Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:21

Geen idee, ik had begrepen dat hij meerdere hengstjes had gebruikt. En daarnaast; als het al vanaf 2003 is..? Ze gaan het vast wel helemaal uitzoeken nu.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:30

_Lott schreef:
josien_m_ schreef:
Waar gaat het nou helemaal om? Een paard is een paard en een persoonlijkheid, ongeacht zijn afstamming. Je kunt een band opbouwen, plezierig samenwerken en wat meer al niet!
Of om geld??
Wat een agressie spreekt er uit sommige berichten, daar schrik ik gewoon van!

het verschil is dat een paard zonder papier geen zak waard is. en een paard met papier toch al gauw wel

beetje penny om het te hebben over het plezier en het samenwerken. denk je dat als je 50 paarden op stal hebt dat je daar aan denkt? dan gaat het toch om geld verlies. dus een beetje naïf om er zo over te denken

En daar wou ik precies heen!
Gaat het werkelijk allemaal om het geld?
Dan zou je ook wel ergens anders in kunnen handelen. Mogen paarden daarvoor gebruikt worden? Zijn ze alleen maar "handelswaarde"?
Wal jammer als je niet gewoon naar het paard kunt kijken, dat lijkt me een groot gemis in het leven.!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 04:08

josien_m_ schreef:
Dan zou je ook wel ergens anders in kunnen handelen. Mogen paarden daarvoor gebruikt worden? Zijn ze alleen maar "handelswaarde"?
Wal jammer als je niet gewoon naar het paard kunt kijken, dat lijkt me een groot gemis in het leven.!

Ga toch eens heen met dat gezever over een paard is een gezelschapsdier.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro´s hebben gestoken in, fokken met, stermerries en hengsten als nakomeling van Rypke, complete lijnen uitgedacht en opgebouwd, die nu hoogstwaarschijnlijk compleet papierloos worden, nee, dáár zit je op te wachten!
Om het nog maar niet te hebben over het verwachtschapspercentage dat bij friezen al aan de hoge kant is en men danig op dient te letten, dat gaat je nogal lukken als je geen idee hebt wat de afstamming is en blijkt dat er iemand ergens maar lukraak een hengst, wellicht wel verwant aan de merrie, heeft gebruikt.
Bovendien kun je zo een groot deel van de friezenpopulatie afschrijven, wat fokte Rypke op jaarbasis? En daar de kinderen weer van, en ga zo maar terug tot aan 2003....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 04:29

Niezel schreef:
josien_m_ schreef:

Ga toch eens heen met dat gezever over een paard is een gezelschapsdier.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro´s hebben gestoken in, fokken met, stermerries en hengsten als nakomeling van Rypke, complete lijnen uitgedacht en opgebouwd, die nu hoogstwaarschijnlijk compleet papierloos worden, nee, dáár zit je op te wachten!
Om het nog maar niet te hebben over het verwachtschapspercentage dat bij friezen al aan de hoge kant is en men danig op dient te letten, dat gaat je nogal lukken als je geen idee hebt wat de afstamming is en blijkt dat er iemand ergens maar lukraak een hengst, wellicht wel verwant aan de merrie, heeft gebruikt.
Bovendien kun je zo een groot deel van de friezenpopulatie afschrijven, wat fokte Rypke op jaarbasis? En daar de kinderen weer van, en ga zo maar terug tot aan 2003....

Je haalt me de woorden uit de mond. :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 04:37

Niezel schreef:

Niet overdrijven; van 2003 tot nu is 7 jaar ofwel 2 generaties... Het zullen wel een heel aantal veulens zijn, maar van velen zal de moeder nog in goede gezondheid zijn, zodat je nog altijd verder kunt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:06

Debbie schreef:
Hij had de laatste jaren toch een Aan gebruikt? Die kwam uit dezelfde moederlijn..
Maar daarvoor heeft ie dus ook andere hengsten gebruikt?

Interessant gegeven...
In hoeverre kan een DNA-ouderschapsvergelijking een 100% uitsluitsel geven als er met dezelfde bloedlijn gefokt is ??? *kijkt teveel CSI's*

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:55

SuSEQ schreef:
Niezel schreef:

Niet overdrijven; van 2003 tot nu is 7 jaar ofwel 2 generaties... Het zullen wel een heel aantal veulens zijn, maar van velen zal de moeder nog in goede gezondheid zijn, zodat je nog altijd verder kunt.

