Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 7261
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:07

Ho ho, ik zeg niks over combi's die wettelijk niet mogen. Ik heb het over personenauto's met trailers/caravans/boten erachter die wettelijk gezien prima mogen, maar de extra power missen om de combi uit een gevaarlijke situatie te trekken.

Martina67
Berichten: 580
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:20

Soms vraag je je af waarom sommige automobilisten hun rijbewijs krijgen!
Anticiperen in het verkeer! Dat wordt je toch geleerd of niet soms?!!!
Zeker met dieren, diertransporten en kinderen!
Deze idioot rijdt gewoon weer door hoor, en doet dit weer, bang dat-ie een seconde te laat is!
Bahh!

Sterkte voor bestuurder, begeleider van de trailer en uiteraard het paard!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:16

o o wat een nachtmerrie lijkt me dat!
Een geluk dat het paard het heeft overleeft.De aanrijder zal zich wel flink geschrokken zijn.Maar toch vraag ik me iedere keer weer af hoe men het voor mekaar krijgt om een trailer of caravan te raken!!!Dat zijn toch wel hele domme inschattingsfouten.
Maar daarentegen sta ik ook héél vaak verbaast over het feit hoe HARD er soms met een trailer of caravan word gereden.
Ik reed nml laatst over de snelweg en ik kon met mn auto een trailercombi bijna niet inhalen,die reed nml 110!!!Met paard erin he!!!
Kijk dan verbaast het me niks als zo een trailer in de slinger komt en vaak hebben ze er ook nog een keutelwagentje voor die veelste licht is om het te kunnen trekken.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:45

manic schreef:
Ho ho, ik zeg niks over combi's die wettelijk niet mogen. Ik heb het over personenauto's met trailers/caravans/boten erachter die wettelijk gezien prima mogen, maar de extra power missen om de combi uit een gevaarlijke situatie te trekken.



Was ook geen persoonlijke aanval , maar ik haalde gewoon een situatie aan.
Caravan/boten sleurders zijn ook iets om voor op te passen. De meeste rijden maar enkele keren per jaar met zo`n ding en zitten al met het zweet in hun handen voor hij ook maar aangekoppeld is. En dan idd het gebrek aan vermogen, tja, we gaan het wel weer meemaken aankomende zomer, alle files door geschaarde caravans..

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:47

Jeetje wat een reacties... toch heb ik -net als de post van Dendrofleur- wel vaker meegemaakt dat mensen je gewoon niet lijken te "zien", terwijl ik toch best met een indrukwekkende combi over 's lands wegen tuf. Oogcontact met de persoon op de passagiersstoel terwijl de bestuurder mij vrolijk van de weg aan het drukken was bij het invoegen op de A12, waar je even moet ritsen... HALLO??? Gelukkig ben ik vrij rustig, maar ik geloof mijn ogen dan niet. Of mensen die echt proberen "in" je combinatie in te voegen, brrr. Haastige bestuurders die via de rechtsafstrook nog even rechts inhalen om vervolgens voor je te duiken bij het stoplicht... ach, daar lach ik maar om. Anticiperen en vooruitkijken en vooral alle idiote plannetjes van je medeweggebruikers ook al verzinnen helpt om je paarden een rustige rit te bezorgen.

Zo op het eerste gezicht zou ik trouwens willen vragen, wat heeft dit paard? Zijn buik lijkt wel geschoren en hij ziet er zo stoffig uit, koliekoperatie utrecht ofzo? Dan zou het wel helemaal traumatisch zijn voor de eigenaren, het paard zal er wel weer ingaan denk ik.

@Manic: ik vind de hoge wegenbelasting geen excuus om met een lichtere auto paarden te gaan transporteren. Transport is luxe, en in de zeldzame gevallen van nood zijn er genoeg professionals voorhanden om je transport veilig te verzorgen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je paarden en naar je medeweggebruikers toe om je combi op en top voor mekaar te hebben.

