Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:51

Fokbeperkingen invoeren voor de hengsten lijkt me wel een goed idee..zullen de hengstenhouders niet zo leuk vinden maar het is beter voor de markt en je hebt geen discussie's over wel of geen ster/prokmerries.Gewoon afspraken maken over hoeveel veulens je er per jaar bij wilt hebben als sector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:53

Met verbijstering lees ik dat een tinkerveulen zo'n 3000 euro doet :?.

Fokkerij is lastig hoor, ik weet ook van wel van vrl. keurmerries van wie de nakomelingen helemaal niks doen op de keuring, je kan je afvragen of je er dan nog mee door moet fokken?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:53

8nnemiek schreef:
Mensen moeten beter nadenken voordat ze een paard aanschaffen of fokken.

Dat laatste daar ben ik het volledig mee eens en dan met name de zgn. 'hobby' fokkers.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:58

:)*
Als er nu eens een wet kwam die verbood te dekken met niet-goedgekeurde hengsten, dan was het overschot binnen een jaar grotendeels opgelost.
Vooral de niet-serieuze fokkers zorgen voor een groot overschot. Men neme bijvoorbeeld een gekruiste Fjord en zet daar een Fries van de buren op, of iets wat op een KWPNer moet lijken en vindt het na een poos raar, dat niemand het vermeerderprodukt wil overnemen }:0

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:58

Janine1990 schreef:
De kranten maken het veel erger dan het daadwerkelijk is!

Helemaal waar. Markt stort in (wat op zich een cyclisch gegeven is in de economie, is haast niet uit te bannen) en dan krijgen we de artikels met zielige ondertoon want paardjelief gaat naar de slager.
Is dit soms een verborgen oproep om vegetariër te worden?

De publieke opinie zou best wel eens wat objectiever mogen worden wat slachten betreft...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:59

De economie is al weer aan het aantrekken.

Maar er zijn zeker teveel paarden in Nederland en voornamelijk kwalitatief te weinig goede paarden.

Want je kunt nog zo'n fantastische voorl. keur merrie hebben, als je de foute keuze maakt mbt hengst dan komt er een knap ellendig ding uit.

En als ik zie wat de afgelopen jaren op het NMK liep, dan zijn er zat bij waar ik niet vrolijk van wordt. 2 jaar geleden liep er nog een met een flinke scheve poot eraan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:01

Elisa2 schreef:
Fokbeperkingen invoeren voor de hengsten lijkt me wel een goed idee..zullen de hengstenhouders niet zo leuk vinden maar het is beter voor de markt en je hebt geen discussie's over wel of geen ster/prokmerries.Gewoon afspraken maken over hoeveel veulens je er per jaar bij wilt hebben als sector.

Ik denk niet dat de sector moet bepalen hoeveel veulens er per jaar geboren worden.
Dat is de eigen verantwoordelijkheid van de fokker.

Janine1990 schreef:
juline schreef:
Dat kan dan wel zo zijn, maar je hoeft niet meteen te doen alsof ik achtelijk ben hoor.
Ik volg zelf ook een degelijke opleiding en snap echt wel wat van de economie. Alleen ik ben iemand die in oplossingen denkt geen doemdenker zoals vele hier. Want ondertussen zal er geen oplossing komen voor de instortende paardenmarkt en kunnen we allemaal miepen aaa al die sieluge paardjes moeten naar de slacht.. Iedereen moet dan maar in een slachtofferrol rond gaan lopen maar oplossingen bedenken ze niet. En als ik dan iets bedenk wat misschien niet compleet uitvoerbaar is dan wordt ik bestempeld als een 14 jarige.....

Dan zou ik maar eens heel goed gaan opletten op die school van je en eens een cursus sociale omgang gaan doen..

Er hoeft ook geen oplossing te komen, omdat iedereen gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Hoe wil je een verbod gaan controleren? Dat alleen is al quatsch.
Maar de buurman met zijn oliebol die weet niet dat de veulentjes naar de slacht gaan, nee, die vind het gewoon leuk voor z'n kleinkinderen, totdat ze het gras op beginnen te vreten, want hij heeft immers veel te weinig voor drie. Oi oi oi, nouja, naar de zuidlaarder ermee, en op transport naar Italië...
Niet wetende dat het een van de vele duizenden is.

DAT is wat mensen moeten leren! Dat vergeten ze voor de grap maar even...

