Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:15

Mijn sport? Rodeo is niet mijn sport. En ik ben de enige niet die western rijdt, in dit topic heeft gereageerd en zich er gruwelijk aan ergert dat negen van de tien ruiters die geen ervaring met western hebben meteen de sticker "rodeo" plakken op alles wat op een westernzadel rijdt of een cowboyhoed opheeft...

O ja, er zijn misstanden in de westernsport. Het paardje in het filmpje van dat cuttingpaard, is 3 jaar oud. Om zo te kunnen cutten moet je vroeg zijn begonnen. Er is alleen een probleem: de Futurity is alleen voor driejarige paarden.

Als ik de misstanden in de western aan ga kaarten in dit topic, dwalen we te ver af. Dan mogen we barreren en de Rollkur er ook bijhalen, en wordt dit topic een zootje.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:16

Abeltje77 schreef:
De hartaanval en het neervallen... tja, dat is misschien niet direct rodeo-gerelateerd.

Maar dat paard dat zijn rug brak... dan moet ie toch wel gekke dingen gedaan hebben, en elk rodeopaard is volgens mij tijdens zo'n rodeo zo ontzettend volledig in paniek. Dat wens je geen enkel paard toe.

Mag voor mij onmiddelijk verboden worden, die achterlijke rodeo's.

Dat mag van mij dus ook..

Wie weet hoe vol die huifkar was waar die volbloed voor liep en hoe lang hij hier al mee rond liep? Dat staat nergens vermeld... :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:18

Mindim schreef:
Maw, jammer dan?

Nee dat zeg ik helemaal niet :n

Citaat:
Als in een sport regelmatig doden vallen tijdens de wedstrijd, is dat dan niet iets waar je het over kunt hebben, hoe het komt en of je het nog kunt maken. Dat je over dit specifieke paard het niet kan hebben snap ik, maar als dit een terugkomend iets is, lijkt het me toch iets wat bespreekbaar moet zijn, om het misschien in de toekomst te voorkomen?

Tuurlijk mag je het bespreken en iets verzinnen om het beter te maken of te voorkomen. Ik zie daar alleen het nut op bokt niet zo van in. En ik zou niet weten hoe je pech kan voorkomen. Dus wat dat betreft heb ik geen inhoudelijke mededelingen nee.

Wat zou jij kunnen bedenken om het te voorkomen, behalve afschaffen?

Citaat:
Wie weet hoe vol die huifkar was waar die volbloed voor liep en hoe lang hij hier al mee rond liep? Dat staat nergens vermeld...
En omdat het niet vermeld staat, kun je er niets over zeggen eigenlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:20

Er is een onderdeel op rodeo's die Chuckwagon Race heet.

Ik ga er van uit dat de volbloed aan dit onderdeel heeft meegedaan. De kar is leeg, en ze zullen er niet de hele dag voorstaan...

Filmpje Chuck Wagon Races Calgary Stampede:

http://www.youtube.com/watch?v=ZZRxzXBv ... re=related

crazycactus

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:22

En ze lopen er niet in hun eentje voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:22

Cassidy schreef:
Mijn sport? Rodeo is niet mijn sport. En ik ben de enige niet die western rijdt, in dit topic heeft gereageerd en zich er gruwelijk aan ergert dat negen van de tien ruiters die geen ervaring met western hebben meteen de sticker "rodeo" plakken op alles wat op een westernzadel rijdt of een cowboyhoed opheeft...

O ja, er zijn misstanden in de westernsport. Het paardje in het filmpje van dat cuttingpaard, is 3 jaar oud. Om zo te kunnen cutten moet je vroeg zijn begonnen. Er is alleen een probleem: de Futurity is alleen voor driejarige paarden.

Als ik de misstanden in de western aan ga kaarten in dit topic, dwalen we te ver af. Dan mogen we barreren en de Rollkur er ook bijhalen, en wordt dit topic een zootje.

Prima, maar dat doe ik niet, ik heb ook nergens genoemd dat rodeo afgeschaft moet worden, alleen dat bij bepaalde takken van de rodeo best vraagtekens geplaatst mogen worden bij het welzijn van de betrokken dieren. Ik ben wat dat betreft niet degene die de boel in hokjes drukt in dit topic hoor.

Tuurlijk zijn er misstanden in de westernsport, dat is in elke sport zo. Dat de futurity alleen voor driejarige paarden is, dat is door de mens bedacht, dus de consequenties voor een paard die dat moet doen, liggen ook in de hand van de mens. Persoonlijk vind ik het not done, een paard zo jong te bezigen voor een wedtrijd, maar goed, dan dwaal ik af.

Wat betreft rollkur en dergelijke pratijken heb je helemaal gelijk.

