Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:07

smeetjoew schreef:
Ik mik niet zozeer op een bepaalde hengst. Ik wil alleen maar aankaarten dat het KWPN momenteel het beste stamboek is met hengsten die voldoen aan de meest kritische eisen. En nee, ik weet niet precies wat ze zoeken in een hengst (maw: wat er verbeterd moet worden aan de merrie), maar lijkt me genoeg keuze in bijv. het KWPN stamboek.

En als ik puur naar de arabier kijk, zou ik behalve het chique koppie, z'n lichtvoetigheid en het bloed niet zo goed weten wat je van die hengst zou willen hebben in je veulen. ;)

Als Jazz nu bovenaan staat van de wereldranglijst beste verververs, dan zou ik die een keer gebruiken, gezien het feit zijn nakomelingen het beste doen. En dan icm deze merrie, zou 't een topper moeten worden.
En daarnaast: Totilas dan? Zou die gok nog wel durven te wagen.

Nee, de merrie is 18 jaar. Je weet nooit hoe lang dat dier nog leeft (misschien wordt ze 28, maar misschien 20), dus ik zou zeer goed nadenken over de hengstenkeuzes. En ik weet niet of een arabier op lange termijn voordelen brengt. Doe dat experiment met een andere merrie, maar niet met zo'n goede vererver als deze. Tenzij het middels embryo transplantatie gaat, dan wel, maar dat is bij deze merrie niet aan de orde.

Zo'n arabierengalopje mag dan weliswaar lekker zitten; geloof me; ik denk dat Totilas ook erg lekker zit in galop (en ieder ander getalenteerd paard), dus denk niet dat dat de reden zou moeten zijn. Dan heb ik liever een sterke, gedragen en correcte galop die lekker zit, dan zo'n lichtvoetig wijdbeens hertengalopje.

En de duitse knollen staan bekend om hun geweldig nuchtere karakters, dus dat zit wel goed. ;) Daar hebben ze Orlow niet voor nodig. En moet eerlijk zeggen dat 'ie me als een zenuwpees overkomt op de filmpjes die ik van hem gezien heb.

Jongens die merrie staat in het voormalige Oost-Duitsland en geloof me daar is het nog altijd armoedig.
Paarden kosten daar een fractie van hier in het westen, dekgelden zijn ook veel lager.Ook daar is recessie.
Je gelooft zelf toch niet dat deze staatsstoeterij duizende euro's aan dekgelden gaat uitgeven... :n
En bovendien is deze actie een mooie promotie voor de volbloed arabier die speciaal gefokt en ter dekking staan op Landgestuet Marbach, ook van de staat. Daarbij zullen wellicht fokkers geloven dat de fokleiding uit Brandenburg wel weet wat ze doen en derhalve ook bij deze hengst gaan dekken. Deze dekking is een goede publiciteitsstunt, want niet alleen in Nederland wordt er op de forums gespeculeerd maar natuurlijk ook in Duitsland. 8-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:09

die dekgelden zijn niet minder dan hier...
realistischer wel, minder over de hele lijn niet!

smeetjoew

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:10

Die promotie zouden ze wat mij betreft lekker met een andere merrie moeten doen. Als ze zo krap bij kas zitten, waarom verkopen ze de merrie niet dan? Die is inmiddels wel een vermogen waard.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:21

Nou jongedame smeetjoew ,misschien dat je lekker kunt rijden.
Maar logisch nadenken??? In het nieuwsartikel staat dat de merrie brandenburger gefokt is , dan is een uitstapje naar het kwpn niet logisch .Of in duitsland een half papier of in nederland
een blauw papier . Verder zijn ze hier in duitsland niet zo gecharmeerd van jouw jazz.Rousseau doet het beter.En vind je het kwpn nu werkelijk het beste stamboek.In een eerder bericht werd vermeld dat ze in duitsland , problemen zouden hebben met bloedspreiding geld dat ook niet voor nederland.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:22

s0173957 schreef:
die dekgelden zijn niet minder dan hier...
realistischer wel, minder over de hele lijn niet!

Voor de leden van dat stamboek wél! Véél minder.....!
Voor west-europa niet! Die laten ze het volle pond betalen (en terecht gezien de prijzen van veulens de afgelopen jaren!)
Helaas nu niet meer :n

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:25

Owkeej, niet met modder beginnen smijten hier...

