Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:28

Voltigeur schreef:
@ manishdra: Ik probeer hierboven net het verschil uit te leggen tussen wat wij doen en wat jullie doen. En jij lijkt het of niet goed gelezen, of niet goed begrepen te hebben...

Ik heb nergens beweerd dat A Knight's Tale dè perfecte weergave zou zijn van hoe het toen was. Dat staat er ook vrij duidelijk denk ik.

Ik vind het vooral zonde dat, als je er prat op gaat dat je zo historisch correct mogelijk wil bezig zijn, ik onmiddellijk een optuiging van de paarden zie die niet eens in de buurt komen van wat toe gangbaar was...

Wij hebben niet de pretentie om onszelf ridders of wat dan ook te noemen, wij gebruiken dus ook soms die nep maliënkolders (wordt trouwens ook voor de film zo gedaan, maar door het knip- en plakwerk merk je daar niks van).
Wij zijn een bende vrienden die zich amuseren en wat wij doen loopt uiteen van Spaanse dressuur, kozakkenvoltige, roofvogelshow, hongaarse post, een steekspel (zoals ik al zei, met de vallen die je ook in de films ziet).
Hoe de organisator zijn evenement dan noemt, dat zal mij worst wezen. Meestal is op de affiche ook al wel vrij duidelijk wanneer het om reënactment gaat of wanneer het louter show is zoals wij het doen.

Ik hou er niet van om kort door de bocht genoemd te worden. En al zeker niet nadat ik een vrij gefundeerde uitleg had gegeven.

Ik heb eens bekeken wat jullie doen. En daarmee moet je niet komen aankloppen bij reênactors, en je komt ook niet in de buurt van wat wij doen... Jullie zijn een geval apart blijkbaar.

Elk doet wat ie wil. Ik het mijne en jij het jouwe.

En als je dan historisch zo nauwlettend bent, ban dan meteen vrouwen in wapenuitrusting, zorg voor een iets correctere optoming van de paarden, etc, voor je met modder gaat gooien naar mensen die iets totaal anders doen.

Voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen jou, maar bepaalde uitspraken vind ik nogal grof en ook tegenstrijdig met wat ik op jullie foto's zie.

So, rustig aan, ik heb je toch nergens aangevallen? (toch? was in ieder geval niet mijn intentie.) En ik gaf even aan wat ik jammer vind aan showgroepen. Wat jij kunt op een paard is veel meer dan ik en de show zal vast ook goed in elkaar zitten. Ik vind het alleen jammer dat het niet correct is. Daarmee loopt ik toch geen modder te gooien?

Wij geven nog geen shows, dit is nog in ontwikkeling, dit komt omdat we onze gear nog niet op orde hebben. De foto's op de site zijn van een jaar terug toen wij het al helemaal niet op orde hadden en men graag foto's wilden maken. Deze foto's zijn lang niet het beste promotiemiddel maar op het moment alles wat we hebben. Wij zijn helaas ook niet van de één op andere dag hiermee begonnen, ik kan je zelfs zeggen dat de foto's van onze oorsprong hier niet eens opstaan en met een duidelijk reden :o , langzaam aan verbeteren we onzelf.

Zoals in mijn post aangegeven doen wij concessies om het voor het publiek toegankelijk te maken. Daarnaast maken wij ook concessies wat betreft keuzes voor het paard en ruiter. Geen kandare als je er niet mee kunt rijden, geen middeleeuws zadel wat op de schoft ligt, geen volledigbedekkende deken ivm warmte ect. En ja, wij zijn nog niet op het niveau waar we graag op zouden zitten, maar ook wij lopen tegen budgetaire problemen op ;)

Over vrouwen te paard en te voet, snij je een hele andere discussie aan. Namelijk of het autentiek is. Iedereen zegt van niet, maar... Er waren ridderorders vroeger waarbij ook vrouwen geriddert werden, er zijn enkele afbeeldingen van vrouwen te paard, ook in harnas en wij zijn nu ook bezig met het uitzoeken van een verwijzing naar vrouwenjousten. Het is helemaal niet zeker dat vrouwen niet meededen, niet meevochten ect, terwijl het wel één van de eerste opmerkingen is die wij bijvoorbeeld altijd krijgen. Wat niet vreemd is aangezien geschiedkundigen tot niet zo heel lang geleden hebben gezegt dat vrouwen in de middeleeuwen ondergeschikt waren en op 99,99 % van alle afbeeldingen staan mannen te paard. We weten het niet, wat niet wil zeggen dat het niet zo was ;)
Even afgezien van het histosche aspect vind het publiek het geweldig als er een vrouw meedoet (te voet al dan niet te paard)

