Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:32

WhiteWoman schreef:
Ik vraag altijd vriendelijk of ze hun hond vast willen houden. Doen ze dit niet hebben ze een probleem, want mijn paard houdt niet van honden en haalt geheid uit.

Soms heb je daar echt de tijd niet voor ... zeker niet als de honden lots uit de bosjes verschijnen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:37

Mijn pony is gelukkig hondproof, maar toen we een keer in draf op een ruiterpad reden en er een hond door de sloot keihard blaffend op hem afkwam, gingen we toch wel erg hard hoor :+
Aan het einde van het ruiterpad kwam hij weer rustig terug, hond was inmiddels weer weg en pony was blij dat hij de kans had gekregen om te kunnen rennen. Het straalde van zijn koppie af, want de ruiter die mee was moest er erg om lachen :o

Op het strand heeft een hond in zijn staart gehangen toen gaf hij een bok, gelukkig hond niet geraakt maar het beest liet wel los. Dat vind ik niet kunnen hoor, houd je hond bij je als hij op paarden afvliegt en er in gaat hangen. Dit was tijdens een Endurancewedstrijd dus er waren een heleboel paarden op het strand.

Ook was er een keer een hond die op ons afkwam en baasje probeerde hem bij zich te roepen, maar het beest luisterde niet... Het was een beetje miezerig weer en baasje had een paraplu bij zich. Komt hij met plu ook richting ons. Ik had inmiddels mijn pony maar even stil gezet zodat baasje zijn hond misschien wel bij zich kreeg... Gaat baasje met open plu richting hond en dus ook mijn pony lopen zwaaien, tja toen gingen we wel hard op de loop }:0 Dus ik roep ondertussen "doe die plu weg, anders zie je je hond niet meer terug!!" Hij begreep gelukkig de hint :P

Overigens in het stuk bos waar het hier overgaat mag je blijkbaar niet je hond los laten lopen ivm de natuur, het wild etc... Doe dat dan ook niet! Mensen (dus ook ruiters) verwachten in principe ook geen los lopende honden in een gebied waar dat niet mag.
In het bos in Chaam waar ik stond met mijn pony mochten er ook geen honden loslopen, als je pech had een boswachter tegen te komen kreeg je geheid een boete. (dat gebeurd vrij vaak, want ik ben wel een aantal keer de boswachter tegen gekomen in nog geen jaar tijd)
Geen boete gehad overigens want ik hield me keurig aan de regels als ruiter :P
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 17-05-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:42

Akhal_Teke schreef:
Vroeger waren de paarden en pony's op die manege wel meer aan honden gewend omdat er op hun eigen terrein een hond losliep. Het is natuurlijk anders in dit geval waar de hond echt met veel stampij op de groep afkwam. Maar het feit dat er maar 2 pony's bleven staan van de groep, geeft wel aan dat de andere pony's echt geen honden gewend waren. wel balen dat er nu zoveel pony's gewond zijn geraakt en een meisje naar het ziekenhuis moest.

Lopen daar nog steeds honden hoor. Ook in het bos komen we regelmatig honden tegen. Maar je hebt een verschil tussen honden die je aanziet komen en die luisteren of honden die ineens tussen je paard z'n benen springen. Overigens was er bij de 4 pony's die er vandoor gingen een hele oude bij, die al ik weet niet hoe lang op de manege staat. Dus die er vroeger ook al stond met de loslopende honden. Dus het was absoluut niet zo dat ze geen honden kennen.
Het meisje dat naar het ziekenhuis moest had gelukkig niets :) was vooral de schrik.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:43

Tja, net zoals paarden kunnen schrikken kan dat ook met honden gebeuren. Ik vond het namelijk ook nogal aso toen er ineens een groep paarden in draf aankwam en mijn hond keihard schrok. (lees: sarcastisch)
Ik vind dat hier nogal een beschermend handje boven de paarden word gehouden.
In een bos weet je nu eenmaal dat er ook honden loslopen, als jouw paard in paniek raakt dan is dat net zo goed jouw schuld. Een paard hoort net zo onder appel te staan als een hond en als je paard jou als leider ziet zal die er niet vandoor gaan en juist steun zoeken bij jou.
Ik durf te wedden dat meerendeels van deze situatie's alleen maar geforceerd worden door de mensen, omdat die in paniek raken.
En tuurlijk moeten honden net zo goed onder appel staan en horen ze even vastgelijnd te worden als er een paard voorbij komt. Maar ik kan genoeg voorbeelden opnoemen waar de ruiters zelf notabene geen fatsoen hebben.
Zoals keihard voorbij galloperen langs voetgangers enz.

