"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:50

En dan neemt het onderzoek nog enkele dagen in beslag voor je de uitkomst hebt. Als het paard daadwerkelijk een wormbesmetting heeft kan het in tussentijd wel koliek krijgen van de wormen. Hoe vaak doe je zo'n onderzoek? Hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt?

Welk middel helpt overigens tegen bloedworm?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:52

Bravura schreef:
En dan neemt het onderzoek nog enkele dagen in beslag voor je de uitkomst hebt. Als het paard daadwerkelijk een wormbesmetting heeft kan het in tussentijd wel koliek krijgen van de wormen. Hoe vaak doe je zo'n onderzoek? Hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt?

Equest bij onze kliniek heb je dezelfde dag nog uitslag van mestonderzoek ...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:58

Bravura schreef:

HEt gebeurd me heel vaak dat ik de mest op maandag opstuur en dan heb ik soms op dinsdag voor 12 uur al de uitslag in mijn mailbox, sneller kan bijna niet.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:02

Lovely schreef:
Elmo, niet om jou hoor, want jij doet dat niet, maar het valt mij vaak op dat mensen met besmette paarden altijd anderen de schuld geven. Terwijl het toch het meest aan je eigen ontwormbeleid ligt en niet aan dat van een ander.

Dat is zeker waar!
Op de manege waar ik vroeger stond heb ik me erg schuldig gevoeld dat ik mijn paard daar zo vol wormen heb laten staan, ik had het heft veel eerder in eigen hand moeten nemen maar dat werd mij zeer kwalijk genomen want hij werd immers altijd door hen goed ontwormd dus hij KON geen wormen hebben volgens hen, ik zag hem dof worden en vermageren, had milde koliekerige klachten :? ik dacht ben ik nou gek of hoe zit dat?
Ik heb toen min of meer stiekum mest afgenomen en laten onderzoeken en io met een kliniek een wormbeleid afgesproken waar ze het ook al niet mee eens waren, het is en blijft je eigen verantwoording, waar je paard ook staat, ik heb er een harde les geleerd.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:02

Ik denk dat mestonderzoek niet als het nieuwe ontwormen moet worden gezien maar als aanvulling/controle op een goed ontwormingsbeleid op stal ...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:14

Als het goed is om resistentie te voorkomen is het misschien wel te verantwoorden.
Maar wat gaan de kosten worden van mestonderzoek?

Jannepauli

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:15

Even teruglezen!
Het onderzoek via de Gd komt al op zo'n 40 euro. Dan nog een spuit erbij (of twee als je toevallig een groot/zwaar paard hebt).. bij 't Woud is het stukken goedkoper.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:17

Wij bestellen meteen voor een heel jaar, dus dat scheelt al in de kosten.
de wormkuren die je nodig zou hebben kun je ook online bestellen en vallen de dag erna op je mat, je hoeft er de deur niet eens voor uit bij wijze van spreken

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:20

je kunt ook alles eens nalezen op www.wormbestrijding.nl

naar aanleiding van een vragen formulier per paard word er een individueel advies gegeven, en je kunt altijd alles vragen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:42

elmo1 schreef:
je kunt ook alles eens nalezen op http://www.wormbestrijding.nl

naar aanleiding van een vragen formulier per paard word er een individueel advies gegeven, en je kunt altijd alles vragen

Maar je moet toegeven, met een gesloten circuit zoals jij en ik dat hebben is het veel en veel makkelijker in de hand te houden. Sinds Bregh in een gesloten circuit staat heeft ze ook amper/geen nog wormen gehad, maar als je met bv weidengenootjes staan die zelf de mest niet uit de wei willen halen dan schiet je er niks mee op, of als er veel wisseling van paarden / weide is, dan wordt het ook al moeilijker. Niet onmogelijk, wel moeilijker.

