Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:27

Men heeft het hier over trauma's... ben bang dat dat wel meevalt. Dier is met alle liefde verzorgt heeft misschien geen al te leuke jeugd gehad maar ik wil alle gezonde paarden die ook geen fijne jeugd gehad hebben ook niet de kost geven.
Wetenschappelijk gezien heeft men hier van heel veel geleerd. Misschien hebben jullie zelf daar ooit nog profijt van als je paard ziek is.
Dier maakt een fijne indruk ziet er misschien niet perfect uit maar och wat ik hier ooit op bokt tegen kom aan paarden waar men nog intensief mee rijdt terwijl je aan het dier zit dat het pijn heeft....
Dieren gaan beter met pijn om dan mensen. En dit dier hoeft niet bang te zijn dat er op gereden wordt door mensen die totaal geen contact met het wezen paard hebben maar zichzelf de beste ruiter vinden op aarde. ;)
Moet wel zeggen dat als het mijn paardje was dan had ik het in laten slapen. Was ik heel rijk dan misschien weer niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:31

olgamaria schreef:
Ik denk toch echt dat er een beetje moet gekeken worden naar de ''bigger picture'' als veearts krijg je natuurlijk niet elke dag de kans om zo'n experiment uit te voeren , misschien is het voor dit veulen niet echt een verbetering naar een paardwaardig bestaan maar alle info die ze hiermee inwinnen kan heel goed bruikbaar zijn voor misschien wel iemands anders paard die in een zelfde of vergelijkbare situatie terecht komt en erna WEL een waardig leven kan hebben.
Gewoon een proefdier dus eigenlijk....

'
Maar dit zou als experiment niet door een proefdiercommissie komen, dat weet ik zeker.
Twee maanden niet willen eten? Hoe hebben ze dat dan gedaan? Dagelijks sonderen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:33

zandvangers schreef:
hier nog een filmpje gevonden van vitelle , hier is op het einde goed te zien hoe ze loopt en rent .
nu schijnt het nog beter te gaan dan dit filmpje , maar toch had ook ik haar denk ik in laten slapen .
ik denk dat er ook wel veel risicos aan de operatie hebben gezeten ik bedoel een ruggenmerg operatie pffff dat klinkt rot .
en ook de revalidatie en alle onkosten waren me het niet waard geweest , sorry .
ik heb veel voor een paard over maar dit gaat mij denk ik te ver .
http://www.hippotv.tv/video-beschrijvin ... eulen-slot

er wordt veel uitleg gegeven, waardoor het in mijn ogen toch de moeite waard is.

Sonja_vR

Re: Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:35

dream_lot, ik denk dat het voor de wetenschap een waardevol gebeuren is geweest, niet voor het veulen zelf

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:38

Over de waarde voor de wetenschap twijfel ik dus. N=1. Het is al bekend dat het bij mensen kan, dus de techniek is bekend en de routinematige toepassing bij paarden gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, zie alleen al de reacties in dit topic.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:44

het zal niet direct voor vergelijkbare gevallen gebruikt gaan worden , althans, niet op regelmatige basis
maar uit een proces als dit kunnen ze ook voor een heleboel andere( eenvoudigere) problemen info en behandelingswijzen en aanknopingspunten halen , dat het bij mensen kan, prima
maar nogmaals een mens en een paard zijn medisch gezien ook maar op een bepaalde hoogte te vergelijken,
dit alleen al door het verschil in loopwijze
mensen twee benen en rechtop, paarden vier benen met de ruggegraat als brug daartussen, mensen die op de hele voet lopen, paarden die alleen op de nagel lopen

hierdoor is de belasting van beide lichamen zo verschillend dat ene hoop dingen die werken bij mensen niet te doen zijn bj een hoop aandoeningen bij paarden ,
het zal toch eerst eens getest moeten worden om te weten hoe het in de praktijk daadwerkelijk uitpakt,

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:46

ellepel schreef:
zit je heel ruim in je geld dan is het veel makkelijker om te zeggen of je nog iets wilt proberen met een dier.
heb je er geen geld voor dan word een beslissing al heel anders

Off topic, maar hier ben ik het niet mee eens. 2 Maanden geleden hebben wij voor die moeilijke beslissing gestaan. Er was 1 kans dmv een expirimentele operatie (3000 euro) met een kans op herstel van 0,001 %. De kans op artrose na de operatie was daarintegen 85%.

In het aller- allergunstigste geval (dus een kans van minder dan 0,001% omdat de kans op artrose heel groot was!) had ons paard de rest van zijn leven (hoe lang dat ook zou duren) met een vergroeid beentje, zonder de garantie dat hij pijnvrij zou zijn, op een ini mini weitje mocht slijten van 3x3 hooguit omdat rennen en bokken uit den boze zou zijn.

