Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:38

Ik ben slachtoffer van mijn eigen onderschatting van het gevaar en mis een teen omdat mijn paard op mijn voet heeft gestaan. En nee, niet eens met teenslippers, maar dunne lederen schoenen aan. Daarna is het bizar als je om je heen kijkt hoe mensen met teenslippers, op naaldhakken, sneakers, crocs rondlopen bij paarden en totaal elk gevaar onderschatten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:40

ik ook hoor eleonoor......... mis dan wel geen teen, maar ben ondertussen best gehavend door het onderschatten van het gevaar...............

en ik snap mensen echt niet die zo ladida met hun dieren omgaan

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:49

je meot je gewoon zo goed mogelijk beschermen waneer het kan en meer kan je neit doen er zit altijd een risico aan

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:50

Interessant artikel en oh zo waar! :j

Zelf ben ik ook nooit echt veilig bezig. Ik rijd met gympen, wél met cap, ik ga gerust achter mijn paard staan, ik ga gerust voor mijn paard zitten, ik ga vaak in de wei liggen en dan komen de paarden om me heen staan, heerlijk. En ja, ongeluk zit in een klein hoekje maar ik denk dat ik zo'n eigenwijs ben die eerst iets ergs mee moet maken voordat ik ergens mee stop.. :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:06

fenna1995 schreef:
Dat je liever geen cap draagt omdat je haar in de war of helemaal plat gaan kan ik begrijpen. :o maar als je er voor kiest om dan zonder cap te gaan rijden en je valt, is dat je eigen domme schuld en had je beter aan de gevolgen moeten denken. Sommige mensen gaan dan een dressuurhoedje op doen met rijden, maar daar zie ik het nut ook niet van in. Als je valt, val je net zo hard als zonder hoedje en kun jij misschien een hele tijd of helemaal niet meer paardrijden.
Natuurlijk kun je niet alles voorkomen door met een cap en paardrijschoenen, bodyprotector, whatever te gaan rijden want het blijft een sport en daar kunnen ongelukken gebeuren.

nou ik kan het eigenlijk niet begrijpen :o

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:19

Ik stap eigelijk nooit op een paard zonder cap, heb het demk ik 2x gedaan( rijd nu 8.5 jaar paard) en 1 van die keren was omdat ik het gewoon heel dom vergeten was :+ . Op het paardje waar ik nu op rijd heb ik ook altijd laarzen aan en goede paardrij kleding. :) Toch ben ik 2 weken terug nog een een ponytje gestapt, zonder zadel in mn spijkerbroekje en op blote voeten. (Maar toch zou ik nooit op slippers naar de paarden kunnen, zou ik veel te eng vinden. ) Ik deed mn schoenen pas uit op het moment dat ik op het paard zat. Wel met cap! De reden dat ik op blote voeten reed is dat mn schoenen anders uitvielen. en ik reed in een spijkerbroek omdat ik er niet van uit ging dat ik zou gaan rijden. En ik had geen zadel op gedaan omdat er allemaal wondjes zitten op de plaats van de singel. Ik had dit ponytje al veel vaker gereden en ik vertrouwde haar. En er is ook helemaal niks gebeurd :) .
Voor de rest vind ik dat op wedstrijden toegestaan moet worden op alle niveaus dat je een cap MAG dragen. En ik vind het heel goed dat bij cross een bp verplicht is. Verder vind ik het je eigen keuze. Maar je kan ongelukken ook gaan uitlokken....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:37

Sieppus schreef:
Ik heb van die godsgruwelijk lelijke schoenen aan met stalen neuzen, hier op stal ben ik de enige die zulke schoenen heeft. Ik heb zeker al 10x een paard op mijn tenen gehad en niks gevoeld! :D

Ik heb eens een paard op m'n voet gehad, voet gekneusd. Echt op de voet dus.
Heb wel eens nagedacht over stalen neuzen, maar zijn die écht zo veilig? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer een paard midden op de voet staat, het staal verbuigt en je dus je schoen niet meer uitkrijgt....

Het is wel een artikel van dertien in een dozijn, weet men nu écht niet dat er fouten gemaakt worden en er meer naar de veiligheid moet worden gekeken? Ik denk dat veel fouten ook liggen bij mensen die weinig verstand van paarden hebben en op de manege rondlopen. Of die ergens de kunst afkijken en het zelf ook denken te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:43

Even een kleine greep van wat je zoal aan loslopend risico voorbij ziet komen: oorbellen groter dan een knopje, kettingen, sjaals :? , uiteraard de te dunne schoenen, touwen om de hand geslagen, voor paarden lopen, recht voor paarden staan, loslopende kinderen, rondrennende honden en ga zo maar door. Het is trouwens vaker de mens die het paard of zichzelf in gevaar brengt dan andersom.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:43

ik ga in de zomer wel eens op mijn teenslippers of ballerina's naar de paarden of even snel binnenhalen. mijn ouders zijn hier niet blij mee dus meestal doe ik gympen of ballerina's aan maar met rijden altijd een cap op ook in de zomer omdat mijn vriendin dankzij haar cap nog leeft en alleen een zware hersenschudding had en ik zelf niet vaak maar wel hard en raar gevallen ben is het toch een stukje zekerheid. en natuurlijk goede schoenen voor in de zomer met chaps en als het echt warm is alleen schoenen of laarzen maar nooit met gympen ook omdat ik dit niet vind rijden wegens te weinig ondersteuning.
met paarden kun je eigenlijk altijd wel wat oplopen maar voorkomen is beter dan genezen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:44

voet op drie plaatsen gebroken, ribben gebroken, kuit en scheenbeen gebroken, ring, middel en pinkievinger gebroken, middenhandsbeentjes gebroken, schouder uit de kom, sleutelbeen gebroken. zullen we het maar niet gaan hebben over de kneuzingen en blauwe plekken door het werken met paarden???

