Na "Drama van Marrum" opnieuw groep paarden vast in water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:11

sigrid1182 schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Maar ik neem niet aan dat dit dezelfde paarden zijn als toen?
Die persoon mag namelijk de paarden daar niet eens meer hebben.

volgens mij wel, word nu gehuurd door ander, maar zijn volgens mij gewoon de paarden van zelfde familie als paar jaar terug....

Dames, dames!
Jammer dat sommige mensen gelijk weer olie op het vuur lijken te gooien.
Bij deze informatie uit de eerste hand.

Ik ben daar gister met een van de eigenaren van de kudde van "het drama" uit 2006 geweest om een wagen met paarden te brengen.
Toen wij daar kwamen om half drie stond het water wel al wat hoger als normaal maar niet verontrustend.
Het water staat daar namelijk wel vaker hoog. Echter door de harde noorder wind kwam het water snel opzetten (dit was overigens niet voorspeld!!). Daarop hebben de eigenaar, samen met de beheerder van het stuk, nog een kennis en ikzelf de kudde verplaatst naar een hoger gelegen stuk waar de paarden niet in het water kunnen komen te staan. De kudde hengsten van dezelfde eigenaar was inmiddels al verplaatst!

Ofwel, dit zij niet dezelfde paarden als destijds en ook niet van deze eigenaar. Dit zijn paarden van mensen uit het hele land, welke bij grote opfok bedrijven staan.

Buiten de paarden van de familie Lootsma staan er namelijk enkele honderden andere paarden uit het gehele land in de kwelders achter de dijk. Ook paarden van bekende stallen. Het is dus uiterst flauwekul om te zeggen dat de paarden van deze familie daar niet meer mogen staan!

Ik ben er overigens zelf bij geweest dat het Fryske Gea is ingelicht over het snel opkomende hoge water. Zodat andere vee eigenaren en land beheerders het vee voor het opkomende water weg konden worden gehaald.

Daarnaast las ik dat iemand neer had gezet dat ze alles door elkaar hebben lopen, merrie´s, hengsten, veulens, enters, twenters, etc. Laat ik het zo zeggen, als je niet weet waar je het over hebt; hou dan je mond!! Dit is absoluut niet het geval! De kudde bestaat uit merrie´s met veulens, merrie´s zonder veulen die gedekt worden en twee stamboek hengsten. Daarnaast loopt er nog apart een kudde twee jarige hengsten en apart een kudde enters (overigens in een ander deel van de kwelders)!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:18

Het is jammer dat ze geen boete kunnen geven voor ieder paard wat daar in het water blijft staan, moet je kijken hoe snel ze de paarden weg halen als het geld kost. :(

Ben_Hur

Re: Na "Drama van Marrum" opnieuw groep paarden vast in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:21

Een boete, voor die paarden die zo naar de kant hadden kunnen stappen?

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:24

Tsjonge Wolf, dat is makkelijk, mensen die er alles aan hebben gedaan om te helpen, afkraken terwijl je er duidelijk zélf niks van af weet! Toevallig ken ik die meiden en daardoor kan ik met zekerheid zeggen dat je compleet uit je nek kletst! Shackle heeft al precies omschreven hoe het gebeurd is en dat is de complete waarheid.

Ze hebben hun hart gevolgd en zijn in de bres gesprongen voor dierenlevens. Waren er maar meer zulke mensen en wat minder van het soort de beste stuurlui staan aan waltypes als jij! Typisch gevalletje jaloezie, anders was je er nooit over begonnen en was je netjes ontopic gebleven, het gaat hier tenslotte over nieuws over de paarden dus het lijkt me overbodig om het op bepaalde personen te spelen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:31

Wat is dat nu voor domme ongenuanceerde reactie Tellom!!

Ik snap deze commotie niet. Zoals iedereen kan zien staan de paarden op de foto slechts met hun voetjes in het water. Met op de voorgrond een groot droog stuk land waar ze zo naar toe kunnen. De paarden lopen uit zichzelf in en door het water. Ook wanneer het water laag staat lopen de paarden uit zichzelf naar de zee om daar in te gaan rollen.

Wat ik nog erger vind is dat de eigenaar van de paarden van destijds iedere keer weer onterecht aan de schandpaal wordt genageld.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:41

Cayenne schreef:
Door de aanhoudend sterke wind stuwde het water op tot ruim 170 cm boven NAP. It Fryske Gea zou boeren hebben gewaarschuwd voor hogere waterstanden, maar deze gaven geen gehoor.

Vind dat trouwens wel heel bijzonder nieuws aangezien ik er in hoogst eigen persoon bij ben geweest het Fryske Gea juist ingelicht is door de boer dat het vee verplaatst moest worden. Voor zover ik weet had het Fryske Gea dus geen contact opgenomen met de boeren, die vee op het land hadden lopen, over het snel stijgende water! Of dit moet naar aanleiding van dat telefoontje zijn geweest.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:10

skyline schreef:
poepoe alweer.
Ik snap niet waarom ze het land niet iets ophogen.
zodat het niet nog een 2 de x gebeurt :o
ik hoop dat ze snel geholpen worden

lijkt me niet zo slim, dijken zijn er ergens voor, lijkt me stug het land ervoor weer te gaan ophogen ;).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:18

zitake schreef:
lijkt me niet zo slim, dijken zijn er ergens voor, lijkt me stug het land ervoor weer te gaan ophogen ;).