Zou je in zo'n geval met een ton op de bank de beslissing tot operatie wel nemen?
In wiens voordeel maak je die beslissing dan????

Overigens, als er ook maar iets meer dan 50% kans had geweest hadden we wel voor de operatie gekozen!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:51

Ik vind het echt geweldig dat ze dit beestje haar benen weer hebben teruggegeven!
Tuurlijk, het heeft aan beide kanten veel inspanning geeisd, en het zal allemaal niet gemakkelijk zijn gegaan, maar toch...
Als ze nu, ondanks haar rug, een normaal leven kan leiden, dan vind ik dat het het allemaal waard is geweest.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:56

toen ik de openingspost zag, moet ik zeggen dat ik ook een naar gevoel had... Ik heb toen echter wel het filmpje bekeken van Hippotv en ik moet zeggen, het veulen oogt gelukkig...
Ok, het zal enorme pijn hebben doorstaan en ik zou waarschijnlijk ook een andere keuze hebben gemaakt, maar als je nu het veulen door de bak zag draven en galoperen, kreeg ik toch wel even een glimlach op mijn gezicht.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:56

Vala schreef:
Makkelijk om te roepen dat je zelf nooit zoiets had gedaan. Op het moment dat je ervoor kiest de medische molen in te gaan en de DA zegt het te willen proberen denk ik dat de meesten toch proberen zo'n beestje te redden. En als je eenmaal begint moet je het proces ook afmaken vind ik. Verder hebben de eigenaren tot 2x toe het beestje in willen laten slapen maar leefde het toch weer op. Dan verleg je je grenzen. En het resultaat mag er toch best wel zijn vind ik.
Dus ik vind het wat ondoordacht dit te veroordelen.
Ik vind juist dat er wat al te vaak snel ingeslapen wordt.

Buiten dit denk ik dat dit een heel leerzaam iets is geweest voor de dierenartsen die dit dier behandelen. En wat hiervan geleerd is kan weer gebruikt wordt voor een volgend dier. En wie weet heeft dan 1 van ons deze kennis en hulp hard nodig!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Zo ondoordacht vind ik het niet van de eigenaar. En blijkbaar kunnen ze dit financieel bekostigen én kunnen ze het paard een goed tehuis bieden ondanks dat het dier alleen als weidepaard kan 'dienen'.

Ik vind dat er ook wel heel makkelijk wordt gesproken over direct in te laten slapen. tuurlijk heeft het veulen een moeilijke periode gehad, maar zodra die een stap de wei in heeft gezet is die dat wel vergeten. Als ze nu de rest van haar leven, ondanks haar rug, pijnloos lekker paard kan zijn op de wei, dan vind ik het ook allemaal waard geweest.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:01

Wij hebben zelf wel eens geprobeerd een veulen "op te lappen" die bij de geboorte iets mankeerde. Dat oplappen is wel gelukt, maar toen gingen we naar de toekomst kijken en het zou nooit een normaal paard kunnen worden, waarna we alsnog de beslissing hebben genomen om hem in te laten slapen.

Als ik dit veulen zie, heb ik dezelfde gedachte. "Wat kan hier later nog van worden?"

Dus mijn reactie is zeker niet ondoordacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:21

Voor de wetenschap idd ja, daar zie ik het nut wel van in. Wellicht kunnen dingen die ze bij Vitelle geprobeert hebben en bleken te werken in de toekomst op andere paarden gebruiken.
voor het veulen zelf? nee...
Ik had de keuze ook niet gemaakt, geld of geen geld

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:37

Het is nou eenmaal zo gebeurd, daar veranderen wij niks meer aan. Die mensen hebben ervoor gekozen om het zo te doen.
Gelukkig stond ik niet voor de keuze.

Achteraf is alle inzet niet voor niets geweest als ik het filmpje zie. Ik hoop dat ze pijnvrij is en geniet van haar taak als weidepaard.
Off topic: De moeder van het veulen heeft ook wat doorstaan zo.. die zal ook wel blij zijn dat ze weer in de wei loopt. ;-)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:45

Dat ze een gelukkig weidepaard mag worden, ik vond het galopje er heel vreugdevol uitzien. +:)+

Als ik het geld, tijd en grond had........petje af voor het hele verzorgingsteam en de eigenaren.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:56

Wat ontzettend bizar dat mensen dit hebben gewild!!
Ik vind de vergroeiing in de rug niet eerlijk ten opzichte van het dier, had direct de keus gemaakt :x

