer kunnen voorkomen maar inderdaad niet opvallen op een donkerder paard. Maar zolang het niet verboden is, blijven dergelijke dingen gebruikt worden.
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:46

Cayenne schreef:
http://www.nieuwsblad.be

De Britse prins Harry heeft tijdens een polomatch zijn paard zo hardhandig de sporen gegeven dat het dier er een bloedende buikwond aan over hield. Het incident gebeurde in juli in Windsor Great Park (Berkshire) tijdens een wedstrijd tussen het team van prins Harry en dat van de Royal Navy.

De foto's zijn nu uitgelekt. Tijdens het polospel is het verboden rijdieren hardhandig de sporen te geven. Sancties voor het overtreden van die regel kunnen gaan van een verwittiging tot een boete van omgerekend 60.000 euro. De nationale polofederatie van Groot-Brittannië is een onderzoek gestart.

Klik hier voor twee foto's.
Klik hier voor nog een foto.

Lees dit nog eens, Koudbloedkim.

Volgens polokenners doet de aard van de verwonding vermoeden dat het om een ongeluk gaat. Dierenrechtenorganisaties spreken ronduit van dierenmishandeling.

Er zit een heel verschil tussen polokenners en dierenrechtenorganisaties.
Dierenrechtenorganisaties zijn geen polokenners. Maar mogen graag de boel opblazen. Een klein voorbeeld hiervan zijn splintergroeperingen zoals bijvoorbeeld de PVDD.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:48

ik vind hoe dan ook de vergelijking tussen voetbal en polo totaal mank gaan. Een voetballer kent de risico's en kan op elk moment besluiten te stoppen. Een polopony niet.

Je kunt discussiëren of een spoor nodig is en of de verwonding het gevolg is van wreedheid of van onbedoeld bij-effect van bijv. evenwicht houden.
Feit is echter, dat spoorverwondingen in de paardensport leiden tot uitsluiting dus daarmee is duidelijk dat wat de oorzaak ook is, spoorverwondingen 'not done' zijn.
En als het idd gevolg is van een onhandigheid? Dan denk ik dat de ruiter in kwestie de sporen simpelweg (nog) niet verdiend heeft.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:48

Ik vind Polo er sowieso nooit vriendelijk uitzien maar na dit hoef ik er al helemaal niets meer van te hebben.
Echt ronduit schandalig.. :(

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:52

Het artikel komt trouwens uit het belgische dagblad Het Nieuwsblad.
Nou is in België de polosport niet zo'n populaire sport, want er verschijnt eigenlijk zelden of nooit iets over in de dagbladen. Dus het lijkt me niet echt iets waar ze zèlf een journalist en fotograaf op hebben afgestuurd. Dus de conclusie is dat het artikel gewoon is overgenomen uit een brtis dag- of weekblad.
En zoals zo vaak met zaken die men via via weet, zonder er zelf te zijn bij geweest...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:54

Ulissa schreef:
Weet iemand of je in de Polosport met sporen mag rijden?
Ik zie eigenlijk nooit een Polo-rijder met sporen.

ik vind eigenlijk dat het niet mag, idd omdat je alle kanten op gaat en dus je belance steeds moet blijven houden en dan idd je voeten veel ook voor gebruikt waardoor de kans groter is dat je sporen verkeerd gebruikt (al is het een ongeluk!)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:54

Tjah het bericht gaat ook niet om de paardensport, maar om het feit dat iemand 'bekend' heeft 'geflaterd'. Op zich vind ik het jammer dat de polosport hierdoor in een 'negatiever' daglicht staat. Want volgens mij vinden de paarden die het met hart en ziel doen wel leuk, en ongelukken kunnen in alle takken van de paardensport voorkomen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:56

beantsje schreef:
ik vind hoe dan ook de vergelijking tussen voetbal en polo totaal mank gaan. Een voetballer kent de risico's en kan op elk moment besluiten te stoppen. Een polopony niet.

Je kunt discussiëren of een spoor nodig is en of de verwonding het gevolg is van wreedheid of van onbedoeld bij-effect van bijv. evenwicht houden.
Feit is echter, dat spoorverwondingen in de paardensport leiden tot uitsluiting dus daarmee is duidelijk dat wat de oorzaak ook is, spoorverwondingen 'not done' zijn.
En als het idd gevolg is van een onhandigheid? Dan denk ik dat de ruiter in kwestie de sporen simpelweg (nog) niet verdiend heeft.

Dus jij hebt ook een een foto van een wonde genoeg om te bepalen wie wèl en wie gèèn sporen mag dragen?
Jij vertaalt het als zijnde misschien oorzaak van onhandigheid? Nou, iets dergelijks kan ook gewoon pech of ongeluk zijn. Wat nog niet hoeft te impliceren dat de ruiter in kwestie onbekwaam zou zijn om sporen te dragen.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:58

ik vind het niet kunnen hoor! doe maar sporen om en ga op die prins zn rug zitten! kwal zullen we hem eens de sporen geven!!!! *\o/* *\o/*

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:59

Voltigeur schreef:
an_ti schreef:
Ik vind Polo er sowieso nooit vriendelijk uitzien maar na dit hoef ik er al helemaal niets meer van te hebben.
Echt ronduit schandalig.. :(

En alweer een reactie die het niveau van de discussie in dit topic enorm opkrikt...

Dit is gewoon mijn mening maar daar kunnen mensen het hier wel vaker eindeloos over hebben.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn en je mag er wat van vinden maar hierop ingaan is toch net zo `zinloos`

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:13

Die boete :=

Dat is niks voor hem!

