Paard trapt cowboy de hersens in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:14

E_Nalanta schreef:
Ayasha schreef:

Integendeel, dit paard wordt razendpopulair onder de rodeorijders. Niets dat zo goed behandeld en zo gerespecteerd wordt als een goede bronco.. :)

En moet je dan ook kijken hoé dat paard eraan komt :')

door te bokken ?

Anoniem

Re: Paard trapt cowboy de hersens in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:23

Als hij een cap op had gehad had hij misschien teleurgesteld maar wel gezond de arena verlaten..

Risico van de sport.. Heb op geen enkele manier medelijden met deze man

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:27

Ik denk dat die man geen medelijden wil.
Heb wel medelijden met de schrijver van het artikel, die had blijkbaar niets anders te doen dan sensatie maken.
Door die titel zou je denken dat die man z'n hersens in het zand liggen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:27

Tsja. maar geen enkele cowboy heeft cap op. dat is gewoon het risico van de sport idd..

Zijn eigen keuze geweest...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:28

En hóe word dat bokken dan wel opgewekt? Irritatie misschien? Nee, vind het belachelijk, overigens ook belachelijk van de mensen. Komop zeg, dit kun je toch geen sport noemen :n

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:32

@ E_Nalanta, inderdaad, als je het topic gelezen had, had je daar kunnen vinden dat het bokken komt door irritatie.

Maar ik kan je aanraden om wel even het hele topic te lezen. Zie je ook aardig wat informatie van mensen die er verstand van hebben, in plaats van alleen je eigen informatie.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:37

en dat is waarom ik een cap draag...

ik vind het rrouwens, net als meer mensen hier, een vreselijke dieronwaardige tak van de sport

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:46

Jolliegirl schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me enkel af in hoeverre zijn hersens ingetrapt waren. Als dat zo was had ie niet nog zelf lopend de ring verlaten. Denk dat het een beetje sensatielust is... :=

Dit wilde ik ook nog zeggen.
5 minuten roerloos liggen..
Nou sorry maar hij LOOPT zelf de ring uit...

Onrustzaaiers.

Hersenen zijn rare dingen. Dat hij lopend de ring uit is gegaan betekent niet dat hij er zonder (permanente) schade vanaf komt. En dat kan zelfs zo ernstig zijn dat hij een paar uur later dood neervalt, hoe raar dat ook mag klinken.

Die flankstrap irriteerd inderdaad, als het nl niks doet komt er geen reactie. Net als je bij je eigen paard reactie opwekt door bv beendruk om sneller te gaan. Irritatie/druk valt weg zodra paard doet wat gevraagd wordt. Bij ons is dat harder gaan, bij de rodeo is dat de ruiter eraf krijgen. Beste paarden zijn dan die dieren die lang doorgaan met bokken en makkelijk verband leggen tussen ruiter eraf en strap weg. Zielig? Nee, paard moet gezond zijn, goede conditie en spieropbouw hebben om een goede bokker te zijn. En elk paard dat een gewenst talent heeft is kostbaar, omdat dat talent de eigenaar geld oplevert.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:26

Ik vind het een beetje gemeen om te zeggen net goed, want als iemand van een dressuurpaard af valt, zeg je toch ook niet net goed? Het is gewoon pech hebben ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:04

tamary schreef:
Hersenen zijn rare dingen. Dat hij lopend de ring uit is gegaan betekent niet dat hij er zonder (permanente) schade vanaf komt. En dat kan zelfs zo ernstig zijn dat hij een paar uur later dood neervalt, hoe raar dat ook mag klinken.t.

Dan heeft hij een bloeding op zijn hersenen en daarvoor hoef je niet eens een klap op je hoofd te krijgen maar niet zijn hersens in getrapt, dan liep die nl echt niet meer. Echt niet. Dan lag ie KO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:08

Marilyn_C schreef:
Ik vind het een beetje gemeen om te zeggen net goed, want als iemand van een dressuurpaard af valt, zeg je toch ook niet net goed? Het is gewoon pech hebben ;)

Als de ruiter zijn dressuur paard alleen maar aan het stampen is met sporen en hem in de krul trek met zijn stang bit. En dat paard haalt een keer flink uit en de ruiter donderd van het paard af. Denk ik ook net goed. Hij maakt het er zelf naar ;)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:11

Er bestaan nu cowboyhoeden met een cap erin. Dan ziet het eruit als een cowboyhoed met daaronder een cap. Dat vind ik echt DE uitvinding