Het idee is niet alleen onuitvoerbaar, het is ook ondoordacht... Economie op z'n gat? Moet je eens kijken bij m'n vader op het bedrijf. Grondverzetbedrijf, heeft af en toe mankracht te kort omdat ze het zo druk hebben.
En zo kan ik nog wel meer bedrijven noemen die het nog steeds druk genoeg hebben.
De kranten maken het veel erger dan het daadwerkelijk is!

Maar dat is ook wat de fokker met de stermerrie moet leren, voor iedere fokker geldt dat je verantwoordelijkheid hebt voor het geboren veulen. Wanneer je shetlanders fokt en ze elk jaar een goed tehuis kan bezorgen, is daar niks mis mee. Wanneer je kwpn'ers fokt en er elk jaar mee naar de slacht moet, doe je imo iets fout.

Edit, waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat elke kwpn fokker jaarlijks zijn fokproducten laat slachten en elke shettenfokker zijn veulens altijd goed kwijt kan. ;) Het gaat mij niet om het ras, maar om de verantwoordelijkheid die je moet nemen als fokker.
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 31-08-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:03

Nou heb me anders maanden druk gemaakt om een geschikte shetlander te vinden voor mijn dochtertje. Kon werkelijk geen geschikte kinderpony vinden die er dan ook nog een beetje uitziet en gezond is :+ .. Heb van de crisis weinig gemerkt prijstechnisch gezien en ook het aanbod is echt niet zo heel groot als je iets specifieks zoekt. heb mp dgelijks bezocht en vond de prijzen er echt niet om liegen. Een beetje pony moet al gauw 1500 euro kosten, shetlanders die beleerd zijn krijg je ook niet onder de 500 en dat vind ik best een hoop geld! Slachtprijs is zo'n 50 euro dus ze zitten er nog steeds goed boven hoor!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:03

Ik ken Nederlandse fokkers, die bewust hun toch wel hele knappe fokmerries gust hebben gelaten, omdat ze twijfelden aan de afzetmarkt. Dán ben je goed en bewust bezig. Een stuk bewuster dan de paardenknuffelaars die er voor kiezen een of andere vreemde kruising te fokken voor de leuk.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:04

Het was toch slechts een voorbeeld en daarbij heb ik ook meerdere ideeën geopperd. Natuurlijk zal zomaar iets wat ik roep niet uitvoerbaar zijn anders had ik niet nu werkeloos achter de computer gezeten. Maar ergens leek het me geen slecht idee om een soort van fokverbod in te stellen. Uiteraard helpt dat de economie niet maar zo doorgaan helpt de economie ook niet...

Logisch is dat de grote erkende fokkerijen gewoon door draaien maar in grote getallen hobbyfok een bepaalde periode stop te zetten zal al een hoop schelen.

Sjee wist niet dat alles wat je op bokt typt zo serieus genomen werd. Het is toch geen officieel werkoverleg van de grote bazen..

En waarom wordt er dan zo'n artikel op internet geplaatst? Dat is dan toch ook alleen maar druktemakerij?

En daarbij heb ik voor mijn opleiding aantal jaren terug ook op grotere stallen mee gedraaid en ook wat er door de grotere erkende fokkers gefokt wordt is bij veel eigenaren ook niet in goede handen en beland het dier met goede papieren alsnog bij de slacht..

Dus zoals ik in mijn eerste post ook al zei, mensen moeten beter nadenken voor ze een paard aanschaffen. Niet alleen op financieel vlak maar ook op het gebied van paardenkennis.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:06

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Dan zou ik volgens jou mijn merrie niet mogen laten dekken en ben ik nu heel verkeerd bezig. Ik heb maar een stamboekmerrie die Z sgw loopt en nu op 12jarige leeftijd niet meer prok wordt goed gekeurd ( denk ik). Dan is mijn merrie ook nog door een commercieel niet zo interessante hengst gedekt (Rovenxx) dus ik vergoot de stapel zooi alleen maar. Gelukkig voor het veulen is het de bedoeling dat het een opvolger vooor mijn paard wordt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:10

