'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: 'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:17

Ik had alles al optijd binnen gelukkig stro al in eind juni het kuil had ik al in mei.
Voor de kuilbalen heb ik 32.50 per pak betaald. Ik hoorde dat die nu 50 euro de pak zijn hier in de buurt.

Ik red het zeker nog tot volgend jaar mei

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:44

als de mensen lucht krijgen dat er MISCHIEN een slechte oogst is , gaan ze natuurlijk de prijzen gelijk omhoog gooien! terwijl er nu nog niks aan de hand is, er is mischien spraken van een slechte oogst, en als je nu in nederland een baaltje wilt kopen dan zeggen ze gelijk ja het is duurder he, slechte oogst. Ik vind het dan ook gewoon een excuus om de prijzen gewoon omhoog te willen doen!
op paarden bedrijfen of manege`s gaan ze stalling nu al omhoog gooien om deze reden!
en anders verzinnen ze wel wat anders om het duurder te maken , volgende keer is het weer te droog! pfff ik vind het oplichting!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:25

Hier de wintervoorraad ook binnen. Mijn tarwestro is door het de vele regen beduidend minder van kwaliteit dan vorig jaar. Mijn oude balen stro van vorig jaar zijn beter van kwaliteit dan mijn nieuwe stro maar goed beter tarwestro is er nu niet te vinden. Mijn voordroog heb ik ook al binnen. Opbrengst wel minder dan vorig jaar van mijn grote weide. De 2de snee heb we ook veel later dan normaal kunnen afdoen maar goed ik kom de winter wel door. Heb gelukkig deze zomer onverwacht een ander stuk kunnen (beter gezegd moeten) hooien en dat voer ik nu al de hele zomer aan mijn 4 paarden. Heb trouwens nog 2 pakken voordroog over van vorig jaar en die hoef ik nog niet eens te beginnen. Ik zag ook deze week dat er nog gras gemaaid werd op een paar plekken. Met wat geluk kunnen die boeren nog kuil en voordroog binnenhalen. En als het weer meevalt kunnen de dieren misschien lang buiten lopen dit najaar.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:27

hoogendroog schreef:
Ik geloof best dat er dit jaar wat minder zal zijn, maar de fouragehandelaren ruiken geld en zaaien graag wat paniek! Hier staat het gras alweer aardig dik en redelijk hoog, nu nog een paar dagen droog weer en er kan weer gemaaid worden. Voor paardenhooi de tweede snit en voor de koeien de 3e snit.

zo denk ik er ook over; heb tot afgelopen vrijdag fulltime met paarden gewerkt en mijn paard staat zelf op een pensionstal en beide zeggen dat er wel wat minder is maar niet zoveel om de prijs omhoog te doen; dat gerucht brengen de handelaars om de prijs op te kunnen schroeven

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:36

Bij de boer waar wij staan kwamen er al 150 balen minder stro af dan vorig jaar.
Dus we moeten als ik zo hoor echt zuinig aan doen....
Het is kort stro, maar gelukkig wel "mooi". (in de zin van niet stoffig)

Hooi hebben we gelukkig vroeg gekregen, dus dat hebben we als het goed is genoeg. (niet te hopen op een al te strenge winter)
Voor hooi geloof ik het te kort niet echt, want ze hebben bij ons in de buurt niet minder gemaaid als anders.
Er liggen heel wat velden gemaaid bij momenteel/

Als ik zo rond kijk en zie hoeveel stro er nog op het land ligt te verpieteren. Zo zonde.
maar hoorde dat het stro op het land zeker 6 weken moest drogen na al dat water, voor je er uberhaupt iets mee zou kunnen.
Tegen die tijd is het zwart.
Jaar of 4 geleden was er ook zoveel "zwart" stro op de markt. Had het ook zo geregend.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:59

Wij hebben dinsdag ook nog gemaaid dan heb ik denk ik bijna genoeg voor de hele winter, voor hooi dat we kopen betalen we hier nog steeds 2,75 per pak.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:10

jeetje mineetje ik betaal voor een kleine baal 4,50!!! pffff ik woon verkeerd!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:12

Gelukkig hadden wij aan het begin van de zomer al flink hooi en vlas ingeslagen. Hoop van harte dat we het daarmee gaan redden de hele winter.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:13

brennie75 schreef:
jeetje mineetje ik betaal voor een kleine baal 4,50!!! pffff ik woon verkeerd!!

