Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:58

Het begint met één manege.. En op 't eind kunnen ze het hele land gaan bellen om te voorkomen dat iemand eventueel zou kunnen schrikken en daardoor z'n glas water om zou kunnen gooien.

Ja, het is lullig voor de mensen op de manege, maar nee, ze hoeven echt niet de manege persoonlijk te gaan berichten imo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:58

mjah.. ze hebben een persbericht gegeven, en meer kunnen ze ook niet doen.
we leven nu eenmaal in een maatschappij met oa vliegtuigen.
Hier krijg ik ook boven m'n bak werkelijk elke dinsdag een laagvliegende zeer veel herrie makende helicopter over die de activiteiten van alle boeren in de omgeving controleert.
en ja.. daar schrikken mijn paarden ook van.
gelukkig hoor je zo'n ding van verre aankomen, en kun je eventueel actie ondernemen.
verder ligt mijn weide+bak zo'n kleine 7 kilometer van vliegbasis Twente af, dus ook hier kwamen jarenlang vele vliegformaties met straaljagers over.
en die hielden OOK geen rekening met het feit dat ik aan het rijden was ;)

that's life, en dat is ook iets waar ze als luchtmacht geen rekening mee kunnen houden ( logisch) want mjah.. in het luchtruim kom je toentallen kilometers ver, en kun je nu eenmaal niet met elk levend wezen rekening houden.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:01

een hele vervelende situatie. Heel vervelend voor de ruiters en paarden die zich helemaal rot zijn geschrokken. Maar ook tragisch voor de familie om zo een familielid te moeten missen.
Het was gewoon een zaak van verkeerde tijd, verkeerde plek.
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en van zo;n incident kan iedereen alleen maar leren.

Gelukkig komen hier elke maandag 2 straaljagers mega laag over, welke zoveel kabaal maken dat ik mezelf niet eens meer kan horen denken. Mijn paardjes zijn er aan gewend gelukkig. Maar voor paarden die dat niet zijn, die schrikken zich een oliebol.. Maar voor een gesneuvelde militair had ik, na wel even boos te zijn geworden, wel een val en zere bips, over gehad.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:03

het was echt een enorme knal ineens, de vliegtuigen waren laag met veel kabaal overgevlogen, maar het grootste geluid komt iets later, ik schrok me zelf al wezenloos terwijl je het ziet gebeuren. moet je nagaan voor de paarden. Was blij dat mijn paard nog veilig op de wagen stond, heb geen idee wat er was gebeurt als ik erop had gezeten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:03

Susy_Q schreef:
Maar voor een gesneuvelde militair had ik, na wel even boos te zijn geworden, wel een val en zere bips, over gehad.

De beste man blijkt gesneuveld tijdens het hardlopen lees ik net O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:05

imd schreef:
Het begint met één manege.. En op 't eind kunnen ze het hele land gaan bellen om te voorkomen dat iemand eventueel zou kunnen schrikken en daardoor z'n glas water om zou kunnen gooien.

Ja, het is lullig voor de mensen op de manege, maar nee, ze hoeven echt niet de manege persoonlijk te gaan berichten imo.

Nee gewoon lekker in een regiokrant zetten, zelfs daar hadden ze niet de moeite voor gedaan ;) ze hoeven echt niet alles rond te bellen, maar een bericht in de krant zou al fijn zijn. die leest bijna iedereen toch wel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:05

Als het echt een knal was die jullie hebben gehoord, dan zullen ze wel door de geluidsbarriere zijn gegaan.
Dat maakt een gigantisch lawaai, daar wordt je echt bang van.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:08

ja dat was het, ze vlogen zo dusdanig laag, eerst als ze overkomen hoor je "normale" herrie, en dan als ze net voorbij zijn, was er een enorme knal, ik heb problemen met mijn trommelvliezen (oren) en het deed zo'n pijn dat ik even dacht dat er 1 was gescheurd.. en ik ben geen aansteller...Het was echt een herrie..

Laag overvliegende vliegtuigen zijn de paarden rond de buurt van vliegveld Seppe wel gewend, en een beetje vliegtuig lawaai is niet zo erg, want dat komt gelijdelijk op en dat zwakt weer af, maar dit was echt een knal.
Laatst bijgewerkt door Kamide op 29-07-10 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:08

zoals ze zeiden waren ze idd door de geluidsbarriere heen gegaan, daarom maakte het ook zoveel lawaai..

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:10

inderdaad ben je lekker klaar mee heb ooit eens een trakhener beleerd en zat toen voor de derde keer erop kwamen die idioten ook over
paard struikelde omdat die weg wilde rennen (zware bakbodem)
en we lagen samen op de grond als ik niet zo'n goede band had gehad met dit dier waren we verongelukt!

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:11

Tjah als dat inderdaad zo was dan weet ik zeker dat mijn paardje ook 2 meter de lucht in was gesprongen, daar wordt je niet vrolijk van hoor..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:11

Citaat:
Maar voor een gesneuvelde militair had ik, na wel even boos te zijn geworden, wel een val en zere bips, over gehad.