Forcalquier

Berichten: 2092
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:09

Als ik het 2e artikel lees komt het er op neer dat de bestuurder met trailer zelf begon te slingeren en een auto klem reed tegen de vangrail,om deze vervolgens 200 meter langs de vangrail mee te nemen.Daarna is de trailer pas gekanteld en heeft de trailer combi nog een andere auto geramt.
Een slingerende combi weer recht krijgen is vrij lastig,mijn moeder heeft zelf een klapband gehad met caravan, alles ging zo snel dat voor ze het wist de caravan tegen onze eigen Jeep aan geplet stond,nog mazzel voor haar want er hadden ernstigere dingen kunnen gebeuren.Sinds dat ongeluk (waar verder niemand bij betrokken is geraakt) heeft mijn moeder een slipcursus met aanhanger gevolgd,mams maakte namelijk de fout op tijdens het slingeren te gaan remmen (eerste reactie) maar ze had beter kunnen terug schakelen naar z'n 4 en dan voorzichtig doorrijden of de boel uit laten rollen.

Op vrachtwagenchauffeurs heb ik overigens niets aan te merken, die geven idd in de meeste gevallen netjes een seintje om weer in te voegen op rechts.Ik heb liever een vrachtwagen achter mijn trailer dan een gewone personenauto, chauffeurs weten tenminste hoe het is om met lengte en gewicht te rijden en houden hier netjes rekening mee.

lamoen
Berichten: 19
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Lochem(Geld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:12

het had erger kunnen zijn.

gelukkig maar :(:)

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:07

Pfoe, ik ben blij te horen dat het paard nog leeft! Ik reed er gisteren langs, en zag de giga file. Op een gegeven moment zag ik waarom... Ze waren net bezig met het opruimen van de trailer, en ik hoopte maar dat het paard nog zou leven!
Gelukkig is dat zo!
Zowel paard als eigenaresse zullen behoorlijk geschrokken zijn :(:)

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:27

wendyashley schreef:
Op vrachtwagenchauffeurs heb ik overigens niets aan te merken, die geven idd in de meeste gevallen netjes een seintje om weer in te voegen op rechts.Ik heb liever een vrachtwagen achter mijn trailer dan een gewone personenauto, chauffeurs weten tenminste hoe het is om met lengte en gewicht te rijden en houden hier netjes rekening mee.



Fijn om te horen ;) . Wat ik iedereen wel wil mee geven: blijf uit de buurt (met je trailercombinatie) van oostblokchauffeurs, die hebben echt schijt aan alles en rijden over het algemeen harder dan 90km plus dat ze bovenop je hol gaan zitten en gevaarlijke stunts uithalen. Is mijn ervaring met vrachtwagen en trailer.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:50

Benta schreef:
Ik ben een tijd geleden bezig geweest met een brief te schrijven aan de minister, maar nooit echt tijd gehad om hem af te maken.. Om het feit dat er, naar mijn idee, in geen één autorij-examenboekje ook maar 1 regel staat dat er AFSTAND van een trailer gehouden moet worden. En dan heb ik het nog niet eens over die vervelende rotvrachtwagens, die haast in de trailer zitten! Heel vervelend en nu weer een ongeluk met een trailer..Gelukkig met een tot nu toe goed eind! (trauma's??)

Als eerste wil ik even hierop reageren. Die brief hoef je niet af te maken, want veilige afstand houden moet sowieso, tot iedere andere weggebruiker en niet alleen tot combinaties met een aanhanger. 2 Seconden, om precies te zijn; zie de spotjes daarover die met enige regelmaat op TV zijn. Hoeveel meter is 2 seconden nu precies? Dat is afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt.

Tabelletje:
  • 50 km/u = 13.9 m/s => 27.8 m.
  • 60 km/u = 16.7 m/s => 33.3 m.
  • 70 km/u = 19.4 m/s => 38.9 m.
  • 80 km/u = 22.2 m/s => 44.4 m.
  • 90 km/u = 25.0 m/s => 50.0 m.
  • 100 km/u = 27.8 m/s => 55.6 m.
  • 110 km/u = 30.6 m/s => 61.1 m.
  • 120 km/u = 33.3 m/s => 66.7 m.

We kunnen het er met ons allen denk ik snel over eens zijn, dat dat met de tegenwoordige verkeersdrukte geen haalbare kaart is. Niemand hier maakt mij wijs zich in het dagelijkse verkeer altijd hieraan te houden, want dan kom je nergens. Als je op de snelweg een gat naar je voorligger probeert te houden van tussen de 50 en 70 meter, duiken de medeweggebruikers daar achter elkaar van alle kanten in. Dergelijke tussenafstanden handhaven lukt hooguit 's avonds laat of in een dunbevolkt - nou ja, minder dichtbevolkt dan - deel van het land.

