Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:51

Ibbel schreef:
Mindim schreef:
Ben jij voorstander van klonen? Mag ik vragen waarom, puur uit interesse?

Ik sta er neutraal tegenover, vanuit mijn opleiding (ik ben bioloog) vind ik e.e.a. wel interessant. Ik houd gewoon niet zo van zwart-wit opmerkingen waar in mijn ogen weinig over nagedacht is. Planten worden al eeuwenlang 'gekloond' alleen noemen we dat stekken. Daar heeft niemand een probleem mee, en veel voedsel kan niet eens meer via zaad worden vermeerderd (wat ook weer problemen geeft, natuurlijk) en kan alleen via stekken worden geproduceerd. Bananen, appels en peren zijn een mooi voorbeeld, en aardappelen.

Ik vind gewoon dat je alleen een mening over klonen kunt hebben als je er ook enig verstand van hebt. Er worden hier nogal wat stellige uitspraken gedaan die niet onderbouwd zijn. Alleen maar omdat het 'eng' is, maar het is 'eng' omdat je er geen verstand van hebt.

Toch versimpel je de zaken wel heel erg als je kwa klonen planten en dieren met elkaar vergelijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:59

Ibbel schreef:
Mindim schreef:
Dus op papier heeft Okidoki er niets mee van doen, dan zijn de veulens volle broers en zussen van hem.

Nee, de kloon is een volle (ééneiige tweeling-)broer van Oki, de kinderen van die kloon zijn - als je er al een familieband aan wilt geven - neven en nichten.

Ja, dat is ook zo, dank :D Ik kwam er al niet meer uit.

Maar hoe zit het dan met voortplanten van een eeneiige tweeling? Geven ze precies dezelfde door?
Even een hypothese:
Eeneiige manlijk tweeling plant zich voort met eeneiige vrouwlijke tweeling, hoe zien de kinderen er uit? (sorry offtopic, laat maar).

Laat ik het anders zeggen, geeft de kloon precies hetzelfde door, als okidoki zou doen? Wat voor gevolg heeft het voor de fok, fokken met een kloon als vader, heeft het extra risico's? Een eeneiige tweeling lijkt als 2 druppels water op elkaar, waarom doen klonen dat niet?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:08

Psydoxy schreef:
Hmmm... >;), vind 't niks. Okidoki was gewoon uniek en een ruin, daar moet je niet mee gaan rommelen.

ben ik het helemaal mee eens. toen ik de titel zag, dacht ik gelijk van; waarom klonen als er ook genoeg andere jongen talentvolle paarden zijn? :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:16

@ Mindim: Klonen lijken niet 100% op het origineel omdat je ook extranucleair DNA hebt (mitrochondriale genen bijvoorbeeld, de genen in de energiecentrale van iedere cel), die komen voor het overgrote deel uit de eicel (daarom is de invloed van de moeder ook groter dan 50%). In het geval van een-eiige tweelingen is ook die eicel hetzelfde, in het geval van klonen wordt die eicel qua kern-DNA leeggehaald, maar het extranucleaire DNA blijft zitten. Een een-eiige tweeling is dus een veel echtere kloon dan een gekloond dier, en dan nog krijg je altijd veranderingen, mutaties, onder invloed van omgevingsfactoren, UV uit zonlicht bv. Veel van die schade wordt keurig en foutloos gerepareerd, maar soms ook niet. En zo krijg je op den duur verschillen tussen tweelingen (de ene krijgt kanker, en de andere niet, bv).

Qua kern-DNA geven klonen precies hetzelfde door als het origineel. Qua mitochondriaal DNA geven ze het DNA door van de eiceldonor. Nou is mitochondriaal DNA meen ik voor ongeveer 90% identiek tussen individuen, dus heel veel verschil is er niet.

Mijn punt wat betreft planten is: er wordt al eeuwenlang uit economisch belang 'gekloond'. Of dat nu dieren of planten zijn, het principe is hetzelfde. Klonen zijn celkern-genetisch exacte kopieën van het origineel, dat is een universeel en generiek begrip.
Je kunt wel tegen klonen op de manier van schaap Dolly, ET of nu Oki zijn. Maar 'klonen' an sich afwijzen betekent dat je niet weet waar je over praat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:23

Mindim schreef:
Maar hoe zit het dan met voortplanten van een eeneiige tweeling? Geven ze precies dezelfde door?
Even een hypothese:
Eeneiige manlijk tweeling plant zich voort met eeneiige vrouwlijke tweeling, hoe zien de kinderen er uit? (sorry offtopic, laat maar).

