Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:19

Huertecilla schreef:
_daf_ schreef:
Bijvoorbeeld, hoewel offtopic misschien: Kooieieren maken wordt in NL verboden (mee eens.. absoluut, wij zijn volop aan het omschakelen.. liever gisteren dan vandaag maar goed.. je moet natuurlijk vanuit diezelfde regering die wel voor omschakelen is wél wachten op alle vergunningen) máár dat wil niet zeggen dat het éten en gebruiken ervan ook verboden wordt. Dus dan halen we toch gewoon een vrachtschip uit het buitenland waar het wel mag... En voor de boeren die wel omschakelen en nog steeds geen betere prijs krijgen... pech gehad.

Goed punt Daf.

Ook een goed voorbeeld.
Dat in een ánder land andere ethische maatstaven gelden is geen excuus om zélf niet integer volgens de 21ste eeuwse westerse ethiek te leven.

Je hebt een goed en steekhoudend argument voor een verbod op de import van dergelijke eieren. Géén argument voor het zelf ook maar in hokken proppen van kippen.
Ook geen argument voor het sturen van kippenbevrijdings-troepen naar China.
Hou je eerst zélf aan de princies die je uitdraagt. Dus verbod op kooi-eieren. Zowel productie als import. Goed voorbeeld. Kan naadloos op het onderwerp toegepast worden.

Heel goed verwoord Daf! En dit is een goed voorbeeld, die je zo één op één kan stellen op andere issues. Ik noem maar het verdoofd of niet castreren van biggen, etc.
Alleen jammer dat inderdaad er een bepaalde economische vrijheid bestaat. Dat er allerlei afspraken zijn tussen landen voor handelsstromen. Je kunt niet zomaar een import verbieden. Zoals nu ook weer: Europa mag auto's leveren aan Brazilie, maar dan moeten wij wel hun vlees afnemen. Agrarische producten zijn vaak inzet van handelsonderhandelingen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:20

wat betrefd het feit of de kamer zich hiermee moet bemoeien zeg ik op dit moment ;NEE
geloof dat de puinhoop in NL groot genoeg is en dat de kamer zich eerst daar maar eens mee bezig moet houden.
vind dat het huidige mensenleed in NL toch echt even boven het dierenleed gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:20

gummie schreef:
Klopt! Misschien is het wel minder erg dan het lijkt. En misschien is het wel erger dan het lijkt. En die "misschien" die moeten we zien weg te halen, zodat we gewoon een seekhoudend antwoord kunnen geven ;-)

Kijk. Dáár zit je op een goed pad. Toon aan dan het níet schadelijk is voor het paard. Tot die tijd gaat het welzijnsrecht boven sportieve ambitie. Of Niet?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:22

Duke schreef:
HC grijpt ieder topic over paardenhouderij, dierenwelzijn, buitenrijden, bitten, etc. aan om zijn stantpunt te verkondigen. Ik snap niet dat HC zelf nog op een paard zit. Dat is namelijk vanuit zijn optiek ook al dierenmishandeling. Hij heeft een zeer uitgesproken visie op paardenhouden en paardrijden. Dit is niet het gemiddelde inzicht van de gemiddelde paardenliefhebber in Nederland.

Niettemin is zijn reactie wel weer vergezocht imo, zoals ik wel vaker vind.
Ik snap de link naar schenden van mensenrechten ook niet.

En uiteraard hebben onze topruiters een voorbeeldfunctie, maar zoals al door mij en meerderen hier gezegd, komt er genoeg kritiek vanuit de paardensector zelf en kan dit prima 'intern' opgelost worden. Mensen zijn niet gek en zien ook wel dat zulke omstreden trainingsmethoden niet gewenst zijn. Daar hebben we de politiek niet voor nodig. Maar dit is slecht een voorbode. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat de volgende Kamervragen van PvdD gaan over paarden die te veel op stal staan en in te kleine stal en zonder sociale contacten. Er zijn al onderzoeken gaande over dat paarden in groepshuisvesting met voldoende bewegingsmogelijkheden gehouden moeten worden.

gummie schreef:
[Als dat wél het gemiddelde inzicht zou zijn van de nederlandse paardenliefhebber, zouden er niet zo veel mensen paardrijden ;-) En bovendien: waarom reageren we zo verdedigend als het gaat om trainingsmethoden? Het is toch voor mens en dier goed om uiteindelijk te weten wat wel en wat niet goed is voor het dier? wellicht komt er als antwoord op de kamervragen wel een positief geluid, waardoor de discussie voor eens en voor altijd uit de wereld zou kunnen zijn. En als er een negatieve conclusie getrokken wordt nav onderzoek, dan vindt ik dat we het de dieren verplicht zijn hier iets mee te doen.

