NRPS zet de schouders eronder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:17

Maar als je zoiets leest en je wilt er evt mee dekken dan ga je toch kijken of je zelf meer info kan krijgen of je gaat gewoon zelf naar die hengst kijken? Ik zie dat probleem niet zo :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:17

eldango schreef:
Bedoelde ermee:
Als ik een ggk hengst zie in een blad wil ik kun foktechnisch advies erbij hebben.

Daar wil ik niet iemand voor bellen of mailen. (niet dat ik dat niet wil maar wil dat zwart op wit hebben,wat iedereen kan zien)

Net alsof de medewerker ziet dat er bij een paard een G voor draf heeft staan mij precies kan vertellen waarom deze een G is en dat van alle hengsten.
Als dat zo is dan is het toch ook gewoon mogelijk dit te onderbouwen in het blad.

Daar voor heb je de afstammelingsonderzoeken. En van de hengsten die deze hebben afgelegd kan je die gewoon op de site vinden volgens mij.
Dan pas kunnen ze zeggen of hij verbeterd op beweging of dat een hengst een luxere hoofd geeft!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:18

tjah ik zeg niet dat het niet goed is om te bellen/mailen... ik vraag me alleen af of iemand hier wel op zit te wachten :(:) stel dat hij nou 10 x op een dag gebelt wordt..... die beste man is zelf ook hengstenhouder ... en heeft daarnaast ook een heel druk bestaan... Tuurlijk staat hij je netjes en vriendelijk te woord... hij heeft nu een functierol.. maar ik vraag me af of hij er werkelijk blij mee is

ponyparadijs

Re: NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:19

Dan had hij niet in die functierol moeten gaan.
die mensen zitten niet voor niks in de foktechnische commisie! Die zijn er om leden te helpen en te adviseren.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:20

ponyparadijs schreef:
eldango schreef:
Bedoelde ermee:
Als ik een ggk hengst zie in een blad wil ik kun foktechnisch advies erbij hebben.

Daar wil ik niet iemand voor bellen of mailen. (niet dat ik dat niet wil maar wil dat zwart op wit hebben,wat iedereen kan zien)

Net alsof de medewerker ziet dat er bij een paard een G voor draf heeft staan mij precies kan vertellen waarom deze een G is en dat van alle hengsten.
Als dat zo is dan is het toch ook gewoon mogelijk dit te onderbouwen in het blad.

Daar voor heb je de afstammelingsonderzoeken. En van de hengsten die deze hebben afgelegd kan je die gewoon op de site vinden volgens mij.
Dan pas kunnen ze zeggen of hij verbeterd op beweging of dat een hengst een luxere hoofd geeft!

dan is het toch juist heel interessant om zo'n oud NRPS nieuws eens op te zoeken en dan te vergelijken :D (tenminste zo doe ik dat met de duitse hengsten wel. Ik lees het verslag van de hengstenkeuring, wat de bevindingen waren van de jury en in combi met afstammelingen en eigen bevindingen maak ik een keuze).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:25

Ten eerste vraag ik me af hoeveel mensen de oude nummers bewaren.
Ten tweede vraag ik me af hoeveel mensen het dan nog terug weten te vinden.
Ten derde vraag ik ma af welke 'hobby'fokker dat allemaal in overweging neemt.

En ondanks dat denk ik dat je bij het NRPS genoeg informatie kan vergaren. Ook al voordat je maar iemand aan de lijn hebt gehad!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:32

ponyparadijs schreef:
Ten eerste vraag ik me af hoeveel mensen de oude nummers bewaren.
Ten tweede vraag ik me af hoeveel mensen het dan nog terug weten te vinden.
Ten derde vraag ik ma af welke 'hobby'fokker dat allemaal in overweging neemt.

En ondanks dat denk ik dat je bij het NRPS genoeg informatie kan vergaren. Ook al voordat je maar iemand aan de lijn hebt gehad!

Helemaal mee eens!
Daarbij kun je toch ook irl naar een hengst gaan kijken?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:33

ok nou dan hoeven er geen verslagen te komen :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:36

Rianneke en Ponyparadijs: Is dit niet juist het probleem dat het NRPS heeft? Mensen die het zichzelf makkelijk maken en daarmee geen vraag aangeven naar nieuwe producten vanuit het NRPS?
Ik kan er naast zitten, maar ik zie het zo.
Jullie denken wat, euh, ouderwets wil ik het niet noemen, ik denk dat licht conservatief beter past... Hiermee heb ik niet de intentie jullie te beledigen!
Door conservatief denken van de leden, komt er geen vraag door bij het bestuur. Het NRPS is niet het eerste stamboek van Nederland en heeft volgens mij ook niet iets dergelijks in de missie staan. Combinatie van factoren zorgt daarmee dat ze te veel achterop raken in hun 'gedrag' en 'producten'.
Door vooruit te denken, en toe te komen aan de vraag van leden die ook vooruit denken, kan het stamboek zich gaan verbeteren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:37

