Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:40

noem mij maar een idioot dan; ik had vandaag de hond voor 10 min in de auto zitten toen ik even langs de ah moest....
In de schaduw geparkeerd, beide ramen helemaal open en toen ik terugkwam lag hij heerlijk te slapen; niets oververhit!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 01:10

1Boefje schreef:
Dus 150 liter per dag in emmers de straat in brengen :P
Kweek wel spierballen met dit warme weer!
!!!

Is zo'n waterzak niets voor jou?
Kost maar een tientje en je hebt er zoveel plezier van!
Ik heb afgelopen winter en voorjaar mijn enters zo water gegeven.

Die klojo's staan trouwens ook zo'n beetje de hele dag in de volle zon te braden.
Schapen liggen netjes onder de bomen, maar hun moeten perse in de zon staan }:0

Vind het wel goed dat er voor gewaarschuwd wordt, er zullen ongetwijfeld nog te veel dieren zijn die door hitte en stommiteiten van hun baas het loodje leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 01:21

onze paarden staan op een dijk met helemaal achteraan een stukje schaduw en in de namiddag is er wel schaduw aan de voorkant, maar overdag staan ze gewoon in de volle zon te suffen...... Wel hebben ze een grote automatische betonnen drinkbak.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 01:26

Mijn ijslander was vorig jaar echt een dag ziek van de warmte/zon, maar ja ze ging ook niet in de schaduw staan :roll:
Gelukkig heeft ze nu geleerd dat et verstamdig is om soms even de schaduw op te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 01:31

Wildgirl schreef:
noem mij maar een idioot dan; ik had vandaag de hond voor 10 min in de auto zitten toen ik even langs de ah moest....
In de schaduw geparkeerd, beide ramen helemaal open en toen ik terugkwam lag hij heerlijk te slapen; niets oververhit!

is niks mis mee toch ;) alleen mensen die hun hond in de auto laten zitten met ramen dsicht, vol in de zon zijn fout bezig. eveneens als je dit bij een kind of ander dier doet.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 04:32

Bij ons is het nu op stal ook verschrikkelijk warm.. Helaas geen schaduw op het land, wel een verkoelend windje en ik spoel haar met koud water af (ROLLEEEENNN!!).. ze staat nu ook 's nachts buiten, lekker scharrelen zonder die zon op d'r kop :) .

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:47

ik heb ze in de nacht buiten,
en overdag in de heerlijk koele
stal, binnen.
<3

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:50

Wildgirl schreef:

Ik denk dat je het dan niet helemaal begrepen hebt.
Als je hond 10 min in een in de schaduw geparkeerde auto ligt met de ramen open, dan zullen ze idd niet zo snel oververhit raken,dus niemand vind je dan een idioot :(:) .
Er zijn wel mensen die hun dier in een afgesloten auto achterlaten en dan wat langer dan 10 minuten en niet in de schaduw ;(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:02

Bij ons staan alle paarden 24/7 buiten. Helaas hebben ze geen schaduw in het land. Ze hebben wel genoeg koel drinkwater. Vorig jaar zetten we ze op stal met zulke temperaturen, toen was het daar lekker koel. Nu is het alleen bloedje heet op stal, waardoor je ze daar ook geen plezier meedoet.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:54

Bij ons gaan de paarden nu 's nachts buiten.. Mijn paard is niet zo slim en heeft ook al een zonneslag achter de rug (vorig jaar). Ze heeft altijd wel veel last met de hitte, maar binnen wordt ze dan weer zenuwachtig omdat ze niet buiten mag.. Rare dieren soms :P

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:00

Bij ons op stal is het ook erg warm en benauwd. Als je naar binnen loopt is het net een muur van warmte waar je tegenaan loopt. Maar mijn paard staat de hele dag in de wei. Er is daar geen schaduw, maar ze hebben wel watertonnen staan. Op de wei is het in ieder geval een stuk luchtiger en staat er meestal wel wat wind. Mijn paard is zwart, maar heeft er zover ik merk niet veel last van. Het enige nadeel is dat hij bruin wordt:D