En tja, ongelukjes zitten in een klein hoekje. Mijn hond reageert dan niet op paarden, maar ik heb het ook wel eens gehad in het bos dat er ineens een paard voor je opduikt.
Dan moet je heel snel handelen en vaak heeft de hond het al sneller door dan jou.
Alleen als je hond echt paarden iets wilt aandoen is het het beste om die aan te lijnen bij gebieden waar veel paarden rondrijden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:52

Tja het lijkt mij eigenlijk simpel. Honden moeten daar aangelijnd zijn, dus dat moeten de hondeneigenaren dan ook doen. Ze manege moet met de paarden op de ruiterpaden blijven, wat ze blijkbaar ook netjes doen. Ik denk dat er dan al een groot probleem is opgelost (honden aanlijnen).

Maar het blijven ten alle tijden dieren. Een hond kan aangelijnd zijn, maar wel flink uitvallen en blaffen naar een groep paarden. En paarden die honden gewent zijn kunnen toch een keer schrikken. Dat zullen ze zich ook moeten realiseren.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:05

Ik ben van mening dat iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar moet houden. Het kan altijd gebeuren dat de hond of het paard even niet goed luistert, maar dan hoor je dat als ruiter of als hondeneigenaar zo snel mogelijk op te lossen.
Mijn paardje is vaak nogal een zenuwpees en kan van vanalles schrikken, maar in blinde paniek wegrennen doet hij toch echt niet. Daar zorg ik als ruiter namelijk wel voor. Daarnaast heb ik een jonge hond die aan paarden is gewend en die al goed luistert, maar die het toch soms wel heel interessant vindt als er onverwacht een paard langs komt. Meer dan blaffen en rondrennen doet ze dan niet, maar ik pak haar toch altijd even vast.
Ik kan het me dus goed voorstellen dat hondeneigenaren die niets met paarden hebben, moeite hebben om hun hond aan paarden te laten wennen (zo vaak kom je nou ook weer geen paarden tegen als je met je hond aan het wandelen bent). Als ze dan een keer niet luisteren is dat niet zo vreemd, net zoals het niet vreemd is dat je paard ervan schrikt. Maar het is niet de bedoeling dat het paard dan op hol slaat en het is ook niet de bedoeling dat de hond het paard gaat bijten en het paard op blijft jagen. En dat horen de eigenaren van beide dieren te voorkomen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:12

Ik ken de manege en inderdaad die kinderen waren zeker onder begeleiding naar buiten. Maar dan nog, wat kan leiding aan zoiets doen? Ik heb het daar zelf ook een keer meegemaakt dat een hond heel vrolijk onze groep paarden in rende om met 'die grote honden' te spelen. We waren op dat moment in draf en de hond vond de staart van 1 van de pony's wel erg interessant dansen en sprong erin.
Helemaal niet gemeen bedoeld natuurlijk en de hond beet ook niet gericht naar de pony, maar je kunt van zo'n pony ook niet verwachten dat hij niet reageert als er een hond in zijn staart springt. Het meisje in kwestie is er toen ook vanaf gevallen.....

Zulke dingen zijn lastig te voorkomen, zelfs de braafste hond kan er een keer vandoor gaan achter een konijn of ander beest aan en dan heeft zo'n hondeneigenaar ook even niets meer te vertellen.
Honden die niet goed luisteren en er regelmatig vandoor gaan moeten imo gewoon aan de lijn blijven in het bos tot ze goed genoeg luisteren. Specifiek aan paarden laten wennen is natuurlijk lastig als je geen paarden hebt, maar zorgen dat je hond luistert als er afleiding is kan natuurlijk wel voordat je hem loslaat in zo'n gebied.

Alle honden verplicht aan de lijn lijkt mij wat overdreven, maar dat zijn nou eenmaal de regels in dat gebied dus dan zullen de hondeneigenaren zich er toch aan moeten houden denk ik.