Leden betalen daar idd minder, maar da's nu niet zoveel. Samba Hit I bv (heb ik interesse in ghad voor onze Rubinstein) scheelt het € 200?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:28

birken187 schreef:
Nou jongedame smeetjoew ,misschien dat je lekker kunt rijden.
Maar logisch nadenken??? In het nieuwsartikel staat dat de merrie brandenburger gefokt is , dan is een uitstapje naar het kwpn niet logisch .Of in duitsland een half papier of in nederland
een blauw papier . Verder zijn ze hier in duitsland niet zo gecharmeerd van jouw jazz.Rousseau doet het beter.En vind je het kwpn nu werkelijk het beste stamboek.In een eerder bericht werd vermeld dat ze in duitsland , problemen zouden hebben met bloedspreiding geld dat ook niet voor nederland.

Zo, sorry hoor. Ik dacht dat dit een discussieforum was????? Met de nadruk op DISCUSSIE. Dan is het toch de bedoeling dat ieder zijn visie geeft en je dit bespreekt met elkaar?
Dus ik ben net zo vrij als jij om mijn mening te geven. Hoeft me niet meteen de mond te worden gesnoerd... Want vind dit wel een erg minachtende en kleinerende post...... .

Jazz was maar een VOORBEELD, zoals duidelijk is aangegeven in mijn voorgaande post(s). :7 Of het nou Rousseau is, Jazz, Negro, Rhodium, Charmeur, Uphill, whatever, het gaat om het feit dat wij (nederland) momenteel de het beste stamboek hebben. Als ze in Duitsland moeite hebben met bloedspreiding, dan is een uitstapje naar NL toch een mooie optie om bloedspreiding te verbreden?

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:46

Het zijn niet mijn woorden over problemen met bloedspreiding in duitsland maar van bokker elizabeth eerder in deze niet zo zinnige discussie.Jij bent van mening dat het kwpn het beste
stamboek is.Probleem is alleen dat je op basis van je eigen visie
oordeelt cq bekritiseerd.Soms is een stap terug nodig om weer drie passen naar voren te kunnen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:50

Ik kaart bijvoorbeeld aan - als ze aan bloedspreiding willen doen - ze dan ipv een goed arabiertje dan beter opzoek kunnen gaan naar bijv. een KWPNer ja. Volgens mij is het wel bewezen dat KWPN een van de al dan niet beste stamboek is momenteel.

Daarbij neem ik in acht dat deze merrie al 18 is. Als ze 8 was had ik totaal geen moeite met het gebruik van deze arabier.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:54

Vind het een enorm gave hengst, al hoewel ik wel enorm benieuwd ben hoe het veulen gaat worden.. vind het een beetje gissen, of het wordt een prachtig veulen, of het wordt niks. spannend dus!

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:01

s0173957 schreef:
Owkeej, niet met modder beginnen smijten hier...

Leden betalen daar idd minder, maar da's nu niet zoveel. Samba Hit I bv (heb ik interesse in ghad voor onze Rubinstein) scheelt het € 200?

Samba Hit weet ik niet, daar heb ik nooit naar gekeken. Als jongere hengst is hij zeker niet duur geweest. Totdat PS hem ging exploiteren, die bepaalde de prijs in het westen. Snap je ook waarom ze tig keer met SH gedekt hebben?!
Maar Quaterback scheelde wel 1000 euro!
Ik geef hun ook nog groot gelijk dat ze van de hype willen mee profiteren!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:29

Dus QB kostte daar maar € 500?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:55

smeetjoew schreef:
Ik kaart bijvoorbeeld aan - als ze aan bloedspreiding willen doen - ze dan ipv een goed arabiertje dan beter opzoek kunnen gaan naar bijv. een KWPNer ja. Volgens mij is het wel bewezen dat KWPN een van de al dan niet beste stamboek is momenteel.

Daarbij neem ik in acht dat deze merrie al 18 is. Als ze 8 was had ik totaal geen moeite met het gebruik van deze arabier.

eeeeeeeeh grotendeels dankzij Duits bloed. :D

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:12

VeerenAshley schreef:
anneliesdj schreef:
Ben benieuwd welke hengsten jij véél beter vind? Het zal toch niet voor niets zijn dat hij is goedgekeurd en niet al die andere hengsten ;)
Voor de rest ben ik het met je eens :)

Ik dacht aan een aantal van de Arabieren die bij het NRPS zijn goedgekeurd. Zo heb ik wijlen Gomel, Scapino BB en Lobeke regelmatig flink door de baan zien gaan :9 Edit: toevoeging: en bv. Kubinec, Balaton, beide met een super achterbeen gebruik.
En natuurlijk heeft zo'n keuringscommissie deze hengst niet voor niets goedgekeurd (al kan dat ook zijn op basis van allerlei andere eigenschappen dan gangen!). Misschien beweegt hij los wel beter dan onder het zadel (want daar vind ik m.n. zijn voorbeengebruik erg beperkt).