Op dit moment zit men al met circa 20 stermerries van Rypke die dus helemaal niet van Rypke zijn. Let wel, stermerries, nog niets gezegd over hengsten of stamboekpaarden...... en dan daar ook weer de veulens van, je moet die moeder nog maar hebben.... ook om DNA aan te kunnen leveren. Bovendien heeft Annema waarschijnlijk ergens een veulenboekhengst gebruikt die al jaren niet meer leeft... weg DNA... weg bewijs... weg papier en weg geld.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro's hebben betaald voor Rypke nakomelingen.... daar zit je dan met een papierloos paard dat het vlees wat er aan zit nog niet waard is..... inderdaad maar heel hard hopen dat het leuke gezelschapspaardjes zijn dan :')

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:57

DubbelDun schreef:
Debbie schreef:
Hij had de laatste jaren toch een Aan gebruikt? Die kwam uit dezelfde moederlijn..
Maar daarvoor heeft ie dus ook andere hengsten gebruikt?

Interessant gegeven...
In hoeverre kan een DNA-ouderschapsvergelijking een 100% uitsluitsel geven als er met dezelfde bloedlijn gefokt is ??? *kijkt teveel CSI's*

Middels DNA is na te gaan of er sprake is van verwantschap en ook of het ouders betreft.... Annema schijnt dus waarschijnlijk meer dan de door hem opgegeven drie hengsten te hebben gebruikt aangezien het DNA niet te plaatsen is, wel als verwant maar niet als ouder.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:12

En om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien; Hoe zit het met de dwergroei en waterhoofdjes mbt 'nakomelingen' van Rypke? Daar ben ik nu best benieuwd naar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:22

Niezel schreef:
SuSEQ schreef:
[Niet overdrijven; van 2003 tot nu is 7 jaar ofwel 2 generaties... Het zullen wel een heel aantal veulens zijn, maar van velen zal de moeder nog in goede gezondheid zijn, zodat je nog altijd verder kunt.

Op dit moment zit men al met circa 20 stermerries van Rypke die dus helemaal niet van Rypke zijn. Let wel, stermerries, nog niets gezegd over hengsten of stamboekpaarden...... en dan daar ook weer de veulens van, je moet die moeder nog maar hebben.... ook om DNA aan te kunnen leveren. Bovendien heeft Annema waarschijnlijk ergens een veulenboekhengst gebruikt die al jaren niet meer leeft... weg DNA... weg bewijs... weg papier en weg geld.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro's hebben betaald voor Rypke nakomelingen.... daar zit je dan met een papierloos paard dat het vlees wat er aan zit nog niet waard is..... inderdaad maar heel hard hopen dat het leuke gezelschapspaardjes zijn dan :')

Niezel, graag even duidelijkheid waar je deze informatie vandaan haalt want volgens mij klopt dit niet.
Ik zou je willen vragen om geen roddelverhalen als "waarheid" door te vertellen, en te kijken naar de informatie die het stamboek hierover geeft, omdat dat de enige correcte informatie is.
Bedenk dat niet alle paarden uit de eerdere jaargangen NIET van Rypke waren dus je kunt er niet vanuit gaan als één paard uit die jaargang niet goed was, ze dan allemaal niet goed waren.

Gelukkig zijn wij nog altijd heel blij met ons mooie gezonde veulentje, Rypke of niet, hij verdiend nog altijd gewoon een goed plekje waar mensen blij met hem zijn.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:50

horseyfries schreef:
Niezel, graag even duidelijkheid waar je deze informatie vandaan haalt want volgens mij klopt dit niet.
Ik zou je willen vragen om geen roddelverhalen als "waarheid" door te vertellen, en te kijken naar de informatie die het stamboek hierover geeft, omdat dat de enige correcte informatie is.
Bedenk dat niet alle paarden uit de eerdere jaargangen NIET van Rypke waren dus je kunt er niet vanuit gaan als één paard uit die jaargang niet goed was, ze dan allemaal niet goed waren.

Gelukkig zijn wij nog altijd heel blij met ons mooie gezonde veulentje, Rypke of niet, hij verdiend nog altijd gewoon een goed plekje waar mensen blij met hem zijn.