Hoe je het ook wendt of keert, eerst dienen de feiten boven tafel te komen....

Ik hoop niet dat je ergens leest dat ik de methode verdedig. Want dat doe ik absoluut niet. Ik heb meer kritiek op hoe PvdD Kamervragen stelt over al het dierennieuws wat in de media verschijnt. Ze zien wat bij RTL Boulevard en hoppa er komen Kamervragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:22

gummie schreef:
M_D_H schreef:
sommige springruiters ja...
maar bitten zijn niet erg zolang je er maar mee omkunt gaan...

En waar baseer je dat laatste dan op?

en het feit dat de meeste ruiters nog altijd kunnen rijden zonder geruk en gepluk?
die een zachte en stille hand hebben...

ruiters die zo rijden zouden een paard bitloos nog pijn kunnen doen ;)
bitloos is niet per definitie beter,
en met bit is niet per definitie slechter...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:26

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Klopt! Misschien is het wel minder erg dan het lijkt. En misschien is het wel erger dan het lijkt. En die "misschien" die moeten we zien weg te halen, zodat we gewoon een seekhoudend antwoord kunnen geven ;-)

Kijk. Dáár zit je op een goed pad. Toon aan dan het níet schadelijk is voor het paard. Tot die tijd gaat het welzijnsrecht boven sportieve ambitie. Of Niet?

Ik denk dat de meeste dat toch andersom zouden zien HC. Dus toon eerst maar een aan dat hun kerngezonde strerke vrolijke sportpaard pijn heeft voordat zij hun training gaan veranderen. Als je dat andersom gaat doen kan je niets meer, er zijn nog steeds mensen die geloven dat het zitten op de rug zelf al zo schadelijk is dat we dat niet behoren te doen. Zie jij heel nl al ff 5 jaar zijn paard laten staan totdat het tegendeel bewezen is :Y)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:27

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Wat mij betreft gaat welzijn ALTIJD boven sportieve ambitie. Vandaar dat ik ook de neiging heb om te reageren op cirkelerdenderingen als ´ze presteert goed, DUS het paard heeft er geen last van".

2 Duke: nee hoor, zo had ik jouw reactie niet opgevat :-) En ik heb ook wel punten van kritiek wat betreft de partij voor de dieren. Alles wat extreem is, en uitgaat van tunnelvisie, wijs ik van de hand. En ik ben van mening dat de wat radicalere partijen over het algemeen lijden aan tunnelvisie... De partij voor de dieren stelt deze vragen waarschijnlijk vanuit de gedachte dat de methode slecht is vor het paardenwelzijn. Ik stel vragen meer vanuit de gedachte dat we zeker moeten zijn of de methoden NIET slecht zijn, voordat we er verder gebruik van maken. Ik hou de optie open dat de methoden niet slecht zijn...

2 Liedje89: dat vind ik een merkwaardige redenering....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:28

[quote="gummie

Chinese meisjes die van jongs af aan afgebeuld en dubbelgevouwen zijn om in de turnsport medailles te halen, presteren uitermate goed op de olympische spelen. Dat ze na de gouden medaille in een rolstoel belanden, daar spreekt niemand over. Het presteren staat los van of het al dan niet schadelijk is op het moment, of naderhand. Enige verschil met de paarden is dat die meisjes een stem hebben, en paarden niet kunnen spreken. Uit het niet tonen van verzet leiden wij af dat het paard er niet onder lijdt, maar is dat de juiste graadmeter? Waarmee ik NIET wil zeggen DAT het schadelijk is. Ik zeg alleen dat we de verantwoordelijkheid hebben om het te onderzoeken.[/quote]

zie jij ergens dat de paardn van anky niet meer kunnen lopen?
nee, al haar oude paarden staan nog leuk te genieten van hun pensioen in de wei...
mensen en paarden zijn nog altijd niet te vergelijken...
nooit maar dan ook nooit zal ons lichaam op dat van en paard gaan lijken!!
hoe graag je ook wilt het valt niet te vergelijken... het is als appelen en peren :(
ik lijdt niet af ui het niet tonen va verzet dat het paard er onder lijdt...
ik lijd af uit het feit dat anky met meerdere paarden boven aan de top heeft gestaan en nog steeds staat dat zij haar paarden niet misbruikt of mishandeld!!!!!
zoals hc ons duidelijk probeert te maken...

met geen woord heb ik in mijn mening gerept over ldr of rollkur...!!!!!
ik heb alleen gezed dat zij haar niveau niet zou kunnen handhaven als haar paarden zo slecht behandeld zouden worden ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:29

Janine1990 schreef:
gummie schreef:

Jup, en dan komen we weer op wie dat dan zou moeten doen.
In mijn ogen onafhankelijke dierenartsen, die zelf geen belang hebben bij de uitslag.