Kwelders groeien met de zee mee. Als er mee overstromingen zijn, wordt er meer sediment uit de zee neergelegd op de kwelder. Ook bij zo'n verhoogde springtij komt er weer een klein beetje sediment bij. Het land ophogen is dus nergens voor nodig.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:34

Wat ik niet snap is, ..........je gaat toch regelmatig kijken bij je paarden. Dan zie je gauw genoeg of je paarden in het water staan of niet. en of je maatregelen moet nemen.
Wordt dat dan niet gedaan ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:36

JewEmm schreef:
zitake schreef:

Kwelders groeien met de zee mee. Als er mee overstromingen zijn, wordt er meer sediment uit de zee neergelegd op de kwelder. Ook bij zo'n verhoogde springtij komt er weer een klein beetje sediment bij. Het land ophogen is dus nergens voor nodig.

nee dat bedoel ik dus ook ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:38

Toen ik de kop las dacht ik gelijk

"zo krijgen we het weer die oneindeloze discussie!!"

Mick petje af voor wat julie toen gedaan hebben!

Wat er nu gebeurt.. kan gebeuren tis JUNI!!! gister is er op texel ook een zeil wedstrijd afgelast om dat er storm was en het water aan de duin rand stond!!

Worden we niet een beetje moedeloos van het oneindig gezanik op elkaar wat wel en niet goed is of wat ze wel of niet hadden moeten doen???

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:43

gootje12 schreef:
Wat ik niet snap is, ..........je gaat toch regelmatig kijken bij je paarden. Dan zie je gauw genoeg of je paarden in het water staan of niet. en of je maatregelen moet nemen.
Wordt dat dan niet gedaan ?

Alle opfok bedrijven/pachters die daar paarden hebben lopen gaan dagelijks in ieder geval 1x en meestal meerdere keren per dag naar de paarden toe om te kijken of alles goed is. Het water kan echter in enkele minuten zeer snel op komen zetten, zelfs zo snel dat en mens daar niet tegen kan rennen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:45

9jinte9 schreef:
sigrid1182 schreef:

volgens mij wel, word nu gehuurd door ander, maar zijn volgens mij gewoon de paarden van zelfde familie als paar jaar terug....

Dames, dames!

Ik ben daar gister met een van de eigenaren van de kudde van "het drama" uit 2006 geweest om een wagen met paarden te brengen.
Toen wij daar kwamen om half drie stond het water wel al wat hoger als normaal maar niet verontrustend.
Het water staat daar namelijk wel vaker hoog. Echter door de harde noorder wind kwam het water snel opzetten (dit was overigens niet voorspeld!!). Daarop hebben de eigenaar, samen met de beheerder van het stuk, nog een kennis en ikzelf de kudde verplaatst naar een hoger gelegen stuk waar de paarden niet in het water kunnen komen te staan. De kudde hengsten van dezelfde eigenaar was inmiddels al verplaatst!

Ofwel, dit zij niet dezelfde paarden als destijds en ook niet van deze eigenaar. Dit zijn paarden van mensen uit het hele land, welke bij grote opfok bedrijven staan.

Buiten de paarden van de familie Lootsma staan er namelijk enkele honderden andere paarden uit het gehele land in de kwelders achter de dijk. Ook paarden van bekende stallen. Het is dus uiterst flauwekul om te zeggen dat de paarden van deze familie daar niet meer mogen staan!

Ik ben er overigens zelf bij geweest dat het Fryske Gea is ingelicht over het snel opkomende hoge water. Zodat andere vee eigenaren en land beheerders het vee voor het opkomende water weg konden worden gehaald.

Daarnaast las ik dat iemand neer had gezet dat ze alles door elkaar hebben lopen, merrie´s, hengsten, veulens, enters, twenters, etc. Laat ik het zo zeggen, als je niet weet waar je het over hebt; hou dan je mond!! Dit is absoluut niet het geval! De kudde bestaat uit merrie´s met veulens, merrie´s zonder veulen die gedekt worden en twee stamboek hengsten. Daarnaast loopt er nog apart een kudde twee jarige hengsten en apart een kudde enters (overigens in een ander deel van de kwelders)!

als je verder leest heb ik mijn bericht aangepast.....deze groep paarden lijkt mij niet van hem, zijn te beste paarden... maar lootsma heeft daar nog wel paarden lopen....
das het enige wat ik zeg....niets meer en niets minder...als reactie op iemand die zei dat fam l geen paarden daar meer mocht hebben....

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:50

sigrid1182 schreef:
als je verder leest heb ik mijn bericht aangepast.....deze groep paarden lijkt mij niet van hem, zijn te beste paarden... maar lootsma heeft daar nog wel paarden lopen....
das het enige wat ik zeg....niets meer en niets minder...als reactie op iemand die zei dat fam l geen paarden daar meer mocht hebben....

