Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:55

Isegrim schreef:
sporter schreef:
Euhm dat hangt toch wel degelijk met elkaar samen hoor.

Zeg ik van niet? :) Maar iemand kan er kerngezond uitzien en zwaar depressief zijn.

Dat ben ik niet met eens. Mensen die zwaar deprissief zijn vind ik er over het algemeen niet gezond uit zien.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:56

sporter schreef:
Dat ben ik niet met eens. Mensen die zwaar deprissief zijn vind ik er over het algemeen niet gezond uit zien.

Mensen van wie jij WEET dat ze zwaar depressief zijn zien er blijkbaar niet gezond uit. :P

Isegrim

Re: Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:57

Je hebt wel gelijk hoor, in de meeste gevallen ziet iemand die depressief is er minder goed uit. Maar er zijn ook mensen aan wie je dat absoluut niet ziet.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:59

Isegrim schreef:
sporter schreef:
Euhm dat hangt toch wel degelijk met elkaar samen hoor.

Zeg ik van niet? :) Maar iemand kan er kerngezond uitzien en zwaar depressief zijn.

ik denk ook dat wel zeker samen hangt, mijn paard is depri geweest toen ik zijn vriendinnetje had verkocht, maar toen wilde je hem ook niet zien, mager, dof sloom etc.

ik denk dat je het bij dieren eerder ziet aan het lichamelijke dan bij mensen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:00

Isegrim schreef:
Asyaa schreef:
Ik doel hier meer mee dat Wilders zich helemaal gek maakt, terwijl tot nu toe nog geen standpunt van de PvdD heb gehoord over dit.

Lees hun partijprogramma erop na. :) De PvdD is niet zo heel erg one-issue als het lijkt.

Nee, ze proberen door hun partijprogramma op de wensen van het volk aan te passen (die niet haalbaar zijn!!!) in de kamer te komen om daar vervolgens alleen maar te gaan hameren op het dierenwelzijn, waar ze al geen kaas van hebben gegeten. En de rest uit hun programma, zal ze een worst wezen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:02

Janine1990 schreef:
Nee, ze proberen door hun partijprogramma op de wensen van het volk aan te passen (die niet haalbaar zijn!!!) in de kamer te komen om daar vervolgens alleen maar te gaan hameren op het dierenwelzijn, waar ze al geen kaas van hebben gegeten. En de rest uit hun programma, zal ze een worst wezen...

Wat zijn precies 'de wensen van het volk'?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:04

Janine1990 schreef:
[/quote]
vind het goed dat er een partij is die zich allee met dieren bezig houd, deze met 2 zetels kan een mooie aanvulling zijn op al het mensen gerelateerde, MAAR........ze moeten het wel goed doen, en begin daar nu aan te twijfelen.
ik vind het idee goed, een partij voor de dieren, mits goed uitgevoerd!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:06

Isegrim schreef:
Janine1990 schreef:

Wat zijn precies 'de wensen van het volk'?

Geen veranderingen :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:07

Jose22 schreef:
Jullie vergeten het dier waar het hier om gaat; het paard zelf. We hebben 2 paarden en 1 ervan doe ik écht geen plezier als ze 24/7 op het land zou staan. Zij komt zo'n 11 uur buiten en wil 's nachts rustig in haar stal kunnen slapen. De andere kan het niks schelen of ze 24/7 op stal staat of in de wei.

Klopt, paarden zijn universele schepsels, allemaal uit dezelfde mal gegoten. ;)

Mijn pony met veulen zou het liefste continu buiten staan.
Mijn zwarte en merrie vinden 1-3 uur op een dag buiten leuk en willen dan naar binnen.
Het hengstje staat graag buiten maar wipt ook regelmatig tussen de draden door en zoekt dan menselijk gezelschap op.
Mijn schimmel wordt momenteel de hele omheining voor aangepast omdat die zodra je je omdraait uitbreekt en op stal gaat staan.