@HElder: Ik denk niet dat de paarden in eerste instantie op hol geslagen zijn. Grote kans zijn die paarden wat gaan bokken en hebben ze wat rare sprongen gemaakt waardoor 1 of enkele ruiters eraf gevallen zijn. Daarna kun je er als ruiter natuurlijk niet meer voor zorgen dat je paard niet op hol slaat en dan gaan ze al gauw rennen.
Kan inderdaad een keer gebeuren, iets meer begrip van alle kanten zou waarschijnlijk al een hoop oplossen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:33

Dan ook maar gelijk afschaffen: vliegeraars, voetballers, trimmers, overstekende konijnen, opvliegende duiven, rennende kinderen, kanovaarders, waterfietsen, dagkampeerdere, etc. Want mijn paard schrikt ook wel eens van vliegers, voetbal tussen de benen, trimmers die rare rek en strek oefeningen staan te doen, overstekend wild, gillende kinderen die het paardje willen aaien, kano's en waterfietsen die net onder het bruggetje vandaan komen als jij er net overheen gaat, tentjes en barbecues, etc.

Er zijn nog meer recreanten anders dan ruiters. Mischien aardig om die ook een fijne dag te laten hebben

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:55

begrijp ik dan goed dat je paard eerst haast een robot moet zijn voor je ermee naar buiten komt? hoe oud is je paard tegen die tijd?
het zijn en blijven dieren.

niet dat ruiters en hondeneigenaren niet even onbeschoft of fatsoenlijk zijn. maar het begrip wederzijds?
Laatst bijgewerkt door GAMEPLAYER op 17-05-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:03

Ik kan begrijpen dat de manege de honden zat is. Maar ze moeten ook begrijpen dat de omgeving er niet alleen voor de manege is.
Tuurlijk zouden de honden aangelijnd moeten zijn (staat in de wet), niet alleen voor de paarden, maar ook voor de andere bosbewoners. En als we dan toch bezig zijn....wat doen katteneigenaren met hun loslopende (in andermans tuin poepende en visetende) katten? Ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden.. :z

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:12

Hier ging er duidelijk meer dan 1 ding mis.
Hond niet onder controle van de eigenaar - dit idem voor de pony's - en hoe verantwoordelijk is het om kinderen van 9 en 10 jaar mee buiten te nemen? (dat laatste mag in België niet maar in Nederland weer wel)

Voor een hond is het maar sneu om in zo'n gebied steeds aan het lijntje te moeten blijven en ook niet leuk voor zijn baasje die ook wil genieten van een dartel beestje.

Als iedereen weet hoe hond en paard zich kunnen gaan gedragen, zouden er veel problemen kunnen voorkomen worden. Als ik een hond zie ga ik nooit sneller van hem wegrijden, want dan wilt die spelen of eventueel aanvallen. In de natuur nemen ze alleen zwakkere dan zichzelf dus iemand die eerder vlucht dan aanvalt. Je paard omkeren naar de hond en erop af is de rollen omdraaien de meeste honden maken zich dan uit de voeten naar het baasje. Ik had gisteren nog een grommende hond die ineens achter een haag vandaan kwam met de haren recht omhoog. Ik draaide mijn paard om en riep "Pas op gij he, daar blijven". De haren gingen plat en de hond werd heel gehoorzaam en wandelde even naast me mee. Ik maak dit tijdens mijn lange endurance trainingen een paar keer per week mee en het helpt zo goed als altijd.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:15

GAMEPLAYER schreef:
begrijp ik dan goed dat je paard eerst haast een robot moet zijn voor je ermee naar buiten komt? hoe oud is je paard tegen die tijd?

Dat gaat natuurlijk nergens over. Een paard kan best eens schrikken, maar de reactie die daarop volgt moet je als ruiter zijnde toch kunnen controleren voordat je met je paard naar buiten gaat. Als het nou hele vreemde of bizarre situaties zijn waardoor een paard er eens echt vandoor gaat, dan is dat nog wel te begrijpen. Maar loslopende en blaffende honden komen naar mijn idee toch wel zo regelmatig voor dat het paard daar niet heel panisch op hoort te reageren.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:19

janderegelaa schreef:
Linea schreef:
Dan kun je overal je honden wel gaan aanlijnen, je kunt immers ook overal paarden tegenkomen... Er zijn steeds meer stukken natuur waar een hond niet los mag lopen. Ik ben zowel honden als paardenliefhebber, maar een losloopverbod voor honden vind ik niet nodig.

Je moet je hond ook overal aanlijnen. Dat is gewoon de wet. Dan kun jij het misschien niet nodig vinden maar het is er nu eenmaal en hondenbezitters moeten eigenlijk eens goed kijken naar hun asociale en egoïstische gedrag. Als ze hun hond zo graag los willen laten moeten ze naar een plek gaan waar het wel mag want die zijn er ook. Maar ja, dan klagen ze weer over de hondenpoep...