En geen mensen die toevallig wat theorietjes hebben bedacht, en die deze bekend willen maken in de wereld. Want dan zit je nog steeds met het probleem dat we vandaag de dag hebben... En dat is GEEN steekhoudend antwoord....

Mee eens, onafhankelijk onderzoek!!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:31

Zolang ze op 18 jarige leeftijd olympisch kampioen worden terwijl de paarden van half Nederland dan allang in de prullenbak liggen, is het een beetje krom om de bewijslast bij hen te leggen.

Oja, overschat de stem van de Chinese meisjes niet, die hebben minder in te brengen dan een paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:31

gummie schreef:
Janine1990 schreef:

Jup, en dan komen we weer op wie dat dan zou moeten doen.
In mijn ogen onafhankelijke dierenartsen, die zelf geen belang hebben bij de uitslag.

En geen mensen die toevallig wat theorietjes hebben bedacht, en die deze bekend willen maken in de wereld. Want dan zit je nog steeds met het probleem dat we vandaag de dag hebben... En dat is GEEN steekhoudend antwoord....

Mee eens, onafhankelijk onderzoek!!!

de beste da zijn helaas echter wel in dienst van de bond :(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:32

kamsel schreef:
Zolang ze op 18 jarige leeftijd olympisch kampioen worden terwijl de paarden van half Nederland dan allang in de prullenbak liggen, is het een beetje krom om de bewijslast bij hen te leggen.

Oja, overschat de stem van de Chinese meisjes niet, die hebben minder in te brengen dan een paard.

dat zeg ik :D
halleluja, eindelijk iemand die me een betje begrijpt vandaag :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:32

Universiteiten niet ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:33

M_D_H schreef:
[quote="gummie

Chinese meisjes die van jongs af aan afgebeuld en dubbelgevouwen zijn om in de turnsport medailles te halen, presteren uitermate goed op de olympische spelen. Dat ze na de gouden medaille in een rolstoel belanden, daar spreekt niemand over. Het presteren staat los van of het al dan niet schadelijk is op het moment, of naderhand. Enige verschil met de paarden is dat die meisjes een stem hebben, en paarden niet kunnen spreken. Uit het niet tonen van verzet leiden wij af dat het paard er niet onder lijdt, maar is dat de juiste graadmeter? Waarmee ik NIET wil zeggen DAT het schadelijk is. Ik zeg alleen dat we de verantwoordelijkheid hebben om het te onderzoeken.

Citaat:
zie jij ergens dat de paardn van anky niet meer kunnen lopen?
nee, al haar oude paarden staan nog leuk te genieten van hun pensioen in de wei...
mensen en paarden zijn nog altijd niet te vergelijken...
nooit maar dan ook nooit zal ons lichaam op dat van en paard gaan lijken!!
hoe graag je ook wilt het valt niet te vergelijken... het is als appelen en peren :(
ik lijdt niet af ui het niet tonen va verzet dat het paard er onder lijdt...
ik lijd af uit het feit dat anky met meerdere paarden boven aan de top heeft gestaan en nog steeds staat dat zij haar paarden niet misbruikt of mishandeld!!!!!
zoals hc ons duidelijk probeert te maken...

met geen woord heb ik in mijn mening gerept over ldr of rollkur...!!!!!
ik heb alleen gezed dat zij haar niveau niet zou kunnen handhaven als haar paarden zo slecht behandeld zouden worden ;)

Ik probeer niet te zeggen dat de trainingswijze van Anky schadelijk is, net zo min als dat ik mijn reactie heb gericht op jou personlijk :-) Ik wilde aleen zeggen dat prestatie en welzijn los van elkaar gezien moeten worden (naar mijn idee). Het was dus geen aanval op Anky, of op jou!

