'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:26

Ik denk dat deze meneer teveel vrije tijd heeft :o

Misschien een idee voor mijnheer een poepfiets kopen dan kan hij alle poep gaan scheppen in Nederland honden,vogel, vliegen en paarden en alle ander soortigepoep :D

vanLotje

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:34

Omdat wij onze paarden/honden/katten laten schijten waar we willen moet meneer een poepfiets?
Ik denk dat je de proporties een beetje kwijt bent, dynamiek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:36

wat doet de bereden politie met hun droppings? Hebben die ook een bezem bij zich?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:39

maar meestal moet je wel eerst langs de openbare weg om daar te komen... Dat wordt wel eens vergeten.
Als men zorgt voor een strookje zandpad/stevig gemaaid graspad in de berm, langs wegen of fietspaden, dan is het logisch dat je daar kunt rijden. Maar als die er niet zijn is het wel lastig. een soppige berm, of met heel lang gras waarbij je niet ziet wat er onder zit, kun je niet goed rijden met je paard. Vervolgens het fietspad waar je officieel niets te zoeken hebt, dan weer een soppige slecht onderhouden berm en dan de 80 km weg... Waar je ook ongewenst bent bij de automobilisten vanwege het snelheidsverschil en omdat je ze op houdt bij tegenliggers en een gevaar kan zijn voor hun auto als je paard schrikt wanneer er iets onverwachts gebeurd.

Toch vreemd dat er voor de paarden geen goede en veilige plek meer is op de weg. Scooters en brommers moeten verlicht op het fietspad bij een 80 km weg, maar een paard met een stapsnelheid van 6km per uur of minder moet bij het snelverkeer?

Jammer dat er zo weinig begrip is voor het wezen paard dat niet makkelijk zindelijk getraind kan worden en zulke grote drollen heeft dat je dat niet even in een boterhamzakje op kan pakken en in de dichtstbijzijnde prullenbak kan legen... En inderdaad is men meestal er ook niet zo van gecharmeerd wanneer je de mest bij iemand in de tuin schuift...

Op plekken voor huizen en op de wandelpaden in het bos schuif ik het aan de kant in de berm, maar gewoon langs landwegen niet. De stad is helemaal een lastig verhaal...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:39

cissy@

Cayenne schreef:
,,Er zijn inderdaad geen regels voor. Het is zo dat als de politie met paarden het centrum ingaat, wij altijd worden ingelicht zodat eventuele poep snel wordt opgeruimd..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:44

linky schreef:
Gaan al die fietsers dan ook hun plastik bekertjes, Mc.Donalds verpakkingen, flesjes, shag-pakjes, sigarettendoosjes, blikjes, sinasappelschillen enz. opruimen?
1 Bui en de poep is weg maar onze kleinkinderen zitten nog met al die plastik troep.................

Maarja, als je jezelf met anderen vergelijkt heb je altijd wel een reden om iets niet te doen. Beetje zwaktebod!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:46

laetitia schreef:
Heb zelf ook altijd in de Randstad gereden, al ging er vanuit onze stal direct een bospad naar de hei en hoefden we alleen 1 weg over te steken.

Ik vind het gewoon echt behoorlijk asociaal om je stront niet op te ruimen.
Net als dat ik het asociaal vind dat mensen hun honden midden op straat of de stoep laten scheiten en het dan niet opruimen.

Het is letterlijk "Scheit aan hebben"

Ik weet niet waarom je dit schrijft maar dan heb je dus niet in de echte randstad gereden...

hier in de omgeving zijn echt geen ruiterpaden.. en de plekken waar je kan rijden daar mogen we (EIGENLIJK) niet een komen...

bermen zijn hier ook niet in overvloed, dus het is hier vooral fietspad en rijweg (waar veel te hard word gereden dus daar ga je ook niet voor je plezier tussen rijden)

Ik snap je punt best hoor dat het netjes is als je je mest opruimt...
Maar dat is ook niet altijd mogelijk.... en ik woon hier in een redelijk paardenbuurt maar
ook ik zie geen overbezaaide fiets/voetpaden en ook de berm is niet bezaaid met mest...