Omdat we ons toch allemaal willen en/of moeten verplaatsen, doen we met ons allen concessies aan veiligheid en daar zijn risico's aan verbonden die wij, door deel te nemen aan het verkeer, allemaal accepteren. En de f*ck met risico's is nu eenmaal dat het door een juiste combinatie van factoren eens in de zoveel tijd ook daadwerkelijk fout loopt. Dan schreeuwen we allemaal moord en brand, en morgen gaan we weer over tot de orde van de dag. Gelukkig lijkt het bij dit incident voor alle partijen behoorlijk goed afgelopen te zijn.

Dan nog even de specs van het busje, een Hyundai H200, omdat ik wat reacties las van mensen die dat niet geschikt vonden om een trailer te trekken:
Ledig gewicht: 1746 kg.
Laadvermogen: 1304 kg.
MTM Ahw geremd: 2000 kg.
Motorvermogen: 74 kW.

Ik zie vaak zat 2-paardstrailers achter voertuigen hangen die láng niet aan dit soort cijfers komen. Zeker met maar 1 paard erin, kan zo'n busje die trailer prima trekken. Ik weet niet wat er gebeurd is waardoor het busje is gaan slingeren en ga daarover ook niet speculeren, maar dat de oorzaak van dit ongeval gelegen zou zijn in een ongeschikte samenstelling van de combinatie, is aan de hand van bovengenoemde cijfers eenvoudig naar het rijk der fabelen te verwijzen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:10

Het is naar mijn idee vrijwel onmogelijk om met een trailer voldoende afstand te hebben. De remweg is gewoon nog een stuk langer dan met bijv een lege aanhanger.
Slingeren heb ik gelukkig nog nooit met de trailer meegemaakt. Ben wel benieuwd naar de oorzaken, of er abrupt gestuurd is of het paard opeens raar heeft bewogen. Bij het rijbewijs wordt daar totaal niets overgezegd. Ik denk dat veiligheid en met name problemen voorkomen en oplossen wel aan een opleiding mogen worden toegevoegd. Nu is het alleen maar klaarstomen voor een examen, daarna begint het leren (mits je een auto hebt).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:46

Gelukkig lijkt dit allemaal goed afgelopen, maar je maakt gewoon hele gekke dingen mee op de weg. Mensen houden geen rekening met het feit dat er een paard in de trailer kan staan en hebben geen idee wat de gevolgen voor het dier kunnen zijn als je plots moet remmen of als je moet uitwijken. Zouden mensen daar iets meer van weten zouden ze er wellicht rekening mee kunnen/willen houden.
Ik heb ook een keer giga moeten uitwijken voor iemand die zijn auto vlak achter mijn jeep op de weg wilde knallen en op het laatst pas zag dat er nog een trailer achter hing (gelukkig vervoerde ik wat meubels i.p.v. mijn paard) maar dat had hij al moeten zien toen hij de invoegstrook op reed, als hij zijn aandacht op de weg had ipv op iets anders!
Hoe vaak is het niet dat je bij een stoplicht aankomt, met je combinatie, al lekker rustig er op af rijd zodat je niet ineens hoeft te remmen en de fijne mede weggebruikers je even inhalen om hun auto er vervolgens weer voor te smijten zodat je nog niet genoeg remweg over houd en alsnog flink moet remmen. Dat valt bij mij onder onwetendheid. Fouten maken kan, natuurlijk dat doet iedereen maar veel dingen kunnen voorkomen worden als mensen wat meer kennis zouden hebben over het rijden met (gevulde) paardentrailer.

wyoming

Berichten: 2807
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:51

Gister zag ik dit staan en bekeek de foto op de 1ste pagina en dacht jeetje dat lijkt de auto en trailer van een stalgenoot wel, maar dacht bij mijzelf: nee dat kan niet, dat zou wel heel toevallig zijn.

Vandaag kwam ik op stal en kwam de boer naar mij toe: Heb je het al gehoord........... Het was haar dus wel.

Ze moest dat paard even voor een kennis wegbrengen, wat zou zij geschrokken zijn zeg.

wake_up

Berichten: 2413
Geregistreerd: 03-07-08

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:04

jeetje, die trailer heeft een flinke klap gemaakt zo te zien.
Gelukkig is het goed afgelopen, maar paard (en de mensen) zullen wel flink geschrokken zijn zeg! :(:)

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:19

EricPrast schreef:
Benta schreef:
Ik ben een tijd geleden bezig geweest met een brief te schrijven aan de minister, maar nooit echt tijd gehad om hem af te maken.. Om het feit dat er, naar mijn idee, in geen één autorij-examenboekje ook maar 1 regel staat dat er AFSTAND van een trailer gehouden moet worden. En dan heb ik het nog niet eens over die vervelende rotvrachtwagens, die haast in de trailer zitten! Heel vervelend en nu weer een ongeluk met een trailer..Gelukkig met een tot nu toe goed eind! (trauma's??)