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:37

Wildgirl schreef:

Nou dan heb je (of zeg maar je hond) puur geluk gehad. Gister al weer 3 honden dood in auto aangetroffen. Ik snap werkelijk niet dat iemand het risico durft te nemen. Maar je moet de mensen de kost geven die in de brandende zon met hun hond gaan fietsen, hardlopen etc. Werkelijk zwaar gestoord.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:50

Onze paarden staan nu overdag binnen, rond 7 uur 's avonds gaan ze weer naar buiten tot de volgende morgen 10 uur. Op stal hebben wij ventilatoren die de warmte afvoerd naar buiten. Dus het is lekker koel in stal +:)+

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:51

Gisteren nog een partytent aangeschaft om extra schaduw te creeren. Ze gaan er nog niet onder, maar de mogelijkheid is er. Ook smeer ik elke ochtend (baby) zonnebrandcreme op het roze neusje van mijn paard. Af en toe een gieter water over haar rug vind ze ook wel lekker....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:54

Ik vind sommige reacties echt grappig.
Sproeiers op een wei (verspilling en een nat paard raakt sneller overhit). Badkuipen met water, die het water koel houden (moet je mij eens vertellen hoe, zelfs in de schaduw is dat toch eerder lauw), tot stallen met ventilatoren (is dat dan ook met verwarming in de winter :D en hoe zit dat dan met stof?).

Hier staan ze gewoon vanaf 10-11binnen tot savonds en daarna de wei op. Stal is 'koel' uitzichzelf en twee schuurdeuren staan tegen elkaar open.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:58

zipje71 schreef:
Wildgirl schreef:

Nou dan heb je (of zeg maar je hond) puur geluk gehad. Gister al weer 3 honden dood in auto aangetroffen. Ik snap werkelijk niet dat iemand het risico durft te nemen. Maar je moet de mensen de kost geven die in de brandende zon met hun hond gaan fietsen, hardlopen etc. Werkelijk zwaar gestoord.

Ben het helemaal met je eens "Zipje71".
Je zou elk dier met deze hitte met rust moeten laten.
Laat het dier lekker in zijn "thuis".
Zie veel paarden die in de volle zon staan en er is geen stukje schaduw waar ze eventueel even kunnen staan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:05

mijn paarden kunnen zelf bepalen,binnen in de koele stal of buiten.
Een deel heeft veel last van de warmte en een deel niet.
Mijn honden wel, die hebben het flink taai.
Ik hou de blokjes om overdag erg kort,plassen en weer naar huis, s ochtends en s avonds mogen ze zich flink uitleven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:08

bulck schreef:
bulck schreef:
tot stallen met ventilatoren (is dat dan ook met verwarming in de winter en hoe zit dat dan met stof?).

Wat is daar gek aan? Wij hebben die ook in de stal hangen alleen werken ze iets anders als jij denkt ;) Het is niet te vergelijken met een ventilator die je in huis hebt die de lucht alle kanten op laat waaien :(:)

Mijn beestjes staan half binnen half buiten. Een merrie met veulen hou ik smiddags binnen aangezien die ook helemaal lekgestoken word :(:)
De anderen blijven gewoon buitenstaan met voldoende drinkwater en schaduw. Maar ze staan meer in de zon :(:)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:14

Ah zo van die varkenstalvetilatoren dan? :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:16

Hier staan ze 's morgens vroeg vanaf een uurtje of 7 een paar uur buiten, dan met de ergste hitte gaan ze naar binnen. En als het dan weer wat koeler word weer naar buiten.. Ze zijn ook nog eens zwart! :(:)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:20

H_Nalanta schreef:
Hier staan ze 's morgens vroeg vanaf een uurtje of 7 een paar uur buiten, dan met de ergste hitte gaan ze naar binnen. En als het dan weer wat koeler word weer naar buiten.. Ze zijn ook nog eens zwart! :(:)