Citaat:
De beste man blijkt gesneuveld tijdens het hardlopen lees ik net O:)

Zoals ik al zei inderdaad, als het nou een gesneuvelde soldaat was geweest had ik het een toepasselijk eerbetoon gevonden, maar nu vind ik het een beetje teveel van het goede. Maarja, misschien is het wel heel gebruikelijk, kan ik me alleen bijna niet voorstellen.

Die knal zal ook best een flinke reactie teweeg hebben gebracht, dus dat de boel op hol slaat is niet zo gek, het is alleen iets wat lastig te voorkomen is. Als je naast je paard staat gaan ze er ook vandoor :+

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:13

hyppolyte schreef:
Ik heb 'm even opgezocht, ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat die vliegenier tijdens een uitzending is overleden. Het blijkt een hartaanval tijdens het hardlopen te zijn geweest. Ik wil absoluut niet insinueren dat de dood van die man niet vreselijk is en ik wil het verdriet van zijn familieleden ook echt niet bagatelliseren. Maar ik vind het wel een beetje apart dat ze dan zo'n missing man formatie doen, of is dat gebruikelijk voor iedere vliegenier die overlijdt? Kijk, dat er militaire eer wordt bewezen snap ik, maar op deze manier vind ik dat persoonlijk gepaster voor iemand die gesneuveld is dan in dit geval.
Neemt niet weg dat het een heel mooi gebaar is.

De Luchtmacht is een team, en ieder teamlid daarvan heeft een hele belangrijke rol. En als vlieger heb je dan ook nog eens een vooraanstaande rol. Bovendien wil je niet weten hoe ontzettend veel talent, moeite, doorzettingsvermogen en moed het vereist om uberhaupt door die opleiding te komen, laat staan ook nog eens succesvol F-16 piloot die bij de Luchtmacht vliegt. Een missing man formatie is, naar mijn mening, juist 100% gepast. Maakt niet uit op wat voor manier, zij zijn hun teamlid kwijt die jarenlang heeft geinvesteerd, en die waarschijnlijk al die jaren meer bij de Luchtmacht was dan thuis.
Ik vind het 'n prachtig gebaar, bewijst maar weer hoe goed Defensie met z'n mensen is en hoe de team-spirit daar heerst.

@ Lowara & Urielle: Leuk dat jullie er in ieder geval nog om kunnen lachen :?

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:13

hypolytte: jaaa daar heb je gelijk in. Maar je wilt als organisatie ook medeleven laten blijken denk ik aan de mensen die op jouw concours door zo'n voorval ten val zijn gekomen. En door middel van dit bericht de media in te slingeren, die misschien ietwat overdreven is, maak je in ieder geval een punt dat je het ernstig betreurd..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:17

__Marloes schreef:
imd schreef:

Nee gewoon lekker in een regiokrant zetten, zelfs daar hadden ze niet de moeite voor gedaan ;) ze hoeven echt niet alles rond te bellen, maar een bericht in de krant zou al fijn zijn. die leest bijna iedereen toch wel

"Ze hadden ons toch even kunnen bellen? Niet iedereen leest de krant."

Hieruit maak ik op dat het wel degelijk in de krant heeft gestaan. Klopt dit niet dan?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:18

Citaat:
De Luchtmacht is een team, en ieder teamlid daarvan heeft een hele belangrijke rol. En als vlieger heb je dan ook nog eens een vooraanstaande rol. Bovendien wil je niet weten hoe ontzettend veel talent, moeite, doorzettingsvermogen en moed het vereist om uberhaupt door die opleiding te komen, laat staan ook nog eens succesvol F-16 piloot die bij de Luchtmacht vliegt. Een missing man formatie is, naar mijn mening, juist 100% gepast. Maakt niet uit op wat voor manier, zij zijn hun teamlid kwijt die jarenlang heeft geinvesteerd, en die waarschijnlijk al die jaren meer bij de Luchtmacht was dan thuis.
Ik vind het 'n prachtig gebaar, bewijst maar weer hoe goed Defensie met z'n mensen is en hoe de team-spirit daar heerst.

Dat is ook wel weer zo, maar dat geldt ook voor mensen die andere beroepen uitoefenen, een arts steekt ook jaaaaren aan tijd in de opleiding. De teamgeest is dan misschien minder bij artsen onderling, maar toch. Weet je ook of dat dus een standaard procedure is bij de luchtmacht als er iemand op een natuurlijke wijze overlijdt?

@thinka, dat zou het ook heel goed kunnen zijn, hoewel ik eerder denk aan iemand die gewoon ook vreselijk geschrokken is en in zijn boosheid/onmacht/schrik nogal ondoordachte uitspraken heeft gedaan.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 29-07-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:19

Heel vervelend dat er wat paarden geschrokken zijn en mensen daardoor gevallen zijn, maar ik vind het best wel overdreven om alles op de luchtmacht te steken..