Is er in de tussentijd überhaupt al terugkoppeling dat 1 van de 'veulens' wél van Rypke was? Dat heb ik dan gemist waarvoor excuus.
In mijn eerste post geef ik ook aan 'hoogstwaarschijnlijk' en meen ik dit niet als waarheid te hebben gepost. Ik zou overigens niet kunnen al zou ik willen, daar zijn in de verste verte nog niet genoeg DNA uitslagen voor terug. De info van het stamboek zelf vind ik behoorlijk summier. Ondanks dat ik geen Rypke-nakomeling heb (bij mijn weten dan) snap ik niet hoe dit zolang heeft kunnen plaatsvinden.

En ja, natuurlijk verdient iedere fries een geweldige plek, ongeacht zijn afstamming, al is het meer dan zuur dat je tientallen duizenden euro's betaald voor een Rypke nakomeling die dat (nogmaals; hoogstwaarschijnlijk) niet eens is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:37

Je zegt "op dit moment zit men al met....", dat is een vaststelling, niet een vraag of een waarschijnlijkheid. Daar doelde ik op (dat quote ik ook).
Je hebt idd gemist dat alleen de laatste jaargangen helemaal fout zitten en daarvoor er wel Rypkes zijn en er ook fouten tussen zitten. Blijkbaar heb je wel meer gemist, je noemt de informatie van het stamboek summier, heb je uberhaupt een lidmaatschap bij het KFPS en een abbonement op de Phryso en weet je wat daarin al aan informatie gestaan heeft?

"Tientallen duizenden euro's betaald", wil je me even die mensen aanwijzen die dat gedaan hebben? Als je de tientallen weglaat kom je meer in de buurt, dus nogmaals een verzoek niet alleen aan jou maar aan iedereen: maak het niet erger dan het is, verkondig geen dingen waar je niet 100 % zeker van bent als de waarheid en als je niet bij kan dragen tot de oplossing van het probleem, probeer dan in ieder geval het probleem niet groter te maken dan het is!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:36

Rypke heeft tijdens een sprong op een merrie (Rypke dekte nog altijd natuurlijk) waarbij de merrie zich verstapte, een ongeluk gehad met zijn geslachtsdeel, sindsdien sprong hij nog wel wordt er gezegd, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre dit nog écht gebeurde en vanaf wanneer.
Dit ongeluk heeft ergens in 2002 plaatsgevonden.
De hengsten die deze hengstenhouder gebruikte waren nakomelingen uit eigen fok en sommigen waren aangekocht.
Detail: een aantal van deze hengsten die voor nakomelingen heb zorg gedragen zijn afgekeurd ivm de kwaliteit van het sperma....
Sommigen hengsten zijn inmiddels al geruind en aangezien de anderen niet voldoen aan de criteria van het stamboek worden ze niet alsnog goedgekeurd.
Het KFPS kent drie vormen van opname:
KFPS stamboek (v en m zijn volbloed friezen en als zodanig opgenomen in het stamboek)
Bijboek 1 ( V en M zijn volbloed friezen maar niet opgenomen in stamboek dit kan dus een goedgekeurde dekhengst zijn en moeder die niet opgenomen is in stb)
Bijboek 2 ( V en M zijn volbloed friezen, moeder is opgenomen in stamboek, vader is geen goedgekeurde hengst)

Voor de bijboek 1 en bijboek 2 paarden kunnen de predikaten ster, pref, sport en alles gehaald worden, maar ze komen nooit en te nimmer weer in het 'hoofd'stamboek.
Voordat je dit er uitgefokt hebt ben je 4 generaties paarden verder of te wel dik 20 jaar.

Is zo'n paard waardeloos? Nee dat niet, maar als fokker heb je een bepaald doel en als jouw merrie of hengst nu uit deze lijn komt dan baal je natuurlijk goed en dat is nog zacht uitgedrukt.
Zie het maar zo, je gaat voor een kort rood jasje naar de winkel en komt met een lange blauwe weer terug. Beide keren is het een jas maar niet diegene die je in je hoofd c.q. aan je verwachting zou voldoen.

M.b.t. de kwaliteit van de niet-Rypke nakomelingen ( zag hier iets van op bokt.. zou inferieur zijn...) dat is dus absoluut niet zo.
Echter een fokker hier uit de omgeving met uitmuntende lijnen heeft en 1e premie stermerrie van Rypke mét vol papier en is drachtig, maar de merrie blijkt dus nu geen Rypke te zijn maar voor een niet goedgekeurde friese hengst.
Voor deze man een behoorlijke aderlating zeker als je nagaat wat de waarde van een 4 jarige 1e premie stermerrie met vol papier is.....