Als eerste wil ik even hierop reageren. Die brief hoef je niet af te maken, want veilige afstand houden moet sowieso, tot iedere andere weggebruiker en niet alleen tot combinaties met een aanhanger. 2 Seconden, om precies te zijn; zie de spotjes daarover die met enige regelmaat op TV zijn. Hoeveel meter is 2 seconden nu precies? Dat is afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt.

Tabelletje:
  • 50 km/u = 13.9 m/s => 27.8 m.
  • 60 km/u = 16.7 m/s => 33.3 m.
  • 70 km/u = 19.4 m/s => 38.9 m.
  • 80 km/u = 22.2 m/s => 44.4 m.
  • 90 km/u = 25.0 m/s => 50.0 m.
  • 100 km/u = 27.8 m/s => 55.6 m.
  • 110 km/u = 30.6 m/s => 61.1 m.
  • 120 km/u = 33.3 m/s => 66.7 m.

We kunnen het er met ons allen denk ik snel over eens zijn, dat dat met de tegenwoordige verkeersdrukte geen haalbare kaart is. Niemand hier maakt mij wijs zich in het dagelijkse verkeer altijd hieraan te houden, want dan kom je nergens. Als je op de snelweg een gat naar je voorligger probeert te houden van tussen de 50 en 70 meter, duiken de medeweggebruikers daar achter elkaar van alle kanten in. Dergelijke tussenafstanden handhaven lukt hooguit 's avonds laat of in een dunbevolkt - nou ja, minder dichtbevolkt dan - deel van het land.

Omdat we ons toch allemaal willen en/of moeten verplaatsen, doen we met ons allen concessies aan veiligheid en daar zijn risico's aan verbonden die wij, door deel te nemen aan het verkeer, allemaal accepteren. En de f*ck met risico's is nu eenmaal dat het door een juiste combinatie van factoren eens in de zoveel tijd ook daadwerkelijk fout loopt. Dan schreeuwen we allemaal moord en brand, en morgen gaan we weer over tot de orde van de dag. Gelukkig lijkt het bij dit incident voor alle partijen behoorlijk goed afgelopen te zijn.

Dan nog even de specs van het busje, een Hyundai H200, omdat ik wat reacties las van mensen die dat niet geschikt vonden om een trailer te trekken:
Ledig gewicht: 1746 kg.
Laadvermogen: 1304 kg.
MTM Ahw geremd: 2000 kg.
Motorvermogen: 74 kW.


Ik zie vaak zat 2-paardstrailers achter voertuigen hangen die láng niet aan dit soort cijfers komen. Zeker met maar 1 paard erin, kan zo'n busje die trailer prima trekken. Ik weet niet wat er gebeurd is waardoor het busje is gaan slingeren en ga daarover ook niet speculeren, maar dat de oorzaak van dit ongeval gelegen zou zijn in een ongeschikte samenstelling van de combinatie, is aan de hand van bovengenoemde cijfers eenvoudig naar het rijk der fabelen te verwijzen.

'

"Steekt hand in eigen boezem", Dat valt me dus enorm mee, maar het was op de foto ook niet echt duidelijk te zien welke auto het was ( en vond het de moeite niet om het op kenteken na te trekken) Maar nogmaals, dat valt me dus mee . Maar wel op papier, het is dus wel een nét aan geval, en met 72 pk zal het niet mee vallen om met twee paarden door een tunnel te komen. Terwijl er wel dus ( Naar wat ik in kan schatten) met een twee paardstrailer gereden wordt. Het blijft gewoon veiliger om met een auto te rijden die "over" heeft, dan nét aan. Ook al mag hij schijnbaar voor de wet met zo`n trailer rijden.