Wat ik bedoel is dat men er best naar mag kijken, hoe en waarom de dieren tijdens wedstrijden met de voetjes omhoog gaan. Of men het kan verminderen en hoe en of sommige takken van sport in deze tijd nog wel kunnen, als er dieren voor het leven laten ter vermaak van de mens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:25

Dat ben ik met je eens, als dezelfde ongelukken of sterfgevallen onder bepaalde condities vaker voorkomen, en er valt een patroon te ontdekken, moet daar zeker wat aan gedaan worden :j

Misschien iets met een medische keuring of wat. Alleen weet ik niet hoe dat nu gaat op de Stampede, misschien is dat al zo.

Qua of sommige dingen nu nog kunnen, ook daar valt zeker iets over te zeggen :j Vooral als het overlijdensrisico hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:27

Cer schreef:
Tuurlijk mag je het bespreken en iets verzinnen om het beter te maken of te voorkomen. Ik zie daar alleen het nut op bokt niet zo van in. En ik zou niet weten hoe je pech kan voorkomen. Dus wat dat betreft heb ik geen inhoudelijke mededelingen nee.

Wat zou jij kunnen bedenken om het te voorkomen, behalve afschaffen?

En dat is het net, was het pech? Is het pech, wanneer elk jaar paarden omkomen tijdens de competitie.
Bokt is een paardenforum, waarom zou je het daar niet over kunnen hebben? Daar is een discussieforum toch voor, om over oa dit soort zaken te praten?

Afschaffen van bepaalde onderdelen in sport zou idd, helemaal niet zo slecht zijn.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:28

Zoals bijvoorbeeld in de eventing. Dan heb je een medische keuring ( hartslag en kreupelheid) als je paard daar niet goed doorheen komt voor de wedstrijd mag hij niet deelnemen en na de wedstrijd dan telt je uitslag niet mee.

Zoiets lijkt me voor de rodeo ook een goed plan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:28

Cer schreef:
Dat ben ik met je eens, als dezelfde ongelukken of sterfgevallen onder bepaalde condities vaker voorkomen, en er valt een patroon te ontdekken, moet daar zeker wat aan gedaan worden :j

Misschien iets met een medische keuring of wat. Alleen weet ik niet hoe dat nu gaat op de Stampede, misschien is dat al zo.

Qua of sommige dingen nu nog kunnen, ook daar valt zeker iets over te zeggen :j Vooral als het overlijdensrisico hoog is.

Nou bijvoorbeeld.
Dat was inderdaad waar ik op doelde :D

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:29

Cassidy schreef:
De bekrompenheid van sommige bokkers straalt toch weer van de berichten af. Voordat je commentaar gaat geven op een evenement als een rodeo, verdiep je eens even in de klasses die bij een rodeo worden uitgeschreven. Team Penning en Cutting zijn onderdelen die een goed getraind paard vereisen, en de ruiters zijn heel zuinig op hun dieren. Bucking Bronco's worden speciaal voor dat onderdeel gefokt, weten precies wat ze doen moeten en zijn goed op conditie. Paarden die vallen, bewustzijn verliezen of een hartaanval krijgen kunnen in elke discipline voorkomen. Sterker nog, zelfs op mijn oude manege stortte een manegepony in elkaar (tijdens de les met kind op zijn rug) omdat zijn hart het begaf....

Bij ons in het verleden in Nijmegen het paard van Sinterklaas, zakte met de goedheiligman erop
zo door zijn knieen, Het was vreselijk, paard dood, Sint op zijn bakkes, mijter rolde weg.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:29

neile schreef:
Noisy schreef:
2 van de 3 sterfgevallen hadden niks te maken met de Stampede, dat had op ieder ander moment ook kunnen gebeuren...Dus om nou te zeggen dat het maar meteen afgeschaft moet worden vind ik een beetje kort door de bocht genomen. Dan moet je de Grote Prijzen, de Olympische Spelen met die belachelijk hoge en brede, bijna onneembare hindernissen ook afschaffen want hoeveel paarden daar wel niet van geblesseerd raken...
Daarbij komt ook nog dat de meeste rodeo bronco's een betere verzorging krijgen dan een willekeurig paard in particulier bezit.

Zo denk ik er ook over! Het is heel spijtig, maar inderdaad twee van de drie gestorven paarden hadden op elk ander moment hetzelfde voor kunnen hebben.

Dat denk ik ook. Waarschiijnlijk hadden deze ongelukken meer met de hitte te maken als met het evenement. Ik ben op de Stampede geweest en het is een echt familie evenement. Het is meer show als rodeo. De paarden zien er goed verzorgd uit en er is genoeg toezicht (ook controle van de dierenarts en niet alleen op kreupelheid maar ook op doping enz) Er is trouwens ook een kwalificatie om mee te mogen doen. Bij de barrel racing (valt officieel ook onder de rodeo) mogen alleen de beste barrel racers op uitnodiging meedoen. Die paarden krijgen ook echt de beste verzorging. Misschien had het evenement wel uitgesteld kunnen worden als het te heet is voor de dieren want dat is natuurlijk meer risico, maar dat is met ieder paardensport evenement in de zomer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:31

Ik lees dat de calgary stampede al minder bezoekers heeft nu als voorgaande jaren. Of dat economisch is, of dat bezoekers t toch niet meer willen zien, kunnen ze nog niet zeggen. Misschien heft dit soort evenementen zichzelf op.

