FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:05

Zou je dat echt denken???
Of gaan er nitwits met een doorzichtig blaadje staan kijken of het helemaal volgens het tekeningetje gaat, inclusief strepen? En dat het eigenlijk alleen voor witte paarden geldt ook nog? Die dan wel alleen met een bit lopen, zonder hoofdstel.. Indiaans eigenlijk.. :j

8-)
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-05-10 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:07

Ik moet zeggen dat als iedereen in 1 van die 3 houdingen zou gaan los rijden eht beeld soms een stuk beter wordt op de concoursen....

Af en toe zitten er toch figuren bij.... Zagen, Hangen, Vastzetten noem maar op...

Zelf vind ik het erg prettig om m'n paard eerst los te werken in de 1ste en 3de houding... af en toe eens de 2de maar dat is zeldzaam...
Als ik hem direct bovenin pak is hij lang zo flexibel niet...

KiWiKo

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:08

ach ik denk ook zomaar dat de FEI stewards nou net effe niet bij de plaatselijke manege komen kijken bij een reguliere wedstrijd :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:13

KiWiKo schreef:
ach ik denk ook zomaar dat de FEI stewards nou net effe niet bij de plaatselijke manege komen kijken bij een reguliere wedstrijd :D

daar zullen ze ook moeten beginnen

krijgen de instructie en de juryleden ook een herscholing opleiding?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:14

dat mag ik hopen :) :)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:18

nombrado schreef:
KiWiKo schreef:

daar zullen ze ook moeten beginnen

krijgen de instructie en de juryleden ook een herscholing opleiding?

Bij de FEI is in elk geval een goed begin... en wat neit is kan nog komen haha
Veel mensen zien die topruiters als voorbeeld... Als zij op een andere manier rijden... Misschien een aanzet voor manegeruiters enz.. om het ook anders te doen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:22

lovelyd schreef:
Bij de FEI is in elk geval een goed begin... en wat neit is kan nog komen haha
Veel mensen zien die topruiters als voorbeeld... Als zij op een andere manier rijden... Misschien een aanzet voor manegeruiters enz.. om het ook anders te doen...

op maneges leer je nog steeds
rechter teugel trekken is rechts, linker teugel is links ;(
en het aan de teugel gedoe van kinderen al
er wordt ze nooit geleerd dat dit alles vanachteruit komt
en dat je het er niet met je handen in kan trekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:24

ligt eraan :D als ik les zou geven op een manege, zou je dat zo niet leren nee :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:53

nombrado schreef:
nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(

ik kijk naar het plaatje en weet waar de luchtpijp van een paard zit

Dus als mijn paard jeukt heeft op de borst en daar krabt met d'r mond laat ze zichzelf stikken??
Best apart aangezien die van mij echt heel makkelijk met haar kin op de borst loopt en ik dat probeer te voorkomen :+

Maar ik ga met de opmerking mee dat de ruiters dit heus wel weten, maar de mensen aan de kant vaak niet. En dan niet eens de stewards, maar wel het publiek wat soms erg beperkt is in het denken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:58

youngster schreef:
Dus als mijn paard jeukt heeft op de borst en daar krabt met d'r mond laat ze zichzelf stikken??

.

kheb ze nog nooit zien krabben en hardlopen tegelijk ;)
krabben is een moment, geen 10 minuten incl rennen lijkt mij.
er wordt een deel afgesloten van de luchtpijp met diep en rond (naast andere schadelijke compensaties)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:01

leuk die grand prix :+

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:04

nombrado schreef:
youngster schreef:

.

kheb ze nog nooit zien krabben en hardlopen tegelijk ;)
krabben is een moment, geen 10 minuten incl rennen lijkt mij.
er wordt een deel afgesloten van de luchtpijp met diep en rond (naast andere schadelijke compensaties)

Oh dan ken jij mijn paard nog niet :D
Dierenartsen staan verbaasd over wat zij kan met haar lijf.

Ik ook nog steeds na 4 jaar trouwens :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:26

DDW1190 schreef:
leuk die grand prix :+

Mijn idee ook :7

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:34

Pff wat een geneuzel...

Prima idee, die plaatjes. Zo begrijpt hopelijk eindelijk iedereen wat er bedoeld wordt, en zijn eindeloze discussies hopelijk weer een beetje de kop ingedrukt.

Oh en wat een onzin, afknijpen van een luchtpijp!!!!
Weet niet of je het weet, maar daar haalt een paard ( trouwens ieder ander organisme) zijn zuurstof vandaan. Zonder zuurstof kan een paard geen stap zetten. Het merendeel van de paarden is denk ik net ter plekke dood neergevallen door jouw opmerking....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:35

youngster schreef:

.

