Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
manic schreef:Ho ho, ik zeg niks over combi's die wettelijk niet mogen. Ik heb het over personenauto's met trailers/caravans/boten erachter die wettelijk gezien prima mogen, maar de extra power missen om de combi uit een gevaarlijke situatie te trekken.
wendyashley schreef:Op vrachtwagenchauffeurs heb ik overigens niets aan te merken, die geven idd in de meeste gevallen netjes een seintje om weer in te voegen op rechts.Ik heb liever een vrachtwagen achter mijn trailer dan een gewone personenauto, chauffeurs weten tenminste hoe het is om met lengte en gewicht te rijden en houden hier netjes rekening mee.
Benta schreef:Ik ben een tijd geleden bezig geweest met een brief te schrijven aan de minister, maar nooit echt tijd gehad om hem af te maken.. Om het feit dat er, naar mijn idee, in geen één autorij-examenboekje ook maar 1 regel staat dat er AFSTAND van een trailer gehouden moet worden. En dan heb ik het nog niet eens over die vervelende rotvrachtwagens, die haast in de trailer zitten! Heel vervelend en nu weer een ongeluk met een trailer..Gelukkig met een tot nu toe goed eind! (trauma's??)
EricPrast schreef:Benta schreef:Ik ben een tijd geleden bezig geweest met een brief te schrijven aan de minister, maar nooit echt tijd gehad om hem af te maken.. Om het feit dat er, naar mijn idee, in geen één autorij-examenboekje ook maar 1 regel staat dat er AFSTAND van een trailer gehouden moet worden. En dan heb ik het nog niet eens over die vervelende rotvrachtwagens, die haast in de trailer zitten! Heel vervelend en nu weer een ongeluk met een trailer..Gelukkig met een tot nu toe goed eind! (trauma's??)
Als eerste wil ik even hierop reageren. Die brief hoef je niet af te maken, want veilige afstand houden moet sowieso, tot iedere andere weggebruiker en niet alleen tot combinaties met een aanhanger. 2 Seconden, om precies te zijn; zie de spotjes daarover die met enige regelmaat op TV zijn. Hoeveel meter is 2 seconden nu precies? Dat is afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt.
Tabelletje:
- 50 km/u = 13.9 m/s => 27.8 m.
- 60 km/u = 16.7 m/s => 33.3 m.
- 70 km/u = 19.4 m/s => 38.9 m.
- 80 km/u = 22.2 m/s => 44.4 m.
- 90 km/u = 25.0 m/s => 50.0 m.
- 100 km/u = 27.8 m/s => 55.6 m.
- 110 km/u = 30.6 m/s => 61.1 m.
- 120 km/u = 33.3 m/s => 66.7 m.
We kunnen het er met ons allen denk ik snel over eens zijn, dat dat met de tegenwoordige verkeersdrukte geen haalbare kaart is. Niemand hier maakt mij wijs zich in het dagelijkse verkeer altijd hieraan te houden, want dan kom je nergens. Als je op de snelweg een gat naar je voorligger probeert te houden van tussen de 50 en 70 meter, duiken de medeweggebruikers daar achter elkaar van alle kanten in. Dergelijke tussenafstanden handhaven lukt hooguit 's avonds laat of in een dunbevolkt - nou ja, minder dichtbevolkt dan - deel van het land.
Omdat we ons toch allemaal willen en/of moeten verplaatsen, doen we met ons allen concessies aan veiligheid en daar zijn risico's aan verbonden die wij, door deel te nemen aan het verkeer, allemaal accepteren. En de f*ck met risico's is nu eenmaal dat het door een juiste combinatie van factoren eens in de zoveel tijd ook daadwerkelijk fout loopt. Dan schreeuwen we allemaal moord en brand, en morgen gaan we weer over tot de orde van de dag. Gelukkig lijkt het bij dit incident voor alle partijen behoorlijk goed afgelopen te zijn.
Dan nog even de specs van het busje, een Hyundai H200, omdat ik wat reacties las van mensen die dat niet geschikt vonden om een trailer te trekken:
Ledig gewicht: 1746 kg.
Laadvermogen: 1304 kg.
MTM Ahw geremd: 2000 kg.
Motorvermogen: 74 kW.
