Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:12

Toevallig valt de wond wél mee :)*
Maar goed.

Volgens mij verwarren veel mensen deze konikpaarden met die van de Oostvaardersplassen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:13

Hoe weet jij dat de wond wel mee valt dan? Zijn er al foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:15

Voor zover ik weet valt het mee.. Heb het zelf niet gezien maar uit een betrouwbare bron ;)

Maar goed, ik ben weg hier :wave:
Valt toch niets mee te bereiken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:16

Tot ik foto's heb gezien hou ik het nog maar op een "flinke" wond, zoals de titel van dit topic het noemt.

Wat de een "mee vindt vallen" kan voor de ander een soort leven-of-dood situatie zijn. Helaas is alles relatief.
Ben benieuwd naar foto's :j

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:25

Bizzybijtje schreef:
Voor zover ik weet valt het mee.. Heb het zelf niet gezien maar uit een betrouwbare bron ;)

Maar goed, ik ben weg hier :wave:
Valt toch niets mee te bereiken.

Nee maar dan zal het idd allemaal wel meevallen!
Je mag niet je mening geven als het het niet gezien hebt toch??

Nee dieren wild of half-wild in ons overvolle nederland kan het echt niet meer!
Vreselijk wat er allemaal gebeurd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:42

Voltigeur schreef:
5. De discussie wat al dan niet als wildgebied kan worden benoemd is vrij moeilijk, zeker omdat bijna niemand van ons hier voldoende kennis heeft daaromtrent. Als ik nu de vraag stel hoeveel hectare een kudde paarden nodig heeft, dan zal daar bijna niemand een antwoord kunnen op geven (toch niet zonder misschien eerste effe gegoogled te hebben).
@ Sizzle: En de vergelijking met de paar hectare die jullie hebben om de 30 paarden te houden waarvan er omgerekend 3 zouden mogen sterven is al helemaal krom geredeneerd. Want als ik de vergelijking omkeer (wat ik ook mag doen, want jij bent met het vergelijken met jouw thuissituatie begonnen) dan zou jij omgerekend moeten beschikken over ca. 131,25 hectare. De Millingerwaard is 700 hectare groot en er grazen zo'n 160 paarden. Wat neerkomt op 4,375 hectare/paard.

Ten eerste heb ik het over 10 paarden (30% van 10 is 3) die op 20 hectare staan.
Ten tweede heb ik het idd over de oostvaardersplassen en niet het andere gebied dat groter is.
In de oostvaardersplassen leefde in 2009:
2327 edelherten, 1132 konikpaarden, 569 Heckrunderen en 100 reeën.
Dit hele zwikkie op 6000 ha plassen waarvan 2000ha begraasbaar is. Dat is zo'n 0.5ha per grote grazer.
Dus ik vind mijn voorbeeld van 10 paarden op 20ha wat ruim meer is dan blijkbaar in de 'natuur' is gegeven zeker wel een goed vergelijk. Toch worden deze 10 ook bijgevoerd in de winter anders zouden idd best wel eens 30% dood kunnen gaan. We hoeven het dan enkel 'natuur' te noemen en geen DB die er wat aan mag doen.
Hoe dan ook. Jij vind het blijkbaar in orde en dat is je recht.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:01

Over bijvoeren is een ander topic, dat is hier verder niet ter sprake.

Ik kan me heel goed vinden in het bericht van Voltigeur.

Wat is een flinke wond? Mijn paard had ook een keer een lelijke wond, maar omdat ik het pas na een paar uur zag kon er niets meer aan gedaan worden. Heb ik dus ook zo laten lopen.
Ze houden dat dier toch verder in de gaten? Dus met andere woorden; als hij achteruit gaat doen ze er wat aan.
Dus ik zie echt het probleem helemaal niet?