Ik ben het echt niet eens dat er alleen maar met premiewaardige beesten gefokt zou moeten woprden: ik ken vele en vele kruizingen die mi beter en leuker zijn uitgepakt dan heel wat premiegefokte paarden die ene kut karakter hebben of allerlei zwakheden ontwikkelen. En de verschillende bloedlijnen zijn nu al zo verwant dat dat al een probleem oplevert, moet je nagaan als de hobbyfokker ook niet meer experimenteerd: dan hebben we straks allemaal een jazz staan of een van de andere afstamingen die al zoveel voorkomen...tuurlijk gok je soms mis, maar ik denk dat hobbyfokkers een kleiner aandeel in klotepaarden hebebn dan de grote fokkerijen die er gewoon jaarlijks 100 fokken waarvan is ingecalculeerd dat er een percenteage kut is..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:11

WesseLady schreef:
Maar dat is ook wat de fokker met de stermerrie moet leren, voor iedere fokker geldt dat je verantwoordelijkheid hebt voor het geboren veulen. Wanneer je shetlanders fokt en ze elk jaar een goed tehuis kan bezorgen, is daar niks mis mee. Wanneer je kwpn'ers fokt en er elk jaar mee naar de slacht moet, doe je imo iets fout.

Edit, waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat elke kwpn fokker jaarlijks zijn fokproducten laat slachten en elke shettenfokker zijn veulens altijd goed kwijt kan. ;) Het gaat mij niet om het ras, maar om de verantwoordelijkheid die je moet nemen als fokker.

Absolutely!
Maar dat een fokker van een KWPN-veulen op de markt staat met dat veulen, betekend niet meteen dat hij zijn veulen niet kwijt kan ;)

Juline: Je reageert in een serieus topic, dan word je ook serieus genomen. 1 en 1 is 2...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:12

gr_roos schreef:
Dan zou ik volgens jou mijn merrie niet mogen laten dekken en ben ik nu heel verkeerd bezig. Ik heb maar een stamboekmerrie die Z sgw loopt en nu op 12jarige leeftijd niet meer prok wordt goed gekeurd ( denk ik). Dan is mijn merrie ook nog door een commercieel niet zo interessante hengst gedekt (Rovenxx) dus ik vergoot de stapel zooi alleen maar. Gelukkig voor het veulen is het de bedoeling dat het een opvolger vooor mijn paard wordt.

Als je het veulen voor jezelf wilt houden is het een ander verhaal misschien.. maar eigenlijk zou je niet moeten fokken als er geen toekomst voor het veulen is.
Fokken voor de leuk, ook al is het met goedgekeurde ouders is altijd zonde. En fokken voor de handel, dat ligt helemaal aan de handel..

Maar dat is eigenlijk met alle diersoorten natuurlijk .. :j

Het zou al schelen als alles wat niet goed is, uit de handel gehaald wordt ipv als gezelschaps-slachtredding-zielepietje aangehouden wordt.. ?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:12

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Ik zie in je profiel dat jij je papierloze shet hebt laten dekken?

Als er ergens een overschot is dan is het wel in de shets en dan eentje laten dekken zonder papieren??????????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:13

vanitymay schreef:
Ik ben het echt niet eens dat er alleen maar met premiewaardige beesten gefokt zou moeten woprden: ik ken vele en vele kruizingen die mi beter en leuker zijn uitgepakt dan heel wat premiegefokte paarden die ene poedersuiker karakter hebben of allerlei zwakheden ontwikkelen. En de verschillende bloedlijnen zijn nu al zo verwant dat dat al een probleem oplevert, moet je nagaan als de hobbyfokker ook niet meer experimenteerd: dan hebben we straks allemaal een jazz staan of een van de andere afstamingen die al zoveel voorkomen...tuurlijk gok je soms mis, maar ik denk dat hobbyfokkers een kleiner aandeel in klotepaarden hebebn dan de grote fokkerijen die er gewoon jaarlijks 100 fokken waarvan is ingecalculeerd dat er een percenteage poedersuiker is..

Waarom doet de censuur het in de quote wel en in jouw eigen berichtje niet?? Op klote na dan...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:14

Cer schreef:
[

Als je het veulen voor jezelf wilt houden is het een ander verhaal misschien.. maar eigenlijk zou je niet moeten fokken als er geen toekomst voor het veulen is.
Fokken voor de leuk, ook al is het met goedgekeurde ouders is altijd zonde. En fokken voor de handel, dat ligt helemaal aan de handel..

Maar dat is eigenlijk met alle diersoorten natuurlijk .. :j

Het zou al schelen als alles wat niet goed is, uit de handel gehaald wordt ipv als gezelschaps-slachtredding-zielepietje aangehouden wordt.. ?

