Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:De kranten maken het veel erger dan het daadwerkelijk is!
Elisa2 schreef:Fokbeperkingen invoeren voor de hengsten lijkt me wel een goed idee..zullen de hengstenhouders niet zo leuk vinden maar het is beter voor de markt en je hebt geen discussie's over wel of geen ster/prokmerries.Gewoon afspraken maken over hoeveel veulens je er per jaar bij wilt hebben als sector.
Janine1990 schreef:juline schreef:Dat kan dan wel zo zijn, maar je hoeft niet meteen te doen alsof ik achtelijk ben hoor.
Ik volg zelf ook een degelijke opleiding en snap echt wel wat van de economie. Alleen ik ben iemand die in oplossingen denkt geen doemdenker zoals vele hier. Want ondertussen zal er geen oplossing komen voor de instortende paardenmarkt en kunnen we allemaal miepen aaa al die sieluge paardjes moeten naar de slacht.. Iedereen moet dan maar in een slachtofferrol rond gaan lopen maar oplossingen bedenken ze niet. En als ik dan iets bedenk wat misschien niet compleet uitvoerbaar is dan wordt ik bestempeld als een 14 jarige.....
Dan zou ik maar eens heel goed gaan opletten op die school van je en eens een cursus sociale omgang gaan doen..
Er hoeft ook geen oplossing te komen, omdat iedereen gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Hoe wil je een verbod gaan controleren? Dat alleen is al quatsch.
Maar de buurman met zijn oliebol die weet niet dat de veulentjes naar de slacht gaan, nee, die vind het gewoon leuk voor z'n kleinkinderen, totdat ze het gras op beginnen te vreten, want hij heeft immers veel te weinig voor drie. Oi oi oi, nouja, naar de zuidlaarder ermee, en op transport naar Italië...
Niet wetende dat het een van de vele duizenden is.
DAT is wat mensen moeten leren! Dat vergeten ze voor de grap maar even...
Het idee is niet alleen onuitvoerbaar, het is ook ondoordacht... Economie op z'n gat? Moet je eens kijken bij m'n vader op het bedrijf. Grondverzetbedrijf, heeft af en toe mankracht te kort omdat ze het zo druk hebben.
En zo kan ik nog wel meer bedrijven noemen die het nog steeds druk genoeg hebben.
De kranten maken het veel erger dan het daadwerkelijk is!
Suzanne F. schreef:Cayenne schreef:Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.
Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.
WesseLady schreef:Maar dat is ook wat de fokker met de stermerrie moet leren, voor iedere fokker geldt dat je verantwoordelijkheid hebt voor het geboren veulen. Wanneer je shetlanders fokt en ze elk jaar een goed tehuis kan bezorgen, is daar niks mis mee. Wanneer je kwpn'ers fokt en er elk jaar mee naar de slacht moet, doe je imo iets fout.
Edit, waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat elke kwpn fokker jaarlijks zijn fokproducten laat slachten en elke shettenfokker zijn veulens altijd goed kwijt kan.Het gaat mij niet om het ras, maar om de verantwoordelijkheid die je moet nemen als fokker.
gr_roos schreef:Dan zou ik volgens jou mijn merrie niet mogen laten dekken en ben ik nu heel verkeerd bezig. Ik heb maar een stamboekmerrie die Z sgw loopt en nu op 12jarige leeftijd niet meer prok wordt goed gekeurd ( denk ik). Dan is mijn merrie ook nog door een commercieel niet zo interessante hengst gedekt (Rovenxx) dus ik vergoot de stapel zooi alleen maar. Gelukkig voor het veulen is het de bedoeling dat het een opvolger vooor mijn paard wordt.
Suzanne F. schreef:Cayenne schreef:Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.
Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.
vanitymay schreef:Ik ben het echt niet eens dat er alleen maar met premiewaardige beesten gefokt zou moeten woprden: ik ken vele en vele kruizingen die mi beter en leuker zijn uitgepakt dan heel wat premiegefokte paarden die ene poedersuiker karakter hebben of allerlei zwakheden ontwikkelen. En de verschillende bloedlijnen zijn nu al zo verwant dat dat al een probleem oplevert, moet je nagaan als de hobbyfokker ook niet meer experimenteerd: dan hebben we straks allemaal een jazz staan of een van de andere afstamingen die al zoveel voorkomen...tuurlijk gok je soms mis, maar ik denk dat hobbyfokkers een kleiner aandeel in klotepaarden hebebn dan de grote fokkerijen die er gewoon jaarlijks 100 fokken waarvan is ingecalculeerd dat er een percenteage poedersuiker is..
Cer schreef:[
Als je het veulen voor jezelf wilt houden is het een ander verhaal misschien.. maar eigenlijk zou je niet moeten fokken als er geen toekomst voor het veulen is.
Fokken voor de leuk, ook al is het met goedgekeurde ouders is altijd zonde. En fokken voor de handel, dat ligt helemaal aan de handel..
Maar dat is eigenlijk met alle diersoorten natuurlijk ..
Het zou al schelen als alles wat niet goed is, uit de handel gehaald wordt ipv als gezelschaps-slachtredding-zielepietje aangehouden wordt.. ?
Moeni11 schreef:Ik zie in je profiel dat jij je papierloze shet hebt laten dekken?
Als er ergens een overschot is dan is het wel in de shets en dan eentje laten dekken zonder papieren??????????
Suzanne F. schreef:Moeni11 schreef:Ik zie in je profiel dat jij je papierloze shet hebt laten dekken?
Als er ergens een overschot is dan is het wel in de shets en dan eentje laten dekken zonder papieren??????????
Doe nou niet zo zielig joh. Zoek je gewoon iets om mee te gooien? Kan je het niet hebben dat je niet zo'n KWPN merrie hebt om mee te fokken?
Zoek een leven.
Moeni11 schreef:De grootste handel is op het moment nog steeds: functionele paarden die netjes bewegen en een goed karakter hebben. Voor de gemiddelde ruiter die op uiterlijk Z nivo in de basissport wil presteren.
Helaas zijn dat soort paarden amper te vinden ondanks dat er zoveel gefokt wordt met "goed" papier.
Janine1990 schreef:[
Denk dat dat meer ligt aan de kennis en ervaring van de ruiter/amazone, of het gebrek daaraan...
bijdehandje1 schreef:![]()
Als er nu eens een wet kwam die verbood te dekken met niet-goedgekeurde hengsten, dan was het overschot binnen een jaar grotendeels opgelost.
Vooral de niet-serieuze fokkers zorgen voor een groot overschot. Men neme bijvoorbeeld een gekruiste Fjord en zet daar een Fries van de buren op, of iets wat op een KWPNer moet lijken en vindt het na een poos raar, dat niemand het vermeerderprodukt wil overnemen
Elisa2 schreef:Fokbeperkingen invoeren voor de hengsten lijkt me wel een goed idee..zullen de hengstenhouders niet zo leuk vinden maar het is beter voor de markt en je hebt geen discussie's over wel of geen ster/prokmerries.Gewoon afspraken maken over hoeveel veulens je er per jaar bij wilt hebben als sector.