Voltigeur schreef:@ manishdra: Ik probeer hierboven net het verschil uit te leggen tussen wat wij doen en wat jullie doen. En jij lijkt het of niet goed gelezen, of niet goed begrepen te hebben...
Ik heb nergens beweerd dat A Knight's Tale dè perfecte weergave zou zijn van hoe het toen was. Dat staat er ook vrij duidelijk denk ik.
Ik vind het vooral zonde dat, als je er prat op gaat dat je zo historisch correct mogelijk wil bezig zijn, ik onmiddellijk een optuiging van de paarden zie die niet eens in de buurt komen van wat toe gangbaar was...
Wij hebben niet de pretentie om onszelf ridders of wat dan ook te noemen, wij gebruiken dus ook soms die nep maliënkolders (wordt trouwens ook voor de film zo gedaan, maar door het knip- en plakwerk merk je daar niks van).
Wij zijn een bende vrienden die zich amuseren en wat wij doen loopt uiteen van Spaanse dressuur, kozakkenvoltige, roofvogelshow, hongaarse post, een steekspel (zoals ik al zei, met de vallen die je ook in de films ziet).
Hoe de organisator zijn evenement dan noemt, dat zal mij worst wezen. Meestal is op de affiche ook al wel vrij duidelijk wanneer het om reënactment gaat of wanneer het louter show is zoals wij het doen.
Ik hou er niet van om kort door de bocht genoemd te worden. En al zeker niet nadat ik een vrij gefundeerde uitleg had gegeven.
Ik heb eens bekeken wat jullie doen. En daarmee moet je niet komen aankloppen bij reênactors, en je komt ook niet in de buurt van wat wij doen... Jullie zijn een geval apart blijkbaar.
Elk doet wat ie wil. Ik het mijne en jij het jouwe.
En als je dan historisch zo nauwlettend bent, ban dan meteen vrouwen in wapenuitrusting, zorg voor een iets correctere optoming van de paarden, etc, voor je met modder gaat gooien naar mensen die iets totaal anders doen.
Voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen jou, maar bepaalde uitspraken vind ik nogal grof en ook tegenstrijdig met wat ik op jullie foto's zie.
So, rustig aan, ik heb je toch nergens aangevallen? (toch? was in ieder geval niet mijn intentie.) En ik gaf even aan wat ik jammer vind aan showgroepen. Wat jij kunt op een paard is veel meer dan ik en de show zal vast ook goed in elkaar zitten. Ik vind het alleen jammer dat het niet correct is. Daarmee loopt ik toch geen modder te gooien?
Wij geven nog geen shows, dit is nog in ontwikkeling, dit komt omdat we onze gear nog niet op orde hebben. De foto's op de site zijn van een jaar terug toen wij het al helemaal niet op orde hadden en men graag foto's wilden maken. Deze foto's zijn lang niet het beste promotiemiddel maar op het moment alles wat we hebben. Wij zijn helaas ook niet van de één op andere dag hiermee begonnen, ik kan je zelfs zeggen dat de foto's van onze oorsprong hier niet eens opstaan en met een duidelijk reden

Zoals in mijn post aangegeven doen wij concessies om het voor het publiek toegankelijk te maken. Daarnaast maken wij ook concessies wat betreft keuzes voor het paard en ruiter. Geen kandare als je er niet mee kunt rijden, geen middeleeuws zadel wat op de schoft ligt, geen volledigbedekkende deken ivm warmte ect. En ja, wij zijn nog niet op het niveau waar we graag op zouden zitten, maar ook wij lopen tegen budgetaire problemen op

Over vrouwen te paard en te voet, snij je een hele andere discussie aan. Namelijk of het autentiek is. Iedereen zegt van niet, maar... Er waren ridderorders vroeger waarbij ook vrouwen geriddert werden, er zijn enkele afbeeldingen van vrouwen te paard, ook in harnas en wij zijn nu ook bezig met het uitzoeken van een verwijzing naar vrouwenjousten. Het is helemaal niet zeker dat vrouwen niet meededen, niet meevochten ect, terwijl het wel één van de eerste opmerkingen is die wij bijvoorbeeld altijd krijgen. Wat niet vreemd is aangezien geschiedkundigen tot niet zo heel lang geleden hebben gezegt dat vrouwen in de middeleeuwen ondergeschikt waren en op 99,99 % van alle afbeeldingen staan mannen te paard. We weten het niet, wat niet wil zeggen dat het niet zo was

Even afgezien van het histosche aspect vind het publiek het geweldig als er een vrouw meedoet (te voet al dan niet te paard)
PS: ik ben begonnen met mijn reactie om lekker te discusieren, niet om modder te gooien. Ik vind het jammer dat het blijkbaar aanvallender overkwam dan bedoelt, het was niet mijn intentie. Het is en blijft namelijk een gevoelig onderwerp.