Even op de tienduizenden euro's: een 3e premie merrie veulen met volpapier werd al getaxeerd op ruim 6000,00 euro.....

Dit hele verhaal gaat nog heel lang doorwerken want de 1e generatie niet-Rypke heeft inmiddels ook alweer veulens en sommige van die generatie ook alweer...

Tja waarom doet een hengstenhouder dit? Niet uit winst of geld bejag want om zoveel dekkingen gaat het niet (geen duizenden, maar 100 tot 200)
Het zal een kwestie zijn van het niet kunnen verkroppen dat zijn laatste goedgekeurde KFPS dekhengst niet meer (goed) kon dekken en ook de aanloop van mensen e.d. zal meegespeeld hebben.
Zeker gezien de leeftijd van deze man van goed achter in de 70 ( 78/79?)

Waarom nooit controle? Omdat Rypke als laatste der mohikanen nog natuurlijk dekte en niet via KI (wou niet springen op de fantoom?) en dan doet de PVV (Productschap vlees en vee) geen onderzoek.

Waarom DNA zolang duurt?
De haren van het paard en het moederdier moeten worden opgestuurd, immers Rypke is al bekend en het Fries paarden stamboek is een 'gesloten' stamboek dat wil zegen dat alle friezen paarden afstammen van één hengst (stamvader ergens uit 1900), dus er is altijd een DNA match.
Het KWPN bijv. laat ook 'vreemd' bloed toe ( Hannoveraans, NRPS etc.) en dat doet KFPS dus niet.
Vandaar dat ook altijd het inteeltpercentage op het stamboekpapier staat...
Dit moet dus allemaal erg zorgvuldig uitgevoerd worden en dat kost tijd.

En probleem niet groter maken dan het is...........voor de friezenfokkerij is dit écht een groot en serieus probleem en zeker als jouw stam op Rypke geënt is....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:49

€ 6000,= voor een derde premie merrieveulen met vol papier? _O- :') _O- Daar heb je tegenwoordig een stermerrie voor...............

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:17

Ben t met Linky eens. 6000,- euro voor een 3e premie merrieveulen is wel heel erg veel. Zelfs voor een 1e premie merrie veulen moet je geluk hebben als t ervoor betaald wordt. Je kunt zelf wel 6000,- euro voor je veulen vragen, maar of er dan ook iemand komt en dat er voor wil betalen...??? Bij een verkoop moet je wel met z'n 2-en zijn. En idd de waarde van de Friese paarden is nog al gezakt de laatste jaren, ook mede door de crisis. Zelfs de stermerries. Per slot van rekening zijn stermerries alleen ster op uiterlijk en beweging. Ze hebben zichzelf nog helemaal niet bewezen in de fokkerij of in de sport. Dat moet later dan nog blijken. Kijkt wel leuk zo'n sterpredicaat op t papier en veel mensen vinden dit ook heel belangrijk, maar uiteindelijk is t van belang hoe deze merrie t gaat doen in de toekomst. Preferente merries of merries met een sportpredikaat zijn veel waardevoller, die hebben zich bewezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:02

Ik denk dat je je vergist door het uitbetaalde bedrag als de taxatiewaarde te nemen. Het veulen wordt getaxeerd en DAARNAAST krijg je nog een vergoeding voor de gemaakte onkosten, wat ook gauw in de duizenden euro's loopt. Samen kan dit dan een aardige schadepost worden, maar daar ging het hier niet om. Hier werd gezegd dat er Rypke's voor tienduizenden euro's aangekocht waren die nu niets meer waard zouden zijn.
Er is idd één eerste premiestermerrie niet van Rypke, maar dat was een eigen fokprodukt en is dus niet aangekocht. Zelfs een eerste premiestermerrie gaat tegenwoordig niet meer voor tienduizenden euro's weg, maar het schadebedrag wat geclaimd wordt gaat daar natuurlijk wel naartoe (opfok, keuring, noem maar op, alles kun je inbrengen).