En pas op met de uitspraak dat hij het met 1 paard wel makkelijk zal doen, zo zouden mensen kunnen denken dat ze met 1 paard in een twee paardstrailer weg komen, en dat is dus niet zo. Als je auto dat max gewicht niet mag trekken ben je zelfs strafbaar als je met een lege trailer rijdt.

hyppolyte

Berichten: 5914
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:33

Citaat:
Vijf baans??? Het is bovenop Rotterpolderplein gebeurd. Geen afslag meer en geen invoegend verkeer, geen rotonde en al helemaal geen vijf banen. 2 banen en een vluchtstrook op de plek waar het gebeurd is!

Ik was even in de war met raasdorp, op de een of andere manier denk ik daarvan altijd dat het rottepolderplein is, waarom weet ik niet :+ (waarschijnlijk omdat het daar afsplitst naar rotterdam :D). Nou vind ik dat punt evengoed geen rotpunt, zeker niet als het dus tussen de afslagen in is gebeurd. Dan snap ik het gewoon niet. Die rotonde is misschien eventjes goed opletten, maar niet echt een drama om te rijden ofzo, ken toch zat lastigere rotondes :j.

nirkes

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:32

NienkeNiels schreef:
~wo en hoe hebben ze dat paard er toen weer uitgekregen zeg?


Nadat de eigenaar zn naam riep kwam het paard uit het kapotte dak naar buiten. Hij was beduust door wat hij zag, waardoor de eigenaar hem kon pakken.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

femiaans schreef:
En pas op met de uitspraak dat hij het met 1 paard wel makkelijk zal doen, zo zouden mensen kunnen denken dat ze met 1 paard in een twee paardstrailer weg komen, en dat is dus niet zo. Als je auto dat max gewicht niet mag trekken ben je zelfs strafbaar als je met een lege trailer rijdt.
Dat wordt nog een keer de hand in eigen boezem steken, want dit is veel te kort door de bocht gesteld. Of je met de MTM Ahw. moet rekenen of uit mag gaan van het werkelijke gewicht, hangt af van of je rbw. B of BE hebt. In geval van rbw. B moet je met de theoretische gewichten van de combinatie rekenen, bij rbw. BE mag je uitgaan van de daadwerkelijke gewichten. Hoe dat verder precies zit kun je vinden in de FAQ van [TAO].

In het geval van de combinatie die bij dit ongeval betrokken was, ga ik er vanuit dat de bestuurder wel over rbw. BE beschikt, aangezien het max. treingewicht ervan op een slordige 5t. komt.

nirkes

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:52

BarbaLala schreef:
Ja, en die mensen zullen ook blij zijn dat ze daar met een (op het oog iig) rustig paard staan.
Je zal maar zo'n bloedpaard bij je hebben :=

Wat een geluk, arm dier!


Rustig paard? Polanski X Ferro, toch best een bloedpaard en best een paard met een achtergrond....

nirkes

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:01

marjoleinft schreef:
wat ik uit de link lees begon de bus met trailer over de weg te slingeren.
dus de auto die hun heeft geraakt heeft blijkbaar geen schult.
wel vind ik dat de bus die er voor staat veels te licht is voor die 2 paards trailer.
maar gelukkig is het paard er heel huids uit gekomen.


Ok, dan even het verhaal in de goede volgorde: de trailer werd van achter aangetikt door een andere auto. Hierdoor begon de trailer te scharen en werd er daarmee een tweede auto geraakt. Hierna klapte de trailer om. De bestuurder van de trailer heeft hier dus absoluut geen schuld aan. Het is juist aan de bestuurder te danken dat alle inzittenden (inclusief paard) er levend uitgekomen zijn!! De bus en trailer waren overigens een betrouwbare combinatie.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Paard overleeft ernstig ongeluk op A9 met gekantelde trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:12

Eigenlijk heeft de tweede auto eigenlijk de eerste klap opgevangen zodat de trailer pas bij lagere snelheid echt om is gegaan? Lijkt me een erg angstig moment voor alle betrokkenen. Paard heeft niks? Of is hij/zij wat stijf?

nirkes

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:21

wittepit schreef:
Jeetje wat een reacties... toch heb ik -net als de post van Dendrofleur- wel vaker meegemaakt dat mensen je gewoon niet lijken te "zien", terwijl ik toch best met een indrukwekkende combi over 's lands wegen tuf. Oogcontact met de persoon op de passagiersstoel terwijl de bestuurder mij vrolijk van de weg aan het drukken was bij het invoegen op de A12, waar je even moet ritsen... HALLO??? Gelukkig ben ik vrij rustig, maar ik geloof mijn ogen dan niet. Of mensen die echt proberen "in" je combinatie in te voegen, brrr. Haastige bestuurders die via de rechtsafstrook nog even rechts inhalen om vervolgens voor je te duiken bij het stoplicht... ach, daar lach ik maar om. Anticiperen en vooruitkijken en vooral alle idiote plannetjes van je medeweggebruikers ook al verzinnen helpt om je paarden een rustige rit te bezorgen.