Maar ik leidt wel uit jouw reactie af dat jij van mening bent dat het winnen van medailles voldoende bewijs is om te kunnen zeggen dat de methoden niet schadelijk zijn.... En daar ben ik het dus niet mee eens. Waarmee ik dus ook niet zeg dat het wel schadelijk is, alleen dat het onderzocht moet worden!
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-08-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Cayenne schreef:
5. Heeft u kennis genomen van de berichtgeving over de e-mails die de Nederlandse dressuurbondscoach zou hebben verstuurd naar de Vlaamse hippisch journaliste Astrid Appels?
6. Kunt u aangeven of, en zoja, welke (ongeschreven) gedragscodes gelden voor optredens van Nederlandse bondscoaches? Wat is het beleid ten aanzien van aanstelling en ontslag van bondscoaches wanneer sprake is van intimiderende uitlatingen?

Dit zijn natuurlijk wel zeer terechte vragen.

Janine1990

kamsel schreef:

Idd, dat heet daar cultuur helaas...
Evenzo bij hun schaatsers... :(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:36

@gummie: Nou ja er is totaal geen bewijs dat LDR schadelijk is. Er zijn een paar theoriën na die nauwelijks beter onderbouwd zijn dan die van de schade aan de rug van rijden alleen, of bijv jong inrijden. En zij moeten hun hele (heel succesvolle) trainingsmethode maar omgooien, dat is imo net zo als zeggen dat wij allemaal maar even 5 jaar niet moeten rijden zodat men kan onderzoeken of het schadelijk is allemaal. Het zou misschien mooi zijn voor de paarden als het zo werkte maar het is totaal onrealistisch, zo werkt de wereld niet. Wanneer je een winsgevend bedrijf runt zal je ook niet bij iedere beschuldiging van een boomknuffellaar dat je de wit met blauwe flinderfladder bedrijgt ophouden tenzij hij wat argumenten heeft die niet neerkomen op ja maar als ik dat doe krijg ik nekpijn. :Z
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 30-08-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:37

Ps. is er nog een verschil tussen slecht behandelen en trainingsmethoden toepassen die wellicht niet goed voor het paard zijn? Het verschil zit em wat mij betreft in de intentie, in de bedoeling om kwaad te doen. Anky heeft overduidelijk niet de intentie haar paarden kwaad te doen! Ik spreek sowieso niet van mishandeling.

Maar als we het dan omdraaien: als de bepaalde methoden schadelijk blijken te zijn nav onderzoeken van onafhankelijke derden, zou je die methoden dan nog wel willen toepassen? Want daar gaat het volgens mij om.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:37

Sorry, maar sportpaarden op topniveau worden ten minste goed verzorgd. In mijn ogen is er in Nederland wel erger dierenleed te vinden, waar te vaak nog helemaal niks aan gedaan wordt; laat ze zich daar eerst eens mee bezig houden.

Ik vind de hele PvdD wel wat overdreven, hoor. Ik vind het allemaal een beetje te betuttelend worden. :roll: Als het aan hen ligt zouden we allemaal op z'n minst vagatariër moeten worden en het liefst nog veganist. En dan is paardrijden natuurlijk helemaal 'not done'; want je ziet op paarden in het wild toch ook niemand rijden?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:38

kamsel schreef:

Ja, ik dacht hetzelfde ja... er is idd 1 paardje die het "overleeft" heeft en in de wei staat met zijn shet. Vraag me idd af waar alle andere oude LDD-ers zijn gebleven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:40

Duke schreef:
Alleen jammer dat inderdaad er een bepaalde economische vrijheid bestaat. Dat er allerlei afspraken zijn tussen landen voor handelsstromen. Je kunt niet zomaar een import verbieden. Zoals nu ook weer: Europa mag auto's leveren aan Brazilie, maar dan moeten wij wel hun vlees afnemen. Agrarische producten zijn vaak inzet van handelsonderhandelingen.