Maar je hebt gelijk, als je als paardeneigenaar eens wat vaker je licht op zou steken ipv doelloos van alles in je paard proppen dan kom je ook al een heeeeeeeel end. :D

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:48

:wave: dat klopt!
Maar het kan dus ook geen kwaad, ook al ontworm je keurig netjes volgens een schema, ook eens een onderzoek te doen, je zou verrast kunnen zijn door de hoeveelheid wormeieren die je dan toch aantreft.
Het blijft opletten, wat voor manier je ook kiest

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:52

elmo1 schreef:
:wave: dat klopt!
Maar het kan dus ook geen kwaad, ook al ontworm je keurig netjes volgens een schema, ook eens een onderzoek te doen, je zou verrast kunnen zijn door de hoeveelheid wormeieren die je dan toch aantreft.
Het blijft opletten, wat voor manier je ook kiest

Toevallig vorig jaar nog gedaan, in het voorjaar toen haar vriendinnetje een weiland verder een spoelworminfectie had. Alleen zoals gewoonlijk een matige bloedworm infectie kwam eruit, dus daar let ik met ontwormen gewoon extra op. In het voorjaar moxidectine, zomer ivermectine, najaar pyrantel en winter ivermectine of moxi. Tenzij ik zou merken dat er iets broeit zeg maar. :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:49

Bravura schreef:

Bij het woud krijg je de uitslag de volgende dag al. Je doet het onderzoek zoals je normaal een wormenkuur geeft. Dus na elke 8 tot 12 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:53

Sleeper, het klinkt heel eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Als je een vaste groep paarden hebt, dan is het prima om elke 8 tot 12 van de hele groep een dagmonster in te leveren. Als er in die groep een worminfectie is, dan duikt die vast wel op in het monster. Als er een infectie blijkt te zijn, dan moeten alle paarden in de groep ontwormd worden.
Heb je maar 1, 2 of 3 paarden, dan moet je eigenlijk van een aantal dagen achter elkaar een monster inleveren en dan liever ook vaker dan 1 keer in de 2 a 3 maanden omdat je de besmette mestbal makkelijk overslaat en de besmetting dus niet aan het licht komt. Bij een klein aantal paarden moet je dus vaker onderzoeken om de test betrouwbaar te houden.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:40

Ik zou net zeggen ik herken die pony op de foto..
maar dat doe ik ook.. kleine liefe BO :):) ..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:06

bij ons was het mestonderzoek negatief, maar is er gekozen voor ontworming voor ze het land op gingen. Een dag na de ontworming lagen er meerdere mesthopen stampensvol wormen.... De mest was meer worm dan poep...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:01

Shanedow schreef:
Ik zou net zeggen ik herken die pony op de foto..
maar dat doe ik ook.. kleine liefe BO :):) ..

Whahahah foutjee, bedoel Floriss :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:41

Goh zijn ze daar eindelijk verstandig geworden. Bij mensen wordt er al jaren gezegd dat als je niet ziek bent je ook geen medicijnen moet slikken, waarom doen we dat bij onze paarden dan wel. Kennis van mij heeft al 20 jaar een shetlander(is daar ook geboren) wordt 1 maal per jaar ontwormd en heeft nog nooit wormen gehad. Vriendin van mij rijdt een paardje van 23 jaar oud is altijd netjes om de 6-8 weken ontwormd geweest zijn hele leven en heeft nu sinds 4 jaar last van wormen die resistent zijn. Ik ben blij dat de GD nu eindelijk eens inziet dat dit niet gezond is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:00

Lees allemaal eerst eens eens wat goede informatie (bijv. http://www.parasietenwijzer.nl) voordat je een oordeel geeft over mestonderzoek en ontwormen, want ik lees hier echt een aantal complete onwaarheden.