Prikkeldraad halen ze weg, maar wie weet komt de wond daar niet van. Ik ben er vaak geweest en die beesten hebben echt wel een fijn leven. Beter leven dan menig paard in Nederland. Dus je zou een paard voor een wond moeten verdoven ( lijkt me niet dat hij braaf aan een halster kan staan) moeten hechten of schoonmaken en hem dan weer laten bij komen en terug naar de kudde brengen? Een wond kan de natuur over het algemeen echt wel aan en zal heus genezen. Omdat er duidelijk bij vermeld staat dat hij in de gaten gehouden wordt zie ik echt geen probleem.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:41

@ Sizzle: Ik wilde net een edit doen van mijn post omdat ik me plots realiseerde dat het bij jou om 9 en niet om 30 paarden ging.
Die 131,25 hectare die ik aanhaalde, dat moet uiteraard 39,375 hectare zij.
De Millingerwaard is NIET groter als de Oostvaarderplassen.
Op de site van de Millingerwaard is vermeld:
Citaat:
Met een oppervlakte van 700 hectare is het gebied groot genoeg...
Citaat:
Tussen Millingen en Nijmegen lopen ongeveer 160 konikpaarden en 120 galloways. Ze bewegen zich in kleinere groepen in diverse natuurgebieden zoals de Millingerwaard.

Hoe groot het totale oppervlak van dat gebied tussen Millingen en Nijmegen is weet ik niet. Mijn berekening van 4,375 hectare/paard klopt dus ook niet, want als ze verdeeld lopen over meerdere natuurgebieden waarvan de Millingerwaard er 1 van is, dan wordt het aantal hectare/paard alweer groter.
Jouw vergelijking van jouw situatie van 10 paarden op 20 hectare weide, gaat echt totaal niet op. 20 hectare weide is iets helemaal anders als enkele honderden, of zelfs duizenden hectare natuurgebied.
Ik wens er eigenlijk zelfs niet meer over uit te breiden omdat het ons te ver zou voeren en dit eigenlijk al off topic is.

Zoals jij nu zèlf aangeeft gaat jouw opmerking inderdaad over de Oostvaarderplassen en nièt over de Millingerwaard waarvan hier in dit topic sprake.
Het gaat zelfs niet eens over een te vergelijken onderwerp. Een sterftecijfer door winterse omstandigheden is totaal niet te vergelijken en heeft totaal niks te maken met het al dan niet moeten ingrijpen bij een verwonding. Jouw opmerking in dit topic was dus totaal irrelevant. Off topic dus.
Maar indien je er graag verder discussie over voert, dan mag je daar van mij gerust een topic over starten en mij laten weten waar het te vinden is.

En nu terug ON topic: Ik vind inderdaad dat het wèl mogelijk is om in een klein land als Nederland of België een natuurgebied te hebben en daar ook grotere dieren te laten in leven. Er zal ook altijd sterfte zijn door honger, dat is gewoon de natuur. Er zullen altijd gewonde dieren zijn (met of zonder prikkeldraad), dat is de natuur. Die sterfte is er om de populatie op peil te houden. De zwakkere gaan ervan tussen, en er worden er andere geboren.
Het is inderdaad zo dat in het wild levende dieren (of zelfs gewoon onze sport- of recreatieknollen die 24/7 het hele jaar buiten lopen) een grotere weerstand hebben als de dieren die maar af en toe buiten komen (in de winter met "donsdeken", in de zomer met een spookachtig vliegendeken).

Je moet er ook gewoon rekening mee houden dat in de pers alles graag "erger" wordt voorgesteld als 't is. Niemand koopt een krant om te lezen dat het overal in de wereld goed gaat. Men wil sensatie, en tegenstanders van een dergelijk beleid grijpen zo'n kans dan ook graag met beide handen om dat in 't lang en in 't breed in de pers te laten komen. Het liefste met een kort beeld van de eigenlijke situatie, een interview met een tegenstander en daarnaast een pak archiefbeelden van dieren in nood.
M'n grootmoeder zaliger zei me altijd: "je mag nooit alles geloven wat kranten en ouwe wijven vertellen". En ze had gelijk.
Ik zeg daarmee niet dat 't desbetreffende artikel geen waar is, ik zeg enkel dat je soms heel veel moet weten te relativeren van wat je in de pers hoort, leest en ziet.

mvg,
Bart

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:00

En dat hele verhaal uiteindelijk omdat ik 1 heel zinnetje had geplaatst.
Ik wil er niet verder over discussieren, maar ik zie gewoon dat er dingen niet goed gaan op de manier waarop het nu gaat. Dat die mening blijkbaar niet mag, tja....niet mijn probleem.
Ik zal er niet meer over beginnen want blijkbaar jaagt het enkel bepaalde mensen op de kast.

