sigrid1182 schreef:xXGRIETJEXx schreef:Maar ik neem niet aan dat dit dezelfde paarden zijn als toen?
Die persoon mag namelijk de paarden daar niet eens meer hebben.
volgens mij wel, word nu gehuurd door ander, maar zijn volgens mij gewoon de paarden van zelfde familie als paar jaar terug....
Dames, dames!
Jammer dat sommige mensen gelijk weer olie op het vuur lijken te gooien.
Bij deze informatie uit de eerste hand.
Ik ben daar gister met een van de eigenaren van de kudde van "het drama" uit 2006 geweest om een wagen met paarden te brengen.
Toen wij daar kwamen om half drie stond het water wel al wat hoger als normaal maar niet verontrustend.
Het water staat daar namelijk wel vaker hoog. Echter door de harde noorder wind kwam het water snel opzetten (dit was overigens niet voorspeld!!). Daarop hebben de eigenaar, samen met de beheerder van het stuk, nog een kennis en ikzelf de kudde verplaatst naar een hoger gelegen stuk waar de paarden niet in het water kunnen komen te staan. De kudde hengsten van dezelfde eigenaar was inmiddels al verplaatst!
Ofwel, dit zij niet dezelfde paarden als destijds en ook niet van deze eigenaar. Dit zijn paarden van mensen uit het hele land, welke bij grote opfok bedrijven staan.
Buiten de paarden van de familie Lootsma staan er namelijk enkele honderden andere paarden uit het gehele land in de kwelders achter de dijk. Ook paarden van bekende stallen. Het is dus uiterst flauwekul om te zeggen dat de paarden van deze familie daar niet meer mogen staan!
Ik ben er overigens zelf bij geweest dat het Fryske Gea is ingelicht over het snel opkomende hoge water. Zodat andere vee eigenaren en land beheerders het vee voor het opkomende water weg konden worden gehaald.
Daarnaast las ik dat iemand neer had gezet dat ze alles door elkaar hebben lopen, merrie´s, hengsten, veulens, enters, twenters, etc. Laat ik het zo zeggen, als je niet weet waar je het over hebt; hou dan je mond!! Dit is absoluut niet het geval! De kudde bestaat uit merrie´s met veulens, merrie´s zonder veulen die gedekt worden en twee stamboek hengsten. Daarnaast loopt er nog apart een kudde twee jarige hengsten en apart een kudde enters (overigens in een ander deel van de kwelders)!

.
)