Janine1990 schreef:
Mensen die het zichzelf makkelijk maken en daarmee geen vraag aangeven naar nieuwe producten vanuit het NRPS?
Ik vind juist dat je het jezelf makkelijk maakt als je klakkeloos info oveneemt uit het nrps nieuws over een bepaalde hengst ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:40

je spreekt hier wel over info van een hengstenkeuringscommissie hoor ! ik denk dat je echt wel mag meenemen als advies

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:42

Rianneke schreef:
Janine1990 schreef:
Mensen die het zichzelf makkelijk maken en daarmee geen vraag aangeven naar nieuwe producten vanuit het NRPS?
Ik vind juist dat je het jezelf makkelijk maakt als je klakkeloos info oveneemt uit het nrps nieuws over een bepaalde hengst ;)

Insinueer je hier nu mee dat het NRPS mogelijk wel kan liegen?

Klakkeloos dingen overnemen als het gaat om fokken, is zinloos, dat weet iedere goede fokker.
Daarom weet ook iedere fokker dat hij/zij eerst naar de merrie moet kijken alvorens hengsten te selecteren...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:44

ponyparadijs schreef:
Er lopen er toch zat in de sport.
Neem Royal Highness, Wup, Kasparow.
Zouden die dan geen goede ambasadeurs zijn voor het NRPS?

Er lopen niet zat hengsten in de sport en diegenen die er wel inlopen krijgen hun dekkingen inderdaad wel...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:45

Zo bedoelde ik het ook niet ;)
Ik doelde meer op lekker makkelijk als je zelf een kant en klaar verslag overneemt en er dan maar vanuit gaat dat als die hengst bijv ruim beweegt dat ie meteen verbetert op je merrie met bijv korte gangen om maar een voorbeeldje te noemen. Er speelt zoveel meer mee als alleen die ruime gang...

Janine1990 schreef:
Insinueer je hier nu mee dat het NRPS mogelijk wel kan liegen

Nee!

Maar kunnen jullie mij uitleggen wat er mis mee is als je je eigen info moet verzamelen? Daar leer je alleen maar van en zo blijf je kritisch ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:47

Er is niets mis met het verzamelen van eigen info. Wel maakt het stamboek zichzelf daarmee minder toegankelijk en hoogdrempelig. Ook kan hierdoor de kwaliteit van haar fokproducten sterk verminderen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:52

ik ben ook nog steeds voor een helder verslag waarin informatie staat waar fokkers wat aan hebben voor een hengstenkeuze.

Ik ben het met Rianne eens wat betreft het zelf info verzamelen... maar ik denk niet dat iedereen de weg kan vinden naar bijv de foktechnische commissie. Ik weet bijna zeker dat 9 vd 10 mensen die voor het eerst een veulentje fokken niet eens weten waar een foktechnische commissie voor staat. (ook dit is misschien een aandachtspuntje (meer bekendheid aan geven)

Je moest eens weten heoveel mensen er dekken met een hengst vanaf een paar plaatjes ! Echt waar hoor, dit doet ook mij verbazen, maar het gebeurd wel !!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:09

:=

Ik bewaar alle bladen.
Ja ik kijk er nog.
Ja ik weet ze te vinden.

Natuurlijk bekijk je een hengst op een show of bij de hh om een beslissing te maken. Maar heb verder meer dingen die ik moet doen dan alle hh af te rijden.

Tijdens de keuring is een mooie gelegenheid om te informeren welke hengst hun zouden gebruiken. Ze zien dan de merrie plus mijn veulen. Zo kunnen ze me nog beter advies geven.

Ik denk dat ze wel meer informatie mogen geven over de hengsten. Wat ze waarschijnlijk een beter aanzien zou geven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:12

eldango schreef:
Tijdens de keuring is een mooie gelegenheid om te informeren welke hengst hun zouden gebruiken. Ze zien dan de merrie plus mijn veulen. Zo kunnen ze me nog beter advies geven.