Wat een aso bedrag! Randstad?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:14

Wij hebben ook een snede kunnen maaien hoor en dat was op tijd in het jaar.
Daarna enorme lange periode droogte gehad, waardoor het gras amper groeide.
Gelukkig hadden we het laten injecteren.

Daarna langdurig regen gehad. Wel heel veel gras, maar geen kans gehad om te maaien.
Het is amper drie dagen achtereen droog geweest.

Vandaag wordt er gemaaid en ik hoop dat we nog een flinke voorraad binnen kunnen halen.
We hebben voordroog en laten het inkuilen in grote pakken.

We hebben tien paarden/pony's die over de winter toch minimaal een pak kuil per week opeten.
De eerste snede leverde 22 pakken op en ik hoop dat we nu iets meer binnenhalen.
Ook hebben we twee hectare op stam bij gekocht en dat wordt ook deze week in pakken gemaakt.
Nu maar hopen op flinke droge dagen ;)

Wat stro betreft is het ook schaars volgens mij.
De granen stonden veel minder hoog dan andere jaren.
En in deze regio is veel stro op het land blijven liggen door de regen.

Hier wordt al stro aan geboden voor 4 euro per pak en hooi tussen 5 en 7 euro per pakje.

Tjah geen idee wat ik ervan moet denken. Maar heb toch liever al een voorraadje voordat alles echt heel duur
gaat worden.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:22

Ja stro zie ik idd ook op veel plaatsen nog op het land liggen. Mijn stroleverancier heeft gelukkig alles binnen kunnen halen.

Wat een prijzen zeg 4,= voor stro daar betaal ik nog geen 2,= voor! Zo wordt paarden houden wel heel duur...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:26

Jeetje, ik betaalde vorig jaar voor een kleine baal hooi ongeveer 5,50 :oo
Dat is echt een enorm verschil!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:30

Let wel op dat tussen een kleine baal hooi en een kleine baal hooi een groot verschil is. Als ik hier in België kijk is een kleine baal 12 - 15 kg, een heel klein los pakje. Bij mijn vader in Groningen worden de balen tot 30 kg keihard in elkaar geperst.
Als je dus voor het één drie euro betaald, mag je voor het ander rustig 6 euro betalen, heb je uiteindelijk nog meer!

In Groningen/Drenthe valt het qua hooiproduktie ook niet mee, iemand zei dat maar zegt vervolgens dat er gekuild is.... is dus niet hetzelfde als hooi hé ;)

Al die mensen die roepen dat het onzin is: mooi blijven roepen, je betaalt je deze winter blauw als je nu niet als de bliksem zorgt dat je goed hooi en stro voor een redelijke prijs hebt!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:36

wij halen nog een gedeelte uit drente. en dan hebben we waarschijnlijk net wel of net niet genoeg. maar we hoeven gelukkig niet zoveel bij te kopen. scheelt weer in de beurs :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:29

IK heb gister ee aantal fouragehandelaren gebeld voor kleine baaltjes hooi en eventueel grote (niet ingepakt).
Prijzen begonnen bij 4,50 euro en eindigde bij 6 euro voor een klein pakje hollands hooi excl bezorgen!
Eentje leverde ook duits kruidenhooi voor 6 euro een pakje. In noord-holland

We zijn gister geslaagd voor ong 120 a 130 balen hooi, goed spul en 2,75. We hebben er nog ong 15 liggen. We hebben ook weinig ruimte maar mogen de balen laten liggen waar ze nu liggen, helemaal super en we hebben al enigzins aangegeven dat we volgend jaar weer willen.
Als het de rest van de maand droog blijft en de paarden op het andje kunnen blijven(ons land is niet zo best) dan gaan we het redden tot ong feb. 3 paarden(fjord/haf/anda.) 1 baal per dag.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:00

ineke_ schreef:
hilden1971 schreef:
Wen er maar aan wordt weer een strenge winter en zitten we volgend jaar weer met hetzelfde probleem.