Ik denk dat het dus allemaal wel meevalt voor deze meneer..

(Maar als ze hier ruiterpaden aan willen leggen GRAAG!!!!!)

Babybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:51

linky schreef:
Gaan al die fietsers dan ook hun plastik bekertjes, Mc.Donalds verpakkingen, flesjes, shag-pakjes, sigarettendoosjes, blikjes, sinasappelschillen enz. opruimen?
1 Bui en de poep is weg maar onze kleinkinderen zitten nog met al die plastik troep.................

Dit is bij mij ook het geval. Het is echt te gek voor woorden. Vooral bierblikjes en Red Bull. En ik met paard er maar omheen zigzaggen... :( Hoe gevaarlijk is dat voor een paardenvoet?
Op een fiets of voetpad hoor je idd niet met je paard, maar als het voor het verkeer veiliger is móet je wel op het fietspad. Vaak poept je paard en voor dat je in de berm staat is hij al klaar ... :?
En met een bezem op je paard, dat kan toch niet serieus zijn.... }:0

De oplossing moet volgens mij ook gezocht worden in de aanleg van ruiterpaden. Waar ze er zijn, naast de berm is het verplicht om er gebruik van te maken. In nijkerk / putten wordt al het gind langs de weg vervangen door van die stenen bermen. Daar kan je dus gewoon niet meer in de kant rijden...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:08

Japke_Z schreef:
Maar ik vind al die fietsers onderweg ook geen gezicht, kun je niet eens even rustig paardrijden. Ze kunnen toch net zo goed met de auto gaan? of anders thuis blijven. En bovendien zijn al die fietsers levensgevaarlijk, het is wachten op een ongeluk omdat je paard een keer per ongeluk er over struikelt ofzo.

:= := Ach, als het wél komt opruimen is het óók niet goed. Zo reed ik laatst met een kennis door een woonwijk op de stoep (want de auto's rijden veel te hard), komen we langs een tuin waar wat mensen staan te kletsen, gaat haar Haf lekker voor de neus van die mensen staan poepen. Je schaamt je dood natuurlijk! Dus zij riep naar die mensen: 'Sorry, ik kom het zo opruimen, ik woon hier vlakbij!' En ze komt dan ook heus wel terug om het op te ruimen. Maar toch erg boze blikken van de mensen. Kan zij er wat aan doen dat haar paard daar gaat poepen, ze kwam het toch opruimen?

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:10

ReneeMonty schreef:
Ze kunnen beter ervoor zorgen dat andere mensen weten wat ze moeten doen of juis niet moeten doen als ze een ruiter tegenkomen op de weg. Ongeluk door ontwijken mesthoop... Denk toch eerder dat er een ongeluk gebeurd omdat een fietser niet weet dat je niet vlak langs een paard moet fietsen.;)

Helemaal mee eens je moet eens weten hoe vaak ik mijn hart wel niet vast hou als die mensen voor bij komen scheuren, vlak achter je gaan rijden, gaan schreeuwen naar je om te kijken wat je paard gaat doen, gaan toeteren met de auto maar ook met die rot vuvuzela's(ben blij dat dat over is) Ik vind dat pas onbeschoft/asociaal daar moeten ze eens wat aan gaan doen want dat veroorzaakt meer ongelukken dan een hoopje stront!

Ook heb ik wel eens gehoord dat er van die poepzakken zouden komen die je aan je paard zijn kont kon hangen ofzo(is al weer een jaar of 1, 2 geleden dat ik dat wel eens gehoord heb) Maar dan moet je je paard daar weer aan laten wennen anders rent die de hele rit weg voor een zak die aan zijn kont hangt....
Laatst bijgewerkt door crazybeeotch op 09-08-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:11

crazybeeotch schreef:
Helemaal mee eens je moet eens weten hoe vaak ik mijn hart wel niet vast hou als die mensen voor bij komen scheuren, vlak achter je gaan rijden, gaan schreeuwen naar je om te kijken wat je paard gaat doen, gaan toeteren met de auto maar ook met die rot vuvuzela's(ben blij dat dat over is) Ik vind dat pas onbeschoft/asociaal daar moeten ze eens wat aan gaan doen want dat veroorzaakt meer ongelukken dan een hoopje stront!
Ik ben het met je eens, maar ik vind dit nogal appels met peren vergelijken eigenlijk.

