KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:22

Pletje123 schreef:
De paraplu-test is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en het komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Er is gebleken dat de reactie van een paard op de vallende paraplu wel degelijk wat zegt over zijn/haar karakter.

Mijns inziens is het logisch dat het KWPN ook graag het karakter wil testen van de paarden, aangezien het karakter de laatste tijd helemaal "in the picture" is en het ís ook gewoon een belangrijk aspect voor een sportpaard. Echter, het is wel erg slordig dat een jonge potentiele dekhengst zich zo beschadigd heeft, doordat de omgeving waarin de test werd uitgevoerd niet geschikt was. Dat de eigenaren van het paard niet blij zijn, kan ik me dan ook heel goed voorstellen.

:')

In deze context wel grappig...de test komt niet uit de lucht vallen, maar de plu wel :D

:o Sorry weer on-topic

Ik sluit me hier volledig bij aan.
De test is ok en dit dier is dus wel heel schrikachtig. Maar idd het dier moet zich niet kunnen verwonden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-05-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia505

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:26

Ik vind het nogal onzin dat ze zulke testen uithalen. Hoe vaak komt het in een paarden leven voor dat er een paraplu uit de lucht valt? Een karaktertest is prima, maar kom dan wel met een realistische test. Een paraplu omhoog doen als je hem vast hebt komt al meer in de richting. Dingen die een paard ook kan tegenkomen op concours et cetera.
Ik zou me eerlijk gezegd ook doodschrikken als er een paraplu uit de lucht komt vallen :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:30

Pakweg 35 jaar geleden gingen de hengsten allemaal nog met z'n allen het terrein in voor een afsprongetje en een rondje door de waterbak.

Het lijkt me een goede zaak om paarden wat veelzjdiger te testen dan alleen wat rondjes dressuur in de bak.

Gini schreef:
Over hoe de karaktertest ingevuld moet worden (paraplu of iets anders) kan je nog discussiëren, maar om eerlijk te zijn heeft nog geen enkel alternatief in dit topic mij overtuigd van het beter-zijn, veiliger-zijn, representatiever-zijn,... dan de paraplu-test.

Ik denk ook dat die paraplu test an sich absoluut niet verkeerd is. En maakt het wat uit of het ding uit de lucht komt vallen of 5m verderop plots wordt opgestoken? Wat ze willen weten is de reactie van het dier en de vervolgreacties. Vind dat helemaal zo stom nog niet.

En ja dat muurtje... als dat dier de dag erna nog gewoon kan werken zal het wel mee zijn gevallen hoor, ze zijn niet van suiker...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:32

Saskia505 schreef:
Ik vind het nogal onzin dat ze zulke testen uithalen. Hoe vaak komt het in een paarden leven voor dat er een paraplu uit de lucht valt? Een karaktertest is prima, maar kom dan wel met een realistische test. Een paraplu omhoog doen als je hem vast hebt komt al meer in de richting. Dingen die een paard ook kan tegenkomen op concours et cetera.
Ik zou me eerlijk gezegd ook doodschrikken als er een paraplu uit de lucht komt vallen :')

Je hebt waarschijnlijk de reacties niet gelezen hier, en onmiddelijk maar iets gepost...
Ik leg het dus nog eens uit: het gaat er bij deze test niet om of het paard zal schrikken. Het gaat er wel om hoe het paard reageert (en recupereert) NA het schrikken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:32

Gini schreef:
bulck schreef:

En nu dan? Nu wordt er een hengst veroordeeld. Want jij basseert nu enkel op deze test dat die hengst al niet op jouw merrie kan passen.

Idd. Ik zou die hengst niet op die merrie zetten. Op mijn eerste zou het waarschijnlijk geen probleem geven.

Bij het uitzoeken van een dekhengst kijk je naar bouw, prestaties, bewegingen,...én karakter. Wat vult mijn merrie aan, welke eigenschappen wil ik verbeteren, welke wil ik helemaal niet. En dan ga ik geen paniekerig paard op een paniekerig paard zetten.

Over hoe de karaktertest ingevuld moet worden (paraplu of iets anders) kan je nog discussiëren, maar om eerlijk te zijn heeft nog geen enkel alternatief in dit topic mij overtuigd van het beter-zijn, veiliger-zijn, representatiever-zijn,... dan de paraplu-test.

Maar wie zegt dat dat paard echt een paniekerig paard is? Enkel door die test, waar dat paard nu ff extreem op gereageerd heeft en zichzelf verwond heeft.
Dat is een paard afrekenen op 1 gebeurtenis en dan nog wel in het prille begin van zijn leven. Moest dit nu een Totilas zijn geweest, dan zou ik zeggen, hmm idd paard heeft al veel gezien en meegemaakt, maar een 3-4 jarige die in een apart sfeertje dit overkomt vind ik verre van een natuurlijke reactie.

Dus ik neem aan dat velen onder jullie dus Tango niet gaan gebruiken, want die schrikt van zen eigen schaduw, gaat aan de loop of in de staak en blijft daar dan ook wat in hangen (want dan moet je bedenken dat HP een zeer goede ruiter is). Zie laatste wedstrijd. Dus die ene keer zou dan per direct een hengst bestempelen. Sorry dat vind ik kort door de bocht.

En paniekerig zal die betreffende hengst niet zijn, zo eentje zou nooit dit onderzoek gehaald hebben (voorselecties etc) Een paniekerig dier zal dan ook maar weinig laten zien hebben.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:33

Deze test is inderdaad afkomstig uit een wetenschappelijk onderzoek.
Visser, E.K.; Horsonality, a study on the personality of the horse; 3 oktober 2002; Utrecht

http://www.horsonality.nl/wetenschap.htm

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:35

Voltigeur schreef:
Saskia505 schreef:

Je hebt waarschijnlijk de reacties niet gelezen hier, en onmiddelijk maar iets gepost...
Ik leg het dus nog eens uit: het gaat er bij deze test niet om of het paard zal schrikken. Het gaat er wel om hoe het paard reageert (en recupereert) NA het schrikken.

Ik heb inderdaad niet het topic doorgelezen, maar de beginpost wel. Ik weet hoe de test werkt, maar ik begrijp niet waarvoor het nodig is. Waarom is het nodig om de reactie na het schrikken te zien, als je dat ook op een andere manier kan uitzoeken? Je ziet nu wat er kan gebeuren. Ik ben absoluut geen penny wat betreft paarden, maar dit vind ik zoiets onzinnigs.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:37

bulck schreef:
Dus ik neem aan dat velen onder jullie dus Tango niet gaan gebruiken, want die schrikt van zen eigen schaduw, gaat aan de loop of in de staak en blijft daar dan ook wat in hangen (want dan moet je bedenken dat HP een zeer goede ruiter is). Zie laatste wedstrijd. Dus die ene keer zou dan per direct een hengst bestempelen. Sorry dat vind ik kort door de bocht.

En paniekerig zal die betreffende hengst niet zijn, zo eentje zou nooit dit onderzoek gehaald hebben (voorselecties etc) Een paniekerig dier zal dan ook maar weinig laten zien hebben.

Wbt het eerste, nee verstandige fokkers met een rille merrie gebruiken zon hengst niet.

In de voorselectie hoeft het weinig meer te doen dan te lopen en of evt een sprongetje erbij, daar raken ze zelden van in paniek.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:39

sarabande schreef:
Apple schreef:
SB, klopt, alleen zie je de prijzen in Nld ook vaak nogal omhoog schieten. Paarden in de leeftijdscategorie 6-10 die ook nog wat gedaan hebben, daar hangt een prijskaartje aan. En ja, een 3 jarige Gelder is dan goedkoper (want wie in Nederland haalt het in zn hoofd om een paard ouder dan 10 te kopen :roll: ;-) )

Maar dat is toch ook logisch Apple. Als jij een gezond braaf paard van een jaar of 6 a 8 koopt waar je zo het bos en de basissport mee in kan, ga eens omrekenen hoeveel dat paard gekost heeft.

Wij fokkers verkopen 3 jarigen ook vaak onder de prijs die ze ons gekost hebben en dan vinden mensen het nog te duur.

Ze gaan beknibbelen op de aankoop en zetten het vervolgens voor 300 euro of meer + kosten per maand ergens op stal. Alsof die paarden voor zij het kochten van de lucht leefden. Deze testen geven ons fokkers weer wat meer inzicht over karakters en dat komt de gebruikers weer ten goede.

Ik vind dat niet zo logisch. Dat je als fokker of handelsstal in elk geval je geïnvesteerde geld eruit wilt halen dat snap ik. Een 3-jarige gaat niet voor niets weg, een 6-8 jarige die professioneel is doorgereden en potentie heeft ook niet.
Wat je echter ziet in Nederland is dat veel particulieren met een 6-10 jarige proberen al het geld dat ze er in de afgelopen jaren hebben ingestoken weer terug te krijgen in de verkoopprijs. Ze kijken naar wat een paard met sportpotentie (van een professionele handelsstal) moet opbrengen en denken dan dat hun eigen paard dat ook wel waard is. En ja, dan zit je dus met relatief dure 6-10 jarigen op de markt.
Particulieren vergeten vaak dat er ook zoiets bestaat als 'afschrijving' en zelf hebben ze ook jaren plezier gehad van zo'n paard. Er wordt dan geen realistisch bedrag aan een paard gehangen.

Paarden in Nederland zijn duur.

Ik snap wel dat je als fokker een zo goed mogelijke hengst bij je merrie zoekt en een dergelijke karaktertest kan daar bij helpen. Ik denk alleen dat het in de uiteindelijke keuze van een fokker niet zo zal meespelen. Een 'braaf' paard levert nu eenmaal minder op dan een sporttopper.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:42

@ bulck: Je breekt een wetenschappelijk onderbouwde test voortdurend af, je komt dan aandraven met een test die er eigenlijk gene is... Wanneer kom je dan toch eindelijk eens met een test die WEL representatief is volgens jou?
Iemand zei het hier al eerderen ik herhaal 't nog 's: Aan alle tegenstanders, geef een WAARDIG alternatief.
Maar dat gebeurt niet. Iedereen ziet zichzelf hier wel als superervaren wetenschapper om een ander zijn test te kraken, maar niemand komt met iets op de proppen wat een degelijk alternatief zou kunnen bieden...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:46

Apple schreef:
Ik vind dat niet zo logisch. Dat je als fokker of handelsstal in elk geval je geïnvesteerde geld eruit wilt halen dat snap ik. Een 3-jarige gaat niet voor niets weg, een 6-8 jarige die professioneel is doorgereden en potentie heeft ook niet.
Wat je echter ziet in Nederland is dat veel particulieren met een 6-10 jarige proberen al het geld dat ze er in de afgelopen jaren hebben ingestoken weer terug te krijgen in de verkoopprijs. Ze kijken naar wat een paard met sportpotentie (van een professionele handelsstal) moet opbrengen en denken dan dat hun eigen paard dat ook wel waard is. En ja, dan zit je dus met relatief dure 6-10 jarigen op de markt.
Particulieren vergeten vaak dat er ook zoiets bestaat als 'afschrijving' en zelf hebben ze ook jaren plezier gehad van zo'n paard. Er wordt dan geen realistisch bedrag aan een paard gehangen.

Paarden in Nederland zijn duur.

Ik snap wel dat je als fokker een zo goed mogelijke hengst bij je merrie zoekt en een dergelijke karaktertest kan daar bij helpen. Ik denk alleen dat het in de uiteindelijke keuze van een fokker niet zo zal meespelen. Een 'braaf' paard levert nu eenmaal minder op dan een sporttopper.

Inderdaad.
Maar ook een topsportpaard kan schrikken. Ook op wedstrijd. En dan is het wel degelijk heel belangrijk HOE het paard reageert TIJDENS en NA het schrikken...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:50

sarabande schreef:
bulck schreef:

Wbt het eerste, nee verstandige fokkers met een rille merrie gebruiken zon hengst niet.

In de voorselectie hoeft het weinig meer te doen dan te lopen en of evt een sprongetje erbij, daar raken ze zelden van in paniek.

Nou een echte paniekerige laat zich dan niet zien hoor. Die zal vasthouden, en met alles bezig zijn, behalve dat wat hij moet doen.

En wat heeft een rillige merrie te maken met een paard dat een keer verkeerd reageerd? En wat zegt dat over de test? Het paard?

Snap je wat ik wil zeggen? Tuurlijk kies je als fokker een paard dat bij je merrie past (dat weet ik maar al te goed), maar ik zou echt geen waarde hechten aan deze test. Wel het paard volgen. Ik kies meestal voor jonge hengsten en volg ze meestal vanbij de eerste voorstelling. Dan kijk ik speciaal op hun manier van reageren op hun begeleiders, en hoe ze in omgang zijn.
Uiteraard kijk ik wel eerst naar het type waar ik naar op zoek ben en die een toevoeging kan zijn op mijn merrie.

En die zouden ze dan beter een gelijkaardige test moeten laten ondergaan bij het behalen van hun predikaten, als het Kwpn daar dan toch zoveel aandacht aan wil schenken.
Uiteindelijk groeit dat veulen in de buik van de merrie en voedt zij het op. Dus de inprenting gebeurt vnl door de merrie. Maar bon dat vind ik in heel het fokgebeuren, de merrie moet goed zijn want zij geeft gewoon het meeste door.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:52

bulck schreef:
Maar wie zegt dat dat paard echt een paniekerig paard is? Enkel door die test, waar dat paard nu ff extreem op gereageerd heeft en zichzelf verwond heeft.

Tja, dat heb je met testen en keuringen, dat zijn momentopnames. Als het paard bij het vrijspringen geen mooie techniek laat zien of alle sprongen tegen de grond klettert zullen ook veel fokkers afhaken en dan kan het goed zijn dat dat beest tijdens het oefenen thuis wel de sterren van de hemel sprong.
Maar natuurlijk is het wel zo als je echt interesse hebt in een hengst je verder kijkt en zoekt. Was deze schrikreactie idd éénmalig of zit het in zijn bloedlijn. Je gaat naar hengstenkeuringen, je vraagt raad aan andere hengstenhouders,...Je gaat bij het fokken nooit af op 1 mening, 1 keuring, 1 test,...

edit: ik zie dat bulck net voor mij iets gelijkaardigs heeft gezegd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:55

Saskia505 schreef:
Ik weet hoe de test werkt, maar ik begrijp niet waarvoor het nodig is. Waarom is het nodig om de reactie na het schrikken te zien, als je dat ook op een andere manier kan uitzoeken?

Ik ben heel nieuwsgierig om van jou te horen welke andere manier jij in gedachten had.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:56

Ik vind het een goede zaak dat het KWPN aandacht gaat besteden aan het karakter.
Wel heel jammer dat dit in een blijkbaar onveilige omgeving gebeurd.

Zo gek is die paraplutest trouwens niet, hier rijdt ik nogal eens op het strand en komt er onverwacht wel eens een vlieger naar beneden storten. :D

Dat verhaal van die merries, daar zijn ze al mee bezig hoor bulck, Sommige EPTM merries hebben dezelfde test ondergaan.

Verder gaat het idd helemaal niet om een paraplu, het zou net zo goed een uit de lucht vallenden skippybal of plotseling aanslaande bladblazer kunnen zijn.
Het gaat erom, zoals anderen ook al aangeven, wat het paard doet met zijn schrikreactie.
(ook de hartslag wordt gemeten volgens mij.)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:00

ehm

goede test, zie me deze test zelf nog eens toepassen op onze 2jaar, hehe

juist ik zou, moest ik voor het stamboek werken, nu toch wel men conclusies trekken over de plaats waar dit 'drama' zich heeft afgespeeld

(ik kan me gaan indenken hoe die eigenaars denken en zo, maar ook hoe het stamboek denkt

voor het ogenblik worden er inderdaad vooral 'bloedpaarden' onder KWPN en BWP gefokt, goed voor wedstrijden maar voor gewone ruiter (mezelf :o ) weer veel te hevig. Ik ga ze er niet op afbreken, maar vind het dan wel weer correct voor eigenaars van zulke paarden om ze reeds jong op zulke dingen voor te bereiden (zou graag veilig terug op wedstrijd kunnen weg rijden bvb). En ja dan kun je wel eens een rare reactie krijgen van je paard maar je leert ze er beter door kennen en op lange termijn is je paard je mss dankbaar. Denk dan wel dat het KWPN hier niet over te spreken zal zijn dat al die 'hete' paarden niet of bijna niet reageren op een domme vallende paraplu, dan is de karakter test bijna nutteloos want je hebt schriktraining gedaan opdat hij er al aan gewoon is.)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:02

Voltigeur schreef:
@ bulck: Je breekt een wetenschappelijk onderbouwde test voortdurend af, je komt dan aandraven met een test die er eigenlijk gene is... Wanneer kom je dan toch eindelijk eens met een test die WEL representatief is volgens jou?
Iemand zei het hier al eerderen ik herhaal 't nog 's: Aan alle tegenstanders, geef een WAARDIG alternatief.
Maar dat gebeurt niet. Iedereen ziet zichzelf hier wel als superervaren wetenschapper om een ander zijn test te kraken, maar niemand komt met iets op de proppen wat een degelijk alternatief zou kunnen bieden...

Amai een chique onderzoek met een paard dat dan gewond moet raken! Ok dat ligt aan de uitvoering, maar toch de kans dat een paard in zo'n situatie terecht komt is klein.
Doe dan een reeele nabootsing met zaken die ze echt kunnen tegenkomen. Vb werk met verlichting (prijsuitreiking);een paraplu is super, maar een die uit de lucht valt...

Ik breek verder geen wetenschappelijk onderzoek af, enkel het nut mbt tot een hengstenkeuring en daardoor een mogelijk etiquette op een hengst vind ik niet correct en ontgaat me.

Ik heb al een alternatief aangeboden; nl de duiste manier en ook de manier zoals het vroeger ging. Nl een veelzijdige test in de vorm van een crosje of een gecordineerde 'bosrit' (dat kan perfect in een omheind gebied, ik denk zelf dat Deurne de accomodatie heeft)
Daarin wordt het paard blootgesteld aan verschillende prikkels en moet het willen (samen)werken met en voor de ruiter. Vooral dat laatste is wel belangrijk in een sportpaard.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

Gini schreef:
Saskia505 schreef:
Ik weet hoe de test werkt, maar ik begrijp niet waarvoor het nodig is. Waarom is het nodig om de reactie na het schrikken te zien, als je dat ook op een andere manier kan uitzoeken?

Ik ben heel nieuwsgierig om van jou te horen welke andere manier jij in gedachten had.

Het opsteken, over de grond laten rollen, wapperen, zwaaien of wat dan ook van de paraplu? Maar niet uit de lucht laten vallen van een paraplu. Kan me namelijk niet voorstellen dat er ook maar één paard is, die zich daar niet van doodschrikt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

dubbelpost

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:07

Saskia505 schreef:
Ik vind het nogal onzin dat ze zulke testen uithalen. Hoe vaak komt het in een paarden leven voor dat er een paraplu uit de lucht valt? Een karaktertest is prima, maar kom dan wel met een realistische test.

Ik vind het wel komisch dat iedereen hier zo over steigert. :')
Die test is jarenlang onderzocht en er bestaat een significant verband tussen de reactie van het paard en zijn karakter. Dus men kan in dit topic zijn mening wel verkondigen, maar die is gewoon ongefundeerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:08

bulck schreef:
Ik heb al een alternatief aangeboden; nl de duiste manier en ook de manier zoals het vroeger ging. Nl een veelzijdige test in de vorm van een crosje of een gecordineerde 'bosrit' (dat kan perfect in een omheind gebied, ik denk zelf dat Deurne de accomodatie heeft)
Daarin wordt het paard blootgesteld aan verschillende prikkels en moet het willen (samen)werken met en voor de ruiter. Vooral dat laatste is wel belangrijk in een sportpaard.

Idd, dat is een leuke test.
Maar geen alternatief voor dit: ze willen de reactie na een schrikreactie testen. In jouw test gaat het om moed en samenwerking.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:10

Saskia505 schreef:
Gini schreef:

Het opsteken, over de grond laten rollen, wapperen, zwaaien of wat dan ook van de paraplu? Maar niet uit de lucht laten vallen van een paraplu. Kan me namelijk niet voorstellen dat er ook maar één paard is, die zich daar niet van doodschrikt.

Sorry hoor, maar hier moet ik wel om lachen. Het enige waar jij over valt, is het vallen van de paraplu. Dus als men diezelfde paraplu zou nemen en ermee zou gaan zwaaien naar een paard, dan zou jij er absoluut geen probleem mee hebben. Zo valt er altijd wel iets te klagen natuurlijk.

NatasjavE

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:17

Het gaat er natuurlijk om hoe het paard schrikt.
Kijk dat een sportpaard schrikt van iets is helemaal geen probleem. Maar blijft het dier controleerbaar of is het gelijk in blinde paniek en vormt hij een gevaar voor zic zelf en/of de omgeving.
Daarom is die paraplu test een prima test.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:20

Gini schreef:
Sorry hoor, maar hier moet ik wel om lachen. Het enige waar jij over valt, is het vallen van de paraplu. Dus als men diezelfde paraplu zou nemen en ermee zou gaan zwaaien naar een paard, dan zou jij er absoluut geen probleem mee hebben. Zo valt er altijd wel iets te klagen natuurlijk.

Daar ben ik blij om, maar ik in ieder geval iemand aan het lachen.
Neem jezelf als voorbeeld. Als er onverwacht iets opvallends uit de lucht komt vallen, schrik je daar toch veel meer van, dan wanneer het object al in zicht was, maar daar vanuit een plotselinge beweging gaat maken?

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:20

over dat van dat mensen zo'n hengst dan niet op hun merrie zetten,ik heb ooit eens een brave merrie laten dekken,moest ook een brave hengst op..nou de nakomeling is een mega schrikachtig paard.met een hele heftige schrikreactie.dus dat was niet wat we verwacht hadden.
ik vind het idd wel van belang dat er naar het karakter gekeken word van de hengst,heb zelf toen ook bewust voor een hengst gekozen met een rustig en braaf karakter! maar helaas kwam daar niet uit wat ik verwachte.het is dus niet altijd een zekerheid.maar wel een beetje erg overdreven met zo'n paraplu