Het is een serieus probleem waarbij we vooral met zijn allen moeten nadenken of we in de toekomst niet beter standaard DNA onderzoek kunnen laten doen om dit soort toestanden te voorkomen, maar grootschalig is de fokkerij van Rypke de laatste jaren niet te noemen en dus valt het met het "sneeuwbaleffect" binnen het stamboek erg mee. Het betreft meer individuele "slachtoffers".
Wat je bedoelt met "als je stam op Rypke geënt is" is me niet helemaal duidelijk, geef eens een voorbeeld?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:57

Welke straf staat er eigenlijk op zo'n omvangrijke fraudatie?
Lijkt me toch een behoorlijk vergrijp.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:36

Waarde veulen zijnde Rypke minus waarde veulen Rypke zijnde niet goedgekeurde hengst = schadebedrag

Daarbij komen idd de kosten bij, maar dit is maar beperkt, immers als je een veulen had gehad wel van Rypke dan had je ook stallingskosten, keuringskosten, dierenartskosten ed gehad, dus ook die 'duizenden' euro's valt enorm mee hoor....

Goed de meningen zullen qua geld, waarde, kosten wel verdeeld zijn, maar Jaap van der Meulen is beëdigd paardentaxateur en deze wordt door de advocaat van Annema ook een Jaap van der Meulen (what's in a name!) ingeschakeld om te taxeren en ik mag aannemen dat deze dat, gezien zijn staat van dienst, goed zal doen.

Idd de prijzen van de friezen zijn gezakt. M.i. voor de, sorry dat ik het zo zeg, simpele gefokte stamboek paarden door mensen die zichzelf als 'fokker' bestempelen maar in weze vermeerderaars zijn. Toen de prijzen voor de friezen de pan uit stegen lifte deze mensen mooi mee, maar idd kunnen hun paard nu aan de straatstenen niet kwijt.
Fokkers met bewezen goede paarden en dito bloedlijnen vragen nog steeds goed geld en dit wordt er ook nog voor gegeven.
Dat eea weer opleeft blijkt ook wel dat Jaap uit Joure weer een veiling heeft opgezet.

Straf? Mensen die een schade-uitkering ontvangen, tekenen dat ze afzien van (strafrechtelijke)vervolging van Annema en aangezien geld in dit land vaak nog voor principes gaat, zal dat dus wel wat mee vallen.
Aan de andere kant, wat bereiken we ermee?
Misschien kennen sommige het "Lucky Boy" verhaal nog wel, deze man was een stuk jonger en heeft bij mijn weten een redelijk celstraf uitgezeten wegens fraude.

In deze hele kwestie zijn alleen maar verliezers, zowel de hengstenhouders als de merrie-eigenaren.

Ik zou ook pleiten voor verplicht DNA onderzoek en laten we dat als fokkers/merriehouders en hengstenhouders de kosten hiervoor dan maar met elkaar ophoesten.

Zo schift je ook weer wat in paarden fokkend Nederland, rees de 'shetlandfokkerij voor Italiaans paardenvlees' ook niet de pan uit en werd dat al een stuk minder toen het paardenpaspoort werd ingesteld? Toen werden de kosten zo hoog dat het niet 'lucratief' genoeg meer was.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:49

Horseyfries, wat vind jij meevallen?
Ik weet dat er mensen zijn die 3 tot 4 keer achter elkaar Rypke hebben gebruikt bij hun merrie (en, ja dat is hun keuze)
De merries die daaruit komen hebben ook alweer veulens gebracht....
Er was een man uit het buitenland die een grote Friezenfokkerij had en ivm het feit dat Rypke relatief goede sportnakomelingen brengt, de tekortkomingen van zijn merries met de plussen van Rypke had gecombineerd.
Dit zit nu met, naar ik meen, 15 nakomelingen zijnde niet Rypke afstammelingen....
Of die man die een 1e premie hengstveulen uit 2009 van Rypke had, die dacht een potentiële topper in de dop te hebben (hengstenkeuring 2011/2012), wat dus niet zo was omdat het dus een afstammeling van een wilde hengst is.
In de merrie 'lag' alweer een Rypke-veulen.........is dus nog even afwachten wat de vader is, maar dan baal je toch als een stekker met twee verloren jaren?

Of wat te denken van die mensen die in het verleden een Rypke hebben gefokt, deze hebben verkocht naar bijv. het buitenland, en dit nu geen Rypke blijkt te zijn??

Pfffff ik zou niet graag in de schoenen van deze mensen willen staan.

Omvangrijk of niet, dit verhaal krijgt nu of later ergens een staartje. Het KFPS is m.i.niet voor niets zo terughoudend in de informatievoorziening.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:53

Iemand had het over "een groot deel van de Friezenpopulatie afschrijven". Ik geloof niet dat ik jou hoef voor te rekenen hoe weinig nepRypkes er zijn ten opzichte van de gehele populatie.