Moet je eens bij ons in het land kijken, daar rennen de jaarlingen toch echt rond met de kin op de borst, of lekker laag. En ze leven nog hoor!
En inderdaad, paarden zijn flexibel :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:41

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
haha, ja, viel mij ook al op, op plaatje 1 (van die 3 naast elkaar ) ;)
2 achterbeentjes in de lucht, en 1 voorbeen aan de grond
geen idee waar dit in de FEI reglementen staan, dat dit getoond moet worden.

Ben heel benieuwd waar jij dit ziet? Ik zie alleen wat tekst door een hoef heenstaan die nog altijd parallel
loopt met de voorhoef.

Je zei niet dat de hoeken ongelijk waren Nombrado, je zei dat 2 achterbeentjes in de lucht en 1 voorbeen aan de grond was.
Ik vraag me af hoe je tot die conclusie komt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:42

madelein schreef:
youngster schreef:

.

Moet je eens bij ons in het land kijken, daar rennen de jaarlingen toch echt rond met de kin op de borst, of lekker laag. En ze leven nog hoor!
En inderdaad, paarden zijn flexibel :D

Hier ook, juist hele jolige paarden krullen hun hals helemaal op, die zijn dus constant aan het stikken? Tsja, over "vraag het eens aan je instructeur" gesproken, misschien moet ze dat zelf toch nog eens gaan doen.... Gerd? Hoe kan het dat al die paarden niet dood neervallen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:51

horseyfries schreef:
Je zei niet dat de hoeken ongelijk waren Nombrado, je zei dat 2 achterbeentjes in de lucht en 1 voorbeen aan de grond was.

door heel goed naar de plaatjes te kijken
(1 voorbeen is dragende been? zie je dat echt niet?)
of naar foto's waar ruiters op deze manier kijken

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:00

Altijd al willen weten hoe een bit werkt en wat er allemaal in de paardenmond gebeurt met en door het bit. In dit boek 'Metaal in de Mond' leest u alles over de automatische kauwreflex van het paard die strijdig kan zijn met de ademhalingsreflex. Een paard kan alleen maar ademen door zijn neus en niet door de mond. Hoe een afgedwongen afgebogen hoofdhouding de luchtpijp kan insnoeren en de ademhaling kan hinderen. Hoe ernstig een heftige ophouding op de lagen waar het bit op rust, botbeschadiging kan veroorzaken. Weten waarmee je bezig bent, als je zo’n onwaarschijnlijk gevoelig plekje in de mond ‘bewerkt’ met een bit. Wanneer je paard duidelijk problemen heeft met het bit, dan kan bitloos rijden een van de oplossingen zijn. Vijftig jaar lang maakte Robert Cook studies van het paard en speciaal gericht op de paardenmond en -keel en alle afwijkingen die daar kunnen ontstaan. Hij heeft lang in Newmarket (Engeland) gewerkt waar hij de paarden in de rensport meemaakte. Daar ondervond hij wat longbloedingen bij deze paarden teweegbrachten. Maar nog veel sterker ontdekte hij wat de invloed het bit op de ademhaling had van een paard. Al zijn wetenschappelijke ontdekkingen bracht hij samen in dit boek ‘Metaal in de mond’.

voor liefhebbers van hun paard, misschien boek eens lezen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:01

Voor de liefhebbers van Dr. Cooks portemonnee, vooral doen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:03

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

door heel goed naar de plaatjes te kijken
(1 voorbeen is dragende been? zie je dat echt niet?)
of naar foto's waar ruiters op deze manier kijken

Je kunt kijken tot je een ons weegt, het achterbeen staat niet hoger dan het voorbeen, en het paard heeft dus
zeker zijn gewicht op twee benen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:04

aldus weer een andere google informatie

Het hoofd moet naar beneden

Bij de klassieke dressuur was het "afknikken van het hoofd" een gevolg van de verzameling van het paard. Nu wordt echter vaak gedacht dat "het paard in de krul" verzameling tot gevolg zal hebben. Oorzaak en gevolg zijn dus met elkaar verwisseld. Heel wat ruiters zijn avond aan avond bezig in de rijbak met het omlaag krijgen van het hoofd van hun paard. Als dat niet lukt zoek je een hulpteugel uit die je alsnog van het gewenste plaatje voorziet.

Vraag eens aan je mederuiter waarom het hoofd naar beneden moet. Je zult antwoorden krijgen als:
"anders drukt het paard de rug weg", "dat is nodig om het paard te verzamelen", "omdat mijn instructrice het zegt"...

Het is onwaarschijnlijk dat je als antwoord een uitgebreide verhandeling zult krijgen met een hoop anatomische kennis erin verweven. De meeste instructeurs en instructrices zijn ook niet gezegend met een grote hoeveelheid kennis over anatomie van het paard en kunnen dan vaak ook niet beargumenteerd onderbouwen waaróm het hoofd dan zo nodig naar beneden moet.

Wellicht is het verstandiger eerst een boek over anatomie door te werken, alvorens paarden in een houding te dwingen....