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:09

ik heb geen medelijde met die man...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:27

pfffff en daar gaan we alwéér......het zoveelste bericht waar wéér de rodeo door het slijk gaat....kunnen jullie nou nooit eens een reactie geven zonder deze sport de grond in te trapppen terwijl je niet eens weet hoe het werkelijk in zijn werk gaat.... (lees eerst 300 andere topics hierover....en geef dan je mening over de rodeo....)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:34

haha, ik moest wel een beetje lachen. Vindt die coboy net een struisvogel zo met zijn kop in de grond :=

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:54

ElCamino schreef:
pfffff en daar gaan we alwéér......het zoveelste bericht waar wéér de rodeo door het slijk gaat....kunnen jullie nou nooit eens een reactie geven zonder deze sport de grond in te trapppen terwijl je niet eens weet hoe het werkelijk in zijn werk gaat.... (lees eerst 300 andere topics hierover....en geef dan je mening over de rodeo....)

Ja inderdaad, ben ook al gestopt met uitgebreid mn mening geven.. Deze topics lopen nagenoeg allemaal op hetzelfde uit, doordat mensen zomaar wat roepen zonder te weten hoe het daadwerkelijk gaat.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:06

E_Nalanta schreef:
En hóe word dat bokken dan wel opgewekt? Irritatie misschien? Nee, vind het belachelijk, overigens ook belachelijk van de mensen. Komop zeg, dit kun je toch geen sport noemen :n

precies :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:23

uniekhorse schreef:
ElCamino schreef:

Ja inderdaad, ben ook al gestopt met uitgebreid mn mening geven.. Deze topics lopen nagenoeg allemaal op hetzelfde uit, doordat mensen zomaar wat roepen zonder te weten hoe het daadwerkelijk gaat.

Nou echt een goede sport kan je het neit noemen.
Het is ten eerste gevaarlijk voor mens en dier.
ten tweede voor de lol een paard ''pesten''
Waar hebben ze dat aan verdiend? Net als een kind met een beugel het is zeurende pijn/irritatie maar dat KIND mag zeggen of ze wel een beugel wil of niet.
Maar dat paard word gewoon uitgekozen en die moet dat doen.

Wat moeten we weten dan ? Die band? Oke die zit rond de lies en zorgt voor irritantie.
Maar een band strak rond de lies trekken zal heus niet alleen irritantie zijn hoor
Oke wat nog meer? Een cowboy moet op het paard zo lang mogelijk blijven zitten en het paard moet bokken (Door die band)

Oke wat moeten we nog meer weten ??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:42

xTinkertje schreef:
Nou echt een goede sport kan je het neit noemen.
Het is ten eerste gevaarlijk voor mens en dier.
ten tweede voor de lol een paard ''pesten''
Waar hebben ze dat aan verdiend? Net als een kind met een beugel het is zeurende pijn/irritatie maar dat KIND mag zeggen of ze wel een beugel wil of niet.
Maar dat paard word gewoon uitgekozen en die moet dat doen.

Wat moeten we weten dan ? Die band? Oke die zit rond de lies en zorgt voor irritantie.
Maar een band strak rond de lies trekken zal heus niet alleen irritantie zijn hoor
Oke wat nog meer? Een cowboy moet op het paard zo lang mogelijk blijven zitten en het paard moet bokken (Door die band)

Oke wat moeten we nog meer weten ??

Een bronc vergelijken met een beugel?
Een bronc heeft die flankstrap een minuut aan per week, een beugel draag je 2 tot 3 jaar dag en nacht.
Een beugel doet in het begin enorm pijn en de pijn is ook zeurend en blijvend.
De flankstrap is enorm zacht en geeft geen pijngevoel en als de strap eraf is, houdt het dier er ook niets aan over.

De meeste broncs kennen het spelletje zo goed.
Chute gaat open, bronc eruit, paard bokt, rider valt, paard stopt vaak ook gewoon met bokken als de ruiter eraf is... of ze gaan enthousiast galopeerend de arena door totdat de pick-up man de flank strap verwijdert, andere blijven gewoon stilstaan tot de pick-up man er is... je gaat me niet vertellen dat de paarden die pijn voelen van de flankstrap zulk gedrag vertonen...

Nog iets om over na te denken... Je paard staat op stal en elke dag komt er iemand de stal in, die gedurende een minuut het paard afstampt, afslaat met een zweep,... (in elk geval pijn doet). Hoe lang gaat dit dier die stal in willen? Als het paard slechte ervaringen heeft met de stal, wilt het dier de stal niet in...
Nu naar de rodeo, de bronc wandelen zo rustig die chute in, ze wachten tot ze opgezadelt worden of totdat de ring erop ligt en wachten ook tot de deur open gaat en beginnen dan pas te bokken.
Als de broncs zo'n slechte ervaring zouden hebben met de flankstrap of wat dan ook, zouden ze dan jaren/maanden/... op die manier de chute elke week terug binnenlopen?