In elk geval de inzet en alle medische zorgen zijn niet voor niets geweest blijkt, maar toch zou ik zelf die weg niet snel kiezen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:03

Jeetje die rug.. Ik hoop dat ze geen pijn heeft en zich nu echt paard kan voelen, dan is het niet voor niets geweest. Knap gedaan van de artsen en iedereen die erbij betrokken is geweest en er tijd en energie in heeft gestoken. Ik zou het zelf denk ik niet aandurven om zo'n jong dier hier doorheen te laten gaan, maar de kennis die ze hierbij hebben opgedaan kan misschien ook weer gebruikt worden om andere behandelingen te ontwikkelen voor paarden (en andere dieren en mensen). Ik vond het galopje op het filmpje er wel blij uit zien :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:15

_Antikana_ schreef:
toen ik de openingspost zag, moet ik zeggen dat ik ook een naar gevoel had... Ik heb toen echter wel het filmpje bekeken van Hippotv en ik moet zeggen, het veulen oogt gelukkig...
Ok, het zal enorme pijn hebben doorstaan en ik zou waarschijnlijk ook een andere keuze hebben gemaakt, maar als je nu het veulen door de bak zag draven en galoperen, kreeg ik toch wel even een glimlach op mijn gezicht.

Ze kreeg pijnbestrijding, werd er verteld.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:28

Cassidy schreef:
Een ontbrekende jeugd is idd een overkomelijk euvel. De rug is dat in mijn ogen niet!

Mee eens, ik schrok wel een beetje toen ik die foto zag!

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:40

Ik vind dit nu weer typisch een geval van het menselijk belang belangrijker vinden dan het dierenbelang. Dit dier was veel beter af geweest als het gewoon was ingeslapen. Wat een hel voor zo'n beesie om hier zo lang doorheen te gaan. En het veulen kan nu eenmaal niet zoals mensen bedenken dat al die ellende ergens goed voor is.
En tsja, wat voor resultaat is er bereikt? Het paardje kan zelfstandig bewegen, maar wordt het oud? Wat voor een klachten zullen er als gevolg van deze ernstig gestoorde ontwikkeling in het eerste levensjaar bijkomen?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:59

[
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:18

Ik denk dat veel mensen dat traject niet in zouden zijn gegaan. Vraag me ook echt af of dit nou het beste is voor het veulen. Anyways, nú ziet ze er blij uit!

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:21

M3lisss schreef:
Ik denk dat veel mensen dat traject niet in zouden zijn gegaan. Vraag me ook echt af of dit nou het beste is voor het veulen. Anyways, nú ziet ze er blij uit!

Omdat dit ook voor de normale mensen onder ons niet te betalen is.

Het is leuk dat de wetenschap/geneeskunde hier weer wat van geleerd heeft.
Maar hoe vaak zal dit nog in de praktijk gebracht worden? Nooit meer misschien?

Het maakt mij niet uit wat voor bijzonder paard dit wel niet zou kunnen zijn.
Dit doe je een dier niet aan!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:33

Ik denk dat de echte winst is die hier geboekt is voor de wetenschap is. Het paard zelf lijkt me niet echt veel beter af als ik die foto van dr nu zie. Maar laten we wel zijn: het is een begin. Mogelijk dat deze technieken ooit dusdanig uitgroeien tot een revalidatieproces voor paarden die het nodig hebben. Je moet ergens mee beginnen, dus in dat opzicht hulde! In het opzicht van het paard zou ik persoonlijk hier helemaal niet aan begonnen zijn, want ik geloof niet dat iemand ooit ioets aan dit dier gaat hebben, niet voor de fokkerij en niet voor gebruik..

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:40

Paardje kan nu lekker in de wei staan en van de vrijheid genieten, ik denk dat deze mensen zoveel om het beestje geven dat zij wanneer zij laat zien nog steeds pijn te hebben er alsnog voor zouden kiezen haar in te slapen.
Nooit geschoten is altijd mis, dus waarom zou je het geen kans geven.
En trouwens, net of hun van te voren wisten dat ze zo een vergroeit ruggetje zou krijgen, dat denk ik niet.
Ze ziet er nu wel blij uit, oortjes naar voren, en lekker in de wei.

Ben het er helemaal mee eens dat paarden soms om het minste al een spuitje krijgen, dit is wel een extreem geval, maar wel petje af voor de eigenaren en de artsen hoor!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:42

Het zou niet mijn keus geweest zijn maar om dieren beter te kunnen helpen zal er toch geexperimenteerd moeten worden. Dat gebeurt bij mensen ook. Alleen mensen kunnen zelf kiezen of ze t willen, paarden niet. Ik heb er gemengde gevoelens bij...