Opnieuw een mijlpaal bereikt in het kloonproces bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Re: Opnieuw een mijlpaal bereikt in het kloonproces bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:07

Knap dat zoiets kan, maar ik vind klonen nog steeds heel onnodig.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:57

[/quote]

of vind een nieuw paard dat je respecteert om hoe die is en niet omdat hij hard op de vorige lijkt. er komt toch geen 2 keer dezelfde, maar ze hebben allemaal zo'n leuk eigen karaktertje![/quote]

idd, en het is toch juist leuk om te zien dat ieder paard weer een andere persoonlijkheid heeft?
dat maakt je paard echt paard vind ik!!

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:57

ik vind het een beetje eng, dat klonen.
Ik vraag me dan altijd af waar de grens ligt...en die ligt er waarschijnlijk niet, want de mensheid gaat gewoon steeds verder...

BRDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:38

ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
hartstikke leuk allemaal,
maar goed kan het natuurlijk nooit goed zijn.
ik vind het erg onnatuurlijk.

En ik snap het nog steeds niet zo goed,
dat veulen is geboren van huidcellen van een hengst? >;)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-06-10 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst in leesbare kleur gezet

BRDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:44

Radegonde schreef:
Hoe oud is dat paard Marc?

Want ik moet denken aan dat gekloonde schaap, Dolly. Die kwam van een 6-jarig schaap als ik het goed heb en heeft veel korter geleefd dan een normaal schaap. Binnen een paar jaar had ze last van ouderdomsklachten.
Ik (zijnde een leek op dit gebied die er niet voor gestudeerd heeft ofzo) denk dat een kloon al voor zijn geboorte een deel van zijn levensduur heeft opgebruikt. In geval van Dolly dus al 6 jaar.
Je levensduur oftewel uiterste houdbaarheidsdatum ligt opgeslagen in je DNA. Stel dat je een 50-jarige man kloont. Als de kloon 30 wordt, is hij lichamelijk dus eigenlijk al 80. Dat lijkt me niet fijn...

Deze man heeft nu wel 2 Marcen, maar ik denk eigenlijk dat ze ongeveer gelijktijdig zullen sterven. Heeft-ie nog niks.

ik denk ook dat dit waar is, heel slim beredeneerd zeg! ;)
wauw, als je het zo bekijkt..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:56

Quir schreef:
Ouderdom heeft niks te maken met wat "opgeslagen zit in de genen". Dat is namelijk niet wat ouderdom inhoud.

Ouderdom is heel simpel uit te leggen;
De chromosomen hebben twee uiteinden, een begin en een eind. Aan deze uiteinde zitten "ongebruikte" en "onnodige" stukjes (telomeren), elke keer als de cel deelt wordt er een klein stukje van die uiteinden afgehaald en dus ook een stukje soort elasticiteit. Doordat deze uiteinden steeds korter worden, wordt een organisme oud.

Waarom een kloon dan snel oud wordt is ook op een simpele manier te verklaren;
De chromosomen van het gekloonde veulen zijn het zelfde als van het oudere paard, ze missen dus al een stukje van de uiteinden en dus is het veulen eerder oud. Hiermee kunnen ze al een aantal dingen, waardoor het gekloonde wezen niet zo snel oud wordt.

Ik vind klonen echt heel erg interessant (niet voor niets de keuze van mijn opleiding), maar ik vind dat er een hele goede reden moet zijn. Niet "omdat ik net zo'n paard wil als ik al heb, laat ik hem maar klonen". Dat vind ik zeker geen goede zaak, daarbij zal de kloon nooit hetzelfde zijn als het organisme waar die van gekloond is. In de naam van de wetenschap, vind ik het heel interessant en ja het is ook een vooruitgang in bepaald opzichten. Nee, niet om nóg meer paarden te krijgen, laat staan "oud bloed" weer terug halen in de fokkerij. Je wilt immers vooruitgang en nieuw bloed, dan moet je niet oude of heel goede (vroeger succesvolle) hengsten terug gaan halen dmv klonen.

Edit: Zie nu pas dat Mielo had al uitgelegd had. :)

mja als het doorslaat, mis dat ze dan wel gelijk bij de geboorte van dieren een stukje dna nemen. en als hij het dan goed doet in de sport, hem klonen.. of kun je het niet zo lang bewaren??

ik weet niet goed wat ik er van moet vinden maar het zal zijn voor en na delen hebben. als het echt een succes wordt kan het voor de gezondheidszorg ook veel gaan betekenen, en als het dan om een dierbare gaat dan moet ik nog zien of mensen nee durven te zeggen tegen bv een gekloond orgaan.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:13

66996236 schreef:
ik weet niet goed wat ik er van moet vinden maar het zal zijn voor en na delen hebben. als het echt een succes wordt kan het voor de gezondheidszorg ook veel gaan betekenen, en als het dan om een dierbare gaat dan moet ik nog zien of mensen nee durven te zeggen tegen bv een gekloond orgaan.

Nieuwe organen-> dit hoopt men te bereiken met stamcellen onderzoek, weer een heel ander gebied als klonen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:29

Vjestagirl schreef:
Ik heb medelijden met het veulen wat een tweede Marc moet worden. Hij zal er misschien zo uitzien, maar het gedrag zal nooit hetzelfde worden...

Idd, het zal nooit een tweede Marc worden...

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:13

pracht beestie

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:14

trouwens aparte kleur bruin

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:17

Ik denk niet dat je persoonlijkheid kan klonen dus vind het nogal onzinnig, dit soort praktijken.