Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Lott schreef:josien_m_ schreef:Waar gaat het nou helemaal om? Een paard is een paard en een persoonlijkheid, ongeacht zijn afstamming. Je kunt een band opbouwen, plezierig samenwerken en wat meer al niet!
Of om geld??
Wat een agressie spreekt er uit sommige berichten, daar schrik ik gewoon van!
het verschil is dat een paard zonder papier geen zak waard is. en een paard met papier toch al gauw wel
beetje penny om het te hebben over het plezier en het samenwerken. denk je dat als je 50 paarden op stal hebt dat je daar aan denkt? dan gaat het toch om geld verlies. dus een beetje naïf om er zo over te denken
josien_m_ schreef:En daar wou ik precies heen!
Gaat het werkelijk allemaal om het geld?
Dan zou je ook wel ergens anders in kunnen handelen. Mogen paarden daarvoor gebruikt worden? Zijn ze alleen maar "handelswaarde"?
Wal jammer als je niet gewoon naar het paard kunt kijken, dat lijkt me een groot gemis in het leven.!
Niezel schreef:josien_m_ schreef:En daar wou ik precies heen!
Gaat het werkelijk allemaal om het geld?
Dan zou je ook wel ergens anders in kunnen handelen. Mogen paarden daarvoor gebruikt worden? Zijn ze alleen maar "handelswaarde"?
Wal jammer als je niet gewoon naar het paard kunt kijken, dat lijkt me een groot gemis in het leven.!
Ga toch eens heen met dat gezever over een paard is een gezelschapsdier.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro´s hebben gestoken in, fokken met, stermerries en hengsten als nakomeling van Rypke, complete lijnen uitgedacht en opgebouwd, die nu hoogstwaarschijnlijk compleet papierloos worden, nee, dáár zit je op te wachten!
Om het nog maar niet te hebben over het verwachtschapspercentage dat bij friezen al aan de hoge kant is en men danig op dient te letten, dat gaat je nogal lukken als je geen idee hebt wat de afstamming is en blijkt dat er iemand ergens maar lukraak een hengst, wellicht wel verwant aan de merrie, heeft gebruikt.
Bovendien kun je zo een groot deel van de friezenpopulatie afschrijven, wat fokte Rypke op jaarbasis? En daar de kinderen weer van, en ga zo maar terug tot aan 2003....
Niezel schreef:Bovendien kun je zo een groot deel van de friezenpopulatie afschrijven, wat fokte Rypke op jaarbasis? En daar de kinderen weer van, en ga zo maar terug tot aan 2003....
Debbie schreef:Hij had de laatste jaren toch een Aan gebruikt? Die kwam uit dezelfde moederlijn..
Maar daarvoor heeft ie dus ook andere hengsten gebruikt?
SuSEQ schreef:Niezel schreef:Bovendien kun je zo een groot deel van de friezenpopulatie afschrijven, wat fokte Rypke op jaarbasis? En daar de kinderen weer van, en ga zo maar terug tot aan 2003....
Niet overdrijven; van 2003 tot nu is 7 jaar ofwel 2 generaties... Het zullen wel een heel aantal veulens zijn, maar van velen zal de moeder nog in goede gezondheid zijn, zodat je nog altijd verder kunt.
DubbelDun schreef:Debbie schreef:Hij had de laatste jaren toch een Aan gebruikt? Die kwam uit dezelfde moederlijn..
Maar daarvoor heeft ie dus ook andere hengsten gebruikt?
Interessant gegeven...
In hoeverre kan een DNA-ouderschapsvergelijking een 100% uitsluitsel geven als er met dezelfde bloedlijn gefokt is ??? *kijkt teveel CSI's*
Niezel schreef:SuSEQ schreef:[Niet overdrijven; van 2003 tot nu is 7 jaar ofwel 2 generaties... Het zullen wel een heel aantal veulens zijn, maar van velen zal de moeder nog in goede gezondheid zijn, zodat je nog altijd verder kunt.
Op dit moment zit men al met circa 20 stermerries van Rypke die dus helemaal niet van Rypke zijn. Let wel, stermerries, nog niets gezegd over hengsten of stamboekpaarden...... en dan daar ook weer de veulens van, je moet die moeder nog maar hebben.... ook om DNA aan te kunnen leveren. Bovendien heeft Annema waarschijnlijk ergens een veulenboekhengst gebruikt die al jaren niet meer leeft... weg DNA... weg bewijs... weg papier en weg geld.
Er zijn mensen die tientallen duizenden euro's hebben betaald voor Rypke nakomelingen.... daar zit je dan met een papierloos paard dat het vlees wat er aan zit nog niet waard is..... inderdaad maar heel hard hopen dat het leuke gezelschapspaardjes zijn dan
horseyfries schreef:Niezel, graag even duidelijkheid waar je deze informatie vandaan haalt want volgens mij klopt dit niet.
Ik zou je willen vragen om geen roddelverhalen als "waarheid" door te vertellen, en te kijken naar de informatie die het stamboek hierover geeft, omdat dat de enige correcte informatie is.
Bedenk dat niet alle paarden uit de eerdere jaargangen NIET van Rypke waren dus je kunt er niet vanuit gaan als één paard uit die jaargang niet goed was, ze dan allemaal niet goed waren.
Gelukkig zijn wij nog altijd heel blij met ons mooie gezonde veulentje, Rypke of niet, hij verdiend nog altijd gewoon een goed plekje waar mensen blij met hem zijn.