PS: ik ben begonnen met mijn reactie om lekker te discusieren, niet om modder te gooien. Ik vind het jammer dat het blijkbaar aanvallender overkwam dan bedoelt, het was niet mijn intentie. Het is en blijft namelijk een gevoelig onderwerp.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:03

Voltigeur schreef:
Wij zijn geen reënactors. Het is puur show.
Wij zijn graag met paarden bezig, vinden het leuk om dergelijke dingen te doen en geven dus wat het publiek vraagt.
Terwijl reënactors eigenlijk gewoon doen wat ze graag doen (zonder toegevingen) en dat hetpubliek daar komt naar kijken.
Snap je? Wij geven het publiek wat ze graag willen en bij reënactors krijgt het publiek wat reënactors doen.

Sorry, Voltigeur, maar ik ga naar aanleiding van dit stukje toch een stuk met manishdra mee. Wat hier eigenlijk staat is dat re-enactors zich niet met het show-gedeelte bezig houden en alleen kijken naar wat zij willen en niet hoe je het publiek vermaakt. Terwijl dat toch ook goed te combineren is.
Je kan in een historisch correcte aankleding een zeer vermakelijke show wegzetten en daarbij rekening houden met wat leuk is voor het publiek om naar te kijken. Nee, er vallen bij ons zelden ridders van de paarden af, dat klopt. Maar is dat het enige dat het publiek leuk vind? Er wordt wel degelijk nagedacht over hoe iets er vanuit het publiek uit ziet, wat daarbij de mooie kodak-momenten zijn, terwijl dat ook nog historisch kan kloppen.

Het één sluit het ander niet uit. :)

Signe

Re: Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:49

Jammer dat het naar mijn smaak toch wel heel vaak op deze `dicsussie`aankomt. Of dat nu hier is of op evenementen, wij krijgen vaak genoeg te horen dat we niet historisch correct zijn, alsof we dat pretenderen!
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje zat van. Kunnen we niet gewoon genieten van wat iedereen doet en alleen onze historisch correcte mening geven als er om gevraagd wordt?

Ik zeg dit in zijn algemeenheid tegen niemand in het bijzonder, dus wie zich aangesproken voelt doet dat vanuit zijn eigen gevoel en niet de mijne.

ahhhh dat lucht op!

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:48

Hoi Dapperdier.

Omdat ik mij inderdaad aangesproken voel plaats ik toch maar even een reactie. :D
Zoals je waarschijnlijk weet heb ik serieus geen problemen met niet-authentieke shows (zolang ze niet pretenderen wel authenthiek te zijn). Ik reageerde alleen op de stelling van Voltigeur dat wel authentieke groepen geen rekening houden met wat het publiek leuk vind en alleen voor zichzelf bezig zijn. Ik benaderde het dus net van de andere kant dan dat jij het blijkbaar opvat.
Dus niet: je moet authentiek bezig zijn. Maar: Authentiek bezig zijn sluit vermaak en publieksgerichtheid niet uit.

Sorry als het anders over kwam.
:)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:07

Hmm en ik vond nu net dat Voltigeur het zo mooi verwoord had... :? Zoals ik het begrepen had is wat Voltigeur bedoelde, waar de éérste intentie ligt. Oftewel bij show-groepen show en bij reënactment historische correctheid. Maar wil je een mooie show geven moeten je ridders niet op gympies aankomen en wil je als reënactment-groep toch wat aan de mensen overbrengen moet je er toch ook een beetje een show van maken met die youtube-generatie van nu.