Je ziet ook veel dingen misgaan, paarden die omslaan in de chute of door de omheining gaan,... dat zal ook hier niemand ontkennen, maar in elke tak van welke sport dan ook, gebeuren fouten.

Rodeo op een juiste manier gedaan is veel vriendelijk voor paarden dan mensen die bv hun paard 6 dagen op 7, 24/24u per dag in een klein stalletje opsluiten (om maar één van de vele voorbeelden op te noemen).

Niemand hoeft voorstander te zijn van rodeo, maar de meeste doen niet eens de moeite om alle info te lezen en dan een onderbouwde mening te geven. Ik ben er ondertussen ook mee gestopt om een echte gedetailleerde uitleg te geven.

Ik ben absoluut tegen dierengeweld, kan verschrikkelijk kwaad worden als iemand een paard straft voor iets wat de fout van de ruiter is of iemand die zijn paard zonder reden slaat of wat dan ook, maar toch heb ik geen problemen met het zien van een rodeo (dan spreek ik over de professioneel uitgevoerde rodeo's waarbij alles op de juiste manier gebeurt).
Als je met het idee 'rodeo = dierenmishandeling', naar een rodeo kijkt dan zie je alleen de slechte dingen (dan let je bv alleen maar op die band in de lies), maar als je met een open geest kijkt en er meer wilt over leren dan ga je heel wat andere dingen ontdekken.

Trouwens de cowboy moet niet alleen maar blijven zitten ;) er zijn heel wat regels over hoe die moet zitten, wat die moet doen en niet mag doen. Aan elke rit hangen ook punten vast, degene met de meeste punten wint.
Het is dus niet 'gewoon 8 seconden blijven zitten'.

Nogmaals, niemand hoeft voor mij voorstander te zijn van rodeo, maar een sport afbreken die je niet eens kent, daar heb ik wel problemen mee. :o

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:54

@Jolliegirl: Je zegt iets over paarden die buiten de rodeo om gewoon te rijden zijn?

Dan spreek je jezelf al tegen.... Als het paard nl gewoon te rijden is zonder de riem, zal het hem toch wel heel erg irriteren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:00

Ik dacht altijd dat de rodeo inderdaad pijnigen van dieren was, maar het dus eigenlijk gewoon een aangeleerd proces, net zoals je een paard leert springen over de balken?
Ik snap hem en ben overtuigd. Ik ben heren voorstander, maar zeker geen tegenstander.
Iig bedankt voor de duidelijke uitleg :))

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:00

uniekhorse schreef:
ElCamino schreef:

Er zijn op alle takken van sport uitleg te geven. Dat wil niet zeggen dat het allemaal zo geweldig leuk is voor het paard. Het is leuk voor de mens! Die wil er naar kijken. Die wil de sensatie zien van iemand die een bokkend paard kan berijden. Dat is geen sport, dat is sensatie. En nee, mijn paard staat niet 24/7 in een box en wordt niet dagelijks in de krul getrokken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:08

nanette1 schreef:
Er bestaan nu cowboyhoeden met een cap erin. Dan ziet het eruit als een cowboyhoed met daaronder een cap. Dat vind ik echt DE uitvinding

Lijkt me niet dat dat ooit mooi of onopvallend is. Maar daar zijn die mannen ook te stoer voor natuurlijk. nou ja mannen, denken altijd dat ze onkwetsbaar zijn en als ze dan hun teen stoten mag je een week voor ze zorgen :Y) .

Hoop dat ie zijn hersenen nog weer kan gebruiken, maar dat is meer omdat ik medelijde heb met zijn vrouw en/of moeder dan met die jongen zelf, sukkel }:0

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:44

o, dear, dat is niet geod voor de gezondheid, er zullen nu wel menige PETA mensen aan het juichen zijn..

en ja, rodeo cowboys blijven apart, daarom zijn het ook cowboys, geweldige mannen. en nu weet je waarom ze zeggen; real courage is being scared to death and saddling up anyway.

I <3 Rodeo!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:10

Geloof er geen zak van dat die paarden alleen om die band bokken. als ze daar ''wedstrijden'' mee lopen worden ze daar ook voor getraind. Een paard dat zadelmak gemaakt word bokt meestal ook de eerste 2 min even en daarna niet meer, deze paarden raken er gewoon niet aan gewend omdat het toch anders is als een zadel het ''iriteerd'' behoorlijk denk ik dan..