On topic dan maar:
Ik ben ook niet zo van het behandelen van wonden op een paard dat toch niet goed in de gaten gehouden kan worden en een litteken op een paard dat toch niet voor de keuring hoeft zie ik ook niet echt als een probleem.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:02

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel oneliners als 'ja' en 'helemaal mee eens' verwijderd. Bovendien heb ik ook een offtopic discussie verwijderd. Mocht je toch op iemand willen reageren, ga dan niet op de persoon zelf inhakken, dat is namelijk nergens voor nodig.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:47

Focussed schreef:
Hoe weet jij dat de wond wel mee valt dan? Zijn er al foto's?

Er zijn naar mijn weten geen foto.s maar ik heb het paard wel zien lopen. (Gister.)
Hij gaat niet dood ofzo.. :Y)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:19

Mijn ervaring is dat zelfs al een klein wondje tot een fikse infectie kan leiden. Maar ik snap die beheerder wel, die wil z'n leven waarschijnlijk niet wagen, voetje geven zal zo'n paard wel niet kennen. :+

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 01:24

Enkele jaren terug stonden achter en naast mijn huis ook Konik paarden (ik woon in natuurgebied op de Belgisch Nederlandse grens) de hengst van de kudde had zich vastgerold in de prikkeldraad. Ik ben thuis een draadtang gaan halen om de schrikdraad door te knippen en hem te bevrijden, want ik kreeg hem zonder niet los. En heb toen de verantwoordelijke (na enig zoekwerk) verwittigd, zij zijn met een veearts langs geweest om hem te verzorgen. Ik kan deze paarden niet wild noemen maar eerder ongetemde of niet afgerichte paarden. Ik heb meermaals moeten helpen als ze eens losgebroken waren (ze hadden meermaals de poort vergeten te sluiten of zelfs te laat gesloten). Die mannen kende echt niks van paarden en wisten niet hoe ze die konden drijven op een heel rustige manier, ze waren bang en deden dit dan met veel te veel kabaal en overdreven gebaren. Ze hielden het liever bij de runderen en schapen. De hengst was eens van zijn kudde gescheiden geraakt en ze probeerden de merries naar hem te drijven. Toen ik zei dat het beter omgekeerd zal gaan lachte ze me uit met maar die is gevaarlijk dat is een hengst. Ik zei spannen jullie twee touwen over de weg ik drijf hem daardoor naar de anderen die in de wei aan de overkant stonden. Dus ik wandel rustig met wat afstand rond de hengst en drijf hem heel gemoedelijk in de richting van de anderen met twee verbaast toekijkende opzichters. Ondertussen zijn de Konik paarden hier weg, jammer genoeg ook door menselijke fouten van onwetende mensen. Ze kregen klachten van wandelaars dat die dieren op de heide niet genoeg voedsel zouden vinden en daarom hebben ze die paarden op een voorjaarsweide gezet met jong gras 2 drachtige merries die ook nog zogende veulens van het jaar daarvoor hadden stierven aan koliek. Het ging hier maar om een kleine kudde waar weinig werd naar omgekeken omdat ze zogenaamd wilde paarden zijn. Ik kon die hengst gewoon aanraken dat kan ik niet met andere wilde dieren. Als een reiger, ree of ander wild dier hier een verwonding heeft zijn er ook mensen en instanties die helpen. En kijk maar eens naar de zeehonden, waarom dan geen paarden helpen in afgezette natuurgebieden. Zet eender welk paardenras vanaf zijn geboorte in de natuur zonder lichamelijk contact met mensen en het zal zich hetzelfde gedragen volgens mij. Die kan je ook geen halster aandoen, en anderzijds een leeuw die gewond is kunnen ze ook verzorgen indien het nodig is. Het zal ook allemaal van de aard van de verwonding en/of hoe men begaan is met het dier afhangen zeker.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:20

Even over het verhaal van Inn: de verhalen over Koniks die zich heel prima door mensen laten benaderen zijn legio.
Alleen al een bericht op bokt ooit waarin werd opgeroepen de klissen niet meer uit de manen van de koniks in een of ander natuurparkje te knippen... :')
Heb ooit zelf op TV een mannetje een hoef bij een Konik zien optillen, ergens in de wilde natuur. Mannetje had zichzelf tot opzichter gebombardeerd en ging de beestjes dagelijks controleren.

Het gaat hier helemaal niet om wilde dieren.