Zoveel paarden, zoveel wensen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:09

sporter schreef:
Geen veranderingen :Y)

Dan hoor ik niet bij het volk want er is best veel dat ik zou willen veranderen. :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:10

Over het algemeen hoor ik ook liever niet bij het volk :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:49

Isegrim schreef:
inma schreef:
Dat dacht ik ook ja, lijkt mij weinig verschil. Ik denk dat er gewoon minder stallen van zijn, omdat de investering groter is....

Het zal een forse investering zijn, maar een Hit-Actief-stal is voor een stalhouder uiteindelijk veel minder arbeidsintensief. Ik denk dat het zich wel terugverdient.

Minder arbeidsintensief klopt.
Maar ik zie m'n paard niet graag extra gechipt vanwege het voeren in zo'n stal. Of zo'n halsband om (die toch altijd schuurt).
Verder zijn er dan weer mensen die vinden dat je een paard alleen zonder dekens en ijzers in zo'n stal kunt houden (wat onzin is, want mijn sportpaard mag ook zoveel mogelijk naar buiten, maar zonder ijzers in de zomer en dekens in de winter gaat dit niet).

Kortom, hitactief is leuk, maar het is kortzichtig om dit het beste te noemen.
Ik zou beslist nooit op de dierenpartij stemmen.

Overigens, bij 3 stemwijzers kom ik uit op de PVV, gevolgd door de SP en TON. :?
Laatst bijgewerkt door germie op 04-06-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:49

Tss.. Ze zouden hun naam moeten veranderen onaar 'partij van de paarden'. En dan niet alle paarden, want die in de oostvaardersplassen mogen verhongeren.. Waarom alijd van die debiele paardendingen? Nederland teld veel meer varkens dan mensen, en toch zie je ze niet.. Zoek daar naar andere oplossingen.. Maarja de aaibaarheidsfactor van een varken is voor veel mensen natuurijk te laag (en tja we moeten toch eten >;)) Dus daar hebben we het maar niet over..
Echt een pennymeisjes-partij... :n

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:54

Persoonlijk vind ik individuele boxen diervriendelijker dan meerdere paarden op dezelfde oppervlakte zonder tussenwanden, zoals iemand hiervoor voorstelde.

Paarden die minder hoog in rang staan moeten immers voldoende ruimte hebben om zich indien nodig uit de voeten te maken, anders is de kans groot dat ze in het nauw komen.
Continue klappen krijgen lijkt me niet echt goed voor het welzijn ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:39

Ik heb het geluk om op een pension stal te staan waar voor ieder paard een passende plek is.
Soms is dat 24/7 buiten het hele jaar door, met een schuilstal, waar ze bijna niet in staan, en een voerhek waar de hele dag ruwvoer wordt verstrekt.

Ander paarden staan op stal in ruime boxen met een voerhek aan de ene kant en een bovendeur die bijna altijd open is aan de ander kant, ze kunnen om het hoekje kijken en hebben veel contact met andere paarden. Overdag staan alle paarden in groepen buiten, weer of geen weer en van de zomer tot ver in de herfst staan ook de stalpaarden 24/7 buiten.

Mijn eigen paard is altijd blij om weer op stal te mogen in de herfst, als het weer slecht wordt dan verzet ze geen stap meer richting weiland. Met 4 benen in de blokkade tot ik omdraai om richting stal te gaan. Waar wordt een paard dan gelukkiger van?

Met regeltjes kom je niet zover omdat er zoveel verschillende paarden zijn en er dan altijd dieren zijn die, als je alles volgens de regels doet, er beslist niet beter van worden.
Op papier kan het dan mooi lijken, in de praktijk werkt maatwerk beter.

Mensen moeten leren naar hun paard te kijken en het beste voor hun eigen paard te zoeken.

Dit absoluut geen pleidooi om paarden 24/7 in gevangenissen met tralies van 3x3 (of nog kleiner) te zetten, dat is voor geen enkel paard goed.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:44

germie schreef:
Kortom, hitactief is leuk, maar het is kortzichtig om dit het beste te noemen.

Ik heb niet beweerd dat het 'het beste' is hoor. :) Ik vind het een geweldig systeem, maar er zijn meer mogelijkheden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:45

GMekkes schreef:
Persoonlijk vind ik individuele boxen diervriendelijker dan meerdere paarden op dezelfde oppervlakte zonder tussenwanden, zoals iemand hiervoor voorstelde.