Op zich wel interessant. Eeneiige tweelingen geven idd hetzelfde door, maar er zijn nogal wat verschillende combinaties van genen die mogelijk zijn in een sperma en eicel. 30.000 genen, en 23 chromosomen, daar kan je leuk mee varieren. Kortom, de kinderen van twee van zulke stellen zullen méér op elkaar lijken dan 'gewone' neven en nichten, maar niet meer dan broers en zussen onderling. Genetisch zijn het broers en zussen, de afstamming is immers vanaf de derde generatie identiek.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:26

8nnemiek schreef:
Ik snap dat klonen niet zo.. Je krijgt een paard met hetzelfde DNA, dus een soortgelijke bouw, maar met een ander karakter.. En het is toch juist het karakter dat een sportpaard tot een wereldpaard maakt, toch?

_/-\o_

+ de training , de ruiter & een portie goed geluk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:26

Ibbel schreef:
@ Mindim: Klonen lijken niet 100% op het origineel omdat je ook extranucleair DNA hebt (mitrochondriale genen bijvoorbeeld, de genen in de energiecentrale van iedere cel), die komen voor het overgrote deel uit de eicel (daarom is de invloed van de moeder ook groter dan 50%). In het geval van een-eiige tweelingen is ook die eicel hetzelfde, in het geval van klonen wordt die eicel qua kern-DNA leeggehaald, maar het extranucleaire DNA blijft zitten. Een een-eiige tweeling is dus een veel echtere kloon dan een gekloond dier, en dan nog krijg je altijd veranderingen, mutaties, onder invloed van omgevingsfactoren, UV uit zonlicht bv. Veel van die schade wordt keurig en foutloos gerepareerd, maar soms ook niet. En zo krijg je op den duur verschillen tussen tweelingen (de ene krijgt kanker, en de andere niet, bv).

Qua kern-DNA geven klonen precies hetzelfde door als het origineel. Qua mitochondriaal DNA geven ze het DNA door van de eiceldonor. Nou is mitochondriaal DNA meen ik voor ongeveer 90% identiek tussen individuen, dus heel veel verschil is er niet.

Mijn punt wat betreft planten is: er wordt al eeuwenlang uit economisch belang 'gekloond'. Of dat nu dieren of planten zijn, het principe is hetzelfde. Klonen zijn celkern-genetisch exacte kopieën van het origineel, dat is een universeel en generiek begrip.
Je kunt wel tegen klonen op de manier van schaap Dolly, ET of nu Oki zijn. Maar 'klonen' an sich afwijzen betekent dat je niet weet waar je over praat.

Nou mijn hersens kraken hoor :D Dus een groot deel van moeders aandeel blijft achter in de cel eigenlijk en wordt niet gebruikt? (sorry vrij simpele uiteenzetting van mijn kant). Zo lees ik het goed?

Klonen om de wereldbevolking van voedsel voorzien bijvoorbeeld, vind ik een ander uitgangs punt om te klonen. Ik vind klonen om een evenbeeld te creeeren van een bewezen goed sportpaard en daar flink aan te verdienen, een mindere reden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:31

Nee, de eicel brengt, naast 50% van het kern-DNA ook 99% van het mitochondriale DNA mee - de energiecentrale van het dier. De spermacel brengt 50% van het kern-DNA mee, plus 1% mitochondriaal DNA. Dus de moeder is degene die voor de energiecentrale zorgt, die bepaalt of een paard efficient of inefficient met z'n energie omgaat. De vader heeft daar vrijwel geen invloed op.
Bij klonen wordt uiteraard de hele celkern uit de eicel verwijderd, en wordt 100% kern-DNA van het te klonen dier in de 'lege' eicel (leeg qua celkern) gebracht. Sperma en eicellen hebben normaalgesproken de halve hoeveelheid DNA. Het embryo heeft dan weer een normale hoeveelheid. Die normale hoeveelheid zit dan uiteindelijk in iedere lichaamscel, en één zo'n celkern (in het geval van Oki kennelijk uit een huidcel) wordt dan gebruikt om een 'lege eicel' te 'bevruchten'.

Overigens is één probleem van klonen dat lichaamscellen uitgerijpt zijn, en dat betekent dat sommige genen 'uit' staan, dus niet werken. Je moet dus eigenlijk een stamcel hebben (weer een andere discussie) om te klonen omdat in stamcellen álle genen nog 'aan' staan en een stamcel dus in theorie in alle benodigde lichaamscellen kan overgaan.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-09-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:36

Ibbel schreef:
Nee, de eicel brengt, naast 50% van het kern-DNA ook 99% van het mitochondriale DNA mee - de energiecentrale van het dier. De spermascel brengt 50% van het kern-DNA mee, plus 1% mitochondriaal DNA. Dus de moeder is degene die voor de energiecentrale zorgt, die bepaalt of een paard efficient of inefficient met z'n energie omgaat. De vader heeft daar vrijwel geen invloed op.