Over prikkeldraad: doet er helemaal niet toe of dat al dan niet recent verboden is, het was al voor de introductie van grote grazers bekend dat prikkeldraad tot nare verwondingen bij paarden kan leiden. Daar hoeft echt niemand voor te googlen.

Dat het in natuurgebieden toch op grote schaal wordt gebruikt, heeft te maken met het feit dat het niets mag kosten.
Dat die dieren een goed leven hebben staat daar helemaal los van: mijn paarden hebben ook een verdraaid goed leven, staan altijd in kuddverband. Maar ik heb mijn hectare niet met prikkeldraad omheind.

Het is zelfs zo dat er mogelijkheden in de buurt zijn om in te scharen in natuurgebieden, maar dat is jammer genoeg geen optie voor ons vanwege a) de zes rijen prikkeldraad en b) de enorme aanwas aan jacobskruiskruid.

Als voor normale mensen geldt: 'als je geen deugdelijke omheining kan betalen moet je geen dieren houden', waarom gelden dan voor natuurbeheerders andere normen?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:55

Ik ben het helemaal mee eens met randalinpony, hier blijven ze in de natuurgebieden ook prikkeldraad gebruiken zelfs onlangs toen ze alle omheiningen hier vernieuwd hebben. Drie rijen hoog en soms hangen er reigers of buizerds in vast ook de reeën moeten er doorheen. Ook hier wil ik geen weiland van hen gebruiken en die van mij zijn afgemaakt met heel dure witte geplastificeerde schrikdraad. Dit om toch een veilige doorkijk omheining te hebben die niet te overdreven opvalt in het landschap maar duidelijk genoeg voor de paarden. Gelukkig proberen ze wel op het Belgische landsdeel al kruiskruidsoorten in te dijken, de gemeenten doen daar zelfs een oproep voor, jammer dat dit niet over de grens ook zo is want daar groeit nog heel wat, vooral in de bermen en bij particulieren in het natuurgebied zelf valt het goed mee.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 02:57

Het valt me wel op dat veel mensen slecht lezen. Prikkeldraad groeit niet, maar wordt toegepast. Verder moet je wonden aan paardenbenen altijd behandelen, om Einschuss of olifantsbeen te voorkomen. Dan was er nog iemand die afschot niet zag zitten... Een kreupel paard is veel erger! En wat het publiek er van vindt? Nou, dat zou me wat, daar hebben we Postbus 51 voor of anders onderwijs.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:51

Er is geen "natuur"meer zoals vroeger...! Je kan dan wel paarden/runderen in "het wild" laten leven, tussen afzettingen met prikkeldraad, maar dat is al geen natuur. En daarbij natuurlijke sterfte is er niet zoals in de natuur van vroeger, want hier zijn geen natuurlijke vijanden in de natuurgebieden hier! Hier lopen n.l geen leeuwen of tijgers... En zou je die erbij in gooien dan hebben die een walhalla, gewoon de paarden tegen de afrasting van prikkeldraad drijven en je hebt heerlijke hapjes... En de paarden/runderen maar zo laten lopen zoals "in de natuur" dat kan hier ook niet, want in de natuur trekken de dieren naar een ander stuk als het eten op is, en dat kan hier niet want tja er zit PRIKKELDRAAD omheen.... En bovendien zijn deze paarden mensen wel enigzins gewend, ik kan nou niet zeggen dat ik er een voorstander van ben hoe ze de paarden/runderen daar hebben lopen ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:45

Helemaal mee eens!
Ik zou er zelfs aan toevoegen: Eigenlijk is het dierenmishandeling als je suggereert dat dieren natuurlijk gehouden worden in een park..alleen de term al.. Als ik onze paarden zo huisvest, dan wil ik wel eens zien.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:52

Ze leven wilder, iets gevaarlijker dan onze huisgenoten maar ze hebben ook wel een grotere vrijheid ook al is het achter een omheining er is meer ruimte dan wat wij kunnen aanbieden. Je moet het dus relativeren niet perfect maar ook niet slecht, wat zouden wij als paard zijnde kiezen. Stal - sport - lekkere voeding - vrijheid - soortgenoten - deken - ijzers - klitten - verzorging - alle weersomstandigheden - massage - eenzaam enz. enz. Sommige slechte dingen zijn zo slecht niet, en goede dingen zijn niet altijd beter.