Zo op het eerste gezicht zou ik trouwens willen vragen, wat heeft dit paard? Zijn buik lijkt wel geschoren en hij ziet er zo stoffig uit, koliekoperatie utrecht ofzo? Dan zou het wel helemaal traumatisch zijn voor de eigenaren, het paard zal er wel weer ingaan denk ik.

@Manic: ik vind de hoge wegenbelasting geen excuus om met een lichtere auto paarden te gaan transporteren. Transport is luxe, en in de zeldzame gevallen van nood zijn er genoeg professionals voorhanden om je transport veilig te verzorgen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je paarden en naar je medeweggebruikers toe om je combi op en top voor mekaar te hebben.


Het paard is een paar maanden geleden geopereerd aan koliek. Hierna ontstonden er complicaties waar hij nu nog herstellende van is. De eigenaren waren met het paard op weg voor een controle. Hierdoor ziet het paard er nu zo uit. Dit maakt het allemaal nog wonderbaarlijker dat hij er zo uit is gekomen, aangezien het paard dus niet op volle sterkte is. De eigenaren (en ik!) zijn blij dat Zeppelin er zo is uitgekomen.

liefling

Berichten: 1988
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:32

nou gelukkig dat het paard en de personen in de auto er allemaal goed van afgekomen zijn.

hopelijk houd hij er verder geen nare ervaringen aan over.

wel ben ik van mening dat sommige mensen niet echt weten wat het is om met een trailer te rijden.

wij hebben een keer op de snelweg gereden achter een vrachtwagen op de rechter baan. we reden 80 op een afstand dat er 1 auto tussen kon..
komt er opeens een halve zool( zo vond ik hem ) aan die zo vanuit het niets zijn auto tussen mijn auto en de vrachtauto gooide......Hoe dom ben je !! ik moest gewoon vol op de rem!
waarna ik flinke gedonder in de trailer hoorde.
vervolgens heb ik die man even zijn huid vol gescholden echt waar.. sommige mensen moet eerst nadenken voordat ze iets doen. heb ook even een gebaar gemaakt dat hij niet spoorde.

het is verder allemaal goed afgelopen maar soms ....
sorry moest even kwijt:D

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:56

EricPrast schreef:
femiaans schreef:
En pas op met de uitspraak dat hij het met 1 paard wel makkelijk zal doen, zo zouden mensen kunnen denken dat ze met 1 paard in een twee paardstrailer weg komen, en dat is dus niet zo. Als je auto dat max gewicht niet mag trekken ben je zelfs strafbaar als je met een lege trailer rijdt.
Dat wordt nog een keer de hand in eigen boezem steken, want dit is veel te kort door de bocht gesteld. Of je met de MTM Ahw. moet rekenen of uit mag gaan van het werkelijke gewicht, hangt af van of je rbw. B of BE hebt. In geval van rbw. B moet je met de theoretische gewichten van de combinatie rekenen, bij rbw. BE mag je uitgaan van de daadwerkelijke gewichten. Hoe dat verder precies zit kun je vinden in de FAQ van [TAO].

In het geval van de combinatie die bij dit ongeval betrokken was, ga ik er vanuit dat de bestuurder wel over rbw. BE beschikt, aangezien het max. treingewicht ervan op een slordige 5t. komt.


Nuh, blijf niet aan de gang,ik bedoelde het namelijk in de zin dat mensen een te lichte auto voor een tweepaards zetten omdat ze met 1 paard toch wel onder het gewicht blijven. Dit is wat ik mee gekregen heb van de KLPD. ( En gelukkig ter info, ik persoonlijk hoef niet bang te zijn aangezien ik over alle rijbewijzen + chauffeursdiploma+ certificaat verantwoord veevervoer beschik.)
Maar dit even erg offtopic dus.

SumSum
Berichten: 697
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Surhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:26

Wat een geluk dat het paard er zo goed vanaf is gekomen! Hopelijk de bestuurders ook!

Ik weet als geen anders hoe erg het is... helaas