Dus het deel wat voor 50% door vader en 50% door moeder wordt ingegeven in de eicel wordt leeggehaald (kern DNA), maar het mitochondriale DNA (extranucleair) blijft zitten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:42

Mindim schreef:
Dus het deel wat voor 50% door vader en 50% door moeder wordt ingegeven in de eicel wordt leeggehaald (kern DNA), maar het mitochondriale DNA (extranucleair) blijft zitten?

In de celkern van een eicel zit alleen 'moeder-DNA' - dat uiteraard dan weer is opgebouwd uit 50% grootvader en 50% grootmoeder. Als je dat bedoelt, klopt het.
En dat moeder-DNA in de eicel is slecht de helft van wat er in een normale lichaamscel zit. Die hele celkern (met dus slechts de helft van het normale aantal chromosomen) wordt er uit gehaald, en daarvoor in de plaats wordt een gewone celkern (met het normale aantal chromosomen) in de eicel geplaatst. Daarna wordt de eicel "getruct" om te gaan delen, alsof het een beginnend embryo is.
De rest van de inhoud van de eicel, waaronder de mitochondrieën, blijft idd intact.

Ingerr

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:55

wat een onzin.
het is nou eenmaal zo gelopen dat okidoki er niet meer is.
ga op zoek naar een paard dat leeft en dat goed is..
niet deze domme onzin!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:11

Wat een onzin zeg,
Okidoki was een uniek paard en daarbij zijn er ook echt nog andere (toekomstige) toppaarden.

Ik vind dat je niet met dit dier of welk ander dier dan ook moet klonen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:08

Dat geklooi met genen enz.
Misschien wat bot, maar het was gewoon een toppaard, maar nu issie dood, dus zijn er andere toppaarden aan de beurt, een nieuwe generatie.
Dan moet je geen klonen etc. gaan maken...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:11

Mindim schreef:
Sander_ schreef:
Ik neem aan dat Zangersheide in een experimentele fase verkeert (waarom zou je het niet uitproberen, als je geld hebt en nog meer wilt verdienen? Als de ethische bezwaren je niets kunnen schelen bedoel ik dan)

Wanneer zij merken dat nakomelingen van klonen en de klonen zelf van mindere kwaliteit zijn, zal het wel doodbloeden totdat de techniek verbeterd is.

Mindim, de vader en moeder zijn feitelijk die van Okidoki. Alleen weet ik niet of dit ook zo in het papier gezet kan worden, misschien met een aparte notitie.

Dus op papier heeft Okidoki er niets mee van doen, dan zijn de veulens volle broers en zussen van hem.
Heeft Okidoki eigenlijk volle broers of zussen? Zijn ouders zijn onbekend en komen geloof ik helemaal niet uit een geweldige bloedlijn. Dus op papier zijn de veulens eigenlijk niet interessant.
Op papier vallen zowel de kloon en okidoki weg, moeten ze er dus even een apart papiertje bij doen :D

Even beter opletten. http://www.paardenfokken.nl/nieuws/verd ... kidoki.php

Overigens zie ik de meerwaarde van klonen totaal niet.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:33

Ik ben er tegen. Het kan dat ze planten zogezegd al altijd 'klonen' maar dat vind ik nu net iets anders... Is ook niet echt schadelijk. In de natuur is alles zodanig goed geregeld en op elkaar ingesteld, in perfecte harmonie enz... dat de mensen er volgens mij beter niet mee kunnen gaan knoeien.
Want dan krijg je problemen en/of is het paard zeker niet zo goed als het originele. Kijk maar naar ET. Wel, dit vind ik knoeien, en ook zonde voor de kloon in kwestie.
Ik vind ook dat je als je spreekt over levende wezens dit niet puur uit wetenschappelijk standpunt mag bekijken. Ik ben niet tegen de wetenschap, zeker niet, vind het zelfs reuze interessant, maar dit vind ik te ver gaan.
Ga gewoon nieuwe goede paarden fokken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:38

@Mieke, niet zo vreemd dat ik dat dacht toch, staat zelfs in het artikel, op het eerste gezicht loopt menigeen aan die afstamming voorbij :D
Het is niet gelijk een papier waar je van opkijkt in eerste instantie :D

Hierbij het stukje
Citaat:
Okidoki is een product van de AES-hengst Jodokus uit diens eerste jaargang en werd in 1996 gefokt door O. Boonstra uit het Friese Oudehaske. Als we de pedigree van Okidoki’s moeder Kentucky nader bekijken zien we in de moederlijn achtereenvolgens de hengsten Topas, Record, Ulex en Hanassi xx gecombineerd met de Leusi-stam, een wijdvertakte Gelderse familie (NL-merrielijn 114).