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld? Bedoel je te zeggen dat de paarden van Lootsma niet goed zijn of begrijp ik dat verkeerd?
En als je dat wel bedoeld ben ik nieuwsgierig waarom je dat vindt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:51

Moderatoropmerking:
Er wordt in dit topic op dit moment behoorlijk op de man gespeeld, heb zojuist een persoonlijke aanval verwijderd. Graag on topic blijven en niet op de persoon spelen

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:14

9jinte9 schreef:

Dames, dames!

Volgens mij zegt dit stukje heel iets anders, maar ja misschien ben ik wel zo blond dat ik niet weet wat een contract verbreken is?

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:25

wat maakt het in de vredesnaam uit van wie deze paarden zijn!!!!
denk niet dat iemand die daar behoorlijk wat paarden heeft staan ze expres laat verzuipen....en ik vraag me af of het inderdaad zo is als hier gezegd wordt,als het om het ene plaatje(foto van 19 juni) gaat waar de paarden met hun hoeven in het water staan...nou dan denk ik dat het gewoon om een sensatie verhaal van iemand gaat en waarschijnlijk hier niet uit de buurt komt,anders zou je weten dat dit heel normaal verschijnsel is hier achter de dijk.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:03

Lonka het maakt absoluut niks uit van wie deze paarden zijn, daar gaat het mij niet om, er word alleen gesugereerd dat dit de paarden zijn van destijds (tenmiste dezelfde eigenaar), een aangezien ik gelezen heb in dit stukje (sorry de link vergeten te plaatsen in mij vorige post): http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... e?secId=51
had ik zoiets dit kunnen de paarden niet zijn van die eigenaar.

Imo gaat dit zeker weten om een sensatie verhaal, het is destijds een hele hype geweest dus ze hopen misschien dat dat nogmaals gebeurt, er word trouwens ook meerdere malen geschreven dat dit normaal is van de tijd van het jaar, maar dat het niet zo uit de hand kan lopen als destijds in November.

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:28

ik weet ook niet van wie die paarden zijn,ken er wel een paar die hun paard er ook hebben staan,maar denk ook niet dat het dezelfde paarden van toen zijn,we zijn 4 jaar verder en lootsma is handelaar en zal dus wel het een en ander verkocht hebben...zal vanmiddag eens kijken hoe het met de paardjes gaat daar.(zal mn camera meenemen :D )
maar blijf het een raar verhaal vinden,die paarden staan gewoon lekker in het water.......3 stappen opzij en je staat in het gras.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:06

Lonka1 schreef:
maar blijf het een raar verhaal vinden,die paarden staan gewoon lekker in het water.......3 stappen opzij en je staat in het gras.

Conclusie: niets aan de hand dus :Y)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:20

Er is nu misschien nog niet veel aan de hand, maar water kan zo nog verder stijgen en dan heb je een herhaling. Punt is en blijft mi dat als het waterschap een waarschuwing geeft dat het vee achter de dijk opgehaald moet worden, dan snap ik niet dat dat niet gebeurd. Kans is zo natuurlijk aanzienlijk tot het echt weer misgaat. Daar snap ik niets van! }:0

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:25

vanitymay schreef:
Er is nu misschien nog niet veel aan de hand, maar water kan zo nog verder stijgen en dan heb je een herhaling. Punt is en blijft mi dat als het waterschap een waarschuwing geeft dat het vee achter de dijk opgehaald moet worden, dan snap ik niet dat dat niet gebeurd. Kans is zo natuurlijk aanzienlijk tot het echt weer misgaat. Daar snap ik niets van! }:0

Het water stijgt helemaal niet. Er kan dus niets meer gebeuren. De wind is gaan liggen.
Waterstanden zijn wel redelijk voorspelbaar (zit zelf in de watersportbranche) en afgelopen weekend, was een briesje in een glas water.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:28

Je zou verwachten dat het waterschap niet voor niets waarschuwd en er ook wel iets van zou weten. Nogmaals het gaat me nog niet eens om dit gebeuren, want inderdaad, volgens mij staan de paardjes min of meer vrijwillig in het water, maar ik snap niet dat waarschuwingen niet serieus worden genomen. Als iedere boer maar denkt:L ach laat ze maar roepen, volgens mij loopt het zo'n vaart niet, dan zitten we binnenkort met een zelfde drama.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:30

Ik denk dat de boeren meer kijk op de situatie hebben, dan het waterschap.
Iedereen die in dat gebied zit, weet precies, wat windrichting, en maanstanden doen met het getij. En tabellen met de waterstanden is men ook niet vreemd mee.
Ik begrijp best, dat niemand iets heeft gedaan, dit afgelopen weekend. Voor zover ik kon terugvinden, is het water even een paar uren wat hoger geweest, en daarna weer gezakt. Iedereen die er mee te maken had, weet dit wel. Er was helemaal geen noodzaak om dieren weg te halen.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:35

arme paardjes!!