Ik zie vaak zat 2-paardstrailers achter voertuigen hangen die láng niet aan dit soort cijfers komen. Zeker met maar 1 paard erin, kan zo'n busje die trailer prima trekken. Ik weet niet wat er gebeurd is waardoor het busje is gaan slingeren en ga daarover ook niet speculeren, maar dat de oorzaak van dit ongeval gelegen zou zijn in een ongeschikte samenstelling van de combinatie, is aan de hand van bovengenoemde cijfers eenvoudig naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Citaat:Vijf baans??? Het is bovenop Rotterpolderplein gebeurd. Geen afslag meer en geen invoegend verkeer, geen rotonde en al helemaal geen vijf banen. 2 banen en een vluchtstrook op de plek waar het gebeurd is!
femiaans schreef:Dat wordt nog een keer de hand in eigen boezem steken, want dit is veel te kort door de bocht gesteld. Of je met de MTM Ahw. moet rekenen of uit mag gaan van het werkelijke gewicht, hangt af van of je rbw. B of BE hebt. In geval van rbw. B moet je met de theoretische gewichten van de combinatie rekenen, bij rbw. BE mag je uitgaan van de daadwerkelijke gewichten. Hoe dat verder precies zit kun je vinden in de FAQ van [TAO].En pas op met de uitspraak dat hij het met 1 paard wel makkelijk zal doen, zo zouden mensen kunnen denken dat ze met 1 paard in een twee paardstrailer weg komen, en dat is dus niet zo. Als je auto dat max gewicht niet mag trekken ben je zelfs strafbaar als je met een lege trailer rijdt.
marjoleinft schreef:wat ik uit de link lees begon de bus met trailer over de weg te slingeren.
dus de auto die hun heeft geraakt heeft blijkbaar geen schult.
wel vind ik dat de bus die er voor staat veels te licht is voor die 2 paards trailer.
maar gelukkig is het paard er heel huids uit gekomen.
wittepit schreef:Jeetje wat een reacties... toch heb ik -net als de post van Dendrofleur- wel vaker meegemaakt dat mensen je gewoon niet lijken te "zien", terwijl ik toch best met een indrukwekkende combi over 's lands wegen tuf. Oogcontact met de persoon op de passagiersstoel terwijl de bestuurder mij vrolijk van de weg aan het drukken was bij het invoegen op de A12, waar je even moet ritsen... HALLO??? Gelukkig ben ik vrij rustig, maar ik geloof mijn ogen dan niet. Of mensen die echt proberen "in" je combinatie in te voegen, brrr. Haastige bestuurders die via de rechtsafstrook nog even rechts inhalen om vervolgens voor je te duiken bij het stoplicht... ach, daar lach ik maar om. Anticiperen en vooruitkijken en vooral alle idiote plannetjes van je medeweggebruikers ook al verzinnen helpt om je paarden een rustige rit te bezorgen.
Zo op het eerste gezicht zou ik trouwens willen vragen, wat heeft dit paard? Zijn buik lijkt wel geschoren en hij ziet er zo stoffig uit, koliekoperatie utrecht ofzo? Dan zou het wel helemaal traumatisch zijn voor de eigenaren, het paard zal er wel weer ingaan denk ik.
@Manic: ik vind de hoge wegenbelasting geen excuus om met een lichtere auto paarden te gaan transporteren. Transport is luxe, en in de zeldzame gevallen van nood zijn er genoeg professionals voorhanden om je transport veilig te verzorgen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je paarden en naar je medeweggebruikers toe om je combi op en top voor mekaar te hebben.
EricPrast schreef:femiaans schreef:Dat wordt nog een keer de hand in eigen boezem steken, want dit is veel te kort door de bocht gesteld. Of je met de MTM Ahw. moet rekenen of uit mag gaan van het werkelijke gewicht, hangt af van of je rbw. B of BE hebt. In geval van rbw. B moet je met de theoretische gewichten van de combinatie rekenen, bij rbw. BE mag je uitgaan van de daadwerkelijke gewichten. Hoe dat verder precies zit kun je vinden in de FAQ van [TAO].En pas op met de uitspraak dat hij het met 1 paard wel makkelijk zal doen, zo zouden mensen kunnen denken dat ze met 1 paard in een twee paardstrailer weg komen, en dat is dus niet zo. Als je auto dat max gewicht niet mag trekken ben je zelfs strafbaar als je met een lege trailer rijdt.
In het geval van de combinatie die bij dit ongeval betrokken was, ga ik er vanuit dat de bestuurder wel over rbw. BE beschikt, aangezien het max. treingewicht ervan op een slordige 5t. komt.