Steer Wrestling vind ik persoonlijk niet meer kunnen, en Roping enzo.. Het bull riding vind ik wel weer stoer, omdat (volgens mij?)daar meestal de cowboy de pineut is :j (en dat is eigen keus) en het magistrale stieren zijn!

Aan de andere kant hebben veel dieren hun bestaansrecht te 'danken' aan het feit dat ze economisch interessant zijn ergens voor... en als het om geld gaat blijft t lastig.
Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat een rodeo er alleen maar baat bij heeft als het risico op ernstige ongevallen verkleint wordt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:32

Nessah schreef:
Zoals bijvoorbeeld in de eventing. Dan heb je een medische keuring ( hartslag en kreupelheid) als je paard daar niet goed doorheen komt voor de wedstrijd mag hij niet deelnemen en na de wedstrijd dan telt je uitslag niet mee.

Hoe verklaar je dan al die ongelukken tijdens de eventing op paarden die wel door de keuring heen zijn gekomen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:33

zonde van de paarden, maar dat kan overal gebeuren
zelfs een rug breken door een bok.
laatst stond er nog een bericht op de hoofdpagina dat een paard tijdens een groot (international) concour een hartaanval had gehad tijdens een springrubriek en over de kop geslagen was. ruiter er onder.

sterkte voor alle betrokkenen

hoe erg ik het ook vind. vind ik het toch niet raar dat op zulke mega evenementen (niks in europa is vergelijkbaar, denk ik) geen dode of erge gewonden vallen onder de dieren. het is zo groot dat de percentage heel klein is. natuurlijk moet er wel gekeken worden om het te kunnen voorkomen. maar bij dieren kan het hart nog zo goed klinken, kan het toch dood neervallen 2 dagen later. zonder enkel symptoom. het blijven vluchtdieren.

dat we hier geen 'echte' rodeo kenners hebben lijkt me logisch de sport word hier niet beoefend (ik lees het namelijk als volgt, je bent kenner als je zelf deel neemt of op andere manier direct betrokken bent).

ik ben nu al een aantal keer naar de bullriding geweest in nieuw zeeland en heb het laatst de world cup op tv gezien en ik kan geen enkele angst vinden bij die stieren. ze weten precies wat er verwacht word. hebben ze niet echt zin dan doen ze hun werk ook niet. volgende keer beter (te vaak niet ja dan word die biefstuk). maar de meesten zien het als een leuk spelletje. cowboy eraf dan trots rond lopen.
zelfs als het een achtertuin rodeo is met amateurs. (al zie ik het toch liever in een officiele rubriek, waar de bond regels en controles aan verbind, maar zoals overal moet je ergens het leren en ervaring opdoen)

bij de officiele klasse (2de divisie) in nieuw zeeland liepen er genoeg stieren van 8-14 jaar rond (dat zijn goede, de stier krijgt punten voor zijn bokken, de cowboy voor netjes blijven zitten, doet de stier het slecht dan win je ook niet). (als ze in de veehouderij gehouden zouden worden zouden ze allang biefstuk zijn). de groepen trekken rond met de cowboys tijdens het seizoen, voor de rest staan ze op het land.
bij alle evenementen die ik heb gezien is geen enkele stier gevond geraakt, ja cowboys wel.

zou niet weten waarom dat bij de paarden niet het geval is.

bij bull riding hebben ze vaak een helm op en bodyprotector aan. tja gewond raken doen ze dan ook. maar vast niet zo vaak als motorcrossers, het hoort bij de sport en daar kies je voor.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:34

Cassidy schreef:
Nessah schreef:

Hoe verklaar je dan al die ongelukken tijdens de eventing op paarden die wel door de keuring heen zijn gekomen?