*Afwisselen van middelen is niet goed en heeft ook nog eens geen zin. De enige werkzame stoffen zijn ivermectine en moxidectine, deze zitten in dezelfde groep, resistentie tegen de een, betekent ook resistentie tegen de ander. Pyrantel is nauwelijks werkzaam tegen rodebloedwormen.
*dat je paard een worminfectie krijgt, hangt absoluut niet af van je eigen ontwormbeleid. Als andere mensen bij jou op stal niet ontwormen, heeft jou paard even veel kans als hun paarden om een worminfectie te krijgen.
Dit geldt voor de wormen waar de larven het probleem zijn, zoals de rode bloedworm.
*ontwormingsbeleid wisselt per stal, per regio, per paard, per leeftijdgroep etc. Vraag advies aan je dierenarts over mestonderzoek. Niet alle dierenartsen weten hier evenveel van, dus vraag advies aan iemand die hier ook actief mee bezig is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:16

Kleine aanvulling:

Pyrantel werkt niet goed tegen bloedworm, maar ivermectine helpt niet tegen veulenworm en bij spoelwormen is resistentie tegen ivermec aangetoond.

Dat betekent dat als je weet dat je de laatste wormen op je paarden hebt (vooral jonge dieren zijn gevoelig voor besmettingen) je niet ontkomt aan het afwisselen van middelen.

lintworm is te bestrijden met praziquantel of een dubbele dosis pyrantel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:26

Het afwisselen van middelen om het afwisselen, met het idee om minder resistentie te krijgen, is onzin. Je gebruikt het wormmiddel waar de wormen gevoelig voor zijn.
Veulenwormen zijn ook prima gevoelig voor ivermectine trouwens.
Alleen spoelwormen niet, die moet je dus ook behandelen met pyrantel. Bij jonge paarden ontkom je er dus vaak inderdaad niet aan om af te wisselen, maar dan als gerichte bestrijding tegen verschillende soorten wormen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:38

Niet het hele topic gelezen hoor.

Klinkt allemaal mooi, en ook bes tiets om af en toe eens te laten doen (eens per jaar oid)
Maar zeker niet ter vervanging van de wormkuren.
Hier met een paar pensionpaarden de eigenaren ook al gemeld dat dit dus zeker niet gaat gebeuren ter vervanging, Ontwormen volgens schema is hier verplicht! Waarom?
Stel je laat een wormtelling doen en het blijkt dat je paard wormen heeft..??? Dan heb ik dus mijn land al geinfecteerd met die bende.

Nee, hier blijven we preventief ontwormen. Met 4 verschillende onwormkuren per jaar voor verschillende types wormen. En dan af en toe eens een wormtelling voor eventuele resistentie op te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:50

sanne83 schreef:
*dat je paard een worminfectie krijgt, hangt absoluut niet af van je eigen ontwormbeleid. Als andere mensen bij jou op stal niet ontwormen, heeft jou paard even veel kans als hun paarden om een worminfectie te krijgen.
Dit geldt voor de wormen waar de larven het probleem zijn, zoals de rode bloedworm.

Als je zelf met vaste tussentijd en met de juiste doses ontwormt, dan heeft de eventueel aanwezige besmetting niet de kans om door te zetten en op die manier vind ik dus wel dat je het zelf in de hand hebt. Misschien niet het in aanraking komen met eitjes/larven, misschien ook niet het besmet raken ermee, maar wel het in stand blijven van de besmetting en de verergering.

Volgens mij is er tegen moxidectine nog geen resistentie aangetoond en tegen ivermectine niet breed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:08

sanne83 schreef:
Het afwisselen van middelen om het afwisselen, met het idee om minder resistentie te krijgen, is onzin. Je gebruikt het wormmiddel waar de wormen gevoelig voor zijn.
Veulenwormen zijn ook prima gevoelig voor ivermectine trouwens.
Alleen spoelwormen niet, die moet je dus ook behandelen met pyrantel. Bij jonge paarden ontkom je er dus vaak inderdaad niet aan om af te wisselen, maar dan als gerichte bestrijding tegen verschillende soorten wormen.

Wij hebben betere ervaringen met pyrantel voor veulenworm, en dat hoor ik van meerdere mensen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:10

Pyrantel is mij ook geadviseerd tegen veulenwormen.
Volgens mijn dierenarts is uit onderzoek gebleken dat veulenwormen al een redelijke resistentie hebben opgebouwd tegen ivermectine.