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:12

Het gaat toch over ongelukken vanwege mest die op de ruiterpaden liggen nou met de dingen die ik opnoem heb je meer ongelukken...

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:18

Kuche, jahoor een bezem steek je zo even in je riem :Y)

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:20

Heeft deze meneer geen last van de co2 uitstoot van de langs razende auto's.
Als je in het buiten gebied vertoeft geniet dan van de natuur en erger je niet, wees verdraagzaam.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:23

_San87_ schreef:
Ik snap de frustratie van die meneer wel. Hoe moeilijk is het om even af te stappen en de drollen de berm in te schoppen? Of aan een begeleidende persoon te vragen dit te doen :)

Euhm nou dat is eigenlijk wel moeilijk ja. Hoe kan ik ooit weer op mijn paard stappen als er van alle kanten auto's passeren?

Ik ruim het normaal gesproken altijd op, maar laatst ging ik weer eens over de weg en door de stress heeft mijn paard 2 keer gepoept, als hij zo gestresst is het verschrikkelijk gevaarlijk om op de weg op en af te stappen, maar op de terugweg was alles al plat gereden dus dan valt er ook weinig meer aan op te ruimen..
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-08-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:24

ik vind het ook fatsoenlijk om eventjes de poep weg te vegen of net wat...
Maar volgens mij heeft deze kerel echt geen leven? als hij zovaak fietst en al zijn aandacht op paardenpoep richt?
En hoeveel mannen zijn er wel niet die zo ... eventjes snel... gebruik maken van een boompje?
Maar hij zal wel altijd netjes wachten totdat hij bij een toilet komt...
Net als een paard wacht tot ze op stal staan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:25

Waar houden sommige mensen zich toch mee bezig?
Een beetje verdraagzaamheid kan toch wel?
Meneer wil natuur, paardenpoep is ook iets natuurlijks..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:26

Borg schreef:
Midden op straat of fietspad vind ik ook niet echt sociaal.
Kleine moeite om even af te stappen en de boel in de berm te schoppen. Je laarzen kunnen wel een beetje mest hebben.

Inderdaad! En anders fiets meneer kritiek maar lekker zelf door de berm heen haha.
Het is vast één of andere oude zeur!

Afstappen en wegschoppen lijkt me voor de ruiter het minst lastig. Een poepzak of een schep nemen, tja dat vind ik toch wel een beetje achterlijk.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:26

Ik kan niet afstappen en weer opstappen hoor, ik ben klein en heb echt een krukje nodig. En mijn paard loopt ook weg als ik op wil stappen, lekker gevaarlijk, ik za lproberen uit te vinden een kruiwagen achter de kont van mn paard te binden met een schep erin..

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:27

laetitia schreef:
Vind de reacties hier behoorlijk vreemd. Waar is jullie fatsoen?

We leven allemaal samen en je leefomgeving een beetje leefbaarder maken kan zoveel irritaties schelen.

Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters. Als je dan toch gebruik maakt van het fietspad wees dan toch zo netjes om de poep van je paard aan de kant te schoppen.

Ruiters worden vaak gezien als arrogant en de vele negatieve reacties in dit topic bevestigen dit vooroordeel behoorlijk...

