smeetjoew schreef:Ik mik niet zozeer op een bepaalde hengst. Ik wil alleen maar aankaarten dat het KWPN momenteel het beste stamboek is met hengsten die voldoen aan de meest kritische eisen. En nee, ik weet niet precies wat ze zoeken in een hengst (maw: wat er verbeterd moet worden aan de merrie), maar lijkt me genoeg keuze in bijv. het KWPN stamboek.
En als ik puur naar de arabier kijk, zou ik behalve het chique koppie, z'n lichtvoetigheid en het bloed niet zo goed weten wat je van die hengst zou willen hebben in je veulen.
Als Jazz nu bovenaan staat van de wereldranglijst beste verververs, dan zou ik die een keer gebruiken, gezien het feit zijn nakomelingen het beste doen. En dan icm deze merrie, zou 't een topper moeten worden.
En daarnaast: Totilas dan? Zou die gok nog wel durven te wagen.
Nee, de merrie is 18 jaar. Je weet nooit hoe lang dat dier nog leeft (misschien wordt ze 28, maar misschien 20), dus ik zou zeer goed nadenken over de hengstenkeuzes. En ik weet niet of een arabier op lange termijn voordelen brengt. Doe dat experiment met een andere merrie, maar niet met zo'n goede vererver als deze. Tenzij het middels embryo transplantatie gaat, dan wel, maar dat is bij deze merrie niet aan de orde.
Zo'n arabierengalopje mag dan weliswaar lekker zitten; geloof me; ik denk dat Totilas ook erg lekker zit in galop (en ieder ander getalenteerd paard), dus denk niet dat dat de reden zou moeten zijn. Dan heb ik liever een sterke, gedragen en correcte galop die lekker zit, dan zo'n lichtvoetig wijdbeens hertengalopje.
En de duitse knollen staan bekend om hun geweldig nuchtere karakters, dus dat zit wel goed.Daar hebben ze Orlow niet voor nodig. En moet eerlijk zeggen dat 'ie me als een zenuwpees overkomt op de filmpjes die ik van hem gezien heb.
Jongens die merrie staat in het voormalige Oost-Duitsland en geloof me daar is het nog altijd armoedig.
Paarden kosten daar een fractie van hier in het westen, dekgelden zijn ook veel lager.Ook daar is recessie.
Je gelooft zelf toch niet dat deze staatsstoeterij duizende euro's aan dekgelden gaat uitgeven...
En bovendien is deze actie een mooie promotie voor de volbloed arabier die speciaal gefokt en ter dekking staan op Landgestuet Marbach, ook van de staat. Daarbij zullen wellicht fokkers geloven dat de fokleiding uit Brandenburg wel weet wat ze doen en derhalve ook bij deze hengst gaan dekken. Deze dekking is een goede publiciteitsstunt, want niet alleen in Nederland wordt er op de forums gespeculeerd maar natuurlijk ook in Duitsland.

Of het nou Rousseau is, Jazz, Negro, Rhodium, Charmeur, Uphill, whatever, het gaat om het feit dat wij (nederland) momenteel de het beste stamboek hebben. Als ze in Duitsland moeite hebben met bloedspreiding, dan is een uitstapje naar NL toch een mooie optie om bloedspreiding te verbreden?

Edit: toevoeging: en bv. Kubinec, Balaton, beide met een super achterbeen gebruik.
Hij houdt z'n achterbenen wat recht, zou meer mogen ondergrijpen en daarnaast vind ik dat 'ie bijna een beetje wijd wordt op sommige momenten.