Op het eerste gezicht een afstamming waar menigeen aan voorbij zal lopen. Van de genoemde hengsten hebben alleen Topas en Hanassi xx zich onderscheiden als vererver van internationale springpaarden. De hengst Record voegt het waardevolle springbloed toe van Holsteiner stam 242. Toch kennen we Record, net als zijn vader Komeet met name als leverancier van goede dressuurpaarden. De hengst Ulex komen we weliswaar regelmatig tegen in de moederlijn van goede springpaarden, maar staat ook meer bekend als vererver van goede beweging. Als we de moederlijn van Okidoki vervolgen gaat deze na tien generaties terug op de merrie Leusi die aan de basis staat van meer dan vijftien goedgekeurde hengsten en een aantal (inter)nationale sportpaarden.

Deze feiten geven weer dat prestatieaanleg aanwezig is binnen deze familie. Toch heeft de tak van Okidoki nog geen enkel ander succesvol sportpaard voortgebracht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:41

Hmmzz.. ik heb totaal geen verstand van klonen of wat dan ook.
Maar ik ben toch wel heel erg benieuwd wat hier nog uit gaat komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:44

Oki's vader leeft nog, dus waarom klonen als zijn vader, waar hij een deel van de genen van heeft, nog gewoon leeft? :)

Dat snap ik niet helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:45

Leeft moeder ook nog eigenlijk of een volle broer of zus?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:59

juist...

Over 100 jaar is het dus duidelijk als je paard dood valt en hij is verzekerd dat je de volgende dag weer een levend paard hebt? :roll:
Nieuws:
Salinero is dood.
Volgende week weer in het nieuws:
Salinero en Anky 1ste in de gp _O-

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:04

VaderxMoeder zal toch andere genen geven dan ze aan Oki mee hebben gegeven.

Ik kan me hier best in vinden, en ik weet niet of sommige mensen zomaar iets neerkwakken of gewoon hun mening willen uiten, maar dit doen ze dus helemaal niet om een nieuwe oki voor de sport te krijgen. Zo zijn er al meerdere succesvollere paarden gekloont die ruin waren.
Kan best leuk zijn dit hoor.

Enige waar ik het niet mee eens ben is de keuze voor een huidcel tov stamcel.

@bumper tuurlijk niet, want zoals al meerdere keren aangeven wordt gaat dit niet om de sport. Dit gaat om het DNA, wat vrijwel niet beïnvloed wordt door de omgeving. Het karakter en het vermogen om goed te presteren heeft echter met zoveel meer factoren te maken, en aangezien je dát nooit kan 'klonen' zal elke kloon dus toch anders zijn dan het origineel.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:56

Kom op zeg. Wordt gek van dat klonen.
Helaas is dit mooie sportpaard overleden maar misschien loopt er nu al wel weer een nieuwe "Okidoki" ergens in de wei.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:41

Schangah schreef:
Ilsemarie schreef:

inderdaad! Als hij nog leefde had hij oo niet voor nageslacht gezorgd. Dan kunnen ze bonfire van anky ook wel gaan klonen, dat is ook een fantastisch paard.
Ik vind dat we okidoki gewoon in goede herinnering moeten houden, zoals zoveel paarden die er nu niet meer zijn of niet meer in de sport lopen. En er lopen zoveel talentvolle paarden rond, haast teveel al wel :=

Totilas?? lijkt me dan eerder.

euhm, ik weet niet,
maar totilas is hengst, goedgekeurd en leeft nog...
niet echt intresant om te klonen toch??

vind het maar raar...
we hebben zoveel goede paarden rond lopen...
dan kunnen we bij wijze van spreken celano ook wel klonen zo dat hij strak fijn weer kan dekken...
dat is toch raar?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:31

over een tijdje lopen er alleen nog maar gekloonde goede paarden rond. zonde er zijn genoeg jonge talent volle paaarden.
ze zouden moeten stoppen met dat klonnen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:44

Ben ook niet weg van deze ontwikkeling... Hoewel we er toch zeker een aantal op stal hebben waar ik best een paar klonen van zou willen......