Ja maar hun kunnen daar niet uitgebreid over hengstenkeuzes gaan praten lijkt mij :7

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:43

Rianneke schreef:
eldango schreef:

Ja maar hun kunnen daar niet uitgebreid over hengstenkeuzes gaan praten lijkt mij :7

Tijdens het plaatsen hebben ze even tijd en dan geven ze vast wel aan over hoe of wat,vaak is er als de ring klaar is wel even tijd. :o
Maar als ze daar geen tijd in willen steken dan kunnen ze net zo goed enkel papieren afgeven en alle keuringen en dergelijke afschaffen.
Het is wel hun toekomst!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:58

eldango schreef:
Tijdens het plaatsen hebben ze even tijd en dan geven ze vast wel aan over hoe of wat,vaak is er als de ring klaar is wel even tijd. :o
Maar als ze daar geen tijd in willen steken dan kunnen ze net zo goed enkel papieren afgeven en alle keuringen en dergelijke afschaffen.Het is wel hun toekomst!

Beetje kort door de bocht natuurlijk he!!
Ben je al eens naar de keuring geweest? En waarom ga jij naar de keuring? Om je paard te laten beoordelen? Waar daan zijn de keuringen voor!
Ze hebben tijdens het plaatsen wel even tijd op de sterke en mindere punten van elk paard te benoemen. Maar ik denk niet dat je van juryleden kan verwachten dat ze een hengstenkeuze gaan bepalen. Ook omdat die mensen daar helemaal niet voor zijn. Die zijn er voor om de paarden-pony's op dat moment te beoordelen.
Niet voor foktechnisch advies! Daar hebben we de foktechnische commissie voor.
En als jij met de goede en minder goede punten (die je op de keuring hebt gehoord) de foktechnische commissie belt hebben die wel hengsten die eventueel met die punten verbeteren!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:53

Ik ga met ponyparadijs mee!
Je kunt niet verwachten dat hun zo op de keuring even zeggen van goh je moet met die hengst dekken want die past goed :7
De keuring is er om je merie te laten keuren en idd daar kun je later weer wat mee als je een hengst uit gaat zoeken!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:17

Persoonlijk denk ik dat iemand met een beetje ervaring heel goed kan zien over hoe of wat.
Mag toch wel aannemen dat degene die een pony/paard keurt iets van informatie kan geven. Dat ze me dan door verwijzen naar de foktechnische commissie lijkt mij geen probleem. Vindt alleen wel dat die wel aanwezig moet zijn op de keuring om advies te geven. (heb er nooit naar gevraagd dus weet zo niet of deze aanwezig is.)

Vindt dat ze wel meer tijd mogen steken in de informatie op de site wat betreft de ggk hengsten. Dus niet alleen een aparte rubriek pony's,av,volbloed,angelo en paarden,maar ook dressuur en springen apart.

Als ik nu bij Afstammelingenrapporten kijk staat alles door elkaar zonder de afstammeling van de hengst,kleur,schofthoogte enz en dan staat de helft er nog niet eens bij en van sommige die er wel bij staan vraag ik me af of die nog wel beschikbaar staan.

Als je toch een rapport hebt zet die gewoon bij de hengst en maak aparte rubrieken. Kost wat tijd maar het is wel heel duidelijk en netjes. Wat zich dan ook uitbetaald!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:24

Gelukkig is het hengstenboek zelf al sinds enige jaren totaal vernieuwd en is nu voorzien van kleurenfoto's, afstammelingenrapporten en een duidelijke afstammingsbalk (op verzoek van bepaalde fokkers :o , is hier na enige jaren eigenlijk gehoor aangegeven ) in het hengstenboek staat dus wel een afstammelingenrapport. Dus dit vind ik zelf al een super vooruitgang.
bij de pony's is er geen indeling in dress/springen te maken, omdat er wordt gestreeft naar veelzijdige pony's. Bij de paarden weet ik er iets minder van.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:27

Sorry maar op de keuringen zelf is daar haast geen tijd voor. Vaak loopt de rubriek nu al erg uit.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:38

marjolein88 schreef:
Gelukkig is het hengstenboek zelf al sinds enige jaren totaal vernieuwd en is nu voorzien van kleurenfoto's, afstammelingenrapporten en een duidelijke afstammingsbalk (op verzoek van bepaalde fokkers :o , is hier na enige jaren eigenlijk gehoor aangegeven ) in het hengstenboek staat dus wel een afstammelingenrapport. Dus dit vind ik zelf al een super vooruitgang.
bij de pony's is er geen indeling in dress/springen te maken, omdat er wordt gestreeft naar veelzijdige pony's. Bij de paarden weet ik er iets minder van.

:o
Heb die niet meer aangeschaft ivm de informatie die er toen in stond.
Heb niet zoveel aan o/v/g/zg.
Moet ook wel zeggen dat het me niet is gelukt om de afgelopen jaren de hengstenshow van het NRPS te bezoeken.

Ondanks de veelzijdigheid heeft elke pony/paard een voorkeur op springen of dressuur. Waarschijnlijk zal dat wel vermeld worden in het rapport. :o