Interressant trouwens die uitleg over vrouwen en krijgskunst. Ik heb inderdaad laatst nog ergens gelezen dat vrouwen dan wel lange jurken moesten dragen en geen bloot stukje huid lieten zien, maar dat dit heus geen reden is om aan te nemen dat vrouwen onderdrukt o.i.d. werden. Als voorbeeld werd 'de gates of hell' aangekaart. Dat is de bekende overjurk met hele grote 'armgaten' waardoor de vrouwelijke vormen benadrukt werden. Oftewel best uitdagend en niet zo heel erg kuis, bewijst ook de naam. Toch waren deze gates of hell erg populair gezien de vele afbeeldingen. Dus die vrouwen konden er heus wel wat van!
Ach en volgens mij geldt in veel gezinnen in veel tijden: 'De man is het hoofd van het gezin, maar de vrouw is de nek die bepaald waar die heen kijkt."
Maar leuk dat jullie dat soort dingen onderzoeken, wil er zelf ook graag actiever in worden. Zit er aan te denken bij de orde der Noorderwind te gaan. Geen paarden helaas, maar wie weet wat de toekomst daar nog brengt!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:51

Ik denk dat historisch correct en show heel goed samen kunnen. Ik maak momenteel historisch correcte kleding, en spaar voor correcte middeleeuwse rijlaarzen. Soms zullen er concessies gemaakt moeten worden zoals bij de zadels, want het paard moet er niet onder lijden.
Maar ik heb de voetgevechten van Langenort gezien en daar dragen de meeste inmiddels correcte kleding, ze gebruiken correcte wapens en correcte vechtwijze en toch is het een show die de mensen erg leuk vinden.
De paardenshow is nog in ontwikkeling dus daar kan ik mijn mening nog niet over geven.
En ik moet zeggen dat de show van Voltigeur waarschijnlijk geweldig is om naar te kijken door de spectaculaire vallen en de prachtige sprongen.
Maar aan de andere kant gaat ook mijn hart als historicus pijn doen, mijn leerlingen denken namelijk allemaal dat ridders er zo uit zagen zoals in Hollywood. En dan moet ik weer aan de klas uitleggen dat het zo niet is gegaan. Eergisteren stond ik ook met mijn klas in het museum waar ik aan de leerlingen, en enkele andere bezoekers moest uitleggen dat je wel met een harnas kan bewegen.
Ik wil jullie echt niet aanvallen, maar de film en show industrie geeft een bepaald beeld waar je als historicus tegen moet vechten. Het zelfde geld voor het feit dat alle Duitsers slecht waren in de oorlog, dat zie je immers in veel films. En heel Nederland zat natuurlijk in het verzet ;)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:02

Oh, maar wij pretenderen ook niet dat we historisch correct zouden zijn. Zoals ik al eerder zei, wat wij doen id het demonstreren van de verschillende "stunts" die je in films en dergelijke ziet. Natuurlijk wel een beetje ingekleed in een verhaaltje en wat kleurrijke kostuums. Verre van historisch correct.
We hebben 't ook nog gedaan in gewone zwarte broek en wit hemd, gewoon paard laten lopen en vallen. Maar daar is voor het publiek natuurlijk weinig aan, en het is ook snel voorbij.
En natuurlijk wordt er bij reënactment ook wel aan het showaspect gedacht. Maar in beginsel is het toch vooral tonen hoe het er toen ècht aan toe ging. Dat is wat ik bedoelde.

Dat filmindustrie geeft natuurlijk een vertekend beeld weer, dat is normaal. Het moet verkopen, hé.
Al kan ik mij mateloos ergeren aan films over de middeleeuwen of zo, waar dan ruiters met een modern engels hoofdstel en een westernzadel passeren. Dat is not done.
Er zijn toch zadels en hoofdstellen genoeg te vinden die er toch min of meer een beetje middeleeuws uitzien.
Een goed voorbeeld daarvan is het camargue-zadel. Al past dat niet op elk paard (een 2de-hands kan al gekocht worden voor zo'n 500€ als je effe zoekt).
Afbeelding
Afbeelding

Hetzelfde geldt voor hoofdstellen (met prijzen gaande van 68€ voor het eerste tot 490€ voor het 2de hoofdstel, dus voor elk wat wils):
Afbeelding
Afbeelding

Henkje

Re: Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:10

Leuk hoor :)
Lijkt me echt geweldig om een keer te doen. Helaas heb ik geen middeleeuws historisch verantwoord paard... :P