Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Abeltje77 schreef:De hartaanval en het neervallen... tja, dat is misschien niet direct rodeo-gerelateerd.
Maar dat paard dat zijn rug brak... dan moet ie toch wel gekke dingen gedaan hebben, en elk rodeopaard is volgens mij tijdens zo'n rodeo zo ontzettend volledig in paniek. Dat wens je geen enkel paard toe.
Mag voor mij onmiddelijk verboden worden, die achterlijke rodeo's.
Mindim schreef:Maw, jammer dan?
Citaat:Als in een sport regelmatig doden vallen tijdens de wedstrijd, is dat dan niet iets waar je het over kunt hebben, hoe het komt en of je het nog kunt maken. Dat je over dit specifieke paard het niet kan hebben snap ik, maar als dit een terugkomend iets is, lijkt het me toch iets wat bespreekbaar moet zijn, om het misschien in de toekomst te voorkomen?
En omdat het niet vermeld staat, kun je er niets over zeggen eigenlijk...Citaat:Wie weet hoe vol die huifkar was waar die volbloed voor liep en hoe lang hij hier al mee rond liep? Dat staat nergens vermeld...
Cassidy schreef:Mijn sport? Rodeo is niet mijn sport. En ik ben de enige niet die western rijdt, in dit topic heeft gereageerd en zich er gruwelijk aan ergert dat negen van de tien ruiters die geen ervaring met western hebben meteen de sticker "rodeo" plakken op alles wat op een westernzadel rijdt of een cowboyhoed opheeft...
O ja, er zijn misstanden in de westernsport. Het paardje in het filmpje van dat cuttingpaard, is 3 jaar oud. Om zo te kunnen cutten moet je vroeg zijn begonnen. Er is alleen een probleem: de Futurity is alleen voor driejarige paarden.
Als ik de misstanden in de western aan ga kaarten in dit topic, dwalen we te ver af. Dan mogen we barreren en de Rollkur er ook bijhalen, en wordt dit topic een zootje.
Cer schreef:Tuurlijk mag je het bespreken en iets verzinnen om het beter te maken of te voorkomen. Ik zie daar alleen het nut op bokt niet zo van in. En ik zou niet weten hoe je pech kan voorkomen. Dus wat dat betreft heb ik geen inhoudelijke mededelingen nee.
Wat zou jij kunnen bedenken om het te voorkomen, behalve afschaffen?
Cer schreef:Dat ben ik met je eens, als dezelfde ongelukken of sterfgevallen onder bepaalde condities vaker voorkomen, en er valt een patroon te ontdekken, moet daar zeker wat aan gedaan worden
Misschien iets met een medische keuring of wat. Alleen weet ik niet hoe dat nu gaat op de Stampede, misschien is dat al zo.
Qua of sommige dingen nu nog kunnen, ook daar valt zeker iets over te zeggenVooral als het overlijdensrisico hoog is.
Cassidy schreef:De bekrompenheid van sommige bokkers straalt toch weer van de berichten af. Voordat je commentaar gaat geven op een evenement als een rodeo, verdiep je eens even in de klasses die bij een rodeo worden uitgeschreven. Team Penning en Cutting zijn onderdelen die een goed getraind paard vereisen, en de ruiters zijn heel zuinig op hun dieren. Bucking Bronco's worden speciaal voor dat onderdeel gefokt, weten precies wat ze doen moeten en zijn goed op conditie. Paarden die vallen, bewustzijn verliezen of een hartaanval krijgen kunnen in elke discipline voorkomen. Sterker nog, zelfs op mijn oude manege stortte een manegepony in elkaar (tijdens de les met kind op zijn rug) omdat zijn hart het begaf....
neile schreef:Noisy schreef:2 van de 3 sterfgevallen hadden niks te maken met de Stampede, dat had op ieder ander moment ook kunnen gebeuren...Dus om nou te zeggen dat het maar meteen afgeschaft moet worden vind ik een beetje kort door de bocht genomen. Dan moet je de Grote Prijzen, de Olympische Spelen met die belachelijk hoge en brede, bijna onneembare hindernissen ook afschaffen want hoeveel paarden daar wel niet van geblesseerd raken...
Daarbij komt ook nog dat de meeste rodeo bronco's een betere verzorging krijgen dan een willekeurig paard in particulier bezit.
Zo denk ik er ook over! Het is heel spijtig, maar inderdaad twee van de drie gestorven paarden hadden op elk ander moment hetzelfde voor kunnen hebben.
Nessah schreef:Zoals bijvoorbeeld in de eventing. Dan heb je een medische keuring ( hartslag en kreupelheid) als je paard daar niet goed doorheen komt voor de wedstrijd mag hij niet deelnemen en na de wedstrijd dan telt je uitslag niet mee.
Cassidy schreef:Nessah schreef:Zoals bijvoorbeeld in de eventing. Dan heb je een medische keuring ( hartslag en kreupelheid) als je paard daar niet goed doorheen komt voor de wedstrijd mag hij niet deelnemen en na de wedstrijd dan telt je uitslag niet mee.
Hoe verklaar je dan al die ongelukken tijdens de eventing op paarden die wel door de keuring heen zijn gekomen?
Cassidy schreef:Nessah schreef:Zoals bijvoorbeeld in de eventing. Dan heb je een medische keuring ( hartslag en kreupelheid) als je paard daar niet goed doorheen komt voor de wedstrijd mag hij niet deelnemen en na de wedstrijd dan telt je uitslag niet mee.
Hoe verklaar je dan al die ongelukken tijdens de eventing op paarden die wel door de keuring heen zijn gekomen?
Cassidy schreef:Ik vraag me af hoeveel paarden er aan de Calgary Stampede mee hebben gedaan. En wat voor statisch getal er dan aan die drie sterfgevallen kan worden gehangen...
Cassidy schreef:Ik praat niets goed, alleen jij begon over "onderzoeken waarom paarden tijdens een evenement met de voetjes omhoog gaan". En daarin ga ik met Cer mee: als er bij een eventing hindernis paarden iedere keer ten val komen, dan behoor je naar dat hindernis te kijken. Naar drie sterfgevallen die op eerste gezicht niet aan elkaar te linken zijn, kun je gaan kijken en de grootste gemene deler proberen te vinden - als die er al is - om dergelijke sterfgevallen in de toekomst uit te sluiten.