en dan neem ik de veiligheid echt wel in acht de afelopen 15 jaar!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:51

Hier ook een bodyprotector aan nadat ik twee ribben vlak naast mijn ruggenwervel heb gebroken ;)

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:56

Heb ook gewoon stevige schoenen met stalen neus aan hoor, met rijden ook een cap op.
(nou ja, rijden is al ff geleden, gaat moeilijk op een 2 jarige :+ )
Moet wel eerlijk toegeven dat ik niet altijd op veiligheid let.
En doe soms wel stomme dingen, maar op dat moment gaat het gewoon goed.
Maar zal vast nog wel eens fout gaan en dan ben ik te laat.

Edit: teenslippers zou ik echt noooooit aan doen bij paarden, ik draag ze sowieso niet,
maar teenslippers bij paarden??? Nee, is gewoon niet slim

Nou ja, eigen schuld dan toch?
Tja, voorkomen is beter dan genezen..
Laatst bijgewerkt door stefanietjuh op 20-04-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:57

Wat een belachelijk en suggestief kulartikel!

Dus ik viel van m'n paard omdát ik geen cap droeg?!
Als je niet gewond wil raken, moet je allereerst zorgen dat je geen ongeval krijgt!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:58

Aangezien niet alles voorspelbaar is met dieren, is het ook (vind ik) de verantwoordelijkheid van de bereider alles aan te doen om impact van een ongeval zo klein mogelijk te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:58

sflj schreef:

Als je niet gewond wil raken, moet je allereerst zorgen dat je geen ongeval krijgt!

Waar suggereren ze dat??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:59

sflj schreef:

Nee, maar je had als je wel een cap droeg minder kans op letsel.

Je kunt altijd vallen, 100% veilig wordt het nooit. Maar je kunt er wel alles aan doen om te zorgen dat áls het dan mis gaat, je zo beschermd mogelijk bent.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:00

Als ik geen ongeval krijg, heb ik helemaal geen kans op letsel! ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:02

sflj schreef:

en als jij me dan verteld hoe ik dat kan voorkomen.............. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:02

Wat sflj bedoelt is dat je door het dragen van een cap of bodyprotector een ongeluk niet voorkomt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:03

nee dat voorkomt het niet :) maar maakt wel de gevolgen minder ernstig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:05

Dat klopt, maar er wordt soms wel over gedaan alsof je met een cap ineens veilig bent en dat is niet waar.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:06

Lovely schreef:
Wat sflj bedoelt is dat je door het dragen van een cap of bodyprotector een ongeluk niet voorkomt.

Precies! en wat 'grappig' dat zo'n organisatie als de Fnrs daar mee komt en een andere organisatie aanbeveelt. (vraag ik me meteen af wat de link tussen deze beiden is. ;) )
M.a.w; ik betwijfel de onafhankelijkheid van hun 'onderzoek.'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:08

neuh, je bent niks veiliger met cap :) :) dat zou grote onzin zijn :)

alleen de gevolgen worden minder als je valt :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:09

Misschien neemt iemand zelfs wel meer risico op het moment dat hij/zij een cap op zet en zich veilig(er) waant. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:12

Als de schrik er maar een keer goed in zit (hopen dat het bij schrik blijft...) dan gebeurt er pas wat...Jammer is dat eigenlijk, en dom, en toch ben ik er zelf ook schuldig aan...

Ik droeg bijvoorbeeld eigenlijk nooit een cap, alleen op jonge dieren die ik nog niet helemaal vertrouw, onbekende paarden (waarmee ik bijv. op straat moet) of bij het inrijden...Idioot, want ook Rano van 7 die ik helemaal vertrouw kan ineens zijn instinct volgen en ik zit er maar op en hoop dat het goed gaat.

Vorig jaar heb ik dit met hem gehad tijdens een Hubertusjacht waar het dragen van een cap godzijdank verplicht is...Rano is me er namelijk vandoor gegaan en heeft een scherpe wending gemaakt en wilde zo van akker de straat op...daar zijn we languit gegaan...Mijn cap was compleet naar de knoppen...de "huid" was kapot en ook op het materiaal eronder waren grote beschadigingen te zien....Maar liever de cap dan mijn hoofd...

Toen ik die cap zag en me voorstelde hoe mijn hoofd eruit had gezien had ik die cap niet opgehad....Brrrrr, nee dankje, ik rij nu liever met....