...en wederom naadloos op ruitersport van toepassing.
Er is een groot economisch belang bij. Dat maakt alleen maar dat er een belang is bij het níet veranderen wat er met de paarden gebeurt, bij een hógere omloopsnelheid = meer omzet :)*
De krachtige lobby met zeer hoog profiel van de sector maakt dat de sector paard de énige is in NL waarvoor geen invulling is in de dierenwelzijns-wetgeving.
Blijkbaar is de politiek niet in staat tot het uitvoeren van beleid in deze sector welke directe deadlines naar believen negeert. Na 10 jaar vertragen is en nu slechts een besluit over prikkeldraad 8)7

Een tegenlobby is niet zo zinvol want dat is strijden tegen een goed ingegraven en ervaren overmacht. Informatieverstrekking en kamervragen zijn wel zinvol.
Het aan de kaak stellen van intimideren van journalisten is daarbij héél belangrijk, want zonder hun vrijheid kan er geen eenwichtige informatie gegeven worden, mogen er alleen gelúkkige momentopnames en hosannateksten geplaatst worden.
Protesteren bij China tegen beperking van de pers is een beetje hol in dit licht.
Léés nog eens wat de PvdD vraagt. Dat gaat niet over wel/geen bit maar over het internationale profiel van NL mbt dierenwelzijn en vrijheid van pers.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:41

scoxxx schreef:
Ja, ik dacht hetzelfde ja... er is idd 1 paardje die het "overleeft" heeft en in de wei staat met zijn shet. Vraag me idd af waar alle andere oude LDD-ers zijn gebleven.

Misschien je even verdiepen in wie er allemaal op de LDR methode rijden???

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:42

liedje89 schreef:
@gummie: Nou ja er is totaal geen bewijs dat LDR schadelijk is. Er zijn een paar theoriën na die nauwelijks beter onderbouwd zijn dan die van de schade aan de rug van rijden alleen, of bijv jong inrijden. En zij moeten hun hele (heel succesvolle) trainingsmethode maar omgooien, dat is imo net zo als zeggen dat wij allemaal maar even 5 jaar niet moeten rijden zodat men kan onderzoeken of het schadelijk is allemaal. Het zou misschien mooi zijn voor de paarden als het zo werkte maar het is totaal onrealistisch, zo werkt de wereld niet. Wanneer je een winsgevend bedrijf runt zal je ook niet bij iedere beschuldiging van een boomknuffellaar dat je de wit met blauwe flinderfladder bedrijgt ophouden tenzij hij wat argumenten heeft die niet neerkomen op ja maar als ik dat doe krijg ik nekpijn. :Z

"Het zou misschien mooi zijn voor de paarden, maar het totaal onrealistisch"?? En daarmee geef je dus direct aan hoe de denkwijze van veel mensen kennelijk in elkaar zit. Ik keur die denkwijze af (niet de mensen die zo denken, maar het denken op zich). Want het is slechts onrealistisch omdat mensen weigeren welzijn VOOR prestatie te zetten in de volgorde van prioriteit. Je vergelijkt het onderwerp hier letterlijk met de winstgevendheid van een bedrijf.... Zoals altijd gaat het dus om veel geld en soms ook macht. Daar wil ik geen onderdeel van zijn.

Waarmee ik nog steeds niet zeg dat de trainingsmethoden schadelijk zijn. Maar kritische noten komen niet uit de lucht vallen, er is een aanleiding voor.... en daarom is goed onderzoek volgens mij gewenst.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:49

Wat mij betreft is de eindconclusie dus dat er zodanig veel en grote belangen gemoeid zijn met het instandhouden van trainingsmethoden die onder vuur liggen, dat het volgens een grote groep mensen niet gewenst is er vragen over te stellen en er onderzoek naar te doen.

En dat is in bijna alle gevallen het antwoord ;-) (waar ik mij absoluut niet in kan vinden...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:51

Janine1990 schreef:
kamsel schreef:

Idd, dat heet daar cultuur helaas...

...en in NL zijn RollKur/LDR en journalisten intimideren cultuur?

Ik heb een positiever beeld van de NL ruiterij eerlijk gezegd. In mijn perceptie is de grote hoop wel degelijk inetegr met het paardwelzijn bezig. Ontwikkelt deze ook het bewustzijn over dierenwelijn net als de rest van de samenleving.
Het bitloos wedstrijden rijden onder de vlag van de KNHS is écht niet vanuit de KNHS gekomen en dat deel van NL ruiterij verdient daar een vétte pluim voor.
Ik begrijp echter al 10 jaar in het geheel niet waarom die grote meerderheid van de NL ruiterij die níet met Rollkür/LDR bezig is noch wil zijn, zich daardoor internationaal laat vertegenwoordigen. Is ze zó monddood gemaakt? of is de grote hoop in NL inmiddels wél met Rolkür/LDR (of hoe het wellicht volgend jaar genoemd wordt) bezig?
Nogmaals: ruiterij, hoedt uwen saeck!