Een paard dat niet met het hoofd "in de krul" loopt, drukt niet per defenitie de rug weg. Omgekeerd kan een paard ook zijn rug wegdrukken, of zijn rug slecht gebruiken wanneer het hoofd wél in de krul is. De kans dat een paard zijn rug gespannen houdt tijdens het "in de krul" lopen is zelfs vele malen groter dan wanneer het paard zelf zijn houding mag kiezen.

Een paard dat zich in vrijheid beweegt op grote snelheid, zal zijn hoofd naar voren strekken, om zoveel mogelijk lucht door te laten in zijn luchtpijp. Het afbuigen van het hoofd verstoort dit proces. Je kunt dit vergelijken met een tuinslang, een beetje buigen lukt nog, maar er komt een punt waarop de tuinslang "knikt" en het resultaat is dat er minder water uitspuit. Voor de luchtpijp van het paard geldt dit ook. Wordt het hoofd teveel afgeknikt, dit is zeker het geval als het paard op en achter de loodlijn loopt, dan wordt de luchtweg afgekneld. Bovendien zorgt een bit ook nog eens voor belemmering van de ademhaling, omdat het eetreflex op gang komt. Er kan minder lucht de longen binnenstromen, dit zorgt voor onderdruk in de longen en uiteindelijk zorgt dit voor longbloedingen. Hoe hoger de snelheid van het paard, hoe groter de onderdruk, hoe eerder longbloedingen op zullen treden. Longbloedingen bij draf- en racepaarden is geen erfelijke ziekte, is niet gerelateerd aan het ras of aan de sport, maar aan het feit dat ze met een bit en in een onnatuurlijke houding op hoge snelheid gereden worden.

Het wegdrukken van de rug heeft veel meer te maken met wel of niet gespannen zijn van het paard. Een paard gaat zijn rug verkeerd gebruiken wanneer het gestresst is. Dat kan vele oorzaken hebben: weinig mogelijkheid hebben tot het uiten van natuurlijk gedrag, dagenlang op stal staan, overvoerd worden met krachtvoer en te weinig ruwvoer, pijn, ongemak, slecht passend zadel, zere voeten, zere mond etc.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:05

Cayenne schreef:

Volgens jou is het linkerplaatje het plaatje waar het gewicht alleen op het voorbeen komt. Trek eens een lijn door voor en achterhoef?

Je blijft maar stukken quoten waarin gepraat wordt over afgeknelde luchtpijpen. Vind je het zelf niet erg onlogisch dat dat zo zou zijn en paarden dan
toch een uur zo getraind kunnen worden? Zou je ze denk je dan niet zien neervallen? Denk nou eens na?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 12-05-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:06

horseyfries schreef:
Je kunt kijken tot je een ons weegt, het achterbeen staat niet hoger dan het voorbeen, en het paard heeft dus
zeker zijn gewicht op twee benen.

noop...dan zouden de hoeken moeten kloppen, net als plaatje 3 :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:06

nombrado schreef:
Altijd al willen weten hoe een bit werkt en wat er allemaal in de paardenmond gebeurt met en door het bit. In dit boek 'Metaal in de Mond' leest u alles over de automatische kauwreflex van het paard die strijdig kan zijn met de ademhalingsreflex. Een paard kan alleen maar ademen door zijn neus en niet door de mond. Hoe een afgedwongen afgebogen hoofdhouding de luchtpijp kan insnoeren en de ademhaling kan hinderen. Hoe ernstig een heftige ophouding op de lagen waar het bit op rust, botbeschadiging kan veroorzaken. Weten waarmee je bezig bent, als je zo’n onwaarschijnlijk gevoelig plekje in de mond ‘bewerkt’ met een bit. Wanneer je paard duidelijk problemen heeft met het bit, dan kan bitloos rijden een van de oplossingen zijn. Vijftig jaar lang maakte Robert Cook studies van het paard en speciaal gericht op de paardenmond en -keel en alle afwijkingen die daar kunnen ontstaan. Hij heeft lang in Newmarket (Engeland) gewerkt waar hij de paarden in de rensport meemaakte. Daar ondervond hij wat longbloedingen bij deze paarden teweegbrachten. Maar nog veel sterker ontdekte hij wat de invloed het bit op de ademhaling had van een paard. Al zijn wetenschappelijke ontdekkingen bracht hij samen in dit boek ‘Metaal in de mond’.

voor liefhebbers van hun paard, misschien boek eens lezen?

Ja deze teksten kennen we inmiddels wel.... Niemand die erbij nadenkt dat als dit echt zo zou zijn de paarden dood zouden neervallen door zuurstof gebrek, en een te hoog koolstofdioxide gehalte in het lichaam? Of het comfortabel is is een hele andere discussie, maar vind dit echt zo'n onzin... Nee lees maar lekker dit soort stukjes, en denk verder zelf niet na. Lekker als een mak schaap achter de kudde aan...