Grappig, die van mij was van de winter heel donker koffievos, maar nu begint ze een vaag bruin kleurtje te krijgen door de zon ;)

Ik heb de afgelopen 2 dagen niet gereden op mijn paard en vanavond moet ik werken, dus dan zal het ook niet lukken. Ik wilde haar ook eerst even aan de hitte laten wennen, het is zo'n omschakeling ineens! Het arme beestje stond 2 dagen terug te zweten op de wei (ondanks dat er schaduw is en een automatische drinkbak met koel water). Gister stond ze al veel minder te zweten en leek ze minder last te hebben van de hitte. Ach, morgen maar heel vroeg of heel laat gaan rijden en dat probeer ik te blijven doen zolang het zo warm is. Heb gelukkig toch nog geen wedstrijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:22

Hier zijn ze ook bruin hoor, ofja.. bruin/zwart maar ik bedoelde dat zwart warmer is dan wit.. Een zwart paard heeft vaak meer last van de warmte dan een witte, buiten het feit dat een witte sneller verbrand. Als je een zwart t-shirt aan hebt is dat ook veel warmer dan een wit t-shirt.. :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:25

blue_kim schreef:
SJANNE_DARK schreef:
ik lees veel en zie veel dat mensen op het heetst van de dag de sproeiers aan zet. Dit is er dom wand het gras verbrand hier door. Je kan het beter in de avond doen. Het is natuurlijk wel lekker om op het heetst van dan de dag als de paarden bij voorbeeld ochtend hebben buiten gestaan, ze dan af te spuiten en dan lekker op stal.

daarom krijgt men vaak geel gras. Dit zie je ook veel bij voetbal velden

je gras verbrand alleen als je de sproeier uitzet wanneer de zon nog schijnt. Als je hem de hele dag aan laat staan tot de zon weg, of minder vel is, verbrand je gras niet.

ook dan verbrandt je gras niet ;)
ooit heeft iemand beweerd dat waterdruppels werken als een brandglas en zo het gras verbranden (net zoals je met een vergrootglas dingen in brand kan steken).
een hele hoop mensen hebben deze onzin overgenomen.
als een waterdruppel al als een brandglas werken (wat dus niet zo is), dan dient het meteen ook als bluswater ;)

@iemand die zich vragen stelde: de paarden staan écht de hele dag in de zon (ik kan ze de hele dag door zien, dus ik weet het zeker ;) )
mijn schapen (zonder dikke vacht) gaan wel vaak in de schuilstal liggen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:26

bulck schreef:
Sproeiers op een wei (verspilling en een nat paard raakt sneller overhit). Badkuipen met water, die het water koel houden (moet je mij eens vertellen hoe, zelfs in de schaduw is dat toch eerder lauw), tot stallen met ventilatoren (is dat dan ook met verwarming in de winter :D en hoe zit dat dan met stof?).

Hier staan ze gewoon vanaf 10-11binnen tot savonds en daarna de wei op. Stal is 'koel' uitzichzelf en twee schuurdeuren staan tegen elkaar open.

Jij kan dat best grappig vinden :D maar onze wei blijft hartstikke lekker groen en sappig ipv de woestijn waar de meeste paarden op dit moment hier in de buurt in staan. Bovendien ga ik altijd nog uit van het "gezond verstand" van een paard, als hij oververhit zou raken van onder de sproeier afkoeling te zoeken dan doet hij het toch gewoon niet. Bovendien laten ze zich niet zeiknat regenen, maar gewoon even een verkoelend douche.

Twee schuurdeuren tegen elkaar open is ook niet optimaal, wat dacht je van de tocht?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:42

FriesWytske schreef:
Onze paarden gaan niet eens in de schaduw staan. Ook al kunnen ze daar komen. We zorgen er wel voor dat hun waterbak altijd vol is.

Dat ken ik ook ja..
Je zet ze in een schaduw wei met een klein stukje zon, gaan ze in de zon staan!
Maar de waterbak is bij ons altijd vol.