Paard te water en verdrinkt in de Oude Rijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:36

Afschuwlijk als je dit overkomt :(:)

amsterdam_30

Re: Paard te water en verdrinkt in de Oude Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:04

Wat een nachtmerrie... en als dat paard op hol is geslagen kan de menner (eventueel met mes..) nog best ver zijn geweest?

Inieder geval vreselijk triest dat het gebeurd is.. erg voor de eigenaar, het paard en de helpers...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:39

Verschrikkelijk verhaal.
Heel veel sterkte voor de betrokkenen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:00

Een paard te water van de kar los snijden/ uitspannen valt vies tegen... Alles is onder water, paard in paniek of doet poging te zwemmen wat rondmaaiende hoeven betekend, de schrik die je zelf hebt. En het paard staat aan 6 punten vast aan de koets
Knap als mensen dit op tijd weten op te lossen!

Ondertussen; sterkte voor alle betrokkenen, lijkt me erg heftig

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:37

Inderdaad. Gewoon een afschuwelijk ongeluk. Paarden blijven dieren, die onverwachts kunnen reageren. Zelfs het makste paard kan dat. Dat het dan meteen zo moet aflopen en niet met een sisser is alleen maar heel heel erg jammer! Er zijn mensen die veel houden van dit paard en er intens veel verdriet van hebben. Sterkte voor hen!

Is er lang gewacht voor de brandweer werd geroepen? Ik heb wel eens gehoord dat veel paardenliefhebbers eerst zelf een poos gaan proberen en dan pas de brandweer oproepen. Als je ze meteen bij zo'n ongeluk roept, heb je vaak grotere kans dat het met die sisser afloopt. Natuurlijk ook geen garantie, dat ze het gaan redden. Ik kreeg het in elk geval te horen tijdens mijn opfristraining BHV (bedrijfshulpverlening). De woorden van de brandweer: "Paard te water? Meteen 112 bellen en dan pas zelf gaan proberen te redden (als je alleen bent natuurlijk), zodat er hulp onderweg is. We komen liever voor niks dan te laat. En het is gratis!"

En zo'n kliksysteem zou idd ideaal zijn! Is er een uitvinder in de zaal?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:44

Er bestaan kliksystemen. Ik hou er ook niet van langs het water te mennen, maar doe het toch regelmatig omdat het niet anders kan. Probeer wel altijd de route zo te nemen dat ik het water aan 'de andere kant' heb (tegemoetkomend verkeer zit dan aan het kant van de vaart, tegen het water aan).
Dit zijn van die vreselijke ongelukken die door een samenloop van omstandigheden afschuwelijk aflopen. Combinatie van diep water, steile kant, paard in tuig met wagen eraan enz.
Bij het koetsiersbewijs leer je dat je een goed mes mee moet nemen, niet dat dat nu wat had geholpen maar goed. En er zijn dus kliksystemen maar kan met ook voorstellen dat je daar niet mee ment (doe het zelf ook niet) want het schijnt ook te kunnen gebeuren dat het losklikt als je het niet wilt (is dus ook een ramp).
Hoe dan ook, een ingespannen paard op hol is een ramp. Blijkbaar ging het hoofdstel ook nog af, dan heb je helemaal niets meer te vertellen. Afglijdende hoofdstellen zijn (enigszins) te voorkomen door riempje aan keelriem/neusriem te doen en zo te zorgen dat het niet los kan gaan (als je het vastmaakt natuurlijk).

Hoe dan ook sterkte voor alle betrokkenen, dit vergeet je nooit meer |(

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:53

Ik vind het een beetje erg grof dat er mensen zijn die bij zo'n ongeval durven te zeggen dat ze het een vreemd verhaal vinden.
Omstanders kunnen ook paardenmensen zijn, hoeven niet altijd leken te zijn.
Een paard al zwemmend een halster om doen heb ik geen ervaring mee, wel met een koe en een veulen . Liggen hier helaas dikwijls dieren in de vaart.
In beide gevallen in alle rust gelukt.
Het is gewoon een verschrikkelijk iets dit, en waarom moeten er dan altijd mensen zijn die dan met verwijten komen?
Besef gewoon dat een ongeluk in een klein hoekje zit, dat de pers vaak niet weet waar ze over schrijven, en dat alle helpers en hulpverleners mega hun best hebben gedaan.
Dat brandweer en poltie binnen 10 minuten ter plaatse was geeft toch ook al aan dat er direct gebeld is?
En klasse dat ze er zo snel waren.