(Daarbij zijn er in de omgeving van Apeldoorn meer dan voldoende ruiterpaden van kilometers lang waar je dagen rond kan zwerven op de Veluwe.)

hier wil ik even op inhaken..

a :over de weg waar het in dit stukje ook over gaat (wieselseweg) kunnen we kiezen tussen fietspad en de weg. (of het kleine stukje groen ertussen, wat niet erg onderhouden is en waar nogal gaten in zitten op sommige stukken..) de weg is een 60 km weg (tegenwoordig, eerder was het 80) veel mensen jagen daar nog steeds hard, dan kies ik echt wel voor het fietspad hoor als ik zo'n auto aan zie komen..(rij meestal wel op de weg) Als de mensen zich gewoon aan de snelheid houden dan kunnen ze ook niet echt slippen en dan botsen of wat dan ook... VErder vind ik het persoonlijk ook hoogst irritant dat ik als ik op de weg rij en een groep wielrenners/mountainbikers ook op de weg keihard bellend langs je heen komen scheuren.. die horen dan op het fietspad maar nee dat doe nze niet. Liefst met 3./4 man NAAST elkaar op de weg (ook als ik er met de auto rij gaan ze niet aan de kant.)

VERder is er daar bij ons in wiesel ja een heel prachtig bos inderdaad.. MAAR je heb de eerste km er alleen een grindpad of een heel smal slecht onderhouden ruiterpaadje..... dus zo even heerlijk door de bossen dwalen valt tegen hoor, je moet best een eind over de grindpaden wil je de fijne ruiterpaden tegenkomen..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:28

Goed fatsoen is om het even snel aan de kant te schuiven of je paard de berm in te sturen maar alsjeblieft zeg... deze meneer heeft teveel tijd. Fiets maar lekker om die fijne hoop heen en hou op met zeiken en zieken. Een beetje tolerantie kan geen kwaad daarnaast woon ik in Apeldoorn en meneer overdrijft behoorlijk.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:32

mirgino schreef:
maak ruiterpaden, dan is iedereen bij :D

idd als die er zouden zijn denk ik dat de ruiters daar wel gaan rijden,
en dan hebben ze er ook geen last van.
ruiters gaan dan wel op de ruiterpaden want die zijn ook vaak van zand daar gaan ze eerder dan op een fietspad lijkt me.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:35

zga dat een stalgenootje van mij ook had gereageerd... maar goed ik denk er iets anders over dan zij.. ik erger me er totaal niet aan maar meer aan t verkeer wat langsjaagt.. en t is inderdaad dan geen hele drukke weg zoals zij zegt maar als als er een auto aankomt jaagt ie 8 van de 10 x te hard. (ik beken ik rij er zelf ook weleens te hard.. maar als ik een paard of een wandelaar met hond zie neem ik flink gas terug en rij ik zelfs voor de snelheid die je mag weer te zacht..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:53

blijft toch wel apart veel reacties die ik hier lees:
Omdat de ruiter persé buiten wil rijden krijgt iedereen de schuld als er iets naar hun zin is..........

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:05

In onze gemeente zijn er ook al diverse vergaderingen geweest hoe de paardenvijgen op te ruimen. Nu staan er langs de weg een aantal containers, maar ik heb geen idee hoe ik die poep in de containers moet krijgen zonder schep :o

De vereniging en een aantal pensionstallen hebben een poepwagen gekregen en poepopruimbeurten, zodat het enigszins netjes blijft.

Ik probeer mijn paard altijd te laten poepen in de berm naast het fietspad, voor zover ik daar kan rijden (want op de weg maar men minimaal 80 rijdt ga ik niet rijden).
Maar ondanks dat de berm redelijk kort gehouden word door de gemeente ligt enorm veel puinzooi in (blikjes, bierflesjes, plastic en plastic flesjes etc.) wat ook niet erg prettig rijden is :n Ben dus wel van mening dat het best van 2 kanten mag komen, dus gewoon een zandpad of snipperpad naast het fietspad waar mogelijk en iedereen tevreden...

Zodra mijn pony poept in het dorp fiets ik altijd even terug naar de plek met de mestboy (als het dan nog niet is platgereden :\ ). En anders idd even afstappen en aan de kant schoppen.

Ik vind het als fietser namelijk ook behoorlijk irritant al die hopen :oo