Dat heb je dan mooi mis. Buiten de bebouwde kom mag de hond gewoon loslopen, tenzij specifiek aangegeven in de APV van de betreffende gemeente, wat in 90 % van de gevallen niet zo is. Dus tenzij anders aangegeven buiten de bebouwde kom mag de hond gewoon los.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:23

Hier zware boetes voor loslopende honden zowel op Belgisch als Nederlands grondgebied en er staan nergens bordjes dat ze aangelijnd moeten zijn.

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:24

HELder schreef:
GAMEPLAYER schreef:

Dat gaat natuurlijk nergens over. Een paard kan best eens schrikken, maar de reactie die daarop volgt moet je als ruiter zijnde toch kunnen controleren voordat je met je paard naar buiten gaat. Als het nou hele vreemde of bizarre situaties zijn waardoor een paard er eens echt vandoor gaat, dan is dat nog wel te begrijpen. Maar loslopende en blaffende honden komen naar mijn idee toch wel zo regelmatig voor dat het paard daar niet heel panisch op hoort te reageren.

hiermee reageerde ik op :. Maar dan nog, vind ik dat je ook je paard onder controle moet hebben, voor honden, vrachtwagens, vliegers, wat dan ook.

dit is iets wat naar mijn idee vrijwel niet kan. heb je je paard ongevoelig gekregen voor honden, scrikken ze wel voor vliegers. of opvliegende eenden

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:24

Inn schreef:
Hier zware boetes voor loslopende honden zowel op Belgisch als Nederlands grondgebied en er staan nergens bordjes dat ze aangelijnd moeten zijn.

Hoeft oo niet aangegeven te zijn op bordjes, maar wel aangegeven in de APV.

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:28

heeft het trouwens ook te maken met een bepaald aantal honden? dat het vaker om dezelfde hond gaat?

sterk punt: het fatsoen van de paarden/honden eigenaren.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:33

Ik laat mijn hond ook vaak los. Als ik een paard aan zie komen neem ik haar aan de lijn. Het is voor haar veel fijner om zich even volledig uit te leven, dan om een uur keurig aan de lijn te lopen. Ze luistert erg goed dus zie niet in waarom ik het niet zou doen. Ik laat haar altijd wel dicht bij mij blijven, voor het geval dat ik een ruiter of andere hond niet aan zie komen.
Als ik zelf buiten ga rijden ben ik wel altijd zo vriendelijk om een hond in stap te passeren. Laats had mijn paard ook schrik van een hond en deed ze flink lastig. Ik ben even van haar afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen. Wat de eigenaars ook wel fijn vonden. Voor hen is het ook niet bepaald leuk om een dol paard op zich af te krijgen.
Respect voor elkaar moet natuurlijk van twee kanten komen.

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:37

Bloempjeh_ schreef:
Ik laat mijn hond ook vaak los. Als ik een paard aan zie komen neem ik haar aan de lijn. Het is voor haar veel fijner om zich even volledig uit te leven, dan om een uur keurig aan de lijn te lopen. Ze luistert erg goed dus zie niet in waarom ik het niet zou doen. Ik laat haar altijd wel dicht bij mij blijven, voor het geval dat ik een ruiter of andere hond niet aan zie komen.
Als ik zelf buiten ga rijden ben ik wel altijd zo vriendelijk om een hond in stap te passeren. Laats had mijn paard ook schrik van een hond en deed ze flink lastig. Ik ben even van haar afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen. Wat de eigenaars ook wel fijn vonden. Voor hen is het ook niet bepaald leuk om een dol paard op zich af te krijgen.
Respect voor elkaar moet natuurlijk van twee kanten komen.

dit is toch een heel nette manier? zo voorkom je ook onnodige woordenwisselingen en houdt je het netjes.
ik heb mijn hond vrijwel nooit aan de lijn, omdat ze heel betrouwbaar blijkt te zijn.
ze heeft overigens een grote fascinatie voor paarden, maar is er te bang voor om ze te naderen. waar ik echter ook goed voor oplet. als ik t toch niet vertrouw, met bijvoorbeeld een voor mij onbekend paard, dan houdt ik haar even vast, of maak contact met de ruiter.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:03

em_papillon schreef:
Pff.. ik vind dat zowel ruiter als hondenbaas hun 'beest' onder controle moet hebben.
En kinderen van 9 en 10.. tsja.. die laat je ook niet alleen buiten rijden vind ik.