Was een mooi paard zo te zien, en ik wens de eigenaren en verzorgers heel veel sterkte met dit tragische verlies.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:02

allereesrt sterkte voor de omstanders en eigenaar(en)

de eigenaar van mijn oud verzorgpaard(haflinger)
is ook eens omgevallen in een greppel met kar en al,
ze waren toen met zijn 4e,
en wisten niet hoe snel ze het tuiglos moesten maken,
onder het los maken zag een van hen dat het de haf niks uitmaakte er was immers genoeg vers gras en zat dus rustig te eten,

maar zo zzie je maar, het kan ook heel fout aflopen

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:44

De brandweer en politie waren met 10 minuten ter plaatse.
Carolus is van het erf af gerent recht streeks de rijn is, ik denk dat het zeker nog geen 50 meter moet zijn geweest.

Voor iedereen die wil zien wie het paard was kan in het profiel van Rosalinx kijken.

Sterkte ermee wijffie

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:38

Ragdollcat schreef:
Arme paard.

ARM paard

spelling schijnt hier op bokt ook lastig te zijn.. :+

ontopic; sterkte, Rosalinx,
vreselijk om op deze manier je paard te verliezen. :(:)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:50

@ Kytha
Wat maakt het nou uit als iemand een foutje maakt met typen..

Topic:
Wat een verschrikkelijk ongeluk..
En ik vind het al helemaal geen vreemd verhaal..
De eigenaar heeft er waarschijnlijk alles aangedaan om het paard te redden.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:40

Hallo allemaal

allereerst wil ik de eigenaar veel sterkte wensen!!
Zelf heb ik afgelopen woensdag ook met paard en wagen in het water gelegen waarbij we gelukkig allebei niks ernstigs hebben.
Ook ik heb alles geprobeerd om paard los te krijgen van de kar. Heb een veilig tuig, veiliger dan dit kan niet en moet makkelijk los te maken zijn (is ook zo maar in water met een gestresst paard waarbij alles strak staat, maakt het erg lastig). Ook de strengen vast met paniekhaken. Kreeg alles los op 1 riem na. De brandweer heeft flinke kracht moeten gebruiken om dit door te zagen.
Je probeert zelf alles en waarbij je eigen veiligheid soms in gevaar komt.

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:55

Kom zelf uit Alphen woon nog geen paar honder meter bij de rijn vandaan, hoorde het echter ook later pas. Wat vreselijk moet dat zijn inderdaad om een paar proberen te helpen maar dat het geen zin meer heeft.. Het is overigens ( dan heb ik het wel over meer dan 5 jaar terug) al eerder gebeurt in de rijn, was bij hazerswoude toen een tweespan te water geraakt. De paarden hebben het toen gelukkig wel overleefd, het tuig is toen losgesnede maar hoe of wat precies weet ik niet. Nouja hij was eigenaar van de locale (o.a. ruiter-)sportzaak dus had zo een nieuw tuig, paarden waren er ook snel weer bovenop. Erg jammer dat het nu heel anders is afgelopen...

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:58

Vreselijk,, het zal je maar overkomen. :\
Sterkte voor de eigenaren :(:)

cupcake13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:21

geerke schreef:
vreselijk!
Is het paard verdronken vanwege de kar die er aan hing?
Ik snap niet waarom er nog niet een soort van kliksysteem bestaat waarin je in een of twee handelingen het tuig kun losmaken van het paard...het lijkt mij iets makkelijker voor het paard als het te water raakt om niet vast te zitten aan een kar.

Het kan dat dit heel dom klinkt...ik heb totaal geen verstand van aangespannen rijden,ik vind het doodeng...

nou mijn tante heeft alles gezien en ze zei dat het "kliksysteem"(panieksluiting) wel los was gegaan maar het paard raakte verstrikt in het tuig dus daarom is het paard verdronken.