Het voorkomt heus niet alle ongelukken, het voorkomt wel dat paarden die licht kreupel zijn voor de wedstrijd niet mogen deelnemen, dat paarden die teveel stress hebben of een slechte conditie niet mogen deelnemen en doordat er zo'n keuring is beseffen mensen dat ze alleen kunnen winnen met een gezond paard dat een voldoende conditie heeft. ( dus met een twijfelgeval gaan ze niet meer op pad.. en helaas doen sommige mensen dat anders wel.. hoe stom het ook is)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

En toch gebeurt het ... je ondervangt het waarschijnlijk nooit helemaal denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

Cassidy schreef:
Nessah schreef:

Ongelukken kunnen overal gebeuren, je hebt wat dat betreft nooit garanties. Maar denk dat controles het wel verminderd. Dat sommige paarden worden uitgesloten van verdere deelname wegens conditie, het aantal ongelukken wel verminderd. Daar gaat het om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:37

Ik vraag me af hoeveel paarden er aan de Calgary Stampede mee hebben gedaan. En wat voor statisch getal er dan aan die drie sterfgevallen kan worden gehangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:41

Cassidy schreef:
Ik vraag me af hoeveel paarden er aan de Calgary Stampede mee hebben gedaan. En wat voor statisch getal er dan aan die drie sterfgevallen kan worden gehangen...

Maakt dat uit? Waarom blijf je toch de vergelijking zoeken.
Sommige kromme dingen kunnen niet rechtgepraat, ook niet met statistieken en vergelijkingen. Omdat drie van de 100 paarden (noem maar een getal) maar zijn dood gegaan, dat maakt het goed en verwaarloosbaar?

Waarom niet kijken naar dit soort dingen en je afvragen hoe je dingen kunt verbeteren en bekijken of het in kader van dierenwelzijn, sommige takken van sport nog wel kunnen? Je kunt het wel steeds achter het behang plakken, maar dat komt de rodeo ook niet ten goede lijkt me. Constant met andere takken van paardensport vergelijken, komt bijna wanhopig over, om de rodeo onderdelen maar goed te praten. En het werkt vaak averechts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:53

Ik praat niets goed, alleen jij begon over "onderzoeken waarom paarden tijdens een evenement met de voetjes omhoog gaan". En daarin ga ik met Cer mee: als er bij een eventing hindernis paarden iedere keer ten val komen, dan behoor je naar dat hindernis te kijken. Naar drie sterfgevallen die op eerste gezicht niet aan elkaar te linken zijn, kun je gaan kijken en de grootste gemene deler proberen te vinden - als die er al is - om dergelijke sterfgevallen in de toekomst uit te sluiten.

Ieder paard dat tijdens een evenement om het leven komt, is er een teveel. Sterker nog, ieder paard dat komt te overlijden (door een ongeluk) is er een teveel. En dan maakt het niet uit of het op de wei gebeurt, in het verkeer, of onder het zadel/voor de kar.

Maar toch, puur uit nieuwsgierigheid, zou ik willen weten hoeveel paarden er aan de Calgary Stampede dit jaar hebben meegedaan. Ik zoek geen vergelijking, en heb normaal een gruwelijke hekel aan statistieken omdat het enkel cijfers zijn en het leed wat erachter zit wordt verdoezeld. Heeft iemand een getal?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:08

Er wordt niks goedgepraat.. maar net wat Cassidy zegt, om een oplossing te zoeken moet er een probleem gesignaleerd worden, waar een grote gemene deler voor nodig is..

Is het altijd bij hetzelfde onderdeel? Lopen daar te oude paarden tussen (met verhoogt hartfalen, en dus leeftijd omlaag)? Is het tijdens een rodeo dat het in het hok misgaat, en is er dus wat mis met het starthok.. ik noem maar wat..

Maar je moet eerst kijken wat er hoe vaak misgaat, om dáár dan een oplossing voor te zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

Cassidy schreef:
Ik praat niets goed, alleen jij begon over "onderzoeken waarom paarden tijdens een evenement met de voetjes omhoog gaan". En daarin ga ik met Cer mee: als er bij een eventing hindernis paarden iedere keer ten val komen, dan behoor je naar dat hindernis te kijken. Naar drie sterfgevallen die op eerste gezicht niet aan elkaar te linken zijn, kun je gaan kijken en de grootste gemene deler proberen te vinden - als die er al is - om dergelijke sterfgevallen in de toekomst uit te sluiten.

Ik heb het daarom ook over evenementen en niet specifiek over rodeo, evengoed voor eventing, military en races.

Maar dan snap ik al helemaal niet waarom je het getal wilt weten, als je vind dat er diereleed door wordt verdoezeld. Google even, kom je er vast achter.

Cer, daarom is het toch zeker zinnig om daar regels aan te stellen en een check up door de da?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:16

Voor zover ik weet worden de dieren die door de organisatie ter beschikking worden gesteld bij western en rodeo evenementen zoals bucking bronco's, de stieren en de koeien/kalveren voor de cutting, team penning en working cowhorse door de dierenarts bekeken, de paarden van de individuele deelnemers niet. En een controle door een DA voorkomt niet dat een paard zijn been of zijn rug breekt, of komt te overlijden aan een hartinfarct.

En checkup door een DA voor iedere dressuurproef die je wilt rijden? Vind ik een heel goed idee, maakt het rijden van wedstrijden helemaal onbetaalbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:19