Een groot deel van de populatie is een ernstige overdrijving van de feiten, en daar wees ik op. Dat er individueel heel schrijnende gevallen zijn hoef je mij niet te vertellen, wij hadden ook meer dan bewust voor Rypke gekozen omwille van het feit dat ik al een Rypke heb die Intermediaire I loopt en graag nog zo'n sportpaard wilde fokken. Die kans krijgen we nu dus nooit meer.

De schadevergoeding is een zaak tussen gedupeerden en Annema en het bedrag wat zij overeen komen zal uitbetaalt worden. Dat je zegt dat de onkosten meevallen is niet correct. Omdat je als je wist dat het niet een Rypke was een veulen niet had aangehouden en opgefokt, zijn al die onkosten wel degelijk te verantwoorden.

Tenslotte wordt ik een beetje moe van mensen die allerlei dingen suggereren zoals bijv. jouw laatste regel. Alles wat het KFPS naar buiten kon brengen, hebben ze naar buiten gebracht.
Je kunt dus beter zeggen "het KFPS geeft niet voor niets duidelijk aan hoe de zaken staan".

Ik ben wel benieuwd welke informatie jij gehad had willen hebben die ze nog niet gegeven hebben.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:26

Horseyfries,

Allereerst vreselijk natuurlijk dat je gedupeerd bent en idd die kans krijg je niet weer.
Laat ik zeggen dat ik bij beide bijeenkomsten van het KFPS ben geweest over deze zaak en daar mijn info vandaan haal.
De eerste bijeenkomst was een redelijk grote opkomst en was er felle discussie en kritiek, de tweede was de opkomst summier en binnen een uur bekeken.
KFPS schuift m.i. alles richting Annema en Tuchtcommissie (logisch) maar KFPS is een vereniging van leden voor leden.
Zowel jij, wij als Annema is lid van deze vereniging.
Vind dat ze zich er een beetje van afmaken, maar dat is mijn mening.
Aangezien de meeste 'vermeerderaars' blij zijn met de schade-afwikkeling en de hoogte van het bedrag, leeft er m.i. nog behoorlijk wat onvrede bij de vermaarde fokkers over de afwikkeling van één en ander. Dit blijkt toch ook wel uit deze discussie op bokt?
En laten we wel zijn, de eersten hebben nu misschien geluk, maar hoeveel blijft erover voor de laatsten?
In de eerste bespreking werd er een bedrag genoemd van 150/200 mille aan schadevergoeding wat gereserveerd stond.
Denk je dat je alle jaargangen vanaf 2003 daar mee dekt?
Veulens van 2009 en 2008 zullen de onkosten nog wel meevallen, maar wat voor bedrag praten over bij bijv een 1e premie stermerrie Z1 dressuur uit 2004?
Jij gaf eerder aan dat de tienduizenden euro's overdreven waren en nu geef je aan dat, de 'onkosten wel meevallen', niet correct is.

Nep Rypke ten opzichte van de hele populatie? Misschien te verwaarlozen, maar misschien ook niet.....
Reken 100 per jaar gemiddeld vanaf 2003 is nu dus 700.
reken daarbij dat van die 700 vanaf 2007 een aantal ook nakomelingen hebben gekregen.
Kunnen we dan stellen dat er dan ongeveer 1400 'nep' Rypkes lopen tussen 2003 en 2010?
Ik meen in de wandelgangen te hebben vernomen dat er zo'n 5000 Rypke afstammelingen zijn.......
Zijn van die 5000 dan 1400 'nep' of is dat nog veel meer en verder?

Al met al het blijft een hele vervelende kwestie die zeker ook imago-schade toe heeft gebracht in de Friezenwereld.
En geloof echt maar als je over 10 jaar een veulen aanbiedt met in de 3e of 4e lijn Rypke erachter dat je weer die vraag krijgt.
Dit blijft echt nog heel lang doorwerken met heel veel vervelende gevolgen en idd daar wordt je moe van.
De hele Lucky Boy affaire is al heel wat jaren geleden én nog is dit bekend bij veel mensen.

Laat ze gewoon aangeven hoeveel hoeveel dekkingen totaal, hoeveel niet-Rypkes per jaargang en vanuit welke lijnen afkomstig etc.
Nu krijg je idd veel gepraat over van alles en nog wat en dat komt m.i. alleen maar omdat er niet voldoende openheid en informatie is.
Als er 'open' bronnen zijn, waar iemand info vandaan kan halen, scheelt je dat heel wat discussies als deze.
Laat ze op de website een 'Rypke' link plaatsen met alle info e.d. dát zou al heel wat discussie en gezoek schelen.
En met alle respect het intervieuw met een gedupeerde in de Phryso, die ik ook heb gevolgd, is m.i. niet representatief en doet vele andere gedupeerden tekort.