Ik draag bij mijn hengst ook sporen in de Z1 Dressuur,

Hij heeft hele grote bulten op zijn buik!

Nu Zeggen sommige mensen:Je gebruikt veel erg veel spoor he!

terwijl hij zich bijt als de andere hengst of ruin er langs komt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:25

Voltigeur schreef:
beantsje schreef:

Dus jij hebt ook een een foto van een wonde genoeg om te bepalen wie wèl en wie gèèn sporen mag dragen?
Jij vertaalt het als zijnde misschien oorzaak van onhandigheid? Nou, iets dergelijks kan ook gewoon pech of ongeluk zijn. Wat nog niet hoeft te impliceren dat de ruiter in kwestie onbekwaam zou zijn om sporen te dragen.

Er staat in de reglementen ook niets over pech of ongeluk. Spoorverwonding=uitsluiting.
En met onhandigheid bedoel ik ook pech of ongeluk. Je moet het óf voorkomen,óf geen sporen dragen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:29

Wat een naar gezicht! Dan moet je ook wel flink hebben lopen trappen wil je dit voor mekaar krijgen of sporen die niet meer egaal waren misschien. Bah!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:33

Ben blij dat binnen twee uur hier op Bokt de toedracht van de wond al achterhaald is! :P

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:36

In de eerste openingszin van cayenne staat de toedracht:

Cayenne schreef:
http://www.nieuwsblad.be

De Britse prins Harry heeft tijdens een polomatch zijn paard zo hardhandig de sporen gegeven dat het dier er een bloedende buikwond aan over hield.

Daar reageren de meeste mensen in dit topic op neem ik aan, of het waar is, is een tweede..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:39

Kim90, daar heb je helemaal gelijk in. Dat had ik even over het hoofd gezien. Maar als je dan gelijk even doordenkt dan kom je wel op een punt dat media sensatie is en dat het misschien wel een stukje overtrokken is. Net als deze gebeurtenis...
[ON] Prins Harry valt van zijn paard.

Hier laat de media het ook overkomen alsof hij met kwade opzet dit soort dingen doet!

Ik zou zeggen, beetje minder sensatie, beetje meer waarheid!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:27

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een behoorlijk aantal off topic reacties verwijderd en een aantal persoonlijke aanvallen. Als je discusseert doe het dan op de inhoud van een post en niet op de persoon en discusseer met argumenten. Vanaf hier weer on topic.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:16

Wat ik niet helemaal begrijp is dat veel mensen de prins ook wel zouden willen lekprikken.. Ik kan me niet voorstellen dat hij expres zijn paard heeft opengehaald, eerder ongelukkig/ te hard de spoor er in gehad, maar hij wil heus zijn paard niet verwonden.

Toch vraag ik me het altijd af hé, ik heb zovaak paarden lek geprikt gezien.. Hoe krijg je het voor elkaar? Ik rijd ook met sporen en ben een keer half in het hek blijven hangen, paard sprong terug en vol de spoor in zijn buik door die sprong.. Echt vol... Maar helemaal niets te zien, er zaten alleen wat haartjes aan mijn spoor. Dus hoe krijg je het voor elkaar om een paard lek te prikken.. Ik snap het niet.

Hoe dan ook, ik vind het wel goed dat er aandacht aan besteed word. Dit soort dingen moeten toch wel voorkomen worden. Maar ik houd er niet van om te gaan speculeren dat hij niet goed is voor zijn paarden. Ik was er niet bij, dus geen idee hoe dit precies is gegaan allemaal.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:41

het is toch niet het eerste akkefietje waarmee Harry in het nieuws komt door dieronvriendelijk gedrag.

kan me nog wel een paar filmpjes herinneren.
jachthonden die afgeranseld worden bijvoorbeeld.

nee deze prins gaat niet zo netjes met zijn dieren om...
Laatst bijgewerkt door sandra1986 op 04-09-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:44

ziet er echt te erg uit. zo rij je je paard toch niet.
echt een voorbeeld van je paard stuk rijden

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:50

Nessah schreef:
Toch vraag ik me het altijd af hé, ik heb zovaak paarden lek geprikt gezien.. Hoe krijg je het voor elkaar? Ik rijd ook met sporen en ben een keer half in het hek blijven hangen, paard sprong terug en vol de spoor in zijn buik door die sprong.. Echt vol... Maar helemaal niets te zien, er zaten alleen wat haartjes aan mijn spoor. Dus hoe krijg je het voor elkaar om een paard lek te prikken.. Ik snap het niet.
Volgens mij is het ook niet letterlijk lekprikken, maar meer openschuren, doordat die spoor iedere keer weer over die plek gaat.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:51

bijdehandje1 schreef:
Een paard met bloed in de vacht, dat kan iedereen overkomen.
Ik kan me bij polo ook nog voorstellen, dat iemand met een onderbeen klem kan komen zitten tussen twee paarden in, en dan is een wondje zo gepiept. Doe er wat zweet bij, op een schimmel en het lijkt al snel een bloedbad :Y)
Het verschil is, dat als míjn spoor uitschiet, dit niet in de krant komt. Maar als je Prins van Wales bent, heb je de pech dat het wereldwijd wordt uitgemeten.

Een wondje met een spoor kan per ongeluk ontstaan Renatevb.

Kim90, kom eens met het bewijs dat Prins Harry dóórprikte, en bewijs eens dat hij dit wondje wel had gemerkt, maar bewust doorreed?

ja natuurlijk kan het per ongeluk zijn, maar dat praat het voor mij nog niet goed. En als je goed kijkt zie je ook dat het echt geen klein wondje is. Ik vind het gewoon niet echt verstandig van in zo'n sport zo'n sporen te dragen.