De grootste handel is op het moment nog steeds: functionele paarden die netjes bewegen en een goed karakter hebben. Voor de gemiddelde ruiter die op uiterlijk Z nivo in de basissport wil presteren.

Helaas zijn dat soort paarden amper te vinden ondanks dat er zoveel gefokt wordt met "goed" papier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:15

Moeni11 schreef:

Als er ergens een overschot is dan is het wel in de shets en dan eentje laten dekken zonder papieren??????????

Edit: Iets te fel, geen zin in een ban.

De serieuze KWPN fokkers snappen echt wel wat ik bedoel. Er zijn altijd uitzonderingen maar de bedoeling is om op termijn de fokkerij op een hoger plan te brengen door nu te selecteren op kwaliteit en gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 31-08-10 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:16

Suzanne F. schreef:
Moeni11 schreef:

Doe nou niet zo zielig joh. Zoek je gewoon iets om mee te gooien? Kan je het niet hebben dat je niet zo'n KWPN merrie hebt om mee te fokken?
Zoek een leven.

Ik heb wel zo'n merrie maar ik fok niet :D

Maar jij lult jezelf tegen :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:17

Suzanne F. schreef:
Doe nou niet zo zielig joh. Zoek je gewoon iets om mee te gooien? Kan je het niet hebben dat je niet zo'n KWPN merrie hebt om mee te fokken? Zoek een leven.

Pittige reactie :?

In principe spreek je jezelf wel tegen natuurlijk.. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:17

Moeni11 schreef:
De grootste handel is op het moment nog steeds: functionele paarden die netjes bewegen en een goed karakter hebben. Voor de gemiddelde ruiter die op uiterlijk Z nivo in de basissport wil presteren.

Helaas zijn dat soort paarden amper te vinden ondanks dat er zoveel gefokt wordt met "goed" papier.

Denk dat dat meer ligt aan de kennis en ervaring van de ruiter/amazone, of het gebrek daaraan...

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:18

wat een geluk dat ik geen veulen wil fokken bij mijn merrie.
ik vertrouw het niet met haar, en ik zou ook geen leuke friese hengst kunnen bedenken die haar sterke rug heel laat in een veulen. en dan kan ik wel kruisen maar daar heb ik ook geen zin in.
dus ik doe niet mee aan de hobby fokkerij.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:19

Janine1990 schreef:
[
Denk dat dat meer ligt aan de kennis en ervaring van de ruiter/amazone, of het gebrek daaraan...

Nee want dit komt meer van de bemiddelaars dit soort paarden zoeken. En laatst ben ik zelf op zoek geweest naar een wat ouder paard voor iemand. Maar zo simpel is een fijn te rijden functioneel paard nog niet gevonden. En ze mogen best wat kosten, dat was het probleem niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:20

Persoonlijk zegt sportprestatie mij meer dan ster...........

Mijn doel is om gewoon een fijn paard te fokken wat in principe niet weg hoeft. Wat dat betreft ben ik het met Moeni eens, iedereen wil een topper fokken, maar ze zijn vaak niet goed genoeg voor de top en te lastig voor de basissport ruiter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:22

bijdehandje1 schreef:
:)*
Als er nu eens een wet kwam die verbood te dekken met niet-goedgekeurde hengsten, dan was het overschot binnen een jaar grotendeels opgelost.
Vooral de niet-serieuze fokkers zorgen voor een groot overschot. Men neme bijvoorbeeld een gekruiste Fjord en zet daar een Fries van de buren op, of iets wat op een KWPNer moet lijken en vindt het na een poos raar, dat niemand het vermeerderprodukt wil overnemen }:0

Geen enkele wet kan een gebrek aan gezond verstand compenseren.

Verkoopbaarheid van een paard is een combi van goede gezondheid, karakter en de overige 60% is opvoeding/training. Papier is voor veel recreanten niet interessant en kenners kijken ook naar wat er staat ipv beetje inkt.
Elisa2 schreef:

Dekbeperking per hengst komt de bloedspreiding en de gezondheid van het ras zeker ten goede, maar hoeveel veulens er totaal gefokt worden moeten de fokkers toch echt zelf bepalen. Veel fokkers hebben de ruimte om hun fokproducten aan te houden als de markt dat jaar wat minder wil, zolang als ze goed voor hun dieren kunnen zorgen is dat hun eigen keuze.