Gebeurd is gebeurd aan het verleden kunnen we niet veel veranderen, aan de toekomst wellicht wel, maar wie zet de eerste stap?
Het KFPS niet, want het KFPS dat zijn wij met elkaar en voor velen is dit (gelukkig) een 'ver van m'n bed show'.

Er zijn een aantal die dolgraag van hun 'Rypke' paard afwillen, maar nog in het ongewisse zijn om wat voor reden dan ook.
Dat is jammer voor die mensen, voor de handel, voor de mensen die wel een echte Rypke hebben etc.
Dat is wat ik mis in de discussie en de informatievoorziening.........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:50

Wat ik telkens weer zie bij jou is een verdraaiing van mijn woorden. Wil je alsjeblieft eerst kijken in welke context ik iets zeg?
Zoals je eerst mijn woorden die bestemd waren voor degene die het heeft over " een groot deel van de Friezenpopulatie afschrijven" verkeerd interpreteert, zo begin je nu weer over mijn opmerking over de "tienduizenden euro's" alsof ik het daarbij heb over wat Annema in totaal kwijt zou zijn en de onkosten die gemaakt zijn. Als je even terugleest zie je dat het daar helemaal niet over gaat.

De "openheid" die je vraagt is een beetje voorbarig, je vraagt nu al om totaal-cijfers terwijl nog lang niet alle uitslagen binnen zijn. Je kunt dat dan wel "missen" in jouw optiek, het KFPS kan toch geen informatie naar buiten brengen die ze nog niet hebben?

Wil je je eerst even verdiepen in de werkelijke aantallen die Rypke gedekt heeft voor je dit soort cijfers gaat roepen?
Neem een voorbeeld aan het KFPS: geen informatie naar buiten brengen als je iets niet zeker weet is een stuk verstandiger dan verkeerde informatie naar buiten brengen ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:50

Sorry hoor horseyfries, JIJ bent de echte kenner in deze....
Jij hebt helemaal gelijk....
Dat kan ook niet anders want jij hebt een paard dat Intermediair 1 loopt.........(of gefokt hebt dat kan ik uit je tekst niet opmaken)en dan weet je het toch gewoon....??????
Uit jouw berichtgeving lees ik, tussen de regels door, veel frustratie en emotie, en toch ben jij 'verstandig'......
Want datgene wat jij schrijft is juist. Nee wat jij schrijft is jouw beleving in deze kwestie en wat ik schrijf is mijn beleving in deze kwestie.
Hierin bestaat geen goed of fout of gelijk en ongelijk.
Dat geldt voor alle reacties hier, je kunt het er mee eens zijn of niet.

Maar nee ik snap er niks, verdraai jouw woorden en heb mij niet verdiept.....kijk aub even naar je eigen teksten, kijk hoe die gelezen en geinterperteerd worden door anderen en wat voor reacties dat uit kan lokken......

Ach wij rijden ook internationaal, hebben vele Friezen gefokt, hier goed mee in de sport gepresteerd en doen veel zaken met het buitenland......maar nee Friezen en deze kwestie daar heb ik geen verstand van, dom blondje dat ik ben......
Weet je hoeveel buitenlanders ons vragen naar deze kwestie? En ook dat zij zou weing info krijgen omdat het allemaal in het Nederlands of Engels is?
Dat niet iedereen de Nederlandse en Engelse taal goed machtig is en 'begrijpend' kan lezen?
En hoe leg je aan iemand uit dat hier nooit controle op heeft plaatsgevonden omdat de PVV dit niet nodig vond ivm natuurlijke dekking?
Nederland het land van de wetten en regeltjes.........maar nu net even niet met alle gevolgen van dien?
Alle informatie, hoe summier ook, kan van belang zijn (en helaas weet ik dat uit ervaring...) want wat jij niet belangrijk vind, kan voor mij wel héél belangrijk zijn..
Dat komt omdat we allemaal individuen zijn met elk ons eigen belang.
Wat mij betreft was dit mijn laatste reactie in deze kwestie, succes verder!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:05

Als ik vraag om juiste en correcte informatie dan ga je op de man spelen.