Ben jij meteoroloog ? Eerst zien dan geloven

Als echte friezin zou je beter moeten weten.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:06

gelukkig komt ons hooi van ons eigen land!
ligt er nu gemaait bij, en zondag gaan ze er geloof ik balen van maken..
Ik dacht dat er ong rond de 250 vanaf gaan komen, dat is genoeg voor 2 paarden..
En we hadden van juli ook nog 8 kuilbalen er liggen.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:12

Ik ben benieuwd wat de prijzen gaan doen, ik heb helemaal geen opslagplaats dus bestel elke keer een nieuwe baal als de vorige bijna op is..(grote baal kuil, bij een boer om de hoek, die komt hem dan brengen met de trekker) Betaal nu 30,- voor zo'n baal. Met vlas net zo, kan hier maximaal 6 pakken kwijt.. Daar betaal ik nu 5,95 per pak voor..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:19

Ik vond de prijzen er ook niet om liegen dit jaar..
Kuil hebben wij gelukkig van eigen land maar grote balen hooi hebben wij 65 euro per stuk voor betaald..
Stro gebruiken wij niet omdat de paardjes buiten staan

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:32

wat betalen jullie voor ronde plastic balen voordroog hooi van rond de 100 kg?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:17

Ik sta bij een particulier. Zij maait voor zichzelf haar eigen land en ik koop mijn ruwvoer. Ik heb pas 100 balen hooi gekocht voor 3 euro thuisgebracht. Kuil krijg ik nog, 30-35 euro per pak. Moet er 20 hebben. Stro wist hij nog geen prijzen van. Bij mijn vorige stal was er ook een tekort. Hij heeft melkkoeien en moest de koeien een tijd binnenhouden vanwege of te warm of teveel regen. Daardoor is de voorraad daar wel op.
Wij hebben hier nog 1,5 ha gras staan, maar we kunnen er niet in met die natte grond. Daarnaast zal er niet superveel vanaf komen. Staleigenaresse heeft ook al wat hooi gekocht voor de zekerheid.
Ik hoop dat het nog even mooi weer blijft, dan kan ik de ponies nog buiten laten. Hoe langer ze buiten staan, hoe meer het scheelt. In mijn land staat nog wel gras voor ze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:17

Ik moet net als LKdressage gewoon bestellen wanneer het bijna op is, ik heb geen overdekte plaats waar een trekker onderdoor kan. Zal maar eens vragen of we van de winter gewoon kunnen blijven bestellen toch. Ik betaal voor een baal voordroog van 350 kg 60-65 Euro, stro een groot pak voor 35-45 Euro.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:25

Gelukkig hebben wij genoeg ruimte om het hooi op te kunnen slaan. Hebben dit jaar 900 balen van het land gehaald voor 5 paarden en wat koeien. Dus wij komen de winter wel door, gelukkig!

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:25

we hebben alles al binnen paarden - kuil en stro

gemiddeld ben je 60 balen hooi + 60 balen stro kwijt per paard ( stalmaanden)

de prijzen worden elk jaar duurder

dit jaar 2010 is slecht oost maar zijn jaren goed oost geweest toen blijven de prijzen ook stijgen

hoor wel van boeren hier in de buurt dat ze nog nooit zo veel voor baal stro als hooi hebben gevangen

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:54

Oke, maar dit zijn grote plasticbalen voordroog, maar die van 100 kg zijn makkelijker te rollen voor particulier, maar prijzen zijn zo verschillend en kan hier niet zo'n goeie indicatie vinden daarvoor