Wanneer hondeneigenaren weigeren hun hond aan te lijnen of bij zich te nemen vind ik wel dat ze dit moeten opvolgen.

in sommige gevallen kan een ruiter zijn/haar 'beest' niet onder controle houden.
ik zit nu al bijna 2 maanden thuis ivm een gebroken sleutelbeen. doordat een loslopende hond op het ruiterpad mijn paard aanviel.
normaal kan ik mijn paard aan, maar op dat moment was ze erg in paniek.

mensen moeten hun hond gewoon aangelijnd houden als het moet! en sowieso op een ruiterpad! het is levensgevaarijk. het blijven namelijk allemaal dieren.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:22

suuszzzz schreef:
Akhal_Teke schreef:
Vroeger waren de paarden en pony's op die manege wel meer aan honden gewend omdat er op hun eigen terrein een hond losliep. Het is natuurlijk anders in dit geval waar de hond echt met veel stampij op de groep afkwam. Maar het feit dat er maar 2 pony's bleven staan van de groep, geeft wel aan dat de andere pony's echt geen honden gewend waren. wel balen dat er nu zoveel pony's gewond zijn geraakt en een meisje naar het ziekenhuis moest.

Lopen daar nog steeds honden hoor. Ook in het bos komen we regelmatig honden tegen. Maar je hebt een verschil tussen honden die je aanziet komen en die luisteren of honden die ineens tussen je paard z'n benen springen. Overigens was er bij de 4 pony's die er vandoor gingen een hele oude bij, die al ik weet niet hoe lang op de manege staat. Dus die er vroeger ook al stond met de loslopende honden. Dus het was absoluut niet zo dat ze geen honden kennen.
Het meisje dat naar het ziekenhuis moest had gelukkig niets :) was vooral de schrik.

Volgens mij is er nu geen enkele pony meer van toen, toen er nog honden los over het terrein liepen. De pony die daar nu het langste staat is volgens mij Danielle en die kwam pas toen Jeppe al was overleden en het verboden werd om honden los op het terrein te laten. Of ik moet een nog oudere pony zijn vergeten.

laResidence

Re: Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:05

Probleem met paarden en honden is dat hun instinct harder kan roepen dan hun baas.
Hoewel ik een absolute hondenliefhebber ben vind ik dat in dit soort situaties paard en ruiter het voordeel van de twijfel verdienen. Een hond kan ook aan de lijn plezierig wandelen maar je kan een paard niet verbieden om te schrikken.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:22

Jezus wat zie ik hier toch belachelijk opmerkingen voorbij komen zeg,echt niet te geloven. :(
Moeten ze de paarden maar dog proof maken,je moet je hond en paard 100% onder controle hebben.

Het punt is dat mensen tegenwooridg vet asociaal zijn....honden aan de lijn punt.
Hier mogen de honden niet los....ik weet niet hoe het daar zit....maar een hond los op het ruiterpas kan natuurlijk niet.
En je paard en hond 100% onder controle hebben bestaat ook niet...je hebt met levende have te maken je weet nooit hoe een dier reageert op een bepaalde situatie.

Mensen die dit zeggen zijn of vet dom of hebben nooit iets dergelijks mee gemaakt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:30

ik snap best dat de manege loslopende honden zat is. ik heb zelf 2 grote herders. 1 teef en 1 reu. zolang de baas de hond onder controle heeft zul je mij niet horen. ik weet van mijn reu dat hij andere reuen pakt. deze komt dus om die rede nooit los ( ik neem hem wel is mee aan een longeerlijn zo ook de teef) de teef is al best oud en begint wat doof te worden deze komt dus niet altijd meer terug al ik haar roep. zo ook deze komt niet los. wat ik dan verschrikkelijk vind is dat je los lopende honden ziet die andere honden en paarden gaan aanvallen, en vaak is er geen baas in de buurt. in dit geval kan ik heel goed begrijpen dat de manege het zat is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:38

Inn schreef:

De Kalmthoutse Heide bedoel je? Daar moet je een kaart kopen met de routes en daarop staat aangegeven op welke paden je met de hond mag komen en dat de hond aangelijnd moet zijn :j
(ik moet wel zeggen dat ik steevast de routepaaltjes kwijt raak := )