Als je de dekgegevens nu eerst nagekeken had voor je op de kast klom, dan had je gezien dat de aantallen die je noemde totaal niet kloppen en dat toegegeven. In plaats daarvan vind je het nodig om persoonlijk te worden.
Maar niets is er leuker blijkbaar dan verhalen opkloppen en roddels doorvertellen, zodat de situatie nog een stuk erger wordt voorgesteld dan de werkelijkheid is.
Als iemand je daar dan op wijst is diegene de gebeten hond?

Informatie is idd heel belangrijk, maar het is net zo belangrijk om zeker te weten dat de informatie die je hebt juist is voor je het doorvertelt.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:06

Horseyfries,

Vooruit dan, nog één reactie!
Kijk even op www.fps-studbook.com bij dek en veulen informatie 2009.
Kijk alle rijen eens goed na.....
Vertel mij hoe het kan dat Rypke als hengst 19 dekkingen (rij 1) heeft verricht in 2009 en dat er 24 veulens (rij 5) geboren zijn....
Bij de andere hengsten is dat getal juist omgekeerd, meer dekkingen, minder veulens......
Ook dát is informatie van de KFPS....... is deze juist en volledig? Waarom kan ik dit dan niet snappen? Of is dit een typefout?
Ik ben geen roddelaar, integendeel, ik weet vaak pas iets als het allang geen nieuws meer is.
Ik klop het verhaal ook niet op, vertel gewoon wat ik weet en hoor, waarom zou ik het verhaal opkloppen? Met wat voor doel?
Ik ben ook niet op de kast geklommen, maar ben de mening toe gedaan dat jij bagataliseert wat een ander ook zegt.
Idd 'een groot deel van de Friezenpopulatie afschrijven' zal meevallen, maar vergeet niet dat in voorgaande jaren veel met Rypke gedekt is toen hij nog wél populair was.
En is er inderdaad écht met Rypke gedekt of zijn er toen ook 'wilde' hengsten gebruikt?
Rypke liep toen ook nog goed in de sport mee en we weten allemaal dat sportprestaties en natuurlijk dekken niet goed samen gaan.
Hoe vervelend ook waar rook is, is vuur......

En jij gaf ook aan dat tienduizenden euro's aan schade wel meevalt en dat de 1e premie stermerrie uit eigen fok kwam.
Is dat geen schadepost dan?
Jij schat je paarden toch ook op waarde in?
Ik geef ook aan dat er iemand is die 15 nep Rypke nakomelingen heeft, dat er iemand is die een 1e premie hengstveulen heeft van een 'nep'Rypke.
Dit is juist en correcte informatie niet meer en minder.
Van het merrieveulen werd ook gekeken hoe waardevol de moederlijn was voor de fokkerij en ook aan de hand daarvan werd het taxatiebedrag ingesteld.
En in deze kwestie werden lang niet alle kosten meegenomen hoor!! Slechts een summier deel!
Het veulenrapport en taxatie zegt niet alleen wat over het veulen, het gaat om het totale plaatje
Laten we wel zijn als we de veulenrapporten zouden bekijken van onze hedendaagse dekhengsten dan zou je schrikken denk ik!
Jij zegt dat mijn aantallen niet kloppen, maar geef mij aan hoeveel Rypke nakomelingen zijn er?
Het getal van 5000 heb ik niet zelf bedacht, dat komt uit de mond van een KFPS bestuurslid.....
Alle 5000 zullen niet rechtstreeks afstammen van Rypke idd........hier zal ook wat 2e, 3e en misschien wel 4e lijn inzitten.
En als jij het zou goed weet, kom met concrete informatie en aantallen en vertel wat! In plaats van dat kraak jij informatie van anderen af, zwakt dit af c.q. dat het allemaal wel wat meevalt, maar komt zelf niet met concrete informatie.

De werkelijkheid is misschien wel erger dan dat die nu is...

Wat dacht je van die man die blij met Annema belde ik heb een merrie-veulen,waarbij Annema aangaf ik kan je Rypke ook voor volgend jaar van harte aanbevelen. Die man kwam daar in goed vertrouwen en fijn over de vloer met fijne contactem en nu blijkt dat deze 'vriend' hem met 2 veulens het schip in heeft getrokken!
Dat vind ik behoorlijk erg en ik denk ook dat je vertrouwen in de mens hierdoor behoorlijk geschaadt wordt!