Wij hebben hier dagelijks te maken met (laag/zeer laag) overvliegende straaljagers met bijbehorend oorverdovend lawaai, en je hoor ons en de paarden ook niet klagen.. Toen we hier net woonden schrokken ze een keer, maar daarna keken ze niet meer op of om..

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:19

@ thinka: ik weet niet of dat de reden is. Ik heb het idee dat mensen het altijd prettig vinden om, wanneer er iets vervelends of heftigs is gebeurd, 'n schuldige aan te wijzen. En in dit soort gevallen is dat natuurlijk erg gemakkelijk: de Luchtmacht. Want ja, die idioten bellen niet eens eventjes naar onze oh zo belangrijke manege waar die oh zo belangrijke wedstrijd wordt georganiseerd.
Geloof me, ik vind het heel vervelend dat sommige mensen en de paarden zo geschrokken zijn, lijkt me echt niet fijn. Maar er zijn gewonden toch? Zand erover. Als je schade hebt, belletje naar de Luchtmacht en je hebt waarschijnlijk ook nog zo je geld binnen. Allemaal keurig geregeld hoor!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:21

@ Julia: tja, dat is ook mogelijk, ik denk zelfanders blijkbaar ;).. Dat zo mijn reden zijn om toch een mediabericht eruit te gooien... ach hoe men het ook wend of keert, het is gebeurd, en dat is dan dat!

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:22

Sita_ schreef:
Heel vervelend dat er wat paarden geschrokken zijn en mensen daardoor gevallen zijn, maar ik vind het best wel overdreven om alles op de luchtmacht te steken..

Wij hebben hier dagelijks te maken met (laag/zeer laag) overvliegende straaljagers met bijbehorend oorverdovend lawaai, en je hoor ons en de paarden ook niet klagen.. Toen we hier net woonden schrokken ze een keer, maar daarna keken ze niet meer op of om..

Het gaat hier volgens mij niet om zomaar even laag overvliegende straaljagers.. Straaljagers die door de geluidsbarriere vliegen komt bijna niet voor en je kunt je niet voorstellen wat voor knal dat geeft..

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:23

Dus er is niemand geweest die aan de wedstrijd mee deed en de krant eerder heeft gelezen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:23

Julia_14 schreef:
@ Lowara & Urielle: Leuk dat jullie er in ieder geval nog om kunnen lachen :?

Ja sorry hoor, ik ken die man niet en er gaan zoveel mensen dood. Als het een bekende betreft is het altijd pijnlijk en verdrietig, maar ik kan dit geen tragisch ongeval noemen (a la Love Parade ofzoiets).

Ik heb ook verder helemaal niks met de Luchtmacht, dus ik zie niet in waarom het overlijden van een teamlid zo bijzonder zou zijn (behalve in het geval van sneuvelen tijdens het werk). Iemand die 25 jaar bij de redactie van Muis & Oor werkt, wordt ook gemist en is ook een belangrijk teamlid door de anciëniteit.

Ze hoeven van mij overigens echt niet de manege persoonlijk op de hoogte te stellen, maar ik vind het wel storend dat volgens een aantal mensen hier een eerbetoon aan iemand die toch al dood is, zoveel risico op mag leveren voor mensen die nog wel in leven zijn en op een mooie zomerdag van hun hobby aan het genieten zijn. Ben benieuwd hoe de reactie geweest zou zijn als het bericht geweest zou zijn dat de meneer op de schimmel was overleden of bijv. een dwarslaesie had.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:24

hyppolyte schreef:
Dat is ook wel weer zo, maar dat geldt ook voor mensen die andere beroepen uitoefenen, een arts steekt ook jaaaaren aan tijd in de opleiding. De teamgeest is dan misschien minder bij artsen onderling, maar toch. Weet je ook of dat dus een standaard procedure is bij de luchtmacht als er iemand op een natuurlijke wijze overlijdt?

Weet je wat het is, die man zal moeten blijven hardlopen om zo'n baan te kunnen behouden, je moet immers in top-conditie zijn en blijven. En tja, soldaat ben je ieder moment van de dag, of je nou op uitzending bent, op je thuisbasis traint of met verlof thuis bent. Het leger is een cultuur apart!
Ik weet het niet, maar ik denk wel dat je, als actief piloot bij de Luchtmacht een dergelijk eerbetoon krijgt en verdiend wanneer je komt te overleden, op wat voor manier dan ook ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:25

Ik weet prima wat voor lawaai dat geeft Lidia.. Hier is het ook al een aantal keer voorgekomen.. Zit vlakbij vliegbasis leeuwarden, dus weet prima watvoor lawaai de straaljagers kunnen geven..

En dat door de geluidsbarriere vliegen is al helemaal niet iets wat je op de luchtmacht kan steken...

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:26

Van de luchtmacht, de landelijke organistatie, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar de begraafplaats had in mijn ogen wel wat kunnen laten weten, of gemeente Roosendaal.
Inderdaad in het gemeente krantje of op de kabelkrant of inderdaad ff aanbellen.
Geloof niet dat dat nou zo heel veel moeite is, maar das mijn mening.