Paarden die minder hoog in rang staan moeten immers voldoende ruimte hebben om zich indien nodig uit de voeten te maken, anders is de kans groot dat ze in het nauw komen.
Continue klappen krijgen lijkt me niet echt goed voor het welzijn ;)

Lijkt me logisch, er moet dus ook een uitloop naar buiten bij zijn en aan beide kanten moeten deuren open staan.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:00

blijf t een hele rare partij vinden met hele rare standpunten. Ze spreken zichzelf ook tegen vind ik. maar goed. ik stem er toch niet op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:34

Isegrim schreef:
Ik ben niet degene die zich aangevallen voelt hoor. :) Ik zie hier een aantal mensen alleen maar roepen waarom het onzin is dat een paard niet in een stal hoort, maar ik heb nog geen argumenten gezien die mij overtuigen van het feit dat het voor een paard (in zijn algemeenheid gesproken) goed of zelfs beter is om op stal te staan.

Een argument wat gewoon simpelweg de praktijk is: er zijn geen andere mogelijkheden, je kunt ze moeilijk bij bosjes op straat wandelen sturen als er geen ruimte is om ze allemaal tegelijk buiten te zetten. Was jij ook niet degene die zei dat je een paard ging kopen maar pas als er een plek vrij was op de Hit Actief stal? Bedenk wel dat het paard wat je gaat kopen ondertussen misschien ergens in een box staat te wachten tot er iemand is die hem koopt. Zolang jij moet wachten op een vrije plaats zal hij daar dus moeten blijven staan. Moraal van het verhaal: ook jij draagt op deze manier bij tot het houden van een paard in een box....
Dat paarden 's nachts niet zouden slapen heb ik ook in verschillende boeken gelezen.
Waarschijnlijk gaan die boeken uit van gedrag van wilde paarden in de natuur en is het gedrag van een gedomesticeerd paard ondertussen wel anders geworden.
Hier doen ze in ieder geval ALLEMAAL een middagdutje en slapen ze ook 's nachts.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:38

horseyfries schreef:
Een argument wat gewoon simpelweg de praktijk is: er zijn geen andere mogelijkheden, je kunt ze moeilijk bij bosjes op straat wandelen sturen als er geen ruimte is om ze allemaal tegelijk buiten te zetten. Was jij ook niet degene die zei dat je een paard ging kopen maar pas als er een plek vrij was op de Hit Actief stal? Bedenk wel dat het paard wat je gaat kopen ondertussen misschien ergens in een box staat te wachten tot er iemand is die hem koopt. Zolang jij moet wachten op een vrije plaats zal hij daar dus moeten blijven staan. Moraal van het verhaal: ook jij draagt op deze manier bij tot het houden van een paard in een box....

Dat is wel hele rare logica. LOL. Stel dat ik besluit om toch maar geen paard te kopen, is het dan mijn schuld dat er een paard in een box staat? Wie zegt trouwens dat het paard dat ik ga kopen nu in een box staat? Beetje rare redenatie hoor. :D

Citaat:
Waarschijnlijk gaan die boeken uit van gedrag van wilde paarden in de natuur en is het gedrag van een gedomesticeerd paard ondertussen wel anders geworden.
Hier doen ze in ieder geval ALLEMAAL een middagdutje en slapen ze ook 's nachts.

Zit jij de hele nacht bij je paarden? Zet er maar eens een infraroodcamera op, dan zul je zien dat ze niet de hele nacht slapen. Paarden slapen zo'n 2,3 uren per etmaal. Dat geldt ook voor gedomesticeerde paarden.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:54

Laat die regels, op enkele simpele regels na (zoals geen paard alleen houden, minimum stalafmetingen) maar zitten. Ben bang dat ook mensen die hun paard goed huisvesten de dupe worden van regels opgesteld door mensen die er geen verstand van hebben. Voor elk paard verschilt het wat het beste is. In de groep staan met een stel trappende krengen lijkt me niet zo prettig (en ik wil ook niet dat iemand mij gaat verplichten dat mijn paard daar bij moet staan omdat ze enkel in groepen gehuisvest mogen). Sowieso is 24/7 weidegang ook niet zo goed, denk aan hoefbevangenheid, atypische myopathie, zomereczeem, bij slecht weer mok, rotstraal etc. Te lang in een zanderige paddock zonder eten ook niet goed, met eten wordt er geknoeid en is er kans op zandkoliek.....

Beste is volgens mij van alles een beetje: stal, land, paddock, beweging (rijden/longeren etc) gecombineerd het hele jaar door voor zover dat mogelijk is (land bv niet als het weer het niet toelaat)... dus natuurlijk niet 24/7 stal in winter en 24/7 land buiten.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:08

dakota schreef:
Laat die regels, op enkele simpele regels na (zoals geen paard alleen houden, minimum stalafmetingen) maar zitten. Ben bang dat ook mensen die hun paard goed huisvesten de dupe worden van regels opgesteld door mensen die er geen verstand van hebben. Voor elk paard verschilt het wat het beste is. In de groep staan met een stel trappende krengen lijkt me niet zo prettig (en ik wil ook niet dat iemand mij gaat verplichten dat mijn paard daar bij moet staan omdat ze enkel in groepen gehuisvest mogen). Sowieso is 24/7 weidegang ook niet zo goed, denk aan hoefbevangenheid, atypische myopathie, zomereczeem, bij slecht weer mok, rotstraal etc. Te lang in een zanderige paddock zonder eten ook niet goed, met eten wordt er geknoeid en is er kans op zandkoliek.....

Beste is volgens mij van alles een beetje: stal, land, paddock, beweging (rijden/longeren etc) gecombineerd het hele jaar door voor zover dat mogelijk is (land bv niet als het weer het niet toelaat)... dus natuurlijk niet 24/7 stal in winter en 24/7 land buiten.

eens, de simpele regels moeten er komen naar mijn mening, ook stands verbieden!!!!
verder zou iedereen gewoon goed voor zijn beesies (en niet die ven de AH) moeten zorgen, maar helaas, ook ik ken mensen die dieren nemen om er vervolgens nooit naar om te kijken.
dus zoiets als animalcops als ze in amerika hebben ben ik hier ook wel voor, was daar niet ergens een proef mee?????
daar zou de politiek zich wel wat harder voor mogen inzetten, zwaardere straffen voor dieren misbruikers, mishandelaren en verwaarlooseraren.
geen correct nederlands maar wel duidelijk lijkt me :D :+

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:24

Zo uniek vind ik het niet.

Een hitactief stal is alleen maar een mooi alternatief als er geen ruimte is om paarden op de wei te zetten.
Ik vind het echt een noodoplossing.
Het werkt volgens mij ook sterotiep gedrag in de hand.
Mijn paarden lopen de hele dag gewoon buiten en staan s'nachts op stal, lekker in hun eigen box en daar zijn ze maar wat blij mee.
24/7 buiten is natuurlijk ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:36

Omdat animal cops (HSPCA, RSPCA, en die dingen) controleren op dingen zoals hebben ze eten, hebben honden hok om te schuilen, hebben ze geen te strakke kettingen om. De PvdD wilt iets compleet anders.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:49

shan schreef:
Zo uniek vind ik het niet.

Een hitactief stal is alleen maar een mooi alternatief als er geen ruimte is om paarden op de wei te zetten.
Ik vind het echt een noodoplossing.
Het werkt volgens mij ook sterotiep gedrag in de hand.
Mijn paarden lopen de hele dag gewoon buiten en staan s'nachts op stal, lekker in hun eigen box en daar zijn ze maar wat blij mee.
24/7 buiten is natuurlijk ook prima.

Ik denk dat een Hit-Actief-stal voedingstechnisch voordelen biedt boven dag en nacht weidegang, omdat ons Nederlandse gras simpelweg veel te rijk is ( -> hoefbevangenheid e.d.).

En stereotiep gedrag? Dat zie je echt niet in zo'n stal. Waarom denk je dat het dat bevordert?