Ik geloof niet helemaal dat Kubinec voor het NRPS is goedgekeurd....maar, er is/was in Nederland ook een arabier die door het KWPN was goedgekeurd, met alle vereiste onderzoeken, medisch, onder het zadel en nakomelingen.
Dat was en is de ENIGE arabier die door het KWPN is goedgekeurd, en daadwerkelijk alles volgens KWPN norm heeft afgerond, en de laatst die werd goedgekeurd, in 1989.
Een arabier is prima, beweegt zich alleen anders dan een KWPN paard, Orlow is een mooi paard, maar er zijn vele betere, zeker in beweging, zeker in het achterbeen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:47

Wilawander schreef:
smeetjoew schreef:

eeeeeeeeh grotendeels dankzij Duits bloed. :D

En ook dankzij Arabisch bloed een stuk terug :j :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:08

Kan het niet ook gewoon een hele simpele reden hebben dat in dit geval de HH een boel geld betaald aan de merriehouder ipv andersom :)*

Een veulen op aanvraag dus?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:12

marengo schreef:
Ik geloof niet helemaal dat Kubinec voor het NRPS is goedgekeurd....maar, er is/was in Nederland ook een arabier die door het KWPN was goedgekeurd, met alle vereiste onderzoeken, medisch, onder het zadel en nakomelingen.
Dat was en is de ENIGE arabier die door het KWPN is goedgekeurd, en daadwerkelijk alles volgens KWPN norm heeft afgerond, en de laatst die werd goedgekeurd, in 1989.
Een arabier is prima, beweegt zich alleen anders dan een KWPN paard, Orlow is een mooi paard, maar er zijn vele betere, zeker in beweging, zeker in het achterbeen.

Klopt, Kubinec is helemaal nooit voorgebracht bij het NRPS. Ik had me onduidelijk uitgedrukt, want het ging mij in eerste alleen maar om Arabieren die ik beter vind kunnen lopen dan Orlow, en daarom had ik Kubinec nog even toegevoegd.

Baccarat is toch de hengst die is goedgekeurd bij het KWPN? Verder worden er natuurlijk ook nooit meer Arabieren bij het KWPN ter keuring voorgebracht, dus dat hij de enige is, verbaast me niets. Ik denk dat het meeste Arabierenbloed dat je aantreft binnen het KWPN afkomstig is van Arabieren die of bij een Duits (!) stamboek zijn goedgekeurd, of via de moederlijn van een bepaald paard.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:15

Volgens mij wordt dat een mooi veulen!

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:46

VeerenAshley schreef:
marengo schreef:

Klopt, Kubinec is helemaal nooit voorgebracht bij het NRPS. Ik had me onduidelijk uitgedrukt, want het ging mij in eerste alleen maar om Arabieren die ik beter vind kunnen lopen dan Orlow, en daarom had ik Kubinec nog even toegevoegd.

Baccarat is toch de hengst die is goedgekeurd bij het KWPN? Verder worden er natuurlijk ook nooit meer Arabieren bij het KWPN ter keuring voorgebracht, dus dat hij de enige is, verbaast me niets. Ik denk dat het meeste Arabierenbloed dat je aantreft binnen het KWPN afkomstig is van Arabieren die of bij een Duits (!) stamboek zijn goedgekeurd, of via de moederlijn van een bepaald paard.

Dat heb je nogal erg fout.......
De ENIGE arabische Volbloed hengst die ooit KWPN goedgekeurd is EN alles doorlopen heeft volgens KWPN norm is zeker niet Baccarat: toen kwam de KWPN commissie gewoon naar de hengstenkeuring van het AVS en wees een hengst aan, en die was dan erkend, en dat is bij deze NIET gebeurd: deze heeft nakomelingen onderzoek afgerond, heeft verrichtingsonderzoek gedaan in Ermelo, is geröntgend, is in Utrecht op de KWPN hengstenkeuring geweest, en is ook de enige die in het hengstenboek staat als arabier.
En dat is de hengst Gil............

Er zijn nog wel arabieren die voorgebracht zijn bij het KWPN, maar die hebben her niet gered, om diverse redenen.
Dat maakt Gil dus de enige die het wel volbracht heeft EN waar het KWPN zeer lovend over was, en dat is nogal wat, want in principe heeft een KWPN niet heel veel op met een arabier.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:38

Ik denk dat er hier weinig mensen verstand hebben van volbloed toevoegen aan een stam. Die hengsten kan je qua bewegingen niet vergelijken met de bewegingskracks uit de warmbloedfokkerij, toch is volbloed in een pedigree hard nodig. De bewegingskracks dragen allemaal volbloed en gelukkig waren er fokkers met verstand van zaken die wisten welke volbloed ze moesten gebruiken.
In Duitsland weten ze dat heel goed, KWPN gebruikt dat goeie Duitse bloed, gebruikt amper volbloed maar voert de fokprodukten dan wel in.
Een goed paard fokken is niet: beweginswonder A met beweginswonder B kruisen, doe dat enkele generaties en de stam is kapot.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:32

smeetjoew schreef:
Annelies:

Een beetje springbloed is nooit verkeerd, aangezien die de galop verbeteren. Veel dressuurpaarden hebben ook een konijnengalopje en een waanzinnige draf. Dus een beetje springbloed is nooit verkeerd. Buitendat vaak ook fijne(re) karakters en wat meer "hardheid".

Dat weet ik ook wel maar zo'n combi zal echt niet meteen het beste dressuurpaard opleveren.

smeetjoew schreef:
Ik denk overigens ook niet dat veel bokkers voor deze merrie een zwarte hengst in gedachte hebben hoor. :7 We hebben momenteel een aantal waanzinnige dekhengsten met uitermate veel kwaliteit; dit kun je dan nog selecteren op paarden met een sterker achterbeen, souplesse, etc. Waarom kies je dan in hemelsnaam voor een arabiertje?
De gallopade kan imo inderdaad een stuk beter. Hij moet meer door z'n lijf sjouwen en meer naar voren grijpen. Het is allemaal zo.... arabierachtig. :+ Hij houdt z'n achterbenen wat recht, zou meer mogen ondergrijpen en daarnaast vind ik dat 'ie bijna een beetje wijd wordt op sommige momenten.

Daarnaast denk ik niet dat er een verkeerd veulen uit zal komen, aangezien de moeder gewoon een fantastische merrie is (gezien de nakomelingen). Maargoed, nogmaals: is dat het doel van fokken? Een zeer goede merrie hebben en er dan een willekeurige hengst op zetten "voor de leuk"? Dan kies je toch voor een hengst die op een paar punten de merrie nog kan verbeteren? En ik denk dat deze hengst dat niet heel veel zal doen; als 'ie al doorgeeft wat de fokkers graag willen.

Om dezelfde reden dat je bij een dressuurpaard voor een springhengst kiest en bij een springpaard voor een volbloed ;)

Ik neem aan dat jij de merrie nog nooit in het echt hebt gezien? Hoe kun je dan weten of deze hengst haar gaat verbeteren, ik denk dat de eigenaar daar zelf meer kijk op heeft. En ik denk toch echt niet dat ze met zo'n goede merrie maar wat 'voor de leuk' gaan fokken, als je toch een ggk dekhengst als nakomeling kunt fokken of een half arabisch recreatiepaard, dan is die keuze niet zo moeilijk toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:33

Zannekin schreef:
Ik denk dat er hier weinig mensen verstand hebben van volbloed toevoegen aan een stam. Die hengsten kan je qua bewegingen niet vergelijken met de bewegingskracks uit de warmbloedfokkerij, toch is volbloed in een pedigree hard nodig. De bewegingskracks dragen allemaal volbloed en gelukkig waren er fokkers met verstand van zaken die wisten welke volbloed ze moesten gebruiken.
In Duitsland weten ze dat heel goed, KWPN gebruikt dat goeie Duitse bloed, gebruikt amper volbloed maar voert de fokprodukten dan wel in.
Een goed paard fokken is niet: beweginswonder A met beweginswonder B kruisen, doe dat enkele generaties en de stam is kapot.

Hehe, eindelijk iemand die het snapt 8-)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:40

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:17

Zannekin schreef:
Een arabier die beweegt zoals een goeie warmbloed: http://www.youtube.com/watch?v=vjsPxcFgJlQ (wel doorspoelen naar 1min ongeveer want er zitten veel foto's tussen)
Hij is de vader van een merrie van ons.

Hmm, dan zie ik liever wat meer gedragenheid dan zo'n ruime draf, hij blijft toch erg hoog in het kruis.

Overigens wel een super voorbeeld van hoe lief AV's zijn en dat het helemaal geen schrikkerige dribbels (hoeven) zijn, kijk maar eens vanaf 1.10 ongeveer ;)

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:58

Zannekin schreef:
Een arabier die beweegt zoals een goeie warmbloed: http://www.youtube.com/watch?v=vjsPxcFgJlQ (wel doorspoelen naar 1min ongeveer want er zitten veel foto's tussen)
Hij is de vader van een merrie van ons.

Heidi, een arabier behoort te bewegen als een arabier........
En dat is niet een heel groot probleem: Gil bewoog ook als een arabier, maar toch